Mentalbeskrivning, hur tolka?

Ciindy

Trådstartare
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 4
2c.Lek 1 grip/dragk: 2
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 3
3b 2.Gripande: 4
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 5
5d.Avst.lek leklust: 3
5e.Avst.lek samarb.: 2
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 2
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 3

Vad säger ni om denna hunds siffror? Jag förstår ingenting av detta men är väldigt intresserad av att veta vad detta är för "typ" av hund. Är helt lost i sifferdjungeln. Skulle du köpa valp efter denna hund om du enbart går på dessa siffror? Avslöjar ras senare, vill se folks allmänna reaktioner först.

Sv: Mentalbeskrivning, hur tolka?

Någon annan kan få svara på hur hunden verkar vara som helhet, men om man ska se på momenten kan man hela tiden tänka "Ju högre siffra, desto mer har hunden reagerat". Dvs har hunden en 1a på kontakt så vill den inte alls ha kontakt, har den 1a på skott betyder det att den inte alls bryr sig om skott. Har den 5a på kontakt älskar den kontakt och har den 5a på skott har den reagerat skitmycket.

Sedan vad som är bra eller dåligt beror ju på vad man vill ha för hund. En rastypisk schäfer och en rastypisk greyhound kommer absolut inte ha samma resultat på ett MH.

Har den 5a på kontakt älskar den kontakt
Skulle snarare säga att en hund med 5a på kontakt har sociala brister, och "kompenserar" detta genom att bli hysterisk i sitt kontakttagande. Mao, för mig är så pass högt betyg på momentet "kontakt" inte önskvärt.

Senast ändrad:

Ah, så är det kanske, jag litar helt klart mer på dig än på mig när det gäller att läsa av MH-resultat :D

Det är svårt att beskriva vad det är för hund om man inte vet ras, och framför allt om det är en "bra" eller "dålig" beskrivning, eftersom alla olika raser har olika önskvärda beteenden på dom olika momenten.

Men i det stora hela är det en hund utan stora miljörädslor med stor nyfikenhet (förutom på spökena), som har lätt för att avreagera och "släppa" något. Stor leklust, och är mycket positiv till människor.

Här har du vad dom olika siffrorna står för:

1a. Kontakt - häsning
Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök.
Undviker kontakt genom att dra sig undan.
Accepterar kontakt utan att besvara.
Drar sig inte undan.
Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök.
Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller.

1b. Kontakt - samarbete
Följer inte med trots flera försök att locka. Alt. provas inte i detta moment Följer med motvilligt.
Följer med, men är inte engagerad i testledaren.
Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren.
Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller.

1c. Kontakt - hantering
Avvisar med morrning och/eller bitförsök.
Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren.
Accepterar hantering.
Accepterar, svarar med kontaktbeteende.
Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende.

2a. Lek 1 - Leklust
Leker inte.
Leker inte, men visar intresse.
Startar långsamt, blir aktiv, leker.
Startar snabbt, leker aktivt.
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.

2b Lek 1 - Gripande
Griper inte.
Griper inte, nosar bara på föremålet.
Griper tveksamt eller med framtänderna.
Griper direkt med hela munnen.
Griper direkt, hugger föremålet i farten.

2c Lek 1 - Dragkamp
Griper inte.
Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot.
Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar.
Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper.
Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar – även under den passiva delen – tills testledaren släpper.

3a Förföljande
Startar inte.
Startar, men avbryter.
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet.
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända.

3b Gripande
Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram.
Griper inte, nosar på föremålet.
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
Griper direkt, släpper.
Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek.

4 Aktivitet
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv.
Är uppmärksam och lugn – står, sitter eller ligger.
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.
Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand.
Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet.

5a. Avståndslek - intresse
Engageras inte av figuranten.
Kontroll, avbrott förekommer.
Intresserad. Följer figuranten utan avbrott.
Intresserad. Vill iväg, enstaka startförsök.
Mycket intresserad. Vill iväg, upprepade startförsök.

5b Avståndslek - Hot/agg
Visar inga hotbeteenden.
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del.
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del.
Visar flera hotbeteenden under momentets första del.
Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del.

5c Avståndslek - Nyfikenhet
Går inte fram till figuranten.
Går fram när figuranten är aktiv på linjen.
Går fram till den dolda men talande figuranten.
Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller med tidsfördröjning. Går fram direkt till figuranten utan hjälp.

5d Avståndslek - Leklust
Visar inget intresse.
Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot.
Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om.
Griper direkt. Drar emot, släpper inte.

5e Avståndslek - Samarbete
Visar inget intresse.
Blir aktiv men avbryter.
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv.
Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant.
Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek.

6a Överraskning - rädsla
Stannar inte eller kort stopp.
Hukar sig och stannar.
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
Flyr högst 5 meter.
Flyr mer än 5 meter.

6b Överraskning - hot/agg
Visar inga hotbeteenden.
Visar enstaka hotbeteenden.
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
Visar flera hotbeteenden och någon attack.
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett.

6c Överraskning - Nyfikenhet
Går fram efter det att overallen lagts ner. Alt. går inte fram.
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden.
Går fram till overallen när föraren står bredvid.
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
Går fram till overallen utan hjälp.

6d Överraskning - Kvarstående rädsla
Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna.
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen.
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet.
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager.

6e Överraskning - Kvarstående intresse
Visar inget intresse.
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen.
Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efter hand.
Biter i eller leker med overallen vid 2 eller flera passager.

7a Ljudkänslighet - rädsla
Stannar inte eller kort stopp.
Hukar sig och stannar.
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
Flyr högst 5 meter.
Flyr mer än 5 meter.

7b Ljudkänslighet - nyfikenhet
Går inte fram.
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden.
Går fram till skramlet när föraren står bredvid.
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet.
Går fram till skramlet utan hjälp

7c Ljudkänslighet - kvarstående rädsla
Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna.
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen.
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet.
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager.

7d Ljudkänslighet - kvarstående intresse
Visar inget intresse.
Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid 1 tillfälle.
Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen.
Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efter hand.
Biter eller leker med skramlet vid 2 eller flera passager.

8a. Spöken - hot/agg
Visar inga hotbeteenden.
Visar enstaka hotbeteenden.
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
Visar flera hotbeteenden och någon attack.
Visar hotbeteenden och flera attacker.

8b Spöken - kontroll
Enstaka kontroll, därefter inget intresse. Alt. engagerar sig inte
Tittar mot spökena då och då.
Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan .
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena . Kortare avbrott.
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet.

8c Spöken - rädsla
Uppehåller sig framför eller bredvid föraren.
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering.
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr.

8d Spöken - nyfikenhet
Går framtill fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Alt. Går inte fram i tid.
Går fram till fig. när föraren talar med fig och lockar på hunden.
Går fram till fig. när föraren står bredvid.
Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet.
Går fram till fig. utan hjälp.

8e Spöken - kontakt
Avvisar eller undviker kontaktförsök. Alt. Går inte fram i tid.
Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den.
Besvarar kontakten från figuranten.
Tar själv kontakt med figuranten.
Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla.

9a. Lek 2 - Leklust
Leker inte.
Startar långsamt, blir aktiv, leker.
Startar snabbt, leker aktivt.
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.

9b Lek 2 - gripande
Griper inte.
Griper inte, nosar bara på föremålet.
Griper tveksamt eller med framtänderna.
Griper direkt med hela munnen.
Griper direkt, hugger föremålet i farten.

10 Skott
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.
Avtagande kontroller under lek / passivitet. Därefter oberörd.
Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet.
Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek / passivitet.
Berörd, rädd. Alt. vill lämna platsen, försöker fly. Alt. föraren avstår skott.

En snabb titt på siffrorna ger mej följande info:
* Hunden är positiv mot människor - men ej jätte intresserad.
* Hunden är intresserad av att leka - men har mer jakt-kamplust än social-kamplust.
* Hunden är positiv även till "aktivitet" på avstånd - men visar även här att den sociala kapen inte är så stor.
* Hunden är "obrydd" när det gäller överraskningar som kommer som synintryck - men är mer känsligt/belastad av ljudliga överraskningar.
* Hunden är fokuserad på båda spökena - men kräver en hel del hjälp för att vilja gå fram till dem - lite brister i modet?
* Avslutningsleken visar detsamma som tidigare delar av testen.
* Hunden reagerar på skottet. Om det beror på att den belastat sej under testets gång eller om den är berörd ändå är så klart omöjligt att säga.

Med de hundar jag hanterar så skulle detta kunna vara en mjukare labbetiks mh-resultat. Ett halvbra test som gör att jag skulle vilja utvärdera lite mer innan jag väljer att köpa in eller ej.
Det jag funderar mest kring är avreaktionerna och hundens "ljudkänslighet".

Sedan kan detta säkert vara en massa olika raser! Gissningsvis/Förhoppningsvis ingen bruksras dock, utan någon retriever eller "sallskaps ras" hoppas jag?

/Swat

Hmmm... Det är mer en "sammanfattnig" jag gör av testen :) Jag kan ha helt fel, men min känsla är att hunden är "positivt neutral" till människor.

Avståndsleken säger mer om den allmänna nyfikenheten och hundens "lustar" än om inställningen till "normala människor" tycker jag.

/Swat

*Delvis knapp*

Tack för alla svar och framförallt för mh facit, de blev genast lite lättare att tolka.

Avslöjade inte ras eftersom att de är en hund som sällan går MH och som inte är vanlig i bruksammanhang öht. Ville ha en bild av hunden och inte av hur rasen är:) Det är iallafall en Svensk Lapphunds tik som jag är lite intresserad av.

Vad ska du ha hunden till?

Jag har också en omplacering/vuxen hund, jag kan inte precis säga att hans MH påverkade mitt beslut om att ta hunden.

Skulle snarare säga att en hund med 5a på kontakt har sociala brister, och "kompenserar" detta genom att bli hysterisk i sitt kontakttagande. Mao, för mig är så pass högt betyg på momentet "kontakt" inte önskvärt.

Det KAN förvisso vara så, men det behöver inte vara det...

Min äldsta beauceronhane har siffrorna 5, 4, 5 på kontakt på MH. Han ÄR verkligen supersocial utan några som helst sociala brister (till skillnad från en hel del hundar inom rasen) och MH-beskrivaren konstaterade efteråt att "han ÄR verkligen bara superglad i folk, det är inget överslag pga att han egentligen tycker det är lite jobbigt".

Samma hund gjorde godkänt MT, där domarna sen konstaterade "Ja, det finns ju inte mycket skärpa eller försvarslust där, han löser ALLT med sin sociala förmåga. Glad och trevlig hund!"

Han stod och studsade av glädje när "trumgubben" kom fram bakom träden... :D och spökena försökte han få igång i lek när han var kopplad, innan han fick springa fram och pussa på dem.

Men som sagt, överdrivet kontakttagande KAN bero på social osäkerhet - min näst äldsta hane kan för en okunnig iakttagare verka väldigt social; studsar och hoppar och pussas, men egentligen är han väldigt osäker på folk. Han fick 4 rakt igenom på MH:et men hamnade på "Reserverad" (-1) på MT:et. Ingen av siffrorna är riktigt rättvisande till hur han är i "verkligheten" - han är mindre social än vad MH-siffrorna visar men inte riktigt så illa som han var på MT:et. Att det var en kvinnlig testledare på MH och en manlig på MT spelade dessutom stor roll för min hund som generellt har mycket lättare för tjejer.

Man ska ju tänka på att MH är en enda dag av hundens liv och det är inte säkert att det helt korrekt speglar hundens personlighet.

Håller med om att en 5:a på MH KAN tyda på social osäkerhet men att det inte alltid är så. Min hund fick 5:a på MH och i hans fall skulle jag nog säga att det snarast berodde på en viss omognad som sedan växte bort. På korningens mentaldel fick han genomgående höga poäng på social självsäkerhet, social nyfikenhet och socialt samspel. Han är helt enkelt trygg och lugn bland människor, även barn. Däremot är han socialt osäker med andra hundar men det är ju inget som syns på MH/MT...

Den här hunden ska bli min nya tävlingshund och det är väldigt viktigt att jag köper en hund som har mycket arbetslust även fast de är en hund som egentligen inte är speciellt arbetsvillig. Jag funderar alltså på en valp efter den här tiken, inte själva tiken. Anledningen till att jag skaffar en sån här och inte en "riktigt" brukshund är av allergiska skäl. Så jag måste hitta den mest aktiva linje i de hundraser jag funderar på, vilket inte är de lättaste.

Men den tiken jag hittade de här på verkar vara en toppen tik inom just den rasen. Men jag har inte ens valt ras ännu så de är ganska långt bort innan jag köper valp, om jag nu inte hittar någonting riktigt speciellt.

1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 4
2c.Lek 1 grip/dragk: 2
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 3
3b 2.Gripande: 4
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 5
5d.Avst.lek leklust: 3
5e.Avst.lek samarb.: 2
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 2
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 3

Detta är min tolkning, ska inte tas som något annat än så!

Jag tycker det verkar vara en ypperlig jobb-hun! Om du däremot skulle haft den endast till sällskap hade jag sagt att du kunde få problem, för det där verkar vara en aktiv typ!

Hunden har som sagt varit positiv till och engagerat följt med testledaren utan att för den skull verka nervös eller hysteriskt flamsig. Den leker gärna och griper gärna, sen är den lite lös i munnen och släpper i dragkampen, men det kan lika gärna bero på att den är ovan att kampa...

Den har sprungit ut efter en flyende trasa och tagit den. Bra med lite jakt i om du ska träna olika saker med den. Den har i huvudsak kopplat av då föraren stått passiv - jättepositivt. Den har gått fram till avståndsfiggen och lekt - jättebra!

Den reagerar, men inte överdrivet då den blir skrämd och den släpper det bra, både vad gäller overallen och ljudet. Den blir ganska arg på spökena men backar inte utan står fast och agerar. Sen har den lite svårt att acceptera att man ska snacka med spökena men så snart den fattar att det är folk så är det ju lugnt - jättebra!

Sedan leker den fint efter allt ståhej och har visserligen en 3:a på skotten, men det behöver inte alls betyda att den är rädd, det kan lika gärna ha varit en låsning mot skytten eller att den var jättenyfiken på den.

Allt som allt ett rejält jobbpaket skulle jag tro!

*kl*

När man går MH, ska de vara lösa då eller kan de gå på lång lina?

Vill kolla den lilla rackaren som bor hos oss just nu men han sticker om han ser något mer intressant än matte (typ allt som rör sig...)

*kl*

När man går MH, ska de vara lösa då eller kan de gå på lång lina?

Vill kolla den lilla rackaren som bor hos oss just nu men han sticker om han ser något mer intressant än matte (typ allt som rör sig...)

Nu har du ju fått en filmlänk, och det är flera situationer då du endera ska släppa kopplet eller hunden ska släppas helt lös. MEN.. tänk också på att det är en situation för hunden som inte är vardag. Dvs många hundar som till vardags skulle tycka 'wihoo' och dra mot horisonten när kopplet togs av, är utmärkt städade på den fronten på MH.

Dels händer det massa skojiga saker i skogen så de har mer fokus på det än leta vilt, pipa iväg etc, och dels är det ny miljö så många hundar är mer benägna att stanna i närheten av husse/matte än de är hemma.

*delvis KL men även en fortsättning på ovanstående*

Ang 5:a på kontakt/hälsning. Jag var i det närmaste säker på att Viktor skulle få det. Han är VÄLDIGT förtjust i folk, och kan just gå i spinn och hoppa och slå knut på sig själv av lycka när det gäller hälsa på nya människor.

Han fick 4:a - helt perfekt i mina ögon. Han var öppen men balanserad, och inte minsta 'gå i spinn'-ansats. Faktum är att jag under åren insett att när han hälsar på nya människor UTANFÖR 'sitt hem' så är han utmärkt balanserad och fin. Men när nya människor kommer HEM till honom - då kan han gå totalt i spinn. Och det där gäller ju en massa mer saker med, han kan vara otroligt flamsig och tramsig och enerverande hemma - men borta brukar han få tonvis mer beröm för hur lydig och trevlig och cool han är. (Och folk tror jag hittat på i mina målande skildringar av DAMP-hunden Viktor..)

Han var på test hos en potentiell hundvakt häromdagen. Skötter sig superduper hela dagen. Tills mer framåt em då han började känna sig lite mer 'hemtam' och dottern i huset kom hem. Viktor älskar barn, och blir ibland lite för glad när han får träffa barn. När dottern kom hem gick han i spinn fullkomligt och den stackars hundvakten fick en smärre chock över hur det 'blev som en helt annan hund'.

Så, att hunden hemmavid piper iväg etc, betyder inte den alls behöver göra det på MH =) Jag har båda gångerna jag gjort MH hört mer än en stackare ha regelrätt ångest för att hunden ska springa till skogs/jaga/vägra komma på inkallning/etc under beskrivningen. Samma ägare brukar komma glädjestrålande tillbaka den med en hund som inte funderat på att sticka/jaga/vara stendöv =)

Hundarna ska vara lösa på de moment som kräver det. På de flesta moment släpper man kopplet alt håller i halsbandet och släpper. Du bör ha en hyffsad inkallning innan du går.

:rofl:

Aja tur att jag har satsat på i slutet av sommaren någon gång. Vi börjar kurs den 14e.

Jag har inte testat honom i "skarpt" läge då jag bara haft honom i tre veckor. (Är nästan 2 år redan) men ägaren har hämtat honom hos polisen flera gånger :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
2 031
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen... 2
Svar
27
· Visningar
3 409
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 435
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka