men från dålig skötsel..

M

minya

Hejsan.
Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att berätta lite om hur det gick för min häst…

2007 så bestämde jag min för att låna ut min häst när jag jobbade och pendlade varige vecka till plugget så det fanns inte många minuter över till min häst.
En stor häst på 600 kg, pigg hoppar till för spöken o lite lätt nervös.
Så jag gjorde det största misstaget i mitt liv!

Tjejen som jag hittade till min häst lät kanon hade en ponny o pappa var jätte intresserad av hästar dom hade en stallplats på en ridklubb med bra hagar fin paddock o tillgång till transport, tränade regelbundet för tränare.

De första 10 månaderna gick jätte bra, hästen blev tränad för tränare startad i hoppning 1-1,10 m.
stor trivdes bland alla hästar, jag var nere o kollade till hästen ca 2 gången månaden (ca 10 mil en väg)
men efter de 10 månaderna så bestämde jag o min kille oss för att flytta till en egen hästgård så då fick vi fullt upp med att flytta, ca 10 mil åt andra hållet, & leta efter en till häst.

Så vi åkte inte dit på ca 1,5 månader o när vi kom dit var hästen totalt undernärt skulle gissa på att hon vägde någonstans mellan 300-350 kg. hade inte blivigt skodd på hur länge som helst gick på ballarna.
När jag tog in henne från hagen så förflyttade hon bara ett ben i taget och orkade knappt lyfta huvudet jag såg i hennes ögon att hon ville bara ge upp det gjorde såå ont i mitt hjärta o jag grät kopiöst mycket!

Jag kollade på foderstaten o där fick hon 5-6kg hö om dagen, på vintern! När jag brukade behöva ge henne 10-12 kg om dagen, o hon fick 2 dl kraftfoder om dagen, jag brukade ge ett par kg iaf.
O deras försvar var att dem inte ville ge henne för mycket för då skulle hennes ”sadelknutor” komma tillbaka!
Men fan hellre sadelknutor än en extremt undernärd häst.
Och så sa dom att veterinären hade sagt att hon skulle max ha 6-7 kg hö om dagen men det va bara det att det var i början av juni veterinären satte den foderstaten o nu var det januari..

Så jag tog hem henne och veterinären kom o kollade på henne, hon hade fått en muskelspänning i ryggen för att dom hade ridit henne även att hon var så undernärd (som fortfarande e kvar och blivigt permanent=(, några överben, vitt ärr på ryggen, svamp på rumpan o i hela svansroten (men gick bort efter ett par dagar med jodopax) mycket gallor i alla benen, spruckna hovar på utsidan och strålröta på g.
sedan när jag fick upp henne i hull så kom hovledsinflamation som krävde många veterinär & hovslagar besök när det väl var över så kom en juverinflamation och veterinären trodde att hon hade samlat på sig detta under tiden hon var undernärd och att det inte bröt ut förens efter några veckor/månader.

Men nu efter 6 månader har hon blivigt friskförklarad och bara hovarna som vi håller på att kämpa med nu, dom hade antagligen haft en hovslagare som inte kunde sin sak, jag hade haft min häst i ca 3 år innan jag lånade ut henne o under de 3 åren så hade jag o min hovslagare kämpat med att höja hennes trakter då hon trampa ner för mycket men det var ju självklart förstört när jag fick tillbaka henne hon såg ut som när jag fick henne 3 år innan så nu har vi fått börjat om med det och innan så hade hon haft kanon hovar!

Alla hovslagare o veterinärer jag haft har berömt hennes kvalité på hovarna men nu e dom inte lika runda o fina fått strålröta på g och tappar sina skor titt som tätt sedan jag fick tillbaka henne så har hovslagaren vart här mellan 3-5 veckors mellan rum o ibland har jag fått ringa dagen efter.. och jag vet att många som har det problemet byter hovslagare så är problemet löst men nu har jag en super bra hovslagare med mååånga års erfarenhet och bra utbildning.
innan så har hon gått 8-9 veckor utan problem o nu skos om var femte vecka…
skona ramlar av även jag sätter på henne boots , o dom ramlar av i hagen till och med i rasthagen och när jag rider.

Någon som har något tipps på hur man kan undvika tappskor?!
Min hovslagare och folk runt om kring mig har inte vart med om nått liknande.
nu när det e blött ute så e det ju klart att det blir mer tappskor men jag tycker att det är för ofta…

Jag fundera på sådana ”tappsko skor” OLD MAC som den kallas för, men kan ju vara krångligt att ha på alla 4 i hagen varige dag och det går la knappt att rida med.. min hovslagare sa att dom pajjar oxå o flyger av efter ett tag…

Super tacksam för ett svar=) & kommentarer, har ni själva vart med om liknade?

Nu mår min häst kanon=) står i en stor box på 14 kvm med sin shettis kompis bredvid, fina stora hagar o fri tillgång på hö. Börjat sätta i gång henne efter skadorna.
Och vi har börjat leta efter en till häst, en lugn stabil lite äldre häst, till min sambo som vill lära sig rida=)

Hoppas att ni orkade läsa igenom allt jag skrev hehe.
och att ni verkligen tänker igenom ett par extra gånger innan ni lånar ut era hästar!
 
Sv: men från dålig skötsel..

Usch det är ju hemskt! Kan inte begripa att folk inte tar hand om djuren! :mad: Skönt att din häst mår bättre nu och lycka till i framtiden!
 
Sv: men från dålig skötsel..

Känner igen det där, min häst ska ALDRIG mer lånas ut eller åka från mig på nåt sätt. Har haft honom utlånad ett antal gånger nu och den ena är värre än den andra, alla verkar superbra och trevliga osv men nog fasen missköter dom honom. Nu sista gången hittade jag honom i hagen med rasp ända upp till haserna, mager och tovig som om han vore 30 år. Och dom hade ridit honom lite hårdare än normalt informerade dom mig om, han var så grymt jäkla svullen i dessa stackars ben :crazy: Och till på köpet hade han trampat på en spik och de hade varken ringt hovis eller vet, detta gjorde att hovslagaren fick karva upp halva hoven efter ett tag. Då kan jag erkänna att jag GRÄT, jag ringde veterinären bums och när han såg hästen så tyckte han att jag skulle ta hem honom så snart som möjligt. Dagen efter hämtade jag honom, deras respons på det hela var att nej men han är väl inte svullen :mad:

Då var jag inte o leka med kan jag lova, nu äntligen är han i fin form igen och har fått tillbaka sin energi
 
Sv: men från dålig skötsel..

vad stod det i kontraktet ang hovvården, foderstat och skador uppkomna hos fodervärd?

finns ju en tråd från en användare som vill ha tips men inte vill skriva in några "hårda regler" för att dom "känner ju varandra" och tror att det ska bli dålig stämning..

men det här visar ju bara att oavsett hur bra det verkar så ska man skriva in att fodervärden SKA stå för uppstallning och vård som tillkommer under hästens tillfrisknande av skada från fodervärdens slakrv/missskötsel/okunnighet även fast fodervärden lämnat tillbaka hästen till ägaren..
 
Sv: men från dålig skötsel..

nu var det inte riktat till mig men jag svarar ändå. Jag har alltid haft dom färdigskrivna kontrakten men den sista gången hade vi i princip bara muntligt kontrakt vilket var så himla korkat. Vi känner dessa människorna jätteväl och litade verkligen på dom men som du säger, det är lätt o vara efterklok och nu skulle jag aldrig i livet lämna ut en häst på foder lr liknande utan ett väldigt tydligt kontrakt!
 
Sv: men från dålig skötsel..

Ja alltså, vafan är det med vissa..? Jag har också haft en häst ute på foder och efter 6 mån gick han inte att sko. Han blev hysterisk av att lyfta hovarna för kratsning... Jag säger då bara det: Det är skrämmande att man hör så många dåliga erfarenheter av fodervärdsutlåning, vart finns alla som det går bra för? Antagligen får man ju inte höra dem, men ändå, man blir ju paranoid.:cry:

En sak jag tycker är så tråkig med detta, är att hästägare blir skeptiska då man vill ha en foderhäst istället för att köpa. Och jag förstår dem - jag har ägt häst och jag har misslyckats med fodervärd. Men jag har även lyckats med fodervärd, och jag har haft två ponnyer på foder som den ena var i MKT bättre skick då den åkte än då den kom, och den andra var i bra skick då den kom och i lika bra då den for.

När jag nu om kanske 1 år vill ha häst igen, vill jag ha en på foder. Anledning till det är 1. Att jag kanske ska börja plugga framöver, dvs om 2-3 år, och jag vill inte köpa en häst som sedan ska säljas vidare om jag får för mig att plugga och inte har råd efter 1 år, då tycker jag att det är bättre att den åker hem till matte istället. 2. Att jag inte haft egen häst på 5 år och att jag därför vill mjukstarta lite, och skulle det av nån obegriplig anledning inte alls gå, då vill jag också att det ska vara möjligt att hästen åker hem till matte istället för att säljas vidare.
Sedan tycker jag att det är bra att lära känna en häst ordentligt för att kanmske komma överens om köp sedan då man ser att allt fungerar. Det är ju en form av trygghet för ägaren också, förutsatt att jag inte tänker vanvårda den då...
 
Sv: men från dålig skötsel..

*KL*

Måste bara säga att det blir lite "dra alla över en kam" känsla på en sånhär tråd. Känns jätte tråkigt eftersom jag ska snart ska ta hem en häst på foder. Det finns bra hästmänniskor som lånar häst oxå.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Visst finns det :) Min valack fick underbara sista år i livet hos en jättebra fodervärd som numera är en av mina bästa vänner :)

Jag tror att vad man kan göra är att dela med sig av sina bra erfarenheter också, så att inte bara det dåliga får synas utåt. Men det är lätt hänt att man inte diskuterar sådant bra eftersom diskussioner ofta handlar om mindre bra erfarenheter. Det beror nog på den mänskliga faktorn...:confused:
 
Sv: men från dålig skötsel..

Jag har också bra erfarenheter av fodervärdar:).
Så alla är verkligen inte dåliga....
Men det är ju oftast dom man hör om.

Ts:
Hade ni inte ett kontrakt ang vård, skötsel osv?
Har du krävt omkostnaderna/ eftervården för din häst?
Den stod på ridklubb väl?
Hur kan den misskötas så utan att någon har reagerat:confused:

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: men från dålig skötsel..

Det låter konstigt men i min hoppgrupp för några år sedan fanns också ett sto som faktiskt fick det, hon var i tävlingskondition men fick plötsligt juverinflammation. Så det är inte omöjligt även om det måste vara ovanligt.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Sånt här blir man ju lite rädd av att läsa, när vi snart ska skicka iväg vår ponny på foder, 50 mil bort. Lär ju inte kunna titta till den var och varannan dag, precis. Nåja, jag får väl hålla tummarna att det ska gå bra.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Gud vad hemskt. Jag är själv nybliven fodervärd men skulle aldrig drömma om att göra något som helt uppenbart inte är bra för hästen.
Om jag fick något problem av något slag skulle jag ju istället ringa ägaren till hästen och rådfråga.
Sen vet jag inte om detta problemet är just för att man lämnar hästen på foder, det kan ju lika gärna inträffa om man säljer hästen.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Ja, man tror ju att man ska kunna lita på människor man känner :( det är en av de sakerna som toppar listan när det gäller saker man blir besviken av med fodervärdar.. att det inte går att lita på dem :(
 
Sv: men från dålig skötsel..

Det kommer säkert att gå bra!

Det är ju som tidigare nämnts här med, det är ofta de dåliga historerna som hörs. Det bra pratas det ju inte om.

Jag är jätteglad över att jag har fått chansen att ha två olika foderhästar innan jag tog steger till att köpa egen häst.
Det har gått jättebra och både jag som fodervärd och dom som ägare till hästarna har varit nöjda och glada.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Har råkat ut för liknande.

Lämnade iväg en go och glad liten ponny som aldrig varit skadad eller halt.
I början togs han omhand och reds dagligen. Efter tio månader var han undernärd, gick inte att rida på för att "han var dum i huvudet" och aggressiv mot allt och alla.

Min ponny hade varit halt i flera månader men de hade ridit ändå. Hältan satt i ryggen. Tunn som ett skelett. Anledningen till att han inte fick tillräckligt med mat (BARA TVÅ KILO OM DAGEN OCH GICK I EN MINIHAGE HELT ENSAM MEDANS DE ANDRA HÄSTARNA GICK PÅ SOMMARBETE) var att han inte reds och därför inte behövde någon mat.

Jag fick ett telefonsamtal från en person som hade sin häst på samma ställe som hon som lånat min ponny. Jag fick förklarat för mig att min ponny såg undernärd ut, att han inte fick gå med de andra hästarna och att flickan som lånat honom slog och skrek på honom.
Dagen efter körde jag och mamma iväg och hämtade honom.

Nu har han fått vara här hemma i några månader och hunnit äta upp sig, häst tandläkaren har varit ut och sett över tänder och mun som visade sig vara helt sönderslitet och kiropraktorn är här regelbundet för att kolla till hans rygg som blivit väldigt känslig.

DET STÖRTA MISSTAG JAG NÅGONSIN GJORT!

får hålla tummarna att det fungerat bättre för andra..
 
Sv: men från dålig skötsel..

Sånt här blir man ju lite rädd av att läsa, när vi snart ska skicka iväg vår ponny på foder, 50 mil bort. Lär ju inte kunna titta till den var och varannan dag, precis. Nåja, jag får väl hålla tummarna att det ska gå bra.

Verkar ju jobbigt om man förutsätter att ALLA fodervärdar beter sig på det här viset.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Nja, jag hade ju inte lämnat henne om inte jag hade förutsatt att det ska gå bra, men man hör ju faktiskt en del horribla historier...
 
Sv: men från dålig skötsel..

självklart finns det bra människor MEN syftet med denna tråden var nog att man ska vara jäkligt uppmärksam på hur hästen har det även om det gått ett antal månader med bra skötsel. De skötte min också i början men sen var han väl inte lika rolig längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 174
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp