Sv: meningen med nosgrimma??
*Gotlandsrusset* skrev:
sedan finns de olika teorier om vilka bett som e skapra och vilka som inte e de. har varit hos en väldigt erfaren rid människa (har varit överallt i världen) och han hade ett hästhuvud och visade på. hästarna har en pytteliten mun och egentkligen inte en massa plats för stora/klumpiga bett eller en massa extra saker och han (o många andra) anser att man ska helst ha rakt bett eller rakt bett med böj för tungan för de e smala och får plats i munnen. men de e vad han sa och jag tyckte de lät väldigt bra då han kan sin sak och kunde visa varför de inte finns plats. sedan sa han en massa andra vetiga saker men de hör inte hit.
Sen ska man inte glömma att hästar är INDIVIDER..
Min valack har låg gom och lite plats i munnen. Kan inte ha tvådelat, och accepterar bara tredelat om det är KULA (inte droppe) i mitten. Rakt, svagt böjt går bra.
Han GILLAR för övrigt tungtryck.
I alla fall, JAG konstaterade att 'ett kandar finns inte en fair chans att få in i den där munnen och han skulle tolerera det'.
Hur det nu var (lång historia som inte hör hit) så provade jag kandar på honom. iofs en i sammanhanget ganska smal stång. UTAN tungfrihet, bara svagt böjd men skapar ett enormt tungtryck. Fipplade dit en tredelad bridong med droppe i mitten med.
Hästen BORDE enligt alla tidigare åsikter han haft och efter all tänkbar kunskap om vad som borde och inte borde få plats i den där lilla munnen AVSKY det hela.
Han älskar det! Han är så frälst på det där kandaret att han nog är den enda (numera) triangelmärka promenadhäst som lullar runt i skogen på kandar
Han ska enligt 'senaste rönen' ha 10.5 cm på sina bett med. Men det vill han inte ha, han vill ha 11.5 och ½ cm utstick på varje sida...
Så, man ska inte stirra sig blind på 'det ska vara si' eller 'det ska inte vara så', utan lyssna på HÄSTEN med, det är faktiskt den som ska gå runt med skrotet i munnen och därför alltid ska få ha sista ordet och utslagsrösten.
(och som kuriosa så AVSKYR ovan nämnda häst hackamore. Jag skulle vara snäll och låta honom slippa bett, och satte på ett löjligt milt ponnyhack. Som 'tack' fick jag en häst som oupphörligen vevade med huvudet med bakåtslickade öron och inte ville gå framåt.. Samma sak händer om jag försöker mig på någon nosgrimma med nedre rem med, hur löst spänd den än är. Inte för han behöver nosgrimma, men jag hade ett väldigt fint träns med pullargrimma jag provad epå honom men se det var bara att glömma)