meningen med nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 146
  • Visningar Visningar 8 053
Sv: meningen med nosgrimma??

undefined heej.. remont betyder unghäst och hjälper till att få hästen att inte gå å gapa, förr i tiden användes den bara på unghästar men nu används den på vuxna hästar också. pullarnosgrimma användes främst på galopphästar, detta för att hästarna inte ska "pulla" som menas att typ dra iväg. men pullarnosgrimman används idag på ridhästar också främst på hopphästar för att ha så stor kontroll som möjligt när man rider an ett hinder. om man jämför pullarnosgrimman med tex den engelska nosgrimman så är den skonsammare mot hästens mun och laner, den engelska nosgrimman ligger nämnligen och trycker på hästens tänder och kan resultera i otäcka sår i munnen, medans pullarnosgrimman inte sitter och trycker på tänderna, vem har sagt att det är skönare för hästen att inte ha en nosgrimma??? det beror på varje häst vad den trivs med och går bra på.. dessutom en fråga HUR vet ni alla människor som sejjer det att hästarna inte "vill" ha nosgrimma?? har dom sagt det till er eller?? ha de gött //sofie :banana: :devil:

Den enda funktionen min engelska nosgrimma fyller är reflexhängare :D

heej.. remont betyder unghäst och hjälper till att få hästen att inte gå å gapa, förr i tiden användes den bara på unghästar men nu används den på vuxna hästar också.

Remont var benämningen på (ung)häst som grundutbildades av militären. Alltså, glöm inte den militära delen, det är inte en benämningen på en unghäst rakt av utan en unghäst som grundutbildas (rids in etc) inom det militära.

pullarnosgrimma användes främst på galopphästar, detta för att hästarna inte ska "pulla" som menas att typ dra iväg. men pullarnosgrimman används idag på ridhästar också främst på hopphästar för att ha så stor kontroll som möjligt när man rider an ett hinder. om man jämför pullarnosgrimman med tex den engelska nosgrimman så är den skonsammare mot hästens mun och laner, den engelska nosgrimman ligger nämnligen och trycker på hästens tänder och kan resultera i otäcka sår i munnen, medans pullarnosgrimman inte sitter och trycker på tänderna,

Pullarnosgrimman sitter högre än en engelsk och därför får man om den är RÄTT spänd inte så mycket tandtryck och dessutom bättre andningsfrihet. Själva grejen med pullarnosgrimma (eller mexikansk nosgrimma som den också kallas) är att den ÖVRE remmen, som ska vara löst spänd, när hästen gapar trycker på specifikt ställe på käken vilket är obehagligt för hästen som då är mindre benägen att gapa. En pullargrimma kan alltså spännas lösare än en engelsk med aachenrem.

dessutom en fråga HUR vet ni alla människor som sejjer det att hästarna inte "vill" ha nosgrimma?? har dom sagt det till er eller?? ha de gött //sofie :banana: :devil:

Ha, min valack har klart och tydligt talat om för mig att han inte vill ha nosgrimma (annat än en engelsk utan nedre rem som är så löst spänd att denär ren dekoration). Det råder ingen som helst tvekan om vad han tycker om nosgrimmor med nedre rem.

Mina absoluta älsklingar under en dag på terrängbanan (favoritekipage, tyvärr INTE min pojkvän och inte min häst ;) ):

obr010.jpg

obr012.jpg

Här är samma ekipage:
http://www.honzablaha.cz/F09.htm

Så vill jag tillägga att hästen är uppfödd och tränad i Tjeckoslovakien; detta är hans första gång i ett annat land; då har han åkt över till USA och åker med på en turné där de visar upp sig (helt ny situation för både häst och ryttare). Och det vore konstigt om inte denna häst är i kondition; i sådana fall är då människan rejält dumdristig; skulle inte själv hoppa en otränad häst på så pass höga och fasta hinder.

Som sagt så använder jag INTE nosgrimma av den motsatta anledningen att jag tycker det är fult på min häst + att han har olika storlekar på nosgrimman och övriga tränset. På förra hästen kunde jag ha nosgrimma ibland för att han var fin i det och han protesterade aldrig mot nosgrimman, däremot bettet, och det var jobbigare för honom att lägga tillbaka tungan under bettet med hårt spänd nosgrimma på (därför använde jag den bara ibland). Min nuvarande häst har inte heller något emot nosgrimman vad jag kan se, och jag är verkligen pedant vad gäller att anpassa mej till utrustning som hästen gillar! Har gått igenom säkert 8 sadlar på ett halvår, och ett antal olika bett.
Men som sagt så föredrar jag att man använder nosgrimma med mera av en anledning, med ett syfte snarare än att det följer med en sån till alla träns man köper :)

Vissa saker kan faktiskt vara riktigt bra när det gäller att ta kontrollen över en felinlärd häst. Som exempel på det så brukade jag rida min pappas kallblodstravare en del, och det är en het häst som knappt kan skritta ordentligt utan blir så pigg att hon nästan passar. Från början när jag red henne koncentrerade vi oss massor på att hon skulle bli lugn, lydig och lyhörd. Det fungerade rätt bra, jag red lite westernaktigt i en liten hage där hon aldrig hann få upp någon fart. Med westernaktigt menar jag att hon fick fihet när jag inte bad om något men när jag bad henne stanna skull hon göra det meddetsamma. när stopphjälpen väl satt kunde jag trava ett par steg och sen be om halt vilket gjorde att hon var tungen att ta det lugnt för att det närsomhelst kunde komma en halt. Första gången i en riktig paddock travade vi en massa lugnt på lång tygel och gick tillockmed cavaletti :) Sen blev hon riden av en annan tjej ganska mycket som inte red på samma sätt dvs inte tog hänsyn till att hsten knappt var inriden utan t ex tog långa galopprundor och red lite mer stressigt (hon var en duktig ryttare det var bara omdömet det fattades en del på tycker jag..). När hästen sen fick en ny medryttare drog hon på martingal vilket enligt mej är en dödssynd på en häst med så känslig mun! Men det fungerade, hon blev lite mindre orolig i munnen när man tog i bettet och hon hade inte huvudet i vädret längre.

Nosgrimma däremot tycker jag inte har någon större funktion på en het häst. Hästen kan ändå lägga tungan över bettet och komma undan, och blir ryttaren för okänslig i handen SKA den kunna komma undan, annars kan det bli ännu mer farligt.

Vissa hästar går mkt bättre på pullar och trivs bättre med det än med vanliga nosgrimmor..du behöver inte tala för alla världens hästar. Så det så

Sweet skrev:
För att jag har testat en pullarnosgrimma på min häst. Jag behövde i alla fall spänna den hårdare än vad jag ville för att den skulle sitta som den ska, dvs under bettet.

Kanske är det min häst som ser konstig ut...

det har jag aldrig hört talas om... men jag menar INTE att din häst skulle vara konstig på något sätt.. men du kanske ville ha den jättelöst spännt och då är det klart att det blir konstigt... för då diglar juh bara remmen omkring ;)

håller med :bow:
vissa trivs med nosgrimmor och andra inte...

Hur visar en häst att den trivs med och vill ha en nosgrimma?! Sliter sig lös och springer och hämtar den?

Ärligt talat tycker jag att nosgrimmor ska vara en prydnad (om man anser att det är snyggt med nosgrimma). Om man behöver dem för att hästen ska gå bra tror jag att man har ett annat problem som bör lösas.

min gamla häst kunde inte ha nosgrimma... så fort man skullespänna den blev han arg och ruskade på huvudet hela tiden... Det tolkade iaf jag som att han INTE gillade nosgrimman eller vad tror du?! :smirk:

hästen hoppar ju riktigt bra, den kanske skulle kunnat bli riktigt bra med en ordentlig ryttare

Ja, det är ju ett solklart fall av häst som INTE trivs med nosgrimman. Men hur menar du att hästen skulle visa att den trivdes med nosgrimma?

Du skrev "vissa trivs med nosgrimmor ..."

pannkakssmet skrev:
Ja men att en häst har hög kondition har trots allt inget med lydnad att göra...
Det vore som att påstå att alla elitidrottare är stirriga! det stämmer inte!!!

Men fattar du trögt :confused: En ft häst är tränad till att tänka själv och den måste få lov att ta egna initiativ, den kan inte lyda ryttaren i terrängen för om ryttaren tvekar och inte hästen tar över , ja då dör båda två!

Man ser ofta i vattenhinder där ryttaren har tappat alla tyglar i nerhoppen och kommit i oblans och hänger på halsen att hästarna reder ut hela situationen själv och hoppar resten av vattenhindret helt själv, om hästen inte fick lov att tänka själv (det ni kallar olydig) då slår man ihjäl sig, det är därför ft är en sådan tuff sport och den passar varken veka människor eller veka hästar. Sporten kräver tuffa hästar som tänker själva och som vågar vara "olydiga" när det krävs.
En häst som inte gör något utan att ryttaren har sagt till , en sådan häst skulle aldrig fungera i vår sport, en sådan häst skulle i vår sport anses vara vek/feg i psyket.

En westernhäst och en dressyrhäst har ju en helt annan slags lydnad, en dressyrhäst tex skall verkligen inte ta några egna initiativ utan den skall enbart gå på ryttarens signaler och får verkligen inte göra något på "egen hand".

Angående nosgrimmor så är det något som man är tvingad som tävlingsryttare att ha i hoppning , fälttävlan och dressyr. Har du inte det så blir du utesluten

Det är ingen fälttävlanshäst, hoppa ett och annat hinder behövs ingen större träning och kondition för. En hopphäst i GP klass är inte ens i närheten av fälttävlanshästens kondition på samma nivå.

Vi har nog lite olika syn på vad som är höga hinder och inte :crazy:

Jag skulle nog kalla ryttaren jäkligt dumdristig som hoppar terräng utan hjälm och säkerhetsväst :crazy:

det håller jag verkligen med om :bow: , dessutom skulle jag personligen även vilja skydda hästens ben och liknande...

Rufsan. skrev:
Jag skulle nog kalla ryttaren jäkligt dumdristig som hoppar terräng utan hjälm och säkerhetsväst :crazy:

Det är vell hans problem och har inget med bett att göra? eller? :confused:

Jag svarade på joneyas inlägg där hon sa att han är nog inte så dumdristig osv osv.......
Sedan var det väl nosgrimmor det handlade om :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 111
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 027
Senast: Badger
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 167
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 458
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka