"Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Säjer det till mitt fjord som var uttlånet ett år och gick täckt efter att hon hade lägt på sig ett finn vinter päls!!
Jaha, påstå motsatsen till de halv- och fullblod jag känner/känt som trots tidig täckning ändå har fått klippas för att de sätter för mycket och tjock vinterpäls. :grin:

Konstig man öht behöver klippa hästar om det är så enkelt löst som att slänga på dem ett täcke. :angel:
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Jaha, påstå motsatsen till de halv- och fullblod jag känner/känt som trots tidig täckning ändå har fått klippas för att de sätter för mycket och tjock vinterpäls. :grin:

Konstig man öht behöver klippa hästar om det är så enkelt löst som att slänga på dem ett täcke. :angel:

Vad är konstig är ditt tänke sätt?
Värför i all världen ska man klippa eller hindra hästen naturliga päls sättning?
Dagens häst folk har så mycket konstiga idear för sig:
Klippa häster mitt i vintern?
Täck över dom på summern?
Ett obegriplig uttfodering?
Och sen beklagga sig att hästen är sjuk.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Ja det är väldigt konstigt att man vill kunna rida hästarna vintertid, för mig räknas vintern i detta sammanhang från oktober till april/maj utan att hästen blir dyngsur av svett. Jag täckar däremot inte hästen särskilt ofta (jo denna hösten har jag gjort det för att det är så lerigt överallt) under vinterhalvåret och inte på sommaren heller för den delen. Visst är det optimalt att slippa klippa men har man en lurvig Islandhäst och endat tillgång till kallstall så är det klippning, svettig häst eller ingen ridning från någon månad efter pälssättningen börjar till hästen fällt nästan klart. Sommarpäls har min häst max juni-augusti eller så.

PS.
Vi har inte haft en endaste sjuk häst om man bortser från rena skador så inte verkar hästarna föra illa direkt och följdaktien inget att beklaga oss över när det gäller det området
 
Senast ändrad:
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

So What om hästen bli svättig efter en arbets pass :confused:
Släng på en filt tills den har torket!
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det handlar ju bara om okunskap. Visst är det så att kallblod oftare sätter tjock vinterpäls och inte lika ofta behöver täckas, men det gäller ju inte alls. Oavsett vilken ras det handlar om får man ju anpassa sig efter hästen. I ditt fall ser du att hästen behöver sitt täcke och då ska han få ha det. De borde läsa på lite bättre.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Min första tanke var; fryser han verkligen? Varför vill du ha täcke på honom om det bara är 0 gradigt?

"is/snötäcken" brukar snarare hålla hästen isolerad ,

Det är ju när det är omkring 0 grader, blåsigt eller/och regnigt som hästar fryser mest. Är det torr kyla fryser de sällan, då kan de reglera sin temperatur med pälsen, men i regn och fukt och dessutom blåst kan de oftare frysa eftersom fukten gör att de har svårt att reglera sin temperatur. Blöt päls är inte så lätt att ställa upp eller lägga ner.

KL
För att underlätta för hästen och slippa krångel spårklipper jag min häst som får grizzlypäls. Då svettas hon nästan ingenting och gör hon det så hinner hon torka innan jag sitter av. Då slipper vi problem med svettig häst samtidigt som hon kan gå ute utan täcke. Hur smidigt som helst.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Problemet är

1. Hästen orkar inte jobba när den har på tok för mycket päls i förhållande till väderleken.
2. Det tar många timmar för hästen att torka upp, När det gäller islandshästar och full vinterpäls talar vi om en del individer som har 5-10 cm päls och i värsta fall (exv om man har täcke) hinner den inte torka till nästa pass.
3. Våt päls skyddar dåligt mot kylan och när pälsen torkat så ska täcket också torka.
4. Det har hänt att pälsen börjat mögla när den aldrig får chansen att torka upp.

Nej du det är bra mycket skonsammare med en begränsad klippning som gör att hästen svettas mindre torkar snabbt och kan gå utan täcke merparten av tiden.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

So What om hästen bli svättig efter en arbets pass :confused:
Släng på en filt tills den har torket!

Torktiden för en shetlandsponny i full vinterskrud är sådär 3 dygn. I optimalt väder. Filt = vårvarmt omslag.

Dessutom svettas ju kraken av att trava hundra meter om solen skiner...

Vi talar alltså häst som sätter sån päls att han i september svettades av att stå still i hagen när solen sken...
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Vad är konstig är ditt tänke sätt?
Värför i all världen ska man klippa eller hindra hästen naturliga päls sättning?
Dagens häst folk har så mycket konstiga idear för sig:
Klippa häster mitt i vintern?
Täck över dom på summern?
Ett obegriplig uttfodering?
Och sen beklagga sig att hästen är sjuk.
Har jag beklagat mig över sjuka hästar? :confused:
Mina hästar täckas vid behov, oavsett om det är sommar eller vinter och ja, en häst som svettas mycket under ett ridpass på vintern mår bättre av att klippas så den inte svettas lika mycket och torkar fortare än att vara blöt i flera timmar efteråt. Vad "ett obegriplig uttfodering" betyder har jag ingen aning om så det kan jag inte ens bemöta.

Den dagen man tror att man vet allt lär man sig inget längre, låter som ditt bäst före datum passerades på 70-talet? Jag lär mig tack och lov hela tiden och har fått lära om en hel del av det som jag lärde mig då, det kallas utveckling, till skillnad mot stagnation i ditt fall. :grin:
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Min första tanke var; fryser han verkligen? Varför vill du ha täcke på honom om det bara är 0 gradigt?

"is/snötäcken" brukar snarare hålla hästen isolerad ,

Ja det är enda gången hästen faktiskt verkligen visar att han fryser. Han skjuter rygg och är spänd och stel om han fått istäcke på sig.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Torktiden för en shetlandsponny i full vinterskrud är sådär 3 dygn. I optimalt väder. Filt = vårvarmt omslag.

Dessutom svettas ju kraken av att trava hundra meter om solen skiner...

Vi talar alltså häst som sätter sån päls att han i september svettades av att stå still i hagen när solen sken...

Hästens inner päls (det som sitter närmast huden) torka vid 1-2 timmer med ett bra häst filt av ull eller dagens tacka som har den förmåga att andas.
Att den yttra pälsen är blott har ingen betydelset.

En häst som hårt svätts vid mindsta ansträngning är redan i ett dålig kondition och klippning komma bara att förvara problemet.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Både clydesdalen och kbl travaren som vi hade fick ha täcke på sig.
Även våran hage var platt och utan något bra vindskydd.

Du känner din häst bäst och vet vad han behöver :)
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Dumheter som vanligt, en häst som är i hög kondition börjar svettas snabbt precis som vältränade människor, fukten kommer inifrån och ut, inte utifrån och in. Du uttalar dig om saker du öht inte vet någonting om. :crazy:
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Hästens inner päls (det som sitter närmast huden) torka vid 1-2 timmer med ett bra häst filt av ull eller dagens tacka som har den förmåga att andas.
Att den yttra pälsen är blott har ingen betydelset.

En häst som hårt svätts vid mindsta ansträngning är redan i ett dålig kondition och klippning komma bara att förvara problemet.

Vad skulle klippning förvärra menar du? Hänger inte alls med där?

Och inte ens en elitidrottare kan springa runt i skoteroverall utan att svettas som en gris.

Sjävlklart talar jag om torktid närmast huden, få dem torra i yttre lagret kan ta veckor beroende på vädret (en kompis tjockpälsade mammutshettis började det växa mossa på en regnig vinter.. Säger en del om torktider i yttersta pälsen)

Min lille helklippt är en glad skit som varken rullar maniskt, är hysteriskt kliig, får fukteksem in mot huden, inte blir toksvettig av att röra sig (tvärtom), är piggare och helt enkelt mår hundra gånger bättre!
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Så i praktiken hur tycker du jag ska göra om jag vill träna mer än sommarmånaderna?

Min häst har tjock och lurvig päls, den börjar hon sätta i August/september och hon fäller den i maj. Hon svettas ordentligt vid träning framförallt på hals och lår men även magen främst vid sadelgjorden. Hon har god kondition, är välmusklad och klarar sig bra i hagen utan täcke om vädret inte är för jävligt ( runt 0 grader och regn, vid kyla och stark blåst och hon får täcke på sig) även om hon är klippt på de områden hon svettas. Klipper jag inte så blir hon klart besvärad av att springa med vinteroverallen och att köra ett ordentligt träningspass gör att hästen blir dyngsur.

Ska jag klippa så att jag kan rida i stort sett obehindrat, som när hon blir svettig torkar fort och vi slipper täcket bara det inte är regn eller svinkallt.

Eller ska låta bli att klippa, hålla på att trassla med täcken och ha en häst som går och är fuktig många timmar efter ridning framförallt om hon får täcke på sig och som grädde på moset visar tydligt att det är för varmt att motionera om inte temperaturen matchar pälsensättningen för stunden? Med full vinter päls (november till och med april) så vill hon ha minusgrader gärna minst 5-10 för att det ska vara okej.

Ett tredje alternativ är att bara rida på sommarhalvåret, hon svettas lika mycket då dock men då behövs normalt inga täcken och det märks mindre då svetten inte fastnar i någon lång päls.
 
Senast ändrad:
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Vad skulle klippning förvärra menar du? Hänger inte alls med där?

Och inte ens en elitidrottare kan springa runt i skoteroverall utan att svettas som en gris.

Sjävlklart talar jag om torktid närmast huden, få dem torra i yttre lagret kan ta veckor beroende på vädret (en kompis tjockpälsade mammutshettis började det växa mossa på en regnig vinter.. Säger en del om torktider i yttersta pälsen)

Min lille helklippt är en glad skit som varken rullar maniskt, är hysteriskt kliig, får fukteksem in mot huden, inte blir toksvettig av att röra sig (tvärtom), är piggare och helt enkelt mår hundra gånger bättre!

Varken jord/skogsbruk häster eller det militar klipt sina häster! du för fråga dig själv "värför!"

Om din lilla mammutshettis må dålig av det vinter päls naturen har skapat för den då är det nåt som är fel.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Varken jord/skogsbruk häster eller det militar klipt sina häster! du för fråga dig själv "värför!"

Om din lilla mammutshettis må dålig av det vinter päls naturen har skapat för den då är det nåt som är fel.

Min lilla mammutshettis är inte skapt för +10 grader i november. Han är inte ens skapt för att få mat på vintern. Eller gå framför vagn.

Han är skapt för ett mycket kargt klimat med mycket, mycket hårda vintrar.

Sen, jag struntar väl i vad militären gör? De har inga shetlandsponnyer!
Dessutom, jag använder honom inte i jord- eller skogsbruk. Det lågintensiva men långvariga arbetet är något helt annat än jag använder honom till.

Men du svarade inte på frågan: VAD skulle förvärras av klippning?
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det ta längre tid för en idrotter i form att börja svettas än en person som är fett och igen kondis, (har du aldrig varit på gymn?)

En häst lek en idrotter måste kulla ner efter ett arbetes pass, (alla kunniga häst folk vet att dom måste skrita av hästen! "horsemanship 101!
När kroppens puls har val kommit ner då börja håret närmast huden torka från den varmen kroppen ger av och hela systom gå till det normala.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Du vi ska bara låta bli och klippa för att man inte gjorde det för och för att vilda hästar av förklarliga själ inte är klippta. Om det sedan är bra eller dåligt för hästarna är likgiltig bara det är som på den gamla goda tiden innan man började klippa hästar ;-).

Det är givetvis inte bara av godo att klippa hästar, ibland görs det säkert helt i onödan, allt kan missbrukas.
 
Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"

Det ta längre tid för en idrotter i form att börja svettas än en person som är fett och igen kondis, (har du aldrig varit på gymn?)

En häst lek en idrotter måste kulla ner efter ett arbetes pass, (alla kunniga häst folk vet att dom måste skrita av hästen! "horsemanship 101!
När kroppens puls har val kommit ner då börja håret närmast huden torka från den varmen kroppen ger av och hela systom gå till det normala.

Fel! En vältränad människa börjar i regel svettas fortare och mer än en otränad. Sedan är hur mycket man svettas väldigt individuellt!

http://osthammar.friskissvettis.se/tr%C3%A4ning
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 020
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 843
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 879
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp