meningen med nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 146
  • Visningar Visningar 8 053
P

pannkakssmet

Nu vill jag ha förklarat meningen med nosgrimma!
Framförallt pullargrimma och remontgrimma!!!

Jag har hört både att hästarna inte ska kunna dra upp huvudet och för att dom inte ska gapa!!
Detta är ju sjukt! :mad:
Hästar kan dra upp huvudet ändå och om dom gapar så är det väl av smärta eller eftergift???

Varför folk använder 2-delande tränsbtt vore också kul att veta!
Dom trycker på tänderna och lanerna och det gör ont!

Sv: meningen med nosgrimma??

nosgrimman har du för att hästen inte ska kunna gapa och dra sej undan bettets inverkan.
hurdan ridningen är då hästen vill dra sej undan är väll diskutabel..

ett 2-delat tränsbett i rätt storlek gör inte ett dugg ont för hästen, men många har ju alldeles för stora bett :(

Vissa har väl nosgrimma för att dra ihop munnen på hästen och det är ju såklart tråkigt, men de allra flesta (alla jag känner iallafall) har nosgrimma för att det är så fruktansvärt fult att rida utan.

Tvådelat bett behöver inte alls göra ont på hästen om det är bra utpassat som *Natta* skrev. "Min" ponny kan inte gå på 3-delat, hon tycker det är riktigt obehagligt. Jag rider henne på tvådelat tränsbett och löööst spänd aachen med nosrem och hon är hur nöjd som helst. Varken gapar eller drar upp huvudet... :smirk:

pannkakssmet skrev:
Nu vill jag ha förklarat meningen med nosgrimma!
Framförallt pullargrimma och remontgrimma!!!
Pullarnosgrimman används av folk som vill repa igen hästens mun totalt. En rem däruppe och en därnere = håll käften stängd, varesig du vill eller inte.
Remontgrimman är nog egentligen till för unghästar, därav namnet.

Att det är fult att rida utan nosgrimma är väl ingen ursäkt för att rida med? Jag tycker det är skitfult med benskydd, men ändå har hästen på sig ett par på frambenen för att han behöver dom. So what?

Tvådelade bett är väl inget fel att rida med om det passar hästens mun, precis som med alla andra bett.

Varför folk använder 2-delande tränsbtt vore också kul att veta!
Dom trycker på tänderna och lanerna och det gör ont!

Min häst går bäst på ett smalt tvådelat som passar hennes mun, och hon är en bestämd dam som visar tydligt vad hon trivs & inte trivs med, och jag har VÄLDIGT svårt att tänka mej att hon skulle ha ont av det... Så oj, vilken hemsk människa jag är, som har det som min häst trivs med...

Tigertofflan skrev:
Pullarnosgrimman används av folk som vill repa igen hästens mun totalt. En rem däruppe och en därnere = håll käften stängd, varesig du vill eller inte.

Nu är du helt ute och reser.

Tigertofflan skrev:

Ehh, Är det inte bättre att ta reda på fakta först! :smirk:

Pullargrimma ger mkt bättre andningsfrihet, där av att så många inom fälttävlansfolket annvänder pullargrimma, dessutom så hindrar det i liten utsträckning att hästen pullar, där av namnet pullargrimma!

Men varför ska man öht dra åt nosremmarna så hårt att hästen kan få svårt att andas och därför behöver en pullarnosgrimma???

Rätt tillpassat tvådelat tränsbett skadar sällan hästen.

Själv använder jag en väldigt löst spänd engelsk nosgrimma för syns skull.

Har hört att vanlig engelsk nosgrimma skulle kunna ge problem med tänderna... så det finns ju teorier om alla typer menar jag. Pullargrimma funkar bra tycker jag. däremot är det väl lite känsligt med avpassningen och inställningen av den, om den hamnar fel kan den ju bli lite obehaglig för hästen, men återigen så måste väl det gälla alla typer av nosgrimma?

Finns det någon som helst fördel med en häst som gapar när man rider? :confused:

Öh!? Vad sa du?! :eek:
En häst som gapar har ONT. Sätter du på den en nosgrimma tvingar du den att ha munnen stängd, och den kan då inte komma ifrån obehaget i munnen. Munnen är en av hästens känsligaste delar, och att som ryttare både sätta in ett bett i käften på hästen OCH repa igen munnen för att den inte ska komma undan bettet är för mig en gåta.

Splittan: Och hästen får skitbra andningsfrihet om man skippar nosgrimman helt! :idea:
Pullar hästen tycker jag man ska göra nåt åt det istället för att sätta på en nosgrimma.

Men av din beskrivning här oven "En rem däruppe och en därnere = håll käften stängd" så tror jag inte att du pratar om en pullargrimma utan om en aachengrimma. Vilket är en väldig skillnad.

Pullargrimman har en rem som går i kors över nosryggen. Den ger hästen en bra andningsfrihet och är den snällaste an nosgrimmorna.

Jag vet vad en pullargrimma är, och både den och acheengrimman har två remmar, och båda är förkastliga. :devil:

Senast ändrad:

Tigertofflan skrev:
En häst som gapar har ONT.

Nej, men en häst som gapar KAN ha ont. Den kan också ha hittat ett bra sätt att slippa jobba, eller ett bra sätt att strunta i bettet och göra något annat. Eller så sitter det en kratta på ryggen på den som rider illa.
Eller så ligger bettet så löst i munnen att det slår mot tänderna (en anledning till att använda nosgrimma, för att stabilisera bettläget) och orsakar obehag.

Raderat
(10 tecken)

Senast ändrad av en moderator:

jag har nosgrimma för att om man inte har, hur lätt är det inte för hästen att lägga tungan över bettet?? och säg inte då att jag rider illa för jag har bara tredelat och min ponny är lite stark, och jag lär mig hellre att rida på ett tredelat än på ett jaktbett. Och jag tror inte att man får tävla utan nosgrimma på regional, rätta mig om jag fel. :banana:

Men varför rättar man inte till problemen istället öfr atts ätta på hästen en nosgrimma? Om hästen försöker smita undan och göra något annat - Gör träningen roligare och innehållsrikare.
Om bettet ligger löst, köp ett mindre bett. Om bettet slår mot tänderna - flytta bettet eller rid utan. Om nosgrimman stabiliserar tränset har man ett träns som inte passar.

Tigertofflan skrev:
Remontgrimman är nog egentligen till för unghästar, därav namnet.

Att det är fult att rida utan nosgrimma är väl ingen ursäkt för att rida med? Jag tycker det är skitfult med benskydd, men ändå har hästen på sig ett par på frambenen för att han behöver dom. So what?

Tvådelade bett är väl inget fel att rida med om det passar hästens mun, precis som med alla andra bett.

Är du konstig på nåt sett.. vadå att pullagrimma används av folk som vill repa igen hätens mun osv. Jag använder pullagrimma på min ponny när jag hoppar. och gör det efter som han "pullar" och med det menas att hästen "slänger" elle rkanske nästan "dinglar" med huvudet och pillagrimman får hästen att sluta iallfall på min häst. inte vet jag hur den får det att sluta. men jag fösöker inte repa igen min häst bara för artt jag använder pullagrimma ..så tänk efter lite var du skriver. Tycker faktiskt att det låter dumt att skriva så.

"upprör :( :confused: :confused: :confused: :confused: "

Inte i dressyr, nej. Idiotiskt. Men i dressyr vill de också att man tvunget ska rida på kandar i de högre klasserna. Konservativt. Vet inte hur det är med hoppningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 123
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 174
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 463
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka