"Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

nyaste

Trådstartare
Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över en månads tid nu, men den är rätt så... fin... eller hur jag ska säga. Den är inte så tjock utan mer lång bara. När det blåser till exempel så har jag märkt att han trivs bäst med täcke på sig (fleecefodrat regntäcke) utan så står han mest i ett hörn och hänger och en kväll då jag tog in hästarna så skakade han till och med. Men då är det alla dessa "allvetare" runt omkring, som håller på och kommenterar hela tiden att jag har TÄCKE PÅ ETT KALLBLOD???? Och så står dom där och ser ut så här :eek: och tittar på mig som om jag skulle vara dum i huvudet. Säger jag att han faktiskt verkar frysa utan så får jag kommentarer som "men han är ett KALLBLOD, de är tåliga, han har vinterpäls, sluta sjåpa dig, han fryser inte".
Och nej, sjuk är han inte heller ;)
Vi har väldigt platt hage, utan vindskydd (har inte fått det ännu), och finns ingen skog utan bara platta åkrar runt omkring så långt ögat når, så redan när det bara blåser 8-10 s/m här så är det en rätt så rejäl blåst. Jag brukar säga att blåser det 5 hos alla andra så har vi 10, blåser det 10 hos alla andra så har vi 20. Att vi har platta hagar utan mycket träd och buskar beror också på att vi har eksemhäst, så på sommaren är det bara bra om det är lite blåsigt, men på höst/vinter är det ju inte så jätteprima och roligt :(
Så nu undrar jag, när och varför har ni täcke på kallblod? Har någon annan ett kallblod som faktiskt verkar frysa utan täcke/trivs bäst med täcke på? Han har ju inte täcke hela tiden, men när det är blåsigt, regnar och liknande så sätter jag täcke på honom. Men det ska man tydligen inte göra om man har häst av kallblodsras enligt "alla andra"....

Ska kanske tillägga också att de har fri tillgång på mat i hagen, så det beror inte på att han inte har mat att tugga.
 
Senast ändrad:
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Alla hästar är olika, om ditt kallblod fryser ska han ha täcke! Själv har jag en ponny med mycket lång tjock päls, men hon fryser om hon blir blöt, gammeltanten däremot med mycket kort päls fryser aldrig!

Alla hästar är olika och har olika behöv, för ett par vintrar sen hade jag en arab i stallet, oklippt och utan täcke eftersom han inte frös!

Å på lösdrift! :)
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Alla hästar är individer.

Du vet din hästs bästa o agerar därefter.

skulle ni ha skog eller vindskydd så skulle den garanterat uppsöka det.
Bor hästen i ett blåshål är förutsättningarna andra.

Sätt på täcke o skit i vad andra säger.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över en månads tid nu, men den är rätt så... fin... eller hur jag ska säga. Den är inte så tjock utan mer lång bara. När det blåser till exempel så har jag märkt att han trivs bäst med täcke på sig (fleecefodrat regntäcke) utan så står han mest i ett hörn och hänger och en kväll då jag tog in hästarna så skakade han till och med. Men då är det alla dessa "allvetare" runt omkring, som håller på och kommenterar hela tiden att jag har TÄCKE PÅ ETT KALLBLOD???? Och så står dom där och ser ut så här :eek: och tittar på mig som om jag skulle vara dum i huvudet. Säger jag att han faktiskt verkar frysa utan så får jag kommentarer som "men han är ett KALLBLOD, de är tåliga, han har vinterpäls, sluta sjåpa dig, han fryser inte".
Vi har väldigt platt hage, utan vindskydd (har inte fått det ännu), och finns ingen skog utan bara platta åkrar runt omkring så långt ögat når, så redan när det bara blåser 8-10 s/m här så är det en rätt så rejäl blåst. Jag brukar säga att blåser det 5 hos alla andra så har vi 10, blåser det 10 hos alla andra så har vi 20. Att vi har platta hagar utan mycket träd och buskar beror också på att vi har eksemhäst, så på sommaren är det bara bra om det är lite blåsigt, men på höst/vinter är det ju inte så jätteprima och roligt :(
Så nu undrar jag, när och varför har ni täcke på kallblod? Har någon annan ett kallblod som faktiskt verkar frysa utan täcke/trivs bäst med täcke på? Han har ju inte täcke hela tiden, men när det är blåsigt, regnar och liknande så sätter jag täcke på honom. Men det ska man tydligen inte göra om man har häst av kallblodsras enligt "alla andra"....

Ska kanske tillägga också att de har fri tillgång på mat i hagen, så det beror inte på att han inte har mat att tugga.

Hästen har blivit nerkylld och det finns risk för sjukdom.
Alla häster "oavsätt vad man källa dom varmblod/kalblod ska har tillgång till rain och vind sydd.

För att en häst ska hålla varmen "måste den har tillgång till ett fiber rik grov foder!! (ett ensilage foder med låg TS ger hästen ingen varma).

Täckning kan vara mer av ett hinder an ett tillgång för att hästen ska kunna uttveckla en god vinter päls. När hästen på hösten har val fått sitt vinter päls...ska man vara rädd om den och inte övertäcka så att hästen börja fälla.

Själv vid riktiga storm väder anvanda jag Typhoon Storm Täcka.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Självklart ska en häst som fryser ha täcke, vi har haft en otäck vinter på det planet i stora delar av Sverige. Blåst och regn mest hela tiden så inget snällt väder för att hålla en häst varm och torr. Ignorera frågorna (ryck på axlarna typ och gör som du vill) eller fråga dem om de själv skulle valt att ta på sig en jacka om de frös eller tittat på termometern och konstaterat att jag borde inte frysa och fortsätta utan jacka.

Hjälps ni åt med täckena vid utsläpp? I så fall är de nog mest lata och vill slippa sätta på täcket.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Man kan be tjejerna att sätta på sig en jacka o sen stå ute i 1 h. eller 10h o se skillnaden. Man blir helt slut av just vind, än mer om det dessutom är rått eller regnar på det.
Vilken kroppsdel sätter hästarna mot vinden.... Håret tappar sin insulerande förmåga.Kyls ner in på bara huden.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästar börjar inte fälla i förtid för att de får på sig ett vintertäcke. Pälssättning och fällning är i huvudsak hormonstyrt efter ljuset.

TS, behöver din häst täcke ska den ha det, oavsett vad "förståsigpåare" säger. Att en häst klarar hålla värmen och kan gå utan täcke bara den har fri tillgång på foder är stenålderstänk och rena nyset. Som andra redan sagt, de är individer och ska behandlas som individer.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Man kan be tjejerna att sätta på sig en jacka o sen stå ute i 1 h. eller 10h o se skillnaden. Man blir helt slut av just vind, än mer om det dessutom är rått eller regnar på det.
Vilken kroppsdel sätter hästarna mot vinden.... Håret tappar sin insulerande förmåga.Kyls ner in på bara huden.

Människor och hästar har helt olika värmereglering och man kan inte jämföra. I regel har vi människor en kritisk temperatur (nakna) på +25 medan hästar generellt har -15 (nakna). Det är en skillnad på 40 grader..
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Alla hästar oavsett ras behöver täcke när vi människor sätter deras eget effektiva klimatsysten ur funktion, exempelvis genom klippning, fel grovfodertillgång m.m. Det kan också vara så att hästen är sjuk givetvis.

Bor i södra Skåne så det blåser en hel del här också ;-) men har inte på över 20 år sett en häst frysa. De går inte heller in i lästallen oavsett väderlek vintertid, däremot frekvent under sommaren då det är insektsfritt där på grund av mörkret.
Människan nedre kritiska köldpunkt ligger på c:a +20 grader, hästens c:a -15 grader.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrifr
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jag har också täcke på mitt kallblod, det regnar ju varje dag denna höst. Däremot kan han inte ha tjocka fodrade vintertäcken, som dom andra hästarna har på vintern. Då blir han svett.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Alla hästar oavsett ras behöver täcke när vi människor sätter deras eget effektiva klimatsysten ur funktion, exempelvis genom klippning, fel grovfodertillgång m.m. Det kan också vara så att hästen är sjuk givetvis.

Bor i södra Skåne så det blåser en hel del här också ;-) men har inte på över 20 år sett en häst frysa. De går inte heller in i lästallen oavsett väderlek vintertid, däremot frekvent under sommaren då det är insektsfritt där på grund av mörkret.
Människan nedre kritiska köldpunkt ligger på c:a +20 grader, hästens c:a -15 grader.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrifr

Vi hade definitivt ett gäng frysande Islandshästar i somras (runt midsommar kanske?). Några dygns regn och runt 5 grader C kan få den effekten på även den mest tåliga häst. Givetvis tog vi in täckade osv. Något problem med grovfodertillgången var det inte för övrigt, hästarna gick på bete och hade gott om gräs. Faktum är att jag sällan använt täcke på hästen tidigare år men nu åker det på titt som tätt och hästen in i stallet många nätter, delvis för min bekvämlighet, men även hästens. Så mycket väta och lera var det länge sedan jag sett under så lång period och inte verkar hästen misstycka direkt.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästar fryser otroligt sällan. Är det kallt värmer dem sig genom att: äta, stå vi vindskydd (ex. mot ett hus, i vindskyddet, bakom ett träd/buske), sätta rumpan mot vinden och att i flocken stå tätt ihop.

Hästen håller värmen mycket bättre än människor, bland annat pga deras stora kroppsyta. En stor kroppsyta är mer tålig än en liten. Så i regel fryser större hästar mindre än små, (oftast brukar man tänka tvärt om..) Hästen kan även öka/minska blodcirkulationen i ytliga blodkärl som är till fördel vid snabba temperaturväxlingar. Långsiktigt kan hästen även anpassa sin ämnesomsättning till att producera mer/mindre värme.


Kraftig vind, regn och blötsnö verkar kylande men genom att äta kan hästen behålla sin kroppstemperatur.

Eftersom din häst har vinterpäls och inte är rakad, samt fri tillgång på grovfoder så har jag svårt att tro att han fryser, speciellt nu när det är relativt milt i hela Sverige än så länge.
Blåser det väldigt kraftigt (pratar om ca 15s/m) och regnar förstår jag dock om han kan bli frysen, om ni inte har något skydd alls. Bara för att det är ett kallblod betyder det inte att han fryser mindre än andra hästar. Tror ett mindre kallblod fryser mer än ett stort halvblod (båda med vinterpäls) ..
Det som påverkar hur bra värmereglering hästen har är: storlek, pälsen, tillgång till foder, väder, tillgång till skydd, fettansättning och acklimatisering.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Människor och hästar har helt olika värmereglering och man kan inte jämföra. I regel har vi människor en kritisk temperatur (nakna) på +25 medan hästar generellt har -15 (nakna). Det är en skillnad på 40 grader..
Jo hej du...Då skulle vi aldrig kunna sola o bada i S. Vi tål nog en hel del- om vi skulle bli tvingade.
Skillnaden är att de kan skaffa päls överallt.
du räknar överhuvudtaget inte in de faktorer som ska räknas in i den faktiska temperaturen. Vind, luftfuktighet samt nederbörd. Samt tiden som de utsätts.

När hästens päls blir blöt o därmed blöt in på bara huden o lägg temp o vind på det. Extra hull isolerar oxå en del.

du kanske utgår från en raggsocka som inte bara är liten till ytan o har en enorm pälsjacka på.
Hästar fryser otroligt sällan. Är det kallt värmer dem sig genom att: äta, stå vi vindskydd (ex. mot ett hus, i vindskyddet, bakom ett träd/buske), sätta rumpan mot vinden och att i flocken stå tätt ihop.
De värmer sig inte, utan gör allt för att inte ödsla mer energi än nödvändigt.
De äter... för att skaffa mer energi till att alstra värme.

Har de bara en kompis räcker det inte långt.

Jag tar in mina när de får nog. De gillar inte alls blåst o i kombo med regn/ snö står de helst inne- de som får. Vad ska hästar göra som inte tas in?
De har inget val o vet de inget annat så...
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det är du som känner din häst bäst. Det är du som märker skillnaden med och utan täcke. Så jag säger som flera andra här: bry dig inte om vad andra tycker utan lita på dig och din häst. Sen är inte det alltid det lättaste när folk ska berätta för en hur korkad man är, men det får man leva med som hästägare ;)

Sen är det också så att alla hästar är individer och alla passar inte in i standardramen för hur hästar "ska" reagera på saker och ting - i det här fallet kyla. Min personliga åsikt är att det hjälper ju inte hästen vad forskningen än säger om hästen inte mår bra av att man följer forskningen. Vetenskap är jättebra och till stor hjälp, men inte om den inte används för hästens bästa.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Haft mitt halvblod i snart 2 år,har inte täckat han en endaste gång. Förra året gick han på lösdrift,fri tillgång,och en fin ligghall. Höet serverades ute i hagen,men dom dagarna när det var riktigt skitväder så vart dom även serverade hö inne i ligghallen på foderbordet så dom kunde äta utan att behöva stå i snöstorm,men alla valde endå att stå ute dessa dagar mitt i stormen,dom flesta åt,men även någon stog och vilade bara.

Nu i år står han på stall och har ej fri tillgång längre,men han har inte varit fryssen en endaste dag trots konstant regnande sen i April typ... Eller jo,föresten,i sommras när han hade den tunnaste sommarpälsen,och det VRÄKTE ner ett helt dygn,var verkligen som en störtskur i 24 timmar,då skakade han lite när jag kom,då åkte han in på box med massa hö,efter att få tuggat i 10 minuter var han varm igen.

Nu har han en megatjock päls,ganska lång också,men den är verkligen JÄTTEtjock och ganska fet,så jag tror han kommer klara sig utan täcke hela den här vintern också. Om han fryser så sätter jag naturligtvis på honom ett,men jag tror inte dte kommer behövas.

Andra hästen,varmblodig travare,han har frysit sen Augusti typ! :p Så han har täcke ute på sig dagligen,annars så får han ont i ryggen direkt om han spänner sig,men han är lite till åren också (19) så det kan ju bero på det kanske.

Jag slänger på täcken om hästen behöver,annars så får dom vara utan,oavsett ras. Din verkar ju behöva täcke,så självklart ska han få det!

Jag bor förövrigt i Dalarna, så vädret varierar mycket,men snö,-25,och lite lätt blåst är väll det normala här från December till Februari/Mars.
 
Senast ändrad:
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Äh, jag har också hört det där, men tar det med en nypa salt. Har regntäcke på min ibland eftersom han är delvis klippt (hugaligen, klippa en nordsvensk! ;) ), och det står jag för då. Har aldrig sett honom frysa men skulle han frysa, ja givetvis hade jag haft täcke på!
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Alla hästar är olika, och som du beskriver det trivs ju din häst bättre med täcke på helt enkelt. Vår nordsvensk är sällan täckad, brukar bli några gånger om året. Han har täcke när det är riktigt dåligt väder, dvs nederbörd i kombination med vind och kyla. Men det tar jag på honom när jag tycker att han behöver, inte beroende på om han är kallblod eller ej :)
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det måste ha varit ett helsike för de vilda hästarna då det inte fanns människor som kunde ta hand om dem ;)

Skämt åsido, det är så många faktorer som spelar in i hur hästen klarar av omgivande klimat. Något som är intressant är att hästar i träning och hästar i väldigt god fysisk form klarar kylan ännu bättre än de som inte är det, då de har en högre ämnesomsättning. Sedan får var och en dra sina egna slutsatser ;)

Källa:
Termisk komfort

Jag skulle nog fundera på varför, om någon av hästarna på gården skulle frysa.

Axel> NKT (nedre kritiska temperaturen) är beräknat med stillastående omgivande luft där människan (naken) klarar ner till c:a +20 grader och hästen -15 grader.

Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Vi har ett gotlandsruss och en fjording som är frusna av sig. Gotlandsrusset tål knappt ens sommarregn men där beror det på att hon är en EMS-häst och är väldigt känslig. Fjordingen har alltid haft lite problem med cirkulationen.

Vissa hästar är mer frusna än andra. Min fjording och min nordsvensk frös ALDRIG, kunde varit blötsnöstorm hela dagen men det påverkade dem inte alls. Så det är väldigt olika.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Du skulle inte funderat särskilt mycket efter 2-3 dygn med regn och +5 grader med hästar på sommarbete. De flesta hade förmodligen överlevt utan våra omsorger, och det var inte alla som frös, men vi har ett väldigt blandat gäng hästar varav en del är gamla och är det några som fryser så väntar man inte tills alla blir såpass nedkylda utan vidtar förebyggande åtgärder.

Hästar i det vilda är inte immuna mot att frysa, att de känsligare eller kanske alla individer fryser innebär inte att hela flocken går under.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 879
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp