meningen med nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 146
  • Visningar Visningar 8 053
Sv: meningen med nosgrimma??

för att hästen inte ska kunna komma undan ryttarens händer. Jag använder inte nosgrimma (visst kanske inte fint) för mina hästar försöker inte komma undan mina händer. Jag anser att om hästen sätter näsan i vädret och gapar så e de bettet som e fel eller ryttaren som har för hårda händer. men de finns de hästar som sticker och på de hästarna förstår jag om man ahr nosgrimma på. fast jag skulle försöka få bort problemet och sedan ta av nosgrimman.

[/QUOTE]Tror knappast att en westernhäst har samma kondition som en ft häst.[/QUOTE]

vad spelar de för roll? hästen ska väl lyda dig för de? de spelar väl ingen roll om de e en travhäst/dressyrhäst eller Ft häst/westernhäst? de ska väl gå att rida/köra utan nosgrimma/skarpa bett för de?

sedan finns de olika teorier om vilka bett som e skapra och vilka som inte e de. har varit hos en väldigt erfaren rid människa (har varit överallt i världen) och han hade ett hästhuvud och visade på. hästarna har en pytteliten mun och egentkligen inte en massa plats för stora/klumpiga bett eller en massa extra saker och han (o många andra) anser att man ska helst ha rakt bett eller rakt bett med böj för tungan för de e smala och får plats i munnen. men de e vad han sa och jag tyckte de lät väldigt bra då han kan sin sak och kunde visa varför de inte finns plats. sedan sa han en massa andra vetiga saker men de hör inte hit.

Man får alltid se till individen, jag vet vissahästar som faktiskt slappnar av och går bättre med nosgrimma för att de vet att det är obekvämt att tugga med den och har accepterat det, förutsatt att den bara gör det av ovana. Och skarpa bett ser jag som status - det är ett mål i sej att kunna rida på en stång, för det ser så läckert ut att rida samlat på en hand :)

*Gotlandsrusset* skrev:
sedan finns de olika teorier om vilka bett som e skapra och vilka som inte e de. har varit hos en väldigt erfaren rid människa (har varit överallt i världen) och han hade ett hästhuvud och visade på. hästarna har en pytteliten mun och egentkligen inte en massa plats för stora/klumpiga bett eller en massa extra saker och han (o många andra) anser att man ska helst ha rakt bett eller rakt bett med böj för tungan för de e smala och får plats i munnen. men de e vad han sa och jag tyckte de lät väldigt bra då han kan sin sak och kunde visa varför de inte finns plats. sedan sa han en massa andra vetiga saker men de hör inte hit.

Sen ska man inte glömma att hästar är INDIVIDER..

Min valack har låg gom och lite plats i munnen. Kan inte ha tvådelat, och accepterar bara tredelat om det är KULA (inte droppe) i mitten. Rakt, svagt böjt går bra.

Han GILLAR för övrigt tungtryck.

I alla fall, JAG konstaterade att 'ett kandar finns inte en fair chans att få in i den där munnen och han skulle tolerera det'.

Hur det nu var (lång historia som inte hör hit) så provade jag kandar på honom. iofs en i sammanhanget ganska smal stång. UTAN tungfrihet, bara svagt böjd men skapar ett enormt tungtryck. Fipplade dit en tredelad bridong med droppe i mitten med.

Hästen BORDE enligt alla tidigare åsikter han haft och efter all tänkbar kunskap om vad som borde och inte borde få plats i den där lilla munnen AVSKY det hela.

Han älskar det! Han är så frälst på det där kandaret att han nog är den enda (numera) triangelmärka promenadhäst som lullar runt i skogen på kandar :love:

Han ska enligt 'senaste rönen' ha 10.5 cm på sina bett med. Men det vill han inte ha, han vill ha 11.5 och ½ cm utstick på varje sida...

Så, man ska inte stirra sig blind på 'det ska vara si' eller 'det ska inte vara så', utan lyssna på HÄSTEN med, det är faktiskt den som ska gå runt med skrotet i munnen och därför alltid ska få ha sista ordet och utslagsrösten.

(och som kuriosa så AVSKYR ovan nämnda häst hackamore. Jag skulle vara snäll och låta honom slippa bett, och satte på ett löjligt milt ponnyhack. Som 'tack' fick jag en häst som oupphörligen vevade med huvudet med bakåtslickade öron och inte ville gå framåt.. Samma sak händer om jag försöker mig på någon nosgrimma med nedre rem med, hur löst spänd den än är. Inte för han behöver nosgrimma, men jag hade ett väldigt fint träns med pullargrimma jag provad epå honom men se det var bara att glömma)

Sweet skrev:
Skulle inte tro att min engelska nosgrimma någonsin skulle kunna täppa igen luftvägarna på min häst för jag spänner den så löst att jag lätt får in två fingrar på höjden över nosryggen.

En pullarnosgrimma skulle inte sitta kvar på min häst eftersom jag inte vill spänna den så hårt som man måste för att få den att sitta som den ska...

Varför använda den om den nu sitter så löst?
Jag säger inte att du ska spänna den hårdare, men varför har man den om den bara hänger där för syns skull??

maskros17 skrev:
Jag använder pullargrimma ibland,inte för att han behöver det men han är så himla söt i den.

Vad i helv*te??? Använda utrustning med enda anledningen att hästen är SÖT i det???????????? :mad: :mad: :mad:

Jag förstår verkligen hur folk som du tänker!! :confused:

Förklara dig!!!

Sweet skrev:
Om man nu måste ha en nosgrimma för att hästen inte ska "smita" från bettets verkan, varför har inte westernryttare nosgrimma då???

Många westernryttare har ett väldigt etablerat ledarskap med sina hästar...

Hästar lyder sin överordnade! så är det, har alltid varit och kommer alltid att vara!!!

olgaklara skrev:
Fast det är rätt stor skillnad på att hoppa hinder i terrängen och att rida western, tro mig jag vet. ;)

Skillnaden är väl att vi som rider i ft vill ha en häst som själv tar tag i hindren, men ibland så kan det bli lite väl mkt av det goda ju högre kondition och klasser de går.

Tror knappast att en westernhäst har samma kondition som en ft häst.

Skulle dina fälttävlanshästar klara av att driva boskap i flera dagar??

På "riktiga" amerikanska rancher klarar WESTERNHÄSTARNA det!

Det finns obduktionsbilder med på hästmunnar med TYDLIGA skador en bit längre upp vid tandraden, ovanför lanerna som talar sitt tydliga språk - orsakade av en för hårt åtspänd nosgrimma...

Det går modetroll i både bett,nosgrimmor, sadelunderlag osv... Därför tycker jag att man ska tänka till och använda sig av rent sunt förnuft innan man glatt springer och köper sig samma sak "som kompisen har" på sin häst. Det finns ingen standardmodell på en hästmun. En del "går" bättre på tvådelade bett, vissa rak stång. Kanske inget bett alls...

Personligen så drar jag aldrig åt en nosgrimma. Jag har det, engelsk modell, som en ren utsmyckning för tränset. Achenremmarna använder jag till att fästa fast presenningar och sånt, eller om jag vill hänga upp en grej. :-)

olgaklara skrev:
Men återigen så är de flesta ft i väldigt hög kondition just vid en specifik tävling och DET kan göra att de ser spöken som de annars inte ser. Har INGET med hästens lydnad för övrigt att göra.

Du har just löst en gåta!! Det är därför gamla lata ridskolehästar ser spöken ibland... Dom har för bra kondition!!!
Eller gäller det bara fina ft hästar den här konditionsteorin???
:confused:

asmodeus skrev:
Achenremmarna använder jag till att fästa fast presenningar och sånt, eller om jag vill hänga upp en grej. :-)

Haha... :rofl:
Själv använde jag achengrimman som halsband...
Den engelska nosgrimman som tillhörde tränset jag köpte till min häst hänger på en stol som prydnad! Den gör sig bättre som prydnad där än som prydnad på min häst!!!

Jag tycker ALDRIG att man ska använda någon utrustning om man inte vat varför man gör det!!
Gick en dag igenom allt jag hade i stallet och frågade Varför på varje sak...
La bla undan mina spön för gammelhästen är den enda jag rider av mina 2, och har han bestämt sig för att inte gå ut den dagen så spelar det ingen roll vad man gör!! :crazy:

pannkakssmet skrev:
Varför använda den om den nu sitter så löst?
Jag säger inte att du ska spänna den hårdare, men varför har man den om den bara hänger där för syns skull??

För att jag tycker att det är snyggt och så länge det inte skadar hästen så varför inte. Jag rider lika ofta utan nosgrimma men tycker att min häst är finare med den engelska nosgrimman på.

Sweet skrev:
För att jag tycker att det är snyggt och så länge det inte skadar hästen så varför inte. Jag rider lika ofta utan nosgrimma men tycker att min häst är finare med den engelska nosgrimman på.

Varför använda något för att det är snyggt???
Hästar lider inte av fåfänga och vi behöver inte överföra vår till dom!!

Men när folk sätter på förbyglar, martingal och fårskinn under skydd och på träns utan att hästen behöver det, då blir det ett jäkla kackel i hönsgården. :smirk:

Inte menat till dig personligen, utan mest allmänt.

Det var väl ändå liiite långsökt ? Du behöver inte använda nästan någonting i sådana fall.
En nosgrimma är väl inte mer i vägen för en häst än vad resterande delar av tränset är ? Då kan man ju lika gärna plocka bort pannbandet också. Eller ? För det har heller ingen funktion. Tränset sitter fan inte mer på plats för det. Min unghäst kunde plocka av sig ett helt träns på 1 sekund om han ville, med alla remmar på plats.

Vi människor är mer eller mindre fåfänga, Deal with it ! Och det går ofta igen i vår "stil" i utrustningen till våra hästar också. Jag har nog aldrig sett en "posh" ryttare med dyra välvårdade märkeskläder ha den mest oskötta, urtvättade, trasiga utrustning till sin häst, isåfall är det omvända vanligare. Så länge inte hästen har några besvär av den så är det väl helt ok tycker jag. Tycker jag, tycker jag, tycker jag.

Men jag rekommenderar att använda acchen remmarna till alla möjliga alternativa aktiviteter, för där anser jag faktiskt att de "stör" hästen. Jag tycker inte om att de sitter alldeles nere vid näsborrana..

För några år sedan, och man tränade dressyr så fick man i princip skäll om inte nosgrimman var så hårt åtdragen som det bara gick. Usch...

Senast ändrad av en moderator:

asmodeus skrev:
Det var väl ändå liiite långsökt ? Du behöver inte använda nästan någonting i sådana fall.
En nosgrimma är väl inte mer i vägen för en häst än vad resterande delar av tränset är ? Då kan man ju lika gärna plocka bort pannbandet också. Eller ? För det har heller ingen funktion. Tränset sitter fan inte mer på plats för det. Min unghäst kunde plocka av sig ett helt träns på 1 sekund om han ville, med alla remmar på plats.

Vi människor är mer eller mindre fåfänga, Deal with it ! Och det går ofta igen i vår "stil" i utrustningen till våra hästar också. Jag har nog aldrig sett en "posh" ryttare med dyra välvårdade märkeskläder ha den mest oskötta, urtvättade, trasiga utrustning till sin häst, isåfall är det omvända vanligare. Så länge inte hästen har några besvär av den så är det väl helt ok tycker jag. Tycker jag, tycker jag, tycker jag.

Men jag rekommenderar att använda acchen remmarna till alla möjliga alternativa aktiviteter, för där anser jag faktiskt att de "stör" hästen. Jag tycker inte om att de sitter alldeles nere vid näsborrana..

För några år sedan, och man tränade dressyr så fick man i princip skäll om inte nosgrimman var så hårt åtdragen som det bara gick. Usch...

Hur är du så säker på att den inte stör hästen??
Den kanske inte visar obehagstecken men den kanske ägnar den lösa, skumpande nosgrimman mer uppmärksamhet...
Och personligen så vill jag att hästen är uppmärksam på MIG och inte utrustningen!

Och oskött, trasig utrustning är verkligen inte bra! Vad jag menar är att det är onödigt att hänga på hästen utrustning som den inte behöver!!!
Sen finns det ju undantag med hästar som inte behöver ex pullargrimma men som vägrar gå utan... Då får man ju fint ta och anpassa sig! :smirk:

Ja, för att ta reda på om den stör hästen eller inte så kan man ju ganska enkelt göra så att man plockar bort grej efter grej och ser om skillnaden blir åt det positiva hållet, eller om man inte märker ett skvatt. om man sedan lägger till en grej i taget igen (det man nu tycker att man vill ha) och hästen fortfarande inte reagerar negativt, så borde det ju logiskt vara så att den inte störs utav utrusningen. ??!!

Som du säger så finns det faktiskt hästar som "kräver" viss utrustning, oavsett om de egentligen behöver den eller inte. Min gamla dressyr ring räv skulle skämmas på allvar om man red honom i ridhuset utan benlindor (eller utan nosgrimma for that matter. FAKTISKT ! Det är sant ! Det är under hans värdighet liksom, han har varit van att haft det vid alla stora och viktiga tillställningar i sitt liv och vägrar sluta. Och så länge det inte skadar.. :-)

asmodeus skrev:
Ja, för att ta reda på om den stör hästen eller inte så kan man ju ganska enkelt göra så att man plockar bort grej efter grej och ser om skillnaden blir åt det positiva hållet, eller om man inte märker ett skvatt. om man sedan lägger till en grej i taget igen (det man nu tycker att man vill ha) och hästen fortfarande inte reagerar negativt, så borde det ju logiskt vara så att den inte störs utav utrusningen. ??!!

Jo men jag tvivlar på att folk gör det... dom tycks mest tänka "det är snyggt!" eller "så ska det vara!"

Men om du har gjort detta så all heder till dig, men jag står fortfarande fast vid att jag tycker inte att människor ska föra över sin fåfänga på hästar...
På hästar som trivs mer med mycket (onödig) utrustning så tror jag att man har lyckats med vad Mulle sa att man aldrig skulle kunna göra: "Man kan ta hästen från prärien men aldrig prärien från hästen" :D

Ja, fast på ett mer "moderniserat" plan. MIn pålle skulle nog inte vilja gå på en prärie
:-)
Jo, jag gör sånt. fast den största vikten lägger jag faktiskt vid bettillpassning. Det är det absolut första jag byter ut om något inte känns bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 111
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 167
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 460
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur