Jag hade samma problem, jag kunde inte heller använda tampong. Det går fortfarande inte (fick dock tips tack vare denna tråden om glidmedel, så då kanske det funkar). Minns när jag var helt söndergråten för att jag inte fick till det när klassen skulle till simhallen i skolan. Var vansinnigt pinsamt att säga att man inte kunde vara med p.g.a. mens och hade dessutom en lärare som inte accepterade någon form av frånvaro från idrotten om man inte var sjuk och hemma, förutom att man verkligen inte ville missa simhallen heller. Ingen pratade om det, det var ju säkert fler som hade samma erfarenhet.
Och det är väl mitt största tips till TS. Prata med din dotter! Om allt som har med detta att göra, även om hon tycker det är pinsamt. Jag var tretton när jag fick mens. Då hade vi haft snacket med skolsköterskan kanske i fyran för att de skulle hinna fånga upp de som var tidiga, och jag var inte där mentalt så att jag fattade att jag behövde lyssna och att det skulle kunna drabba även mig. Jag och min bästis trodde på riktigt att man kunde välja om man ville få mens eller inte, på samma sätt som att man kunde välja att sminka sig eller gå på disco eller ha en kille. När det väl hände fick jag nästan en chock och vågade inte säga något till mamma heller. Till slut fattade hon ändå, men hon använde själv bindor så det blev liksom att jag också gjorde det.
Jag har alltid haft bindor och jag har aldrig trivts med det. Jag har samma erfarenhet som många andra i tråden, det är varmt, det är klumpigt, det kladdar, det läcker och det kliar. Jag är dessutom paniskt rädd för att läcka igenom så jag har oftast dubbla bindor och knölar ner toapapper och har bara svarta byxor och långa tröjor som går en bra bit ner på låret när jag har mens. Är sugen på att testa menstrosor för att se om det går bättre, men har fastnat lite på hur många man behöver för att klara en mens. Hade jag varit ung tjej idag eller haft en tonåring, hade jag nog faktiskt börjat där.
Du behöver ju inte gå över till 100% menstrosor direkt. Börja med att köpa en och prova. Gillar du det köper du fler. När de inte räcker till kompletterar du med bindor.