Menscykler - hur påverkas du?

Jag har inte ätit preventivmedel på ca 5 år nu. Har alltid haft rätt lindriga besvär kring mens, knappt någon mensvärk osv. Men jag har märkt de senaste åren att jag har svårare att somna dagarna innan mens, blir väldigt känslig runt ägglossning och kortare stubin än vanligt strax innan mens :angel: men jag upplever inte att det påverkar mig på ett sätt som blir ohanterbart i vardagen. Det jobbigaste just nu är att jag blöder så himla mycket första dagen av mensen sen sista barnet kom.
 
Har inte haft mens på väldigt många år nu så jag minns inte hur jag mådde innan. Kommer bara ihåg att det var ett ständigt oroande över när kommer den. Oftast var den en vecka senare än jag räknat ut. Ibland kunde den till och med komma en vecka tidigare och nån sällsynt gång, exakt på datumet. Varade alltid i 10 dagar, vilket var 10 dagar för mycket. Har aldrig haft nån riktig värk, bara lite molande värk i magen. Ju äldre jag blev desto mer mådde jag psykiskt dåligt av den. Speciellt under min depression som höll i i många år. Att hitta ett preventivmedel som gjorde att jag slapp skiten var guld värt. Inget mer oroande om mensen kommer eller om man ska blöda igenom. Så skönt att slippa känna mej handikappad, äcklig och kladdig.
 
Mens.... skit.
Äter ju piller för att slippa
Men inget att göra åt.
Nu fattar jag varför jag känt mig så trött och haft huvudvärk
Och ömma tuttar...
Hatar pms och mens.
 
Jag blir alltid småsjuk mellan ägglossning och mens. Halson, trötthet osv. Kraftig ledvärk, svårt att koncentrera mig, samlar på mig vätska, nedstämdhet, uppgivenhet osv.

Mens är ett helvete med smärta, ångest, mardrömmar, värmevallningar, ledvärk, ryggvärk, kass mage.

Fyra dagar efter mens mår jag bra, då funkar hjärnan, jag är pigg, löser problem, sover, får saker gjorda, njuter av livet. Kissar ut all vätska.

Före ägglossning blir jag trött och retlig igen. Ägglossningen gör ont som f-n, och sen börjar det om med PMDS.

Jag kan säga att det var FANTASTISKT att ersätta östrogen med testosteron. Alldeles alldeles underbart att inte ha en tung, svart blöt mantel av smärta, sorg, uppgivenhet och övertänkade hängande över mig hela tiden. På testo är jag stark, motstånd rinner av, problem löser sig av bara farten och jag har aldrig ont, ingen migrän, ingen ledvärk, ingen utmattning.

Östrogen är en jävla förbannelse.

Det ovan kunde jag nästan skrivit själv...

Nu inför dagens mens gick jag upp 5 kg... FEM kilo, det märktes kan jag säga (och då är jag redan tjock, väntar på gastric bypass) Den här mensen har vart mensen från hell... både måendet innan mensen och mensvärken ... Har aldrig tagit värktabletter för mensvärk förut men den här va inte å leka med... Har mått skit och tom varit hemma under den här veckan...

Nu har jag inte tagit preventilmedel sen jag va 25 ish (48 idag) förutom de 3 månaderna med hormonspiralen som rök när jag börjat googla självmord för några år sen.....
 
Jag har svinont i brösten 2-3 veckor, hemskt humör typ 2 veckor och ganska instabil resten också. Mår helt klart bäst med p-stav, bara lite ont ibland och tillräckligt jämnt humör för att överleva vardagen. Tänker aldrig vara utan den ens om jag inte behöver preventivmedel.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns faktiskt som att jag äntligen har förstått och hittat en riktning när det gäller arbetet med min hälsa! ”Bara” 9 år efter att...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp