Menscykler - hur påverkas du?

Jag slipper numer min hormonella migrän, den var ruskig och hanterades med p-spruta.
Är godissugen och kan vara lite mer lättirriterad någon dag före mens.
Klart högre lust runt ägglossning.

Så märker skillnad men inte så mkt negativt längre. (Är steriliserad sedan 2018).
 
Började inte märka av PMS förrän efter jag fyllt 30, är 37 nu.
Har ibland ökad ångest vid ägglossning, sen lugnt några dagar för att sedan få ökade ångest/vara mer irritabel några dagar innan. Alltid mycket hungrigare veckan innan mens.

Bäst mår jag under mensen och några dagar efter.
Vissa menscykler känner jag inte av någon ångest alls.
Har slutat med preventivmedel och det känns skönt att ha mer koll på mina hormoner.
 
Några frågor till er som har ADHD:

1) Märker ni av att menscykeln påverkar er ADHD? Hur?
2) Blir ADHD:n enklare att hantera om ni äter preventivmedel som gör att man inte har mens?

Jag frågar för jag har en ung tjej i min närhet som har ADHD och som har det jobbigt med den. Jag har funderat på om mensen gör det jobbiga värre och om preventivmedel som gör att man inte har mens skulle kunna göra hennes liv lite lättare.
 
Jag hatar min kropp för att den envisas med att ha mens och gör mitt bästa för att glömma den när den inte aktivt pågår.

Får godissug (eller egentligen sockersug) dagen innan, lite ömma bröst osv.

Själva mensen är ett helvete av blod, slem, smärta, illamående, migrän, kass mage och folk som kvittrar om hur naturligt och bra det är och att kvinnor och kvinnokroppen är så himla fantastisk.

Mensen påverkar generellt sett inte mitt mående, men det omvända är sant. Ju sämre jag mår desto "lättare" är mensen (mindre smärta, mindre kramper, mindre kasst fysiskt mående). Ju bättre jag mår mentalt, desto värre har jag det. Jättekul.
 
De tillfällen i livet som jag haft en menscykel har jag inte känt av hormonerna. Inte heller när jag var gravid.
Är antagligen lika okänslig där som på andra plan :p
 
Några frågor till er som har ADHD:

1) Märker ni av att menscykeln påverkar er ADHD? Hur?
2) Blir ADHD:n enklare att hantera om ni äter preventivmedel som gör att man inte har mens?

Jag frågar för jag har en ung tjej i min närhet som har ADHD och som har det jobbigt med den. Jag har funderat på om mensen gör det jobbiga värre och om preventivmedel som gör att man inte har mens skulle kunna göra hennes liv lite lättare.

Tips: https://attention.se/2020/12/30/kvinnor-med-adhd-ofta-kansliga-for-hormonella-forandringar/
Rekommenderar även boken som informationen är tagen ifrån, det var en ögonöppnare för mig.
 
Ökad sexlust från ungefär mitten av mensen till ägglossning. Sedan några år tillbaka så har jag lättare till att gråta några dagar innan mens, personligen ser jag inte det som en nackdel då jag under en del år var väldigt mentalt avstängd.
 
Blev utan hormonspiral Juni-nyss då det krampade ihop i insättningen och det hände så mycket annat att jag inte orkade ta tag i det.

Blev då påmind om hur illa det faktiskt var med humöret när det närmade sig. Jag blir så deppig och trött några dagar innan. Vi pratar deppig på nivån som en (kort) depression. Deppigheten släpper när det börjar, men tröttheten hänger i första dagarna också innan det gradvis blir bättre.
Ont i brösten får jag också.

Med hormonspiralen slipper jag detta 😊.
Justja, jag glömde att jag tyckte mig ha märkt för x antal år sen att jag hade sämre immunförsvar i samband med mena. Blev jag sjuk, vilket jag väldigt sällan är så var det gärna då.
Kan också känna mig så trött så det känns som det är virus på g fortfarande.
 
Jag har varit utan preventivmedel i 10 år (är 37). De senaste fem (?) åren har jag helt klart påverkats mer negativt. Bottenlöst hål av hopplöshet veckan innan mens. Det enda sexsug jag har är veckan innan äl. Då är jag också väldigt idérik och planerar mycket. Mår bra.

Efter äl är det nerförsbacke. Men det är lite olika varje gång. Ibland svåra smärtor, ibland nästan inget. Har inte orkat kolla om det beror på vilken sida jag lossar.

Ska försöka bli mer uppmärksam på adhdsymtom och hur de påverkas. Jag tror att jag är likadan hela tiden dock.
 
Några frågor till er som har ADHD:

1) Märker ni av att menscykeln påverkar er ADHD? Hur?
2) Blir ADHD:n enklare att hantera om ni äter preventivmedel som gör att man inte har mens?

Jag frågar för jag har en ung tjej i min närhet som har ADHD och som har det jobbigt med den. Jag har funderat på om mensen gör det jobbiga värre och om preventivmedel som gör att man inte har mens skulle kunna göra hennes liv lite lättare.

Hormonella p-medel stänger ju ner hela cykeln vilket kan vara skönt, men är man redan känslig för hormoner så är man lätt känslig för artificiella hormoner också och biverkningarna kan bli ruggiga (jag blev nästan suicidal på kombinerade p-piller). Jag skulle i första hand se över kost, sömn, intag av koffein och träning.
 
Hormonella p-medel stänger ju ner hela cykeln vilket kan vara skönt, men är man redan känslig för hormoner så är man lätt känslig för artificiella hormoner också och biverkningarna kan bli ruggiga (jag blev nästan suicidal på kombinerade p-piller). Jag skulle i första hand se över kost, sömn, intag av koffein och träning.

Tack för svaret!

Det är en 13-åring det gäller. Hon dricker inget koffein och jag hade fått ta fram stora piskan (och använda den flitigt) för att lyckas få henne att träna nåt tyvärr. Inte en chans. Tyvärr.
 
Tack för svaret!

Det är en 13-åring det gäller. Hon dricker inget koffein och jag hade fått ta fram stora piskan (och använda den flitigt) för att lyckas få henne att träna nåt tyvärr. Inte en chans. Tyvärr.
Ah, svårt med så unga personer. Jag hade pissiga cykler i tonåren men det har blivit bättre med åren. Klen tröst när man är tretton förstås.
 
Ah, svårt med så unga personer. Jag hade pissiga cykler i tonåren men det har blivit bättre med åren. Klen tröst när man är tretton förstås.

Ja, och hon har dessutom korta cyklar så extra jobbigt. Jag tänkte om nåt preventivmedel kunde göra livet lite lättare för henne så kan det vara värt det.
 
Jag påverkas lite för mycket och måste nog ta tag i att försöka få hjälp. Men då jag inte vet var jag ska vända mig händer det typ aldrig. Vet inte om det är gyn eller bm eller vad...

Innan:
- Extrem smärta på nivån att jag har svårt att gå upprätt ca 40% av gångerna.
- Tappar all ork. Svårt med koncentrationen.
- Problem med magen.
- Huvudvärk.
- Skadar mig lätt vid träning.
- Förkylningssymptom.
- Ljud blir otäcka, lukter blir otäcka.
- Det mentala har blivit värre och värre. Blir så ledsen att jag störtbölar i timmar, blir så arg att jag måste isolera mig från folk (sist vågade jag inte åka hem med pendeln ifall någon skulle irritera mig och jag skulle ställa till med något), blir vansinnigt sentimental så jag börjar gråta för att min katts svanstipp är gulligt typ. Tjafs med allt och alla. Allmän hjärn-härdsmälta som jag inte kan stoppa eller dämpa trots att jag innerst inne vet att det är pms, den bara rusar iväg med mig.

Under:
- Illamående.
- Vill äta allt i hela världen, kan inte stoppa mig själv, äter tills jag nästan kräks, slutar en stund och fortsätter sen.
- Ont.
- Fortfarande jobbigt mentalt men blir bättre under tiden.
- Orkar inte träna så hårt.
-
Efter coronavaccinationerna mindre flöde, och i bland är det en grå klumpig gegga

Efter:
- Allt är tyst i huvudet och efter någon dag eller så är jag glad och pigg.
- oövervinnerlig.
 
Ja, och hon har dessutom korta cyklar så extra jobbigt. Jag tänkte om nåt preventivmedel kunde göra livet lite lättare för henne så kan det vara värt det.
Mina sympatier, jag hade två veckors cyklar i början och jag känner igen mig mycket i det du skriver om henne (ingen ADHD diagnos dock). Den enda trösten jag har är att cyklarna blir längre så småningom 😥

Jag personligen hade dessutom extra jobbigt med depression, kanske kan vara bra att hålla ett öga öppet efter. Jag gick på samtal med skolsköterskan i grundskolan, kanske hon skulle kunna må bättre av att prata med någon.
Annars kanske gå till en ungdomsmottagning? De är nog erfarna.
 
Ca en vecka före mens:
- alldeles dränerad på all kraft och ork
- kroppen känns tung som bly
- lättirtiterad
- hopplöshetskänsla
- oro, ångest
- nära till gråten
- koncentrationssvårigheter
- svårt att komma till skott
- sover sämre
Lättar när mensen börjar men går över helt först då den slutat.
Känner även av ägglossningen då jag har några dagar med samma symtom som veckan innan mens men lindrigare
Under mens även gosig och lös i magen

Ja inte är det lätt inte
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Några frågor till er som har ADHD:

1) Märker ni av att menscykeln påverkar er ADHD? Hur?
2) Blir ADHD:n enklare att hantera om ni äter preventivmedel som gör att man inte har mens?

Jag frågar för jag har en ung tjej i min närhet som har ADHD och som har det jobbigt med den. Jag har funderat på om mensen gör det jobbiga värre och om preventivmedel som gör att man inte har mens skulle kunna göra hennes liv lite lättare.

Jag har lindrig ADD men märker en definitiv dipp av symptom veckorna före mens. Med medicinering så är det som att medicinen inte tar lika bra. Märker det på alla punkter: fokusförmåga, startmotor, trötthet, ångest.

Gällande p-medel så har jag börjat fundera i samma banor själv. Har aldrig testat tidigare då jag har två generationer av kvinnor som inte tål hormoner bakom mig. Det har känts dumt att chansa.

Tänkte ta upp det med min kontaktsköterska på psykiatrin nästa gång.
 
Aldrig varit direkt påverkad, förutom senaste åren då mensvärk kommit efter att aldrig haft innan. Har även upptäckt att mina visdomständer gärna gör sig påminda under mens, och får lättare örvärk under mens. Men jag är i övrigt väldigt lyckligt lottad med en relativt regelbunden och lindrig mens.
 
Jag har lindrig ADD men märker en definitiv dipp av symptom veckorna före mens. Med medicinering så är det som att medicinen inte tar lika bra. Märker det på alla punkter: fokusförmåga, startmotor, trötthet, ångest.

Gällande p-medel så har jag börjat fundera i samma banor själv. Har aldrig testat tidigare då jag har två generationer av kvinnor som inte tål hormoner bakom mig. Det har känts dumt att chansa.

Tänkte ta upp det med min kontaktsköterska på psykiatrin nästa gång.

Tack!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp