Mer än 1år mellan vaccinationerna, okej?

Presto

Trådstartare
Mina två hästar vaccinerades 15mars förra året. Dock skulle det passa sjukt bra att vaccinera dom runt den 28mars, alltså två veckor efter när dom "egentligen" skulle haft det. Hittade detta:

Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.

1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.

2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och visas upp före start.

3. Överskridande av vaccinationsdag
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.

3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas de som en ny A-vaccination.

3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.

Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.

Det är dock på ett stället jag hittat detta (ridsport), på övriga ställen nämns inget om att man får dra över tiden.

Innebär det att det får gå 1år och 21 dagar mellan vaccinationerna utan problem? Mer än att man inte får starta men är ändå inte aktuellt för min del. Är det jättedumt att planera att dra ut på tiden?
 
Sv: Mer än 1år mellan vaccinationerna, okej?

Så har jag tolkat det.
Sedan har jag alltid ändå hållt mig inom ett år.
 
Sv: Mer än 1år mellan vaccinationerna, okej?

Ja, det stämmer att det kan gå 1 år och 21 dagar mellan vaccinationerna.
Jag skulle dock undvika det om det är möjligt.

En stallkompis missade vaccinationsdatumet och vaccinerade sin häst 10 dagar in på "karenstiden". Detta ledde till problem vid varje tävling då det alltid ifrågasattes om detta var ok eller inte. Även fast hon hade rätt var det såklart jobbigt att få tjaffsa om det vid varje anmälning.:wtf:
 
Sv: Mer än 1år mellan vaccinationerna, okej?

Ja, inom 1 år och 21 dagar är det "bara" startförbud mellan 1 års-gränsen fram till en vecka efter vaccineringen.
Jag har en häst som vaccinerades efter typ 1 år och 2 veckor, har för säkerhets skull alltid med mig en kopia där vaccinationsreglerna står om det skulle bli tjafs på tävling men än så länge har det inte ifrågasatts.
 

Liknande trådar

Hästvård Kan ngn förklara följande lite bättre för mig: Ny, justerad lydelse fr o m 3 januari 2022 Om C- eller R-vaccination utförs inom 21 dagar...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Elo
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
772
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Köpte min häst den 23/9 2016, han hade då gått över tiden för sin vaccination. Han vaccinerades samma dag jag köpte honom och fick sen...
Svar
7
· Visningar
964
Senast: Jessica91
·
Hästvård Vill bara kolla om jag uppfattat det korrekt, då jag visste att det drar ihop sig för vaccination för min häst. Jag var med att det var...
Svar
2
· Visningar
663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp