men från dålig skötsel..

Sv: men från dålig skötsel..

Verkar ju jobbigt om man förutsätter att ALLA fodervärdar beter sig på det här viset.

Men faktiskt, man får börja utgå med det i dagens läge & vara super noga vart man lämnar sin häst. Och ha kontrakt som är till sin egen fördel om nu tråkigheter skulle inträffa.

Har haft en fodervärd som lämnade tillbaka en mkt muskelspänd & halt häst med orden " ja jag har juh tagit hand om hästen på bästa sätt trots att h*n inte varit min egen".
 
Sv: men från dålig skötsel..

*KL*

Måste bara säga att det blir lite "dra alla över en kam" känsla på en sånhär tråd. Känns jätte tråkigt eftersom jag ska snart ska ta hem en häst på foder. Det finns bra hästmänniskor som lånar häst oxå.


Ja, jag håller lite med. Jag hade också min nuvarande häst på foder innan jag köpte honom och jag la verkligen ner massor med pengar och tid på att försöka att få ordning på honom, och just därför så ville jag istället köpa loss honom.

Jag har till dagens datum lagt åtskilliga tusenlappar på utrustning, ET, veterinärer, osv osv, och säkerligen hade jag gjort det fast att jag inte ägde honom, men som sagt.. det känns lite mer naturligt att lägga pengarna och man får skörda frukten sedan, och inte ägaren tar tillbaka hästen och säljer den för 3 dubbla summan.. :)
 
Sv: men från dålig skötsel..

Jag menar inte att man skall dra alla fodervärdar över samma kant. verkligen inte!
Vill bara att alla skall vara mer uppmärksamma med vart dom skickar iväg sina älskade hästar.
Jag hade själv denna hästen på foder i 2 år innan jag köpte henne och funkade jätte bra även att jag bara var 16 år och det var min första häst och mina föräldrar hade aldrig klappat en häst, väldigt vågat av dom att låna ut henne till mig, det ända klagomålet jag fick du var att jag klippte henne under vintern...men dom var nöjda och sålde henne till mig. hon var 6 år när jag fick henne o blev in riden som 5 åring då endast skrittat o travad i skogen någon gång ibland, när jag tänker på det låter det väldigt vågat.
så för att det hade gått så bra för mig trodde jag att det skulle gå ännu bättre för en 15 årig tjej som haft häst innan och har mycket intresserade föräldrar o stod på en ridskola. men men man får tänka ett par extra gånger.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Jag har också bra erfarenheter av fodervärdar:).
Så alla är verkligen inte dåliga....
Men det är ju oftast dom man hör om.

Ts:
Hade ni inte ett kontrakt ang vård, skötsel osv?
Har du krävt omkostnaderna/ eftervården för din häst?
Den stod på ridklubb väl?
Hur kan den misskötas så utan att någon har reagerat:confused:

/J.

jo vi hade kontrakt bla: att jag som ägare inte skulle stå för kostnader, men betalade ett par vet. kostnader.
"Fodervärden förbinder sig att väl vårda, använda och utfodra hästen enligt de anvisningar som skriftligen erhålles från hästägaren."
"för den händelsen hästens skick avsevärt försämras under fodervärdstiden och detta beror på oaktsamhet eller försumlighet från fodervärdens sida skall fodervärden ersätta den skada som därigenom uppkommit"
"fodervärden skall tillse på egen bekostnad att hästen får professionell skötsel och vård innefattar skoning, veterinärvård, avmaskning och vad som eljesr fodras". mm.

så dom bröt ju kontraktet.

Jag vet inte om någon hade påpekat till dom att hästen var undernärd, när jag fråga så sa dom att dom andra bara klagar på allt vad tjejen gjorde så dom lyssnade inte.

så glad att ha henne hemma nu.

och utrustningen var ju inte i bra skick häller, hade lämnat en sadel vi skulle prova på henne (ny pris 25.000:-) o den var på väg att mögla helt fuktig o äcklig, samt mycket av täckena benskydd mm var förstört och borta...som jag inte verken fick tillbaka lr ersättning för, visst att det blir slitage på sakerna men inte så som sakerna såg ut.
benskydden var jätte leriga och gett hästen småsår på benen. när jag hade sagt att hon är super känslig när hon har haft lymfangi.
 
Sv: men från dålig skötsel..

vad stod det i kontraktet ang hovvården, foderstat och skador uppkomna hos fodervärd?

finns ju en tråd från en användare som vill ha tips men inte vill skriva in några "hårda regler" för att dom "känner ju varandra" och tror att det ska bli dålig stämning..

men det här visar ju bara att oavsett hur bra det verkar så ska man skriva in att fodervärden SKA stå för uppstallning och vård som tillkommer under hästens tillfrisknande av skada från fodervärdens slakrv/missskötsel/okunnighet även fast fodervärden lämnat tillbaka hästen till ägaren..

det står mycket om hur hästen skall skötas, men det spelar ingen roll hur mycket det står att dom inte får missköta hästen...för det stoppar dom inte att göra det tyvärr.
jag köpte ett färdigt fodervärdskontrak där vi la till lite saker som vi båda skrev på men det stoppade inte dom..
o det är klart att det e svårt att skriva kontrakt med vänner men om man hittar ett bra o skriver det som men vill ha det så e det bara att slänga fram o säga att man vill ha ett kontrakt.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Det låter konstigt men i min hoppgrupp för några år sedan fanns också ett sto som faktiskt fick det, hon var i tävlingskondition men fick plötsligt juverinflammation. Så det är inte omöjligt även om det måste vara ovanligt.

nä det e klart att det bara dök upp så men det är ju vanligast vid avvänjning lr på ston som har haft föl innan. jag tog dit 2 olika veterinärer och ringde 2 andra till bla skara och pratade med en kille som avlar o vet det mesta om ston då, och ingen av dom hade något bra svar men de flesta sa att det var en infektion som antagligen legat i kroppen en längre tid, och tyckte att allt hängde ihop med hennes undernärd och inflammation o skador på varandra. men kunde ju inte säga rakt ut att det va dem som orsakade det.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Gud vad hemskt. Jag är själv nybliven fodervärd men skulle aldrig drömma om att göra något som helt uppenbart inte är bra för hästen.
Om jag fick något problem av något slag skulle jag ju istället ringa ägaren till hästen och rådfråga.
Sen vet jag inte om detta problemet är just för att man lämnar hästen på foder, det kan ju lika gärna inträffa om man säljer hästen.

ja det hände mycket oxå att en köpare missköter sin häst, men det med vissa är att dom inte vill lägga mycket pengar på en lånad häst som inte är sin egen och känner att dom kastar pengarna i sjön. det är det som är det svåra att veta när man lånar ut.
jag själv la en del pengar på hästen när jag hade den bara på foder, fick bara med en grimma så sadlar träns täcken borstar skydd mm fick jag lägga ut själv och alla träningar varje vecka, och då sa mina föräldrar att jag bara fick ha henne först bara över sommaren sedan blev det förlängt till ett år sedan ett år till efter det köpte jag henne.

så även man hittar en fodervärd med bra ekonomi så betyder det inte att dom villiga på att lägga pengar på den.

det var som att när dom frågade min om jag ville sälja henne till dom ok jag sa att hon aldrig kommer bli till salu och dom börja leta ny häst så blev det som att dom sket i henne slutade med allt, träning, mat vård mm...

men klart jag hade ju jätte oflyt med min fodervärd, känner några tjejer som har foderhästar o det går kanon!

och så fort det är något så skall man höra av sig till ägarna, jag ringde o maila bilder o sånt varje månad till ägarna, det blir bara bättre o bättre mellan ägaren o fodervärden då.

o du behöver inte vara rädd för att missköta din foderhäst det är inte så lätt att göra det, det går ju inte över en natt. så det e inget man "har otur med"
håll bara bra kontakt med ägaren=)
 
Sv: men från dålig skötsel..

Det är skrämmande att man hör så många dåliga erfarenheter av fodervärdsutlåning, vart finns alla som det går bra för?

Jag har haft tre av mina hästar utlånade, två av dem under flera år. Alla har blivit mycket väl skötta, ridna och omhändertagna.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Verkligen trist att höra om din häst och jag ska hålla mina tummar på att ni får ordning på hennes hovar och allt annat.

Men...jag vill också kontra med att det också finns bra fodervärdar.
Det är klart att man ska fundera en och två gånger innan man lånar ut sin häst och också att man kollar upp personen i fråga innan man bestämmer sig.

Jag fick tag på en jättebra tjej till min unghäst. Han var 2 1/2 när jag lånade ut han, fodervärd för senare köp. Min häst kunde inte komma till ett bättre ställe och idag är han såld till henne.
Vi har jättebra kontakt och vi kommer fortsätta ha kontakt i framtiden också.

Som sagt...jättetråkigt med din häst men skönt att ni kunde rädda hästen ur dess situation och få ordning på den.
 
Sv: men från dålig skötsel..

:cry::confused:Ush ush ush,nu får jag ont i magen och blir nervös.
Har ju lånat ut min lilla pärla och blir så orolig att jag ska behöva
få liknande erfarenhet som dej.
Hoppas inte det!!!
______________________
Ang boots och avtrampade skor kan jag berätta om min erfarenhet av båda!
Min häst trampade av sig fram,vi kortade ner traktarmarna och det fungerade
mkt bra.
Hon var trång bak,speciellt innan hon satt muskler ordentligt och skorna åkte av för jämnt.
Köpte boots från H**ks för ca 1800 kr.
Funkar alldeles utmärkt och har aldrig tappat dem,trots skog,trav och galopp!
Mät dock mkt noga hoven,både på bredd och längd innan köp(oskodd då)
Har använt dem vid tappskor både fram och bak och har inget negativt att
säga om dem!:banana:
Lycka till...
 
Sv: men från dålig skötsel..

Det känns i hjärtat när man hör sånna här saker,
speciellt om man tänker från hästens synvinkel, från det att ha de bra om inte jätte bra till nånting som bara gör ont. :(

Jag är inte speciellt gammal kanske men förstår ändå att om man märket att det är nånting som inte är som det brukar så frågar man om hjälp? ägaren om man är fodervärd. för även om det inte är min häst så är det fortfarande jag som fodervärd som har ansvar för hästen, jag tyckte det lät bra det med papper på vad som gäller. för då är det ingen som kan komma och säga varken bu eller bä efteråt. Hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite?:confused:
 
Sv: men från dålig skötsel..

O jag som allvarligt funderar på att lämna ut min gamla gubbe på foder...

Tänkte på det här med hovarna. Klarar hon gå barfota på gräsmarker? Om hon då kan hållas barfota o få gå i gräshage så kan du ju ha easyboots (skyddsboots, smidigare modell än oldmacs) när du rider eller hanterar henne på hårdare underlag. Hovarna får ju då växa ifred o kanske odla upp ett bättre horn så skorna stter kvar i framtiden. Jag kan oxå tipsa om ett ört/mineralfoder Dr.Shaettes B-Ursonne. Min hovslagare rekomenderade det och hästarna har ätit det i ett år nu, han säger att hovkvaliteten förbättras massor! Liksom på många andra hästar han rekomenderat det till.

Skönt att ni är påväg tillbaka igen.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Jag hade aldrig hört talas om det. Men någon mer i tråden hade tydligen också råkat ut för det.
 
Sv: men från dålig skötsel..

Problemet med fodervärd är att dom ofta är väldigt okunniga eftersom dom inte haft häst tidigare.

Jag lånade en gång ut en häst på foder till en jättegullig familj (10 mil härifrån), men när han kom hem 1.5 år senare var han fruktansvärt mager och muskelfattig och bara låg ned, men dom tyckte ju att han fick jättemycket mat i jämförelse med deras shettisar. Folk i mitt dåvarande stall var chockade över förändringen, han var väldigt busig och levnadsglad och lite "hingstig" innan. Största problemet var hovarna som var verkade av en riktig kvacksalvare. Fötterna var superlånga, sneda och han gick på ballarna, men familjen visste inte hur en välskodd häst skulle se ut.. Han hade utvecklat belastningsfång pga detta (det förstod dom inte heller), och jag beslöt att ta bort honom då han var i sådant risigt skick och hade svåra smärtor(18 år gammal). Så här i efterhand borde jag ha hälsat på oftare, men man trodde ju att allting var ok eftersom man fick rapporter att ridningen gick så bra, hade börjat rida för westerntränare o.s.v. Jag borde ha fattat misstankar när dom sa han blivit så himla lugn och vilken nybörjare som helst kunde rida ut, han som varit en riktig buse i 15 års tid :crazy:

Nu har jag faktiskt lånat ut en häst på foder igen, får väl se hur det går. Har bättre koll tack vare att tjejen bloggar flitigt, och hästen står dessutom inhyrd hos en seriös och intresserad stallägare. Passerar dessutom orten några ggr per år även om det ligger 35 mil bort.. Har bl a skrivit in i kontraktet att hovarna ska verkas var 8:e vecka av en utbildad hovslagare.
 
Sv: men från dålig skötsel..

usch så hemskt :devil:.. Jag vet Precis vad du gått igenom, varit med om samma sak, men det slutade med att jag fick ta bort min Häst :cry:.
Min fodervärd lämnade en toppenfin häst tillbaka PÅ UTSIDAN. Men hon var totalt förstörd i benen o i psyket.
Man lär sig av sina Misstag o allt var ju mitt fel som lånade ut henne till en familj som jag todde på o i foderavtalet stod allt hur hon skulle skötas.
Men felet låg ändå hos mig, Jag skulle ALDRIG ha lånat ut henne. För det spelar ju ingen roll att de fick betala vet kostnader o allt som kom till. Jag får ju Aldrig tillbaka henne mer.
Va kul i alla fall att din häst mår bra efter omständigheterna:)
 
Sv: men från dålig skötsel..

O jag som allvarligt funderar på att lämna ut min gamla gubbe på foder...

Tänkte på det här med hovarna. Klarar hon gå barfota på gräsmarker? Om hon då kan hållas barfota o få gå i gräshage så kan du ju ha easyboots (skyddsboots, smidigare modell än oldmacs) när du rider eller hanterar henne på hårdare underlag. Hovarna får ju då växa ifred o kanske odla upp ett bättre horn så skorna stter kvar i framtiden. Jag kan oxå tipsa om ett ört/mineralfoder Dr.Shaettes B-Ursonne. Min hovslagare rekomenderade det och hästarna har ätit det i ett år nu, han säger att hovkvaliteten förbättras massor! Liksom på många andra hästar han rekomenderat det till.

Skönt att ni är påväg tillbaka igen.

okey, jag skall höra med hovslagaren om hon kan gå barfota. (har haft superkvalite på hovarna innan) men det känns lite klumpigt med sådana boots men om det bara e under en kortare tid ,o nu när jag håller på att sätta igång henne så kanske det funkar.
tack så jätte mycket för tipsen=)
 
Sv: men från dålig skötsel..

Problemet med fodervärd är att dom ofta är väldigt okunniga eftersom dom inte haft häst tidigare.

Jag lånade en gång ut en häst på foder till en jättegullig familj (10 mil härifrån), men när han kom hem 1.5 år senare var han fruktansvärt mager och muskelfattig och bara låg ned, men dom tyckte ju att han fick jättemycket mat i jämförelse med deras shettisar. Folk i mitt dåvarande stall var chockade över förändringen, han var väldigt busig och levnadsglad och lite "hingstig" innan. Största problemet var hovarna som var verkade av en riktig kvacksalvare. Fötterna var superlånga, sneda och han gick på ballarna, men familjen visste inte hur en välskodd häst skulle se ut.. Han hade utvecklat belastningsfång pga detta (det förstod dom inte heller), och jag beslöt att ta bort honom då han var i sådant risigt skick och hade svåra smärtor(18 år gammal). Så här i efterhand borde jag ha hälsat på oftare, men man trodde ju att allting var ok eftersom man fick rapporter att ridningen gick så bra, hade börjat rida för westerntränare o.s.v. Jag borde ha fattat misstankar när dom sa han blivit så himla lugn och vilken nybörjare som helst kunde rida ut, han som varit en riktig buse i 15 års tid :crazy:

Nu har jag faktiskt lånat ut en häst på foder igen, får väl se hur det går. Har bättre koll tack vare att tjejen bloggar flitigt, och hästen står dessutom inhyrd hos en seriös och intresserad stallägare. Passerar dessutom orten några ggr per år även om det ligger 35 mil bort.. Har bl a skrivit in i kontraktet att hovarna ska verkas var 8:e vecka av en utbildad hovslagare.

fy så hemskt för dig att behöva avliva honom!
Det var faktiskt min första tanke när jag såg min häst tog upp telefonen o tänkte be veterinären komma för att avliva henne, men min kille (som inte e så hästkunnig) envisades om att kämpa med henne för han visste att hon betyder mest i mitt liv. som tur va så klarade hon det men hade hon vart som din häst lite äldre så hade det nog inte gått för hon hade ju tappat nästan halva vikten.

Men det e ju jätte smart att skriva kontraktet så om hovslagaren!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 174
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 032
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp