meningen med nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 146
  • Visningar Visningar 8 053
Sv: meningen med nosgrimma??

Tips: Hitta en bild på hästens skelett och främst då skallens exteriör.

Senast ändrad av en moderator:

Splittan skrev:
Hästar är igentligen inte gjorda att ha bett i munnen, så om man nu ska slänga i väg nosremmen, så tycker jag att man i stället kan slänga i väg bettet, för de gör mer skada *bara en tanke*. För jag anser sådant här prat som löjligt, samt att de som gnäller på folk som rider med nosgrimma (för att de själv inte gör det) i sådant fall kan ta ur bettet från sina hästars mun och rida utan bett....

Japp! Suuure! Har jag gjort redan! Får jag ha en åsikt då, menar du? :D
Nosgrimman kom till för att just hindra hästen från att a) lägga tungan över bettet och b) hindra hästen från att gapa. Remontgrimman hade man på unghästar inom armén. Har förmodligen något med placeringen av nosremmen att göra, den sitter ju lägre och det ska ha med hästens låga utbildningsnivå att göra (en unghäst kanske har större tendenser att protestera mot bettet? :smirk: )

I armén har man iaf faktiskt haft en funktion för nosgrimman som jag begriper mig på, nämligen att man använde dem för att leda tränsade hästar i mellan slagfälten, för att slippa dra i bettet på en ovillig/trött häst och samtidigt slippa byta till grimma emellan.
Så kanske är det med nosgrimman som bruket att sitta upp från vänster sida att det bara är en gammal relik från när hästen användes i kavalleriet och att det idag har väldigt liten praktisk nytta? :angel:

/JES

Senast ändrad:

Splittan skrev:
Även om du spänner en engelsknosgrimma så som den ska sitta så kommer den att täppa till lite av andningsvägarna på hästen. Just för att den är gjort att sitta där! Och när en häst går terängen så behöver den mkt syre ut till sina muskler.

Skulle inte tro att min engelska nosgrimma någonsin skulle kunna täppa igen luftvägarna på min häst för jag spänner den så löst att jag lätt får in två fingrar på höjden över nosryggen.

En pullarnosgrimma skulle inte sitta kvar på min häst eftersom jag inte vill spänna den så hårt som man måste för att få den att sitta som den ska...

Varför tycker du att man måste spänna den hårt för att den ska sitta som den ska? Det finns ingen anledning till det. Man kan ha några fingrar emellan utan problem.

Tigertofflan skrev:
Pullarnosgrimman används av folk som vill repa igen hästens mun totalt. En rem däruppe och en därnere = håll käften stängd, varesig du vill eller inte.
Remontgrimman är nog egentligen till för unghästar, därav namnet.

Att det är fult att rida utan nosgrimma är väl ingen ursäkt för att rida med? Jag tycker det är skitfult med benskydd, men ändå har hästen på sig ett par på frambenen för att han behöver dom. So what?

Tvådelade bett är väl inget fel att rida med om det passar hästens mun, precis som med alla andra bett.

Eh?? då har du ingen som helst aning om vad pullargrimma är. Den ska inte trycka till utan skall sitta relativt lös och oftast används den just för att hästarna har betydligt bättre andningsmöjligheter med en sådan än någon annan. Det är just av den anledningen som den används i ft.

Remontgrimman är däremot en nosgrimma som trycker om näsborrarna och jag anser att det INTE är en unghästnosgrimma just av den orsaken.

Tigertofflan skrev:
Öh!? Vad sa du?! :eek:
En häst som gapar har ONT. Sätter du på den en nosgrimma tvingar du den att ha munnen stängd, och den kan då inte komma ifrån obehaget i munnen. Munnen är en av hästens känsligaste delar, och att som ryttare både sätta in ett bett i käften på hästen OCH repa igen munnen för att den inte ska komma undan bettet är för mig en gåta.

Splittan: Och hästen får skitbra andningsfrihet om man skippar nosgrimman helt! :idea:
Pullar hästen tycker jag man ska göra nåt åt det istället för att sätta på en nosgrimma.

*suck* så oerhört jobbigt när folk hela tiden tror att så lite som möjligt ger bästa resultat :crazy:

Komma undan bettet är inte frågan om utan möjligen att en häst försöker att komma undan en förhållning. Och att alltid säga att den har ont för att den gapar är ganska naivt och okunnigt.

Hästar som tex är heta i terrängen och inte vill lyssna på sin ryttare behöver inte ha ont för att de vill gå iväg, utan har endast med att de blir ivriga och vill ta komandot. Hästarna blir precis lika ivriga och tycker att det är precis lika kul som ryttarna att gå terräng, vissa är hetare än andra och har inte tålamodet att vänta utan "drar" då i bettet. Helt naturligt och har inget med sjukdommar att göra eller otillräckligt inpassade bett. Tyvärr så stämmer inte den fina tanken på tävlingshästarna att alla kan gå på vikthjälper och rep runt halsen...

pannkakssmet skrev:
Jo det är väldigt diskutabelt...

Att någon (häst eller människa) försöker dra sig undan något är väl ett tydligt tecken på att något inte stämmer??? :confused:

och då måste det vara ett fel på hästen? att den skall ha ont?

Finns två huvudanledningar till en nosgrimma. Den ena blir jag inte riktigt klok på HUR det går till, men..

1. Stabilisera bettet (det är det här jag inte får ihop, hur stabiliserar en engelsk nosgrimma utan aachenrem bettet?)

2. Hindra hästen från att gapa (och därmed lägga tungan över bettet och/eller undandra sig bettets verkan).

Jag har tills igår haft en engelsk nosgrimma (ingen nedre rem) som ren dekoration på valacken. Jag tycker det är fult utan nosgrimma så han har haft en väldigt löst spänd engelsk som hängt där somd ekoration. Igår konstaterade jag att 'vad fan, ska vi vara skogsmullar kan vi väl se ut som sådana', och slet av nosgrimman. ). Jag har inget behov av nosgrimma på honom, han fungerar utan både på kandar och på tränsbett. Faktum är att den hästen INTE tolererar någon nosgrimma med nedre rem, hur löst spänd den än är, han går och slår med huvudet.

På förra stoet hade jag nosgrimma för att dra igen munnen och på så sätt få mer kontroll. Valet stod mellan nosgrimma eller betsla upp. Sjlvklart var det ett lydnadsproblem, men jag var ju tvungen att kunna rida medan jag jobbade med det. Och då var valen betsla upp eller sätta på nosgrimma med nedre rem. Jag provade i sinom tid båda, och kombinerade faktiskt båda vissa gånger (ELAKT..) och såg ingen större skillnad. Så då valde jag att rida uppbetslat och nosgrimmeslöst (utom engelsk som dekoration) istället. Kblstoet hade gått på travet och de hästarna är mer eller mindre hopplösa innan mans kolat om dem eftersom de är vana och lärda att ligga på hårt..

Tvådelat, tredelat eller rakt bett har med vad hästen trivs med att göra, inget annat. Valacken fungerar bara på tredelat eller rakt, kallblodsstoet föredrog tvådelat.

För att jag har testat en pullarnosgrimma på min häst. Jag behövde i alla fall spänna den hårdare än vad jag ville för att den skulle sitta som den ska, dvs under bettet.

Kanske är det min häst som ser konstig ut...

Om man nu måste ha en nosgrimma för att hästen inte ska "smita" från bettets verkan, varför har inte westernryttare nosgrimma då???

Sweet skrev:
Om man nu måste ha en nosgrimma för att hästen inte ska "smita" från bettets verkan, varför har inte westernryttare nosgrimma då???

Antagligen för att de har så skarpa bett att de aldrig behöver ta tag i sin häst om den nu skulle bli ivrig. :smirk:

De vågar väl inte smita ifrån det :crazy:

olgaklara skrev:
Antagligen för att de har så skarpa bett att de aldrig behöver ta tag i sin häst om den nu skulle bli ivrig. :smirk:

De vågar väl inte smita ifrån det :crazy:

Eller för att westernhästar är bland de lydigaste hästar du kan hitta.. :angel:

Fast eftersom bettet är skarpare ger det ju samma kraft mot hästen med mindre kraft från ryttaren. Hästen borde alltså gapa ändå...

Alexandra_W skrev:
Eller för att westernhästar är bland de lydigaste hästar du kan hitta.. :angel:

Fast det är rätt stor skillnad på att hoppa hinder i terrängen och att rida western, tro mig jag vet. ;)

Skillnaden är väl att vi som rider i ft vill ha en häst som själv tar tag i hindren, men ibland så kan det bli lite väl mkt av det goda ju högre kondition och klasser de går.

Tror knappast att en westernhäst har samma kondition som en ft häst.

olgaklara skrev:
Fast det är rätt stor skillnad på att hoppa hinder i terrängen och att rida western, tro mig jag vet. ;)

Skillnaden är väl att vi som rider i ft vill ha en häst som själv tar tag i hindren, men ibland så kan det bli lite väl mkt av det goda ju högre kondition och klasser de går.

Tror knappast att en westernhäst har samma kondition som en ft häst.

Det där med kondition anser jag är bullshit. En häst ska kunna lyda oavsett kondition.

Sen, självklart är det rejält stor skillnad på en westernhäst och en fälttävlanshäst. Dels i det arbete de gör och i tempot de gör arbetet. Å andra sidan så en boskapshäst ska själv 'ta tag' i det hela och göra mycket själv, och det är snabbt, explosivt och ansträngande. Men den får inte bli olydig eller inte lyssna på ryttaren för det.

En fälttäclanshäst och en westernhäst som används i boskapsklasser har nog ungefär samma kondis iofs.

Sen vet jag om det där att man vill hästen ska suga tag i hindren, och att det ofta blir på bekostnad av lydnad, hästarna blir FÖR ivriga helt enkelt. Och det 'löses' med skarpare bett och/eller nosgrimma.

Men likväl som det finns hästar som går omhoppning i GP på tränsbett och som ryttaren inte behöver ta i finns det FT-hästar med samma trevliga mun. Både inom hoppning och FT är det dock vanligare med motsatsen, dvs hästar som blir FÖR laddade och pullar eller ligger på HÅRT mot hindren. Mycket där ligger nog i avelsarbetet med.

Men i grunden så är ett problem med en häst som ligger på ett lydnadsproblem. Det kommer man aldrig ifrån. Sen kan/är det av olika anledningar så att man i vissa situationer får acceptera detta, och då betsla upp och/eller sätta på nosgrimma. Vilket i mina ögon är okej sålänge man inte försöker SKYLLA det på något annat.

Således, gärna nosgrimma på FT-hästar, men då med motiverngen att 'hästen blir för het och för stark och slutar lyssna' istället för 'FThästar är så och ska vara så och det är något positivt'

Märks att du inte vet någonting om westernridning... :smirk:

Iom att westernhästar slipper nosgrimmor så KAN de gapa om ryttaren skulle ta lite hårt i tyglarna. Detta kan inte hopp/dressyrhästar göra.

Till saken hör att man får avdrag i westerntävlingar om hästen gapar eller på annat sätt visar obehag av utrustningen. Stångbett är obligatoriskt på tävling med äldre hästar precis som kandar är obligatoriskt i dressyr på högre nivå. Det är bara äldre westernhästar som rids med stångbett, yngre hästar rids med bosal eller tränsbett.

Westernhästar rids minimalt med hjälp av bettet, man svänger en westernhäst genom att lägga tygeln mot halsen på den. I cutting får ryttaren inte ens använda tyglarna för att korrigera hästen. De skarpa stångbetten är till för att hästen lättare ska känna de oftast väldigt lätta tygelhjälperna dvs tygelns vikt. En vältränad westernhäst stannar från full galopp till stillastående genom att man lägger ner tygeln och säger Woa, inte genom att man drar i tygeln.

Slidestop:
reiningMG.JPG

skeets_sliding_new.jpg

Cutting:
joshftw.JPG

Alexandra_W skrev:
Det där med kondition anser jag är bullshit. En häst ska kunna lyda oavsett kondition.

Sen, självklart är det rejält stor skillnad på en westernhäst och en fälttävlanshäst. Dels i det arbete de gör och i tempot de gör arbetet. Å andra sidan så en boskapshäst ska själv 'ta tag' i det hela och göra mycket själv, och det är snabbt, explosivt och ansträngande. Men den får inte bli olydig eller inte lyssna på ryttaren för det.

En fälttäclanshäst och en westernhäst som används i boskapsklasser har nog ungefär samma kondis iofs.

Sen vet jag om det där att man vill hästen ska suga tag i hindren, och att det ofta blir på bekostnad av lydnad, hästarna blir FÖR ivriga helt enkelt. Och det 'löses' med skarpare bett och/eller nosgrimma.

Men likväl som det finns hästar som går omhoppning i GP på tränsbett och som ryttaren inte behöver ta i finns det FT-hästar med samma trevliga mun. Både inom hoppning och FT är det dock vanligare med motsatsen, dvs hästar som blir FÖR laddade och pullar eller ligger på HÅRT mot hindren. Mycket där ligger nog i avelsarbetet med.

Men i grunden så är ett problem med en häst som ligger på ett lydnadsproblem. Det kommer man aldrig ifrån. Sen kan/är det av olika anledningar så att man i vissa situationer får acceptera detta, och då betsla upp och/eller sätta på nosgrimma. Vilket i mina ögon är okej sålänge man inte försöker SKYLLA det på något annat.

Således, gärna nosgrimma på FT-hästar, men då med motiverngen att 'hästen blir för het och för stark och slutar lyssna' istället för 'FThästar är så och ska vara så och det är något positivt'

Tror att du har fel i att konditionen är lika på ft hästar och boskapsdrivande hästar. Och de flesta ft är lydiga, de gör ju oftast en bra dressyr och en banhoppning som kräver både lydnad och försiktighet. Men att rida på en häst som inte själv tar tag i ett hinder är farligt. Oftast så har det inget med att de är olydiga i den bemärkelsen eftersom vi i dagens terräng har en oerhörd stor mängd smalhindet som kan vara lika smala som en vanlig stol och står helt öppet på ett fält utan infångare. Om hästen varit olydig så klarar man inte dessa hinder.

Sedan så tycker jag nog att den största andelen bett är vanliga på ft hästarna idag. Kan ju tillägga att dessa hästar brukar vara mkt lydiga hemma på marken och vid hoppning, men att toppträna en ft till en speceiell tävling gör att konditionen visst har betydelse.

Vill nog säga en stooor betydelse för hur hästen agerar på tävling och det är en stor skillnad. Hästar är flyktdjur av naturen och omde blir skrämda av något så flyr de oavsett lydnaden, iof så är själva flykten varierad till att helt vända till att hoppa till dvs.

Men en fthäst som tränar upp till en tävling görs oftast till en väldigt pigg individ med hög koncentration av kondition och överskotts energi vilket kan förvandla den lydigaste till ett litet krutpaket. Har inget med lydnaden att göra, för hade det så skulle inte alla toppryttare missa på de stora mästerskapen med sin häst som brukar gå en klockren dressyr och som förstör ett tex OS pga konditionen spelar ett spratt.

De vet exakt vad som sker och detta är hästar som kanske går max 4-5 starter per år och måste vara på topp i en av dessa både konditionsmässigt och sundhetsmässigt. Man kan inte dra alla öven en kamm och det är speciellt med ft hästar, de kan vara hur lydiga som helst och bara lite överskotts energi och tex kraftig vind kan ställa till det för även den bästa.

Dessutom så är oftast ft högt i blod och de hästarna har en lite mer tendens att bli uppjagade mkt pga att många av dem dessutom gått på banan.

Aveln har inget med detta att göra alls, utan det är så att dessa hästar är högpresterande.

Varför ser man sällan (aldrig?) galopphästar med pullarnosgrimma?? Ofta så har de ingen nosgrimma alls eller engelsk nosgrimma.

Galopphästar borde ju kunna jämföras med FT hästar, högprestrerande om något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 112
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 167
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 460
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet