Bukefalos 28 år!

Meniskskada, när blir man bra?

Zoya

Trådstartare
Ja, kanske finns det någon här som haft den typen av skada eller bara vet lite allmänt.

Jag skadade ju knät i augusti 2012. Kunde inte stödja på benet på nästan tre veckor men läkarna hävdade ändå att det bara var stukning (röntgen + magnetröntgen visade inget sa de) och hänvisade till sjukgymnast. Sjukgymnast gav inget men läkarna vägrade ändra uppfattning så till sist - i januari i år så tog jag kontakt med en annan klinik och ny magnetröntgen visade på en ganska ordentlig skada på yttre menisken. Där fanns även en inflammation som enligt läkaren antagligen uppkommit p.g.a att jag gått så länge med skadan utan att det åtgärdats.

Jag opererades i mars och kirurgen karvade bort en bit av menisken via artroskopi. Jag har sedan dess gått på sjukgymnastik under våren men slutade då jag dels inte tyckte det gav något men också för att det var svårt att få vettiga tider som jag kunde komma ifrån på från jobbet.

Min fråga är nu - hur lång tid ska det ta innan man är återställd? Jag kan nämligen fortfarande inte springa för det gör för ont helt enkelt och böja mig ner på huk osv går inte heller. En bekant till mig opererades i juni och sprang tjejmilen häromdagen :eek: själv klarar jag inte av att springa 100 meter ens utan att halta rätt ordentligt.

Så ja, borde jag inte varit bra nu eller kan det ta så här lång tid? Om jag kontaktar läkaren på nytt - kan de göra något eller är det bara att acceptera att aldrig mer kunna springa (lite drstiskt men ja...)?
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Ja, kanske finns det någon här som haft den typen av skada eller bara vet lite allmänt.

Jag skadade ju knät i augusti 2012. Kunde inte stödja på benet på nästan tre veckor men läkarna hävdade ändå att det bara var stukning (röntgen + magnetröntgen visade inget sa de) och hänvisade till sjukgymnast. Sjukgymnast gav inget men läkarna vägrade ändra uppfattning så till sist - i januari i år så tog jag kontakt med en annan klinik och ny magnetröntgen visade på en ganska ordentlig skada på yttre menisken. Där fanns även en inflammation som enligt läkaren antagligen uppkommit p.g.a att jag gått så länge med skadan utan att det åtgärdats.

Jag opererades i mars och kirurgen karvade bort en bit av menisken via artroskopi. Jag har sedan dess gått på sjukgymnastik under våren men slutade då jag dels inte tyckte det gav något men också för att det var svårt att få vettiga tider som jag kunde komma ifrån på från jobbet.

Min fråga är nu - hur lång tid ska det ta innan man är återställd? Jag kan nämligen fortfarande inte springa för det gör för ont helt enkelt och böja mig ner på huk osv går inte heller. En bekant till mig opererades i juni och sprang tjejmilen häromdagen :eek: själv klarar jag inte av att springa 100 meter ens utan att halta rätt ordentligt.

Så ja, borde jag inte varit bra nu eller kan det ta så här lång tid? Om jag kontaktar läkaren på nytt - kan de göra något eller är det bara att acceptera att aldrig mer kunna springa (lite drstiskt men ja...)?

Knän blir aldrig bra, de blir bara mer eller mindre dåliga. Men vikt, rökning, alkohol och andra droger är viktiga faktorer.

Om du är ung och aktiv kan det vara nåt för det skattefinansierade delen av sjukvården. (golit kan tycka att det ska vara annorlunda och röstar därefter)
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Jag skadade båda mina knän ganska så allvarligt när jag var 14 år.
Alpin skidsport/utförsåkning.
På den tiden så fanns inte titthålskirurgi som det gör i dag.
Jag stod länge i kö för operation då mina knän låste sig så att jag satt fast i ett smärtsamt läge som jag inte kunde ta mig ur själv.
Någon annan var tvungen att dra loss knät.
En ortoped uttalade sig som att jag hade "menisk-soppa" i knäna.

Men med tiden, många år, så blev knäna bättre och jag avfördes ur kön då det ansågs bäst för mig att låta knäna vara i fred.

För mig gäller att jag måste röra på mig.
Det är träning av musklerna runt knäna som gäller för att de skall fungera.
Jag springer inte, det vore att utmana ödet.
Jag kan åka skidor, även alpint.

Nu så är jag 50+ och väger mera än någonsin förut i mitt liv, mestadels muskler.
Och mina knän bekymrar mig inte längre särskilt mycket.
Ju mer jag använder dem desto bättre mår de.
Verka hästar och stå länge med böjda knän gör susen.
Det bygger muskler utan att fresta på sörjan av menisker som jag har i mina knän.

Så mitt svar är:
Det tar jättelång tid, massor av år, att bli bättre.
Helt återställd kan man inte räkna med att bli.
Det är träning, träning och åter träning som gäller.
Jag blev märkbart bättre när jag tränade en söndersliten fot på balansplatta, så det rekommenderar jag.

Så om sisådär 30 år blir det bra, blev du glad nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Det kan ta så lång tid och längre tid.
Det är inte alla som blir bra, varken efter träning eller efter operation.
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

+ till er andra.

Tack för svaren. Känns ju inte alltför upplyftande dock :(
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

*knapp*

Fotbolls skada för sisådär 25 år sen fick tid för operation men läkaren sa att resultatet inte kunde garanteras, så då avböjde jag. Har ont av och till. Man får lära sig leva med det.
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Jag skadade menisken i ena knät när jag sparng upp och skulle svara i telefonen , och benet var domnat. Det gjorde inte ont just då, men efter nån dag var knät stort som en handboll och helt otroligt sjukt. Jag åkte in akut och den unga stackars läkaren kunde inget annat säga än att det där måste man operera.
Med tiden avtog svullnaden men ca 2-3 ggr i året blev knät ordentligt sjukt och uppsvullet, det tog dock ca 10 år innan det opererades, menisken var inte av men "rispad", riven, nästan av.
Efter titthålsoperationen tog det minst ett halv år innan jag kunde gå ner på huk, säkert längre. Springa kunde jag inte heller, men det har mina knän aldrig tyckt om. Ett år tog det före jag kunde gå ner på knä, och luta knät mot marken.
Så det tar tid! men nuförtiden ar knät som nytt. Men som sagt det tog över ett år.
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Opererade knät för broskskada 97.

6-8 innan det skulle gå att säga om operationen lyckades. Verkade absurt tyckte jag då!

Men det blir fortfarande lite bättre, men inte armbågarna som tog slut av att gå 2½ år på kryckor!


Ortopeden sa åt mig att vara så fysiskt aktiv som möjligt då jag kommer att få besvär när jag blir äldre i alla fall.

Nej det är inte kul att inse att saker blir sämre, men det är nog en del av livet trots allt.

Ptr
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Det går inte att säga eftersom alla skador ser olika ut.

Men har man rätt diagnos (och inte har ont i knät av någon annan anledning) och blir opererad rätt med artroskopi och man blir av med skadan, så ska man vara bra så fort svullnaden efter operationen har lagt sig.

Tar man bort stora delar av en menisk så finns det ökad risk för artros senare, men det är ett sämre alternativ att ha en skadad menisk som orsakar smärta och låsningar.

En stor meniskskada är ofta associerad med skador även på ledband och korsband, och då kan det vara betydligt knepigare.

Sen finns det mycket mer man kan ha ont av i ett knä, och som inte blir bra av en operation.
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Knäskador tar allt från lång till jättelång tid att bli bra. Och lika bra som innan blir det väl riktigt aldrig.

Jag opererade korsbandet (hade även en del broskskador) och spelade fotboll igen efter 6 månader. Det ansågs som riktigt snabbt. Mitt knä har aldrig blivit exakt lika bra som förr Då rehabtränade jag 4 gånger i veckan med start en vecka efter op. Hade även småövningar att göra flera gånger om dagen med start dagen efter op (Sjukt smärtsamt).

Mitt bästa tips är att träna upp muskulaturen i knät så att belastningen på menisken blir minsta möjliga. En sjukgymnast kan såklart hjälpa dig men det finns även massor med övningar du kan göra hemma.

Jag hade varit tvungen att styrke/rehabträna knät extra utöver fotbollsträning vilket jag inte riktigt orkade med och därför slutade med fotboll. Men med "vanlig" träning klarar mitt knä nu både slalomåkning, orientering och Vasalopp. Så jag är nöjd :)
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Men har man rätt diagnos (och inte har ont i knät av någon annan anledning) och blir opererad rätt med artroskopi och man blir av med skadan, så ska man vara bra så fort svullnaden efter operationen har lagt sig.

Tar man bort stora delar av en menisk så finns det ökad risk för artros senare, men det är ett sämre alternativ att ha en skadad menisk som orsakar smärta och låsningar.

En stor meniskskada är ofta associerad med skador även på ledband och korsband, och då kan det vara betydligt knepigare.

Sen finns det mycket mer man kan ha ont av i ett knä, och som inte blir bra av en operation.

Ja, så är det ju verkligen inte här. Fortfarande 6 mån senare kan jag inte springa eller göra t ex benböj utan att få ont.
Jag hade t ex jätteont när jag suttit fyra timmar med benen i böjt läge i ett flygplan för en månad sedan.

Enligt kirurgen som opererade mig (jag fick titta på skärm när de artroskoperade) så såg både korsband och ledband bra ut, det var bara menisken det var en "reva" i och denna skar han bor och jämnade till. Så som jag förstod det så var det inte så mycket han tog bort - så ingen "stor" meniskskada.

Jag antar att jag kanske bör ta kontakt med kliniken igen för att utröna varför jag fortfarande har ont?
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Precis så hade jag oxo.
Jag blev ju som sagt helt bra ,inga som helst problem idag. Men det tog ju tid..
Att böja sej o gå på huk tog inte ont, efter kanske 6 månader, det bara inte gick att böja knät så mycket. Men att sätta knät mot marken, tex när man skulle lägga benskydd på häst, gick inte, det gjorde ont.

Nog kan man väl alltid ringa o kolla?
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Ja, så är det ju verkligen inte här. Fortfarande 6 mån senare kan jag inte springa eller göra t ex benböj utan att få ont.
Jag hade t ex jätteont när jag suttit fyra timmar med benen i böjt läge i ett flygplan för en månad sedan.

Enligt kirurgen som opererade mig (jag fick titta på skärm när de artroskoperade) så såg både korsband och ledband bra ut, det var bara menisken det var en "reva" i och denna skar han bor och jämnade till. Så som jag förstod det så var det inte så mycket han tog bort - så ingen "stor" meniskskada.

Jag antar att jag kanske bör ta kontakt med kliniken igen för att utröna varför jag fortfarande har ont?

Klart du ska ta kontakt med ortopedkliniken där du blev opererad om du inte har blivit bra. Fast det var förstås inte en kirurg som opererade dig utan en ortoped :-)
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Klart du ska ta kontakt med ortopedkliniken där du blev opererad om du inte har blivit bra. Fast det var förstås inte en kirurg som opererade dig utan en ortoped :-)

haha, ja såklart, my mistake :)

Men då ringer jag imorgon så får vi se vad de säger :)
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Inte_Ung, jag blev lite nyfiken på vilka övningar du gör/gjort på balansplatta?

Jag skadade mitt knä i våras (främre korsbandet + ledbandet på insidan knät slets av vid en skidolycka), och är nu någorlunda återställd. Lär dock få träna resten av livet för att hålla knät i schack - tränar just nu på gym 2-3 dagar per vecka utöver ridning, promenader och lättare löpning. Är därför ständigt på jakt efter nya, bra övningar. Sjukgymnasten gav mig några balansplatteövningar som jag inte tycker ger så mycket, så om du eller någon annan kan tipsa om fler är jag mycket intresserad!!! :)
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Knän blir aldrig bra, de blir bara mer eller mindre dåliga. Men vikt, rökning, alkohol och andra droger är viktiga faktorer.

Om du är ung och aktiv kan det vara nåt för det skattefinansierade delen av sjukvården. (golit kan tycka att det ska vara annorlunda och röstar därefter)


Jo det kan dom visst bli , mitt ex fick domen av en läkare att han aldrig mer kunde bli bra...då gick han till en annan läkare ( Idrottsläkare )och han sa att man måster träna. träna, träna ...så exet tränade upp o nerför hyggen i typ 2 månader o sen var han bra o kunde fortsätta springa
Han hade en menisksskada
 
Sv: Meniskskada, när blir man bra?

Jo det kan dom visst bli , mitt ex fick domen av en läkare att han aldrig mer kunde bli bra...då gick han till en annan läkare ( Idrottsläkare )och han sa att man måster träna. träna, träna ...så exet tränade upp o nerför hyggen i typ 2 månader o sen var han bra o kunde fortsätta springa
Han hade en menisksskada

Bra är relativt.

Allt någorlunda bra förutsätter massor av rehab.
 
Det låter ju inte särskilt kul att läsa det här.
Ska göra en artroskopi och plocka bort den yttre menisken , då den är trasig (Bucket Handle type).
Har inget val , knäet låser sig både nu och då.
Kan knappt ta på mig en strumpa innan det är på väg att låsa sig.
Hornen är av och ligger under det främre korsbandet.
Hur lång tid tror ni det tar innan man kan komma upp på hästryggen igen?
 
Många bra poänger i tråden. Själv köpte jag en motionscykel samma dag jag fick diagnos trasig menisk och cyklar på den 30 min om dagen, samt gör styrkeövningar ca 25 min om dagen, varav 15 min dedikerade till knät. Vet inte hur det kommer gå, men blir stadigt bättre. Träffar sjukgymnast ca var tredje vecka för att finstämma övningar. Tror jag kommer bli bra, men kommer nog ta ett år innan jag måste sluta vara försiktig med knät.

hur har det gått för dig?
 
Många bra poänger i tråden. Själv köpte jag en motionscykel samma dag jag fick diagnos trasig menisk och cyklar på den 30 min om dagen, samt gör styrkeövningar ca 25 min om dagen, varav 15 min dedikerade till knät. Vet inte hur det kommer gå, men blir stadigt bättre. Träffar sjukgymnast ca var tredje vecka för att finstämma övningar. Tror jag kommer bli bra, men kommer nog ta ett år innan jag måste sluta vara försiktig med knät.

hur har det gått för dig?
Tråden är alltså från 2014...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 322
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 458
Senast: bellala
·
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 071
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp