Menstråden

Fossing

Trådstartare
En gång i månaden slår min i övrigt ganska kontrollerade depression/GAD till med full kraft, för att ett par dagar senare övergå i nåt som är nån slags mellanting mellan maginfluensa och migrän.
Jag pratar såklart MENSEN.
Det här med blodet har jag inga problem med. Men allt annat? Att må skit både psykiskt och fysiskt - ska det vara så? Smärtan (mage & huvud) kan jag hantera med vanliga värktabletter, men tar man maxdos alvedon i ett par dagar mår ju resten av kroppen inte direkt bra (magkatarrkänningar direkt och man blir ju inte direkt pigg och alert). Och att få ångestrelapse och knappt klara av att jobba några dagar är ju inte direkt nån höjdare heller.
Finns det något man kan göra? (den som säger lätt motion och vetekudde på magen slår jag) Mediciner/husmorstips/VADSOMHELST!
 
En gång i månaden slår min i övrigt ganska kontrollerade depression/GAD till med full kraft, för att ett par dagar senare övergå i nåt som är nån slags mellanting mellan maginfluensa och migrän.
Jag pratar såklart MENSEN.
Det här med blodet har jag inga problem med. Men allt annat? Att må skit både psykiskt och fysiskt - ska det vara så? Smärtan (mage & huvud) kan jag hantera med vanliga värktabletter, men tar man maxdos alvedon i ett par dagar mår ju resten av kroppen inte direkt bra (magkatarrkänningar direkt och man blir ju inte direkt pigg och alert). Och att få ångestrelapse och knappt klara av att jobba några dagar är ju inte direkt nån höjdare heller.
Finns det något man kan göra? (den som säger lätt motion och vetekudde på magen slår jag) Mediciner/husmorstips/VADSOMHELST!
En vän till mig tar en låg dos antidepressiva under sin PMS och det hjälper jättemycket. Jag vet inte om dina problem räknas som PMS, men kanske värt att gå till vårdcentralen och höra om det skulle kunna hjälpa dig?
 
När jag la om kosten, och tog bort gluten,stärkelse och socker, så ändrades min PMS och min mens
PMS försvann nästan helt, mensvärken blev mycket mildare och jag blödde färre dagar
När jag sen började slarva kom alla sympton tillbaka, för att försvinna när jag återigen åt strikt.
Kosten har stor betydelse för hur vårt hormonsystem mår
 
När jag la om kosten, och tog bort gluten,stärkelse och socker, så ändrades min PMS och min mens
PMS försvann nästan helt, mensvärken blev mycket mildare och jag blödde färre dagar
När jag sen började slarva kom alla sympton tillbaka, för att försvinna när jag återigen åt strikt.
Kosten har stor betydelse för hur vårt hormonsystem mår

Äter alltid glutenfritt & enbart lördagsgodis :D En gång testade jag att äta mer mejeriprodukter (efter att ha sett en BBC-dokumentär) och det funkade litegrann. Svårt att veta om det är placebo eller inte.
 
+ MiniLi

Vågar man fråga vad en gynekolog egentligen kan göra? Alltså vad är det för behandling man brukar erbjuda? Varken SSRI eller hormoner funkar i kombination med min ångest nämligen...


Jag fick hormonspiral insatt, all pms försvann i ett trollslag. För mig var det rena mirakelkuren.
 
+ MiniLi

Vågar man fråga vad en gynekolog egentligen kan göra? Alltså vad är det för behandling man brukar erbjuda? Varken SSRI eller hormoner funkar i kombination med min ångest nämligen...
Det beror ju på vart problemet sitter. Men gynekologen kan kolla om det är något som är fel som gör att du påverkas så mycket. De kan ju också vara jätteduktiga på att komma fram till olika behandlingsalternativ och vad som påverkar på olika sätt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Vaknade strax innan kvart över 02 och kände hur det gjorde ont i mitt högra bröst. Men det tog en liten stund innan jag reagerade. Det...
Svar
11
· Visningar
1 206
Senast: gråvarg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp