Mensskydd för barn

Bukefalos 30 år!

Seaside

Trådstartare
Min 11-åring har fått mens. Vad har ni för erfarenhet av mensskydd för barn/små personer? Vad funkar bäst och vad är bekvämast? Jag vill ge henne så bra komfort som möjligt. De bindor hon provat har hon tyckt varit obekväma men funkar. Jag har köpt några menstrosor men man blir ju ruinerad av det - ca 300 kr/par om man handlar i fysisk butik. Dottern är ca 155 cm lång och har 146/152 i klädstorlek men växer fortfarande.

Menstrosor är det jag har bäst erfarenhet av till unga flickor som fått mens. Ja, de är dyra men man använder ju dem många gånger. Men jo, det är tyvärr en dyr investering i början.

Menstrosor är det jag har bäst erfarenhet av till unga flickor som fått mens. Ja, de är dyra men man använder ju dem många gånger. Men jo, det är tyvärr en dyr investering i början.
Förhoppningsvis många gånger om hon inte växer för snabbt :angel:

Har ni hittat någon särskild sort som är bekvämare än andra?

Hon har inte klagat, vi har Libresse och Änglamark hemma sen innan (alltså till mig). Personligen gillar jag Änglamarks bäst, dom känns typ som bomullstrosor.

Jag har själv provat allt från menskopp till tygbindor, men numera blöder jag så lite pga p-piller så det räcker gott med tunna bindor (för normalt flöde).

Nu inte haft mens evigheter (pga mellanpiller) men jag föredrog använda binda och favoriten var Libresse. Tycker tunnare än andra märken jag testat och skönast. Så tipsar också om dom :up:

Jag fick mens när jag var runt tolv år gammal - minns specifikt att jag var på väg att byta om inför en ridlektion och fick en rätt dramatisk blödning. Jag använde de bindor mamma hade hemma och provade sedan flera olika och tyckte att alla var hemska! Jag blödde mycket och de både kändes klibbiga och luktade... nu har jag inte använt bindor på så många år att jag inte vet om de är mer effektiva idag, men när jag upptäckte tampongerna förändrade det typ hela mitt liv och jag önskar att jag provat dem tidigare.
Jag vill säga - berätta om, beskriv och köp hem så många olika alternativ som möjligt och låt henne prova de hon känner sig bekväm med.

Nu med de här diskussionerna - finns det inga färdiga "testa på"-kit som man kan köpa? Med 1-2 st av en massa olika varianter av bindor, tamponger etc? Så att man slipper köpa hela förpackningar, och kan testa vad man trivs med utan att få en massa över?

Nu med de här diskussionerna - finns det inga färdiga "testa på"-kit som man kan köpa? Med 1-2 st av en massa olika varianter av bindor, tamponger etc? Så att man slipper köpa hela förpackningar, och kan testa vad man trivs med utan att få en massa över?

Brukade inte företagen skicka ut varuprover?

Jag fick mens när jag var runt tolv år gammal - minns specifikt att jag var på väg att byta om inför en ridlektion och fick en rätt dramatisk blödning. Jag använde de bindor mamma hade hemma och provade sedan flera olika och tyckte att alla var hemska! Jag blödde mycket och de både kändes klibbiga och luktade... nu har jag inte använt bindor på så många år att jag inte vet om de är mer effektiva idag, men när jag upptäckte tampongerna förändrade det typ hela mitt liv och jag önskar att jag provat dem tidigare.
Jag vill säga - berätta om, beskriv och köp hem så många olika alternativ som möjligt och låt henne prova de hon känner sig bekväm med.
Samma här. Jag tyckte också (och tycker) binda är hemskt. Det var klibbigt, det luktade, blodade igenom och det är få saker som ger mig så mycket svamp som binda. Det var fruktansvärt.
När jag upptäckte tampong gick mens från att vara fruktansvärt till helt okej. Och hade min mamma köpt mig ett lager bindor hade jag nog antagit att det var de enda alternativet.

Min 11-åring har fått mens. Vad har ni för erfarenhet av mensskydd för barn/små personer? Vad funkar bäst och vad är bekvämast? Jag vill ge henne så bra komfort som möjligt. De bindor hon provat har hon tyckt varit obekväma men funkar. Jag har köpt några menstrosor men man blir ju ruinerad av det - ca 300 kr/par om man handlar i fysisk butik. Dottern är ca 155 cm lång och har 146/152 i klädstorlek men växer fortfarande.
Köp hem lite av varje så får hon testa sig fram. För mig som ung tjej fungerade de allra minsta tampongerna bäst, ibland i kombination med Libresse riktigt tunna trosskydd. Jag har alltid avskytt att ha något tjockt i trosorna så binda fungerade aldrig för mig. Idag hade jag nog kört kombinationen menstrosa och minsta tampongstorleken. Menskopp tycker jag är överlägset så hade nog haft en diskussion med dottern om vad hon själv kan tänka sig prova.
Med både tampong och menskopp kan det ju krävas lite inlärning och bra om man fått information innan om hur det fungerar (vet inte om de pratat om det med skolsköterska/barnmorska i skolan ännu). Glidmedel är bra hjälpmedel i början.

Hon har inte klagat, vi har Libresse och Änglamark hemma sen innan (alltså till mig). Personligen gillar jag Änglamarks bäst, dom känns typ som bomullstrosor.

Jag har själv provat allt från menskopp till tygbindor, men numera blöder jag så lite pga p-piller så det räcker gott med tunna bindor (för normalt flöde).
Tack för tips om Änglamark, jag har köpt hem ett paket nu. Även Always hade en sort med bomullsytskikt så jag köpte såna också.

Tygbindor kan du får billigare än tygtrosor :) Imse finns exempelvis. Växer en ju inte ur heller, så de kan användas länge :)

Jag hör också till Team Hata Bindor. Jag hade bindor till en början (små och ibland räckte det med trosskydd eftersom jag alltid blött väldigt lite). För mig var det ett halleluja moment när jag vågade mig på att prova tamponger, jag hade aldrig några problem med dem. Eftersom jag alltid haft torra slemhinnor använde jag ibland lite glidmedel men det var helt ok men tanke på hur mycket jag hatade bindor.

Som flera andra sagt, försök få varuprover med både tamponger och bindor samt fråga om hon skulle vilja prova menskopp.

Edit: Jag kommer inte ihåg när jag fick mens första gången för det är så länge sedan men någon gång under första delen av högstadiet, dvs vid 12-13 års ålder, men var inte regelbunden förrän vid 18.

Jag hör också till Team Hata Bindor. Jag hade bindor till en början (små och ibland räckte det med trosskydd eftersom jag alltid blött väldigt lite). För mig var det ett halleluja moment när jag vågade mig på att prova tamponger, jag hade aldrig några problem med dem. Eftersom jag alltid haft torra slemhinnor använde jag ibland lite glidmedel men det var helt ok men tanke på hur mycket jag hatade bindor.

Som flera andra sagt, försök få varuprover med både tamponger och bindor samt fråga om hon skulle vilja prova menskopp.

Edit: Jag kommer inte ihåg när jag fick mens första gången för det är så länge sedan men någon gång under första delen av högstadiet, dvs vid 12-13 års ålder, men var inte regelbunden förrän vid 18.
Med tampong blev livet så mycket lättare! 😅 Sen ännu bättre när menskoppen kom. Det i kombination med menstrosa sista dagen är min go to som inte heller blöder särskilt mycket. Glad över att det finns så mycket mer alternativ nu än när vi var tonåringar. Hade menskoppen funnits då hade jag absolut vågat prova.

För min del så kunde jag inte ha tampong i början. Jag kommer ihåg att jag kände mig väldigt udda som inte kunde ha tampong så jag tycker det är viktigt att förmedla till unga tjejer som precis fått mens att det är helt normalt att inte kunna ha tampong när man är ung/liten. Finns saker man kan göra såklart.

Sen håller jag med om att bindor är riktigt obekvämt, särskilt om man blöder mycket. När jag väl kunde använda tamponger var det så mkt skönare. Behöver man använda bindor är ju desto tunnare desto bättre/bekvämare.

För min del så kunde jag inte ha tampong i början. Jag kommer ihåg att jag kände mig väldigt udda som inte kunde ha tampong så jag tycker det är viktigt att förmedla till unga tjejer som precis fått mens att det är helt normalt att inte kunna ha tampong när man är ung/liten. Finns saker man kan göra såklart.

Sen håller jag med om att bindor är riktigt obekvämt, särskilt om man blöder mycket. När jag väl kunde använda tamponger var det så mkt skönare. Behöver man använda bindor är ju desto tunnare desto bättre/bekvämare.
Jag hade samma problem, jag kunde inte heller använda tampong. Det går fortfarande inte (fick dock tips tack vare denna tråden om glidmedel, så då kanske det funkar). Minns när jag var helt söndergråten för att jag inte fick till det när klassen skulle till simhallen i skolan. Var vansinnigt pinsamt att säga att man inte kunde vara med p.g.a. mens och hade dessutom en lärare som inte accepterade någon form av frånvaro från idrotten om man inte var sjuk och hemma, förutom att man verkligen inte ville missa simhallen heller. Ingen pratade om det, det var ju säkert fler som hade samma erfarenhet.

Och det är väl mitt största tips till TS. Prata med din dotter! Om allt som har med detta att göra, även om hon tycker det är pinsamt. Jag var tretton när jag fick mens. Då hade vi haft snacket med skolsköterskan kanske i fyran för att de skulle hinna fånga upp de som var tidiga, och jag var inte där mentalt så att jag fattade att jag behövde lyssna och att det skulle kunna drabba även mig. Jag och min bästis trodde på riktigt att man kunde välja om man ville få mens eller inte, på samma sätt som att man kunde välja att sminka sig eller gå på disco eller ha en kille. När det väl hände fick jag nästan en chock och vågade inte säga något till mamma heller. Till slut fattade hon ändå, men hon använde själv bindor så det blev liksom att jag också gjorde det.

Jag har alltid haft bindor och jag har aldrig trivts med det. Jag har samma erfarenhet som många andra i tråden, det är varmt, det är klumpigt, det kladdar, det läcker och det kliar. Jag är dessutom paniskt rädd för att läcka igenom så jag har oftast dubbla bindor och knölar ner toapapper och har bara svarta byxor och långa tröjor som går en bra bit ner på låret när jag har mens. Är sugen på att testa menstrosor för att se om det går bättre, men har fastnat lite på hur många man behöver för att klara en mens. Hade jag varit ung tjej idag eller haft en tonåring, hade jag nog faktiskt börjat där.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka