Men varför...?

Q

qrumelur

Men varför rider inte alla i (bra) bomlösa sadlar?
Jag läser trådar hela tiden av "folk" som inte kan begripa att deras utprovade sadel inte längre fungerar och vars häst har vuxit ur sadeln mm. mm.
På begagnat markanden bara svämmar det över av sadlar som är rätt nya och i fint skick - men som kostar en spottstyver av vad de kostade ny! :o

Alla hästar ändrar sig hela tiden: muskler, fett, päls, olika träningsmetoder ger olika muskler, vila påverkar mm. mm.

Sen ändras ju sadeln också, stoppningen packas och påverkar.

Varför inte på en gång satsa på en riktigt bra bomlös sadel (jag tror att det är stor skillnad på de billiga och de som faktiskt är bra dvs. kostar lite mer) på en gång och sen slippa krångla?

Jag förstår verkligen inte? :confused:

Jag tar med mig min (bomlösa) sadel på mina ridlektioner nu när jag inte har hästen med mig. Sadeln ligger bra på allt från den nätta arabkorsningen till den irländska coben som är 165 i mankhöjd och min egen islänning här hemma.

Åtskilliga studier - och enskilda ryttare! - vittnar om att sadeln inte är skadlig för hästen utan tvärtom möjliggör att hästen kan muskla sig fullständigt och inte behöver hindras av att ha en hård knöl fastspänd på ryggen.

Så - varför? :confused:
 
Sv: Men varför...?

Kan bli svårt att tävla i vissa tävlingar med bomlös. Sen så finns det negativa saker med vissa bomlösa också..
 
Senast ändrad:
Sv: Men varför...?

man kan väl inte hoppa i bomlös..?
 
Sv: Men varför...?

Kan bli svårt att tävla i vissa tävlingar med bomlös. Sen så finns det negativa saker med vissa bomlösa också..

Vilka tävlingar då?

Ja, det finns negativa saker med vissa bomlösa. En del är tex. inte ergonomiska för varken häst eller ryttare och det finns de som inte ligger still. Det verkar vara STOR skillnad på bra (dyra?) bomlösa och budgetsadlarna.

Men det påpekade jag i mitt första inlägg väl?
 
Sv: Men varför...?

Bara för att sadeln är bomlös betyder det INTE att den passar alla hästar. Det gäller särskilt modellerna som har paneler och koppjärn (dvs alla som är tillåtna för tävling).
 
Sv: Men varför...?

Tänk om det vore så enkelt.

Tror många lever i nån slags falsk bubbla om man tror att bomlösa är den bästa lösningen som passar på alla och inte behöver passas inpå hästen.
 
Sv: Men varför...?

Kossetävlingar är ganska olämpliga i bomlös sadel. Att arbeta i en bomlös är ingen bra idé. När du behöver använda hornet, bomlöst inte så lämpligt.
Men till viss del håller jag med. Funderar själv på en bomlös eller "flexibel bom" av något slag till min ponny. Men då har vi lilla detaljen med att jag rider och tävlar western, de flesta bomlösa är på tok för sladdriga för att fungera där. Försök hålla emot ett lasso i en sadel som inte "håller emot"..
 
Sv: Men varför...?

Bara för att sadeln är bomlös betyder det INTE att den passar alla hästar. Det gäller särskilt modellerna som har paneler och koppjärn (dvs alla som är tillåtna för tävling).

tack det var ett jättebra påpekande!
Jag provade först en sadel på min häst som var på tok för LÅNG!
Försäljaren (och andra!) hävdade att det inte gjorde nåt att sadeln gick långt upp på korset men det gör något för mig.

Så absolut.
men när man väl hittat en modell som passar hästen så passar den alltid, oavsett hur hästen musklar sig! :laugh:
 
Sv: Men varför...?

Kossetävlingar är ganska olämpliga i bomlös sadel. Försök hålla emot ett lasso i en sadel som inte "håller emot"..

:idea:
Ja, just det ja!
Det var en bra tanke. Jag har aldrig hållit på med western så det låg långt borta från mig.
 
Sv: Men varför...?

Man kan ju inte ha koll på allt :D
Måste säga att jag blev positivt överraskad av din ödmjuka inställning, det är inte ofta man ser det hos "bomlöstalibaner" :bow:
 
Sv: Men varför...?

Man kan ju inte ha koll på allt :D
Måste säga att jag blev positivt överraskad av din ödmjuka inställning, det är inte ofta man ser det hos "bomlöstalibaner" :bow:

:rofl: Tack för kvällens stora skratt! :bow:
Jag kan vara riktigt ödmjuk när jag sätter den sidan till. Men det händer inte så ofta. ;)
 
Sv: Men varför...?

men när man väl hittat en modell som passar hästen så passar den alltid, oavsett hur hästen musklar sig! :laugh:

Det skulle jag vilja påstå inte är sant.
Bomlösa kräver också inpassning och det betyder att hästen kan ändra sig så pass mycket att just den sadeln man använder inte går längre.

Bomlösa är inte lösningen för alla hästar eller ryttare.
Jag har själv ridit bomlöst i 11år men lärt mig att det inte är en mirakeluppfinning.
// Linda
 
Sv: Men varför...?

Jo det får du. Det finns inget i reglementet som styr bommen, bara att de ska se ut som engelska sadlar.

finns det någon bomlös som ser ut som en engelsk sadel då? :confused: nån sån har inte jag sett iaf men jag är inte så kunnig gällande bomlöst förstås :p
 
Sv: Men varför...?

Hej hvilke bomlösa har du prövit och hvilke modeller tycker du om och hvilke burde man holde seg långt ifrån? Jag vill prova en FREEMAX EVO till min ishäst men vet inte om dom är bra.. Har tyvarr inten erfaring från bomlösa sadler. Men tycker det höres ut som ett bra val om man har en häst som andrar form mycket, som min, Tjock, rund, kort, bred jätte svårt.
 
Sv: Men varför...?

Det finns många bomlösa som ser ut som traditionella engelska sadlar. Startrekk Dressage och Trekker Master är två.
 
Sv: Men varför...?

Alla hästar trivs inte i bomlösa sadlar. Vill man hoppa och rida ut (stå i lätt sits) är det bra med bom också. Tycker man ska använda det som passar och som häst och ryttare trivs med.
(själv använder jag både bomlös och bomsadel)
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
634
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Kristall10
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 287
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 744
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp