Bukefalos 28 år!

Mentala spärrar (långt)

Sv: Mentala spärrar (långt)

Nja, alltså jag skulle inte tänka på det alls på det sättet. :crazy: Om du kan släppa spärren och låta den fatta galopp/galoppera den så kommer ju stressen att minska på den. Det är ju momentet inför galopp som blockar samt att den normalt inte går i galopp/förstår fattningshjälpen? Får den gå fram och galoppera och detta blir vardagsmat, så kommer den ej heller att stressa mer för det än för ngt annat i ridningen. Såna där reaktioner är vardagsmat, typiskt unghäst tex, och övergående. Att den blir lite trippig och ivrig just nu är normalt, att du lär den olater eller att du gör ogjort det du tidigare lärt in måste du släppa, det är ju helt missvisande. Självklart kan hästen det du redan lärt den, - du måste bara göra nya saker till vardagsmat och återkoppla till grunderna däremellan, så sitter det.

Njaa, det är jag faktiskt lite skeptisk till. Just galoppen är inte BARA en mental spärr hos mig utan även ett "trauma" hos hästen. Precis som den har ett "trauma" i hoppningen (blev hopptränad 2-3 år men såldes för att den var i princip okontrollerbar i hoppningen och inte blev bättre ju mer den tränades). Mao skulle jag bara köra på och pressa till mig fattningar trots att hästen blir stressad så skulle nog HÄSTEN också tycka det är obehagligt och göra en ännu större grej av galoppen. Möjligt att själva galoppstressen går över när den förstår bättre vad den ska göra och fått bättre teknik, men den skulle förutsätta att när det en gång fattats galopp så är det ALLTID galopp som gäller och "låsa sig" mentalt, just nu gör den ju det flera pass efter man tänkt galopp trots att man inte ens pressat eller kommit till en fattning. Om den t ex får för sig att bocka i fattningarna vill man INTE ha en häst som tror att den ska fatta galopp titt som tätt :p
Att jag tror/vet att jag skulle få den reaktionen är eftersom den har varit/är precis likadan i traven, vid uteritter t ex så har den väl fått trava en gång vill den göra det hela vägen, och i dressyren hade jag jobbat målmedvetet ca 3 månader för att få bort det beteendet men nu har det kommit tillbaka. Kanske skulle det kännas lättare om man hittar någon extremt effektiv metod för att återfå kontakt med hästen igen så man BARA behöver bry sig om själva fattningarna.
Tror inte att den påverkas så mycket av mig i det läget, det är lite det som är "problemet" med själva inlärningsmomentet, den slutar lyssna och låser sig pga stress.

Jag blir osäker på ditt tänk ang. att det "ändå tar 3 år att lära den fattning så då är det bekvämare att låta bli osv". du kan ju inte rida/utbilda den fullt ut om den inte kan ridas i alla gångarter. Vad spelar det då för roll om det är ett moment du måste kämpa med för att utbilda hästen i det? utan det ena så är ju det andra ändå inte så mkt värt då det hindrar er att utvecklas och begränsar er i arbetet? :crazy:

Förstår att det tänket låter knas, för jag vet ju själv att det är en begränsning om man aldrig kommer igenom fattningarna :p men att det känns bättre att inte förlora det man har under utbildningens gång. Säg att hästen kommer aplångt i skritt- travdressyren, kanske t o m till piaff/passage (vilket jag absolut inte ser som en omöjlighet) och så blir det dags att träna galoppfattningar; *poff* så har hästen återgått till apstadiet där det inte går att trava i normaltempo och inte ens är styrbart, och inte går att skritta mer än 2-3 steg i taget :crazy: rejäl spänning och halvt okontaktbar.
På sätt och vis är det ju då bättre att komma igenom grovjobbet NU innan man kommit så långt. Men det som tar emot är som sagt tvivlet på om man någonsin kommer lyckas få tillbaka förtroendet igen om man pressar för mycket. Att fatta galopp öht kan hästen se som "för mycket". Eftersom jag tycker stressen är obehaglig kanske det skulle sluta med att jag inte orkar rida (mentalt) mer än dagar man är på topp, om det tar flera veckor eller månader att återgå till den fina kontakten och lugnet. Sen är det ju allmänt känt att inlärning inte kan/bör ske under stress, så man skulle inte kunna återuppta galopparbetet igen förrän den lugnat ner sig mentalt och slutat oroa sig sas.
 
Sv: Mentala spärrar (långt)

ser det som en ren basic lydnadsfråga det du beskriver. Jag tillhör skaran som du vet som inte anser att hästar är särskilt orginella, dvs det är inget större unikt med just "den personens" häst i grund och botten, de fungerar liknande allihop i grund och botten rent generellt, fast folk tenderar att tro att just deras är så speciell ofta.
so what om hästen tror att den ska galoppera? då talar man om för den att det ska den inte. och den lär sig det förr eller senare, med konsekvent ridning. Att den stressar - ja då får den lära sig att inte stressa. Förr eller senare, med konsekvent ridning. Återigen - basics - lydnad, som inte går att komma runt eller hoppa över i träningen som jag ser det. men vi ser det nog ganska olika, det har vi ju konstaterat tidigare. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Mentala spärrar (långt)

Håller faktiskt med, det är en lydnadsfråga. "Skillnaden" ligger väl i att det är väldigt drygt och mycket svårare att träna upp lydnaden när man inte har kontakt. Konsekvens och aktivering i den mån det går hjälper. Men det är dryyygt att sitta och tänka "skritt" och så får man till två tredjedelar trav och resten skritt. Man saktar av, rider några steg - får trav, saktar av, rider några steg - får trav, saktar av, rider några steg - får trav, saktar av. Och kan hålla på så flera timmar om man nu skulle orka rida så länge! ;)
Precis samma sak med halterna. Man gör halt, står stilla 1-3 sekunder - hästen går, man stannar den igen, står stilla 1-3 sekunder - hästen går osv i all oändlighet. Du kanske fattar poängen? ;) När den är stressad går det inte heller att göra så mycket annat än att vara just konsekvent, för är man för hård med att den måste stå stilla blir den mer beslutsam med att den måste gå, och likadant med skritt vs. trav :p
En grej jag testade igår var att plötsligt yla till så hästen hajade till, då saktade den faktiskt ner av sig själv och började lyssna på mig. Sen glömde den bort det kalassnabbt och började trava titt som tätt igen, saktade ner varje gång jag började väsnas, men av själva överraskningsmomentet så det blev lite uttjatat efterhand.
 
Sv: Mentala spärrar (långt)

hoppsan vi är överens :D :rofl:

Skämt åsido, jag förstår självklart att det är svårt att öva upp lydnad när man inte har kontakt. Sånt brukar bli bättre när man lärt känna hästen lite och etablerat en relation, kanske är den fortfarande för ny (er relation) och hästen har därmed lättare att trilla in i sin egen mentala värld fortfarande. Hoppas du hittar ett sätt att lösa det på som passar dig trots allt!
 
Sv: Mentala spärrar (långt)

hehe får väl utveckla ylandet till andra höga ljud när den slutat lyssna på det :D
kan nog vara som du säger, för det har gått i perioder och var värst från början. det börjar om när det kommer något "nytt" som framkallar stress fast inte småsaker som att lära in sidvärts och dylikt utan bara om det är nytt ställe eller alldeles för många störningsmoment, galopp, och från början i traven. skulle ju vara bra att provocera fram stressen i lagom doser och öva detta med "kontakten" förutsatt att knepen fungerar. Tror det är precis samma sak jag hade gjort från marken för att få kontakt, att man gör något oväntat (hoppar och stampar i marken, gör något oväntat högljutt ljud, vevar som en galning med armarna osv) har bara inte tänkt på/hittat några knep just i ridningen och från marken är det en annan häst.
hehe då får jag en ursäkt också till att vänta lite med galoppen! ;)

man känner sig lite smått galen bara när man halvt konstant sitter och pratar med hästen/ger från sig läten :D
som igår så testade jag ett "e-e-e" ljud för avsaktning när hästen inte lyssnade på tyglarna för att slippa dra, och ett "oouuuåååå" högt ljud när hästen tappade kontakt, och så "bra!" när den lyssnade, och så lite småpratande under tiden för att jag skulle hålla mig lugn. tror tjejen som kom in och red samtidigt tyckte jag var rätt knäpp! :p
 
Sv: Mentala spärrar (långt)

Börjar bli lite OT kanske, men tänkte meddela att "höga ljud"-metoden verkar fungera bra hittills! :D bara man orkar vara konsekvent, kan kännas lite tjatigt att hojta till var och varannan sekund när det är som "värst" :angel:
Det sjuka är att när jag gör ett högt ljud, spelar inte så stor roll vad egentligen (fungerar dock bättre med ljud den inte känner igen snarare än "ptroo" t ex) så saktar den av automatiskt, ibland får man tynga lite i sitsen och krama en gång i handen också, men ändå. Om jag låter bli så måste jag ju ta i tyglarna (förutsatt att hästen inte är så mottaglig att den stannar för sitsen) och då stretar den emot lite av principskäl och stannar i princip aldrig direkt.
Vad himla stolt jag var när hästen kunde skritta avslappnat på långa tyglar efter en del travjobb i ETT HELT varv i ridhuset! ;) det brukar fungera före traven, men sällan efter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 588
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp