Mer energi till äldre häst - ge vad?

Grålly

Trådstartare
Jag har två kallblodsston, som går på uträknade foderstater efter att jag analyserat mitt hö (har postat en tråd om analysen). Jag håller förstås koll på hästarnas hull och ändrar i foderstaten beroende på vad jag ser, och jag har minskat åt ena stoet då det blev för mycket det hon fick, men nu har jag sett att min äldre (22 i år) magrat av litegrann. Inte något drastiskt, men hon behöver definitivt mer energi. Hon får nu drygt 10 kg hö per dag, + ca 200 g vetekli per dag + selentillskott. Hon har under hela tiden jag haft henne varit mer mullig än smal men vi har haft det väldigt kallt här de senaste månaderna så jag gissar att hon fått för lite under dessa kalla månader.

Hur bör jag öka mängden energi per dag? Först och främst kommer jag öka högivan men jag tror att det behövs mer. Olja? Hon har energi så det räcker och blir över så jag vill inte ha henne mer het än hon är om det är möjligt att undvika.

Hjälp mig någon?
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Ge lite olja och fri tillgång på halm. Det kan också vara så att gamlingen behöver mer protein då dom får lite svårare att tillgodogöra sig det med åren. Har själv en 20-åring som jag fick ändra på detta vis, han är fin i kroppen igen.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Har du kontrollerat tänderna? Det kan vara så att din pålle med åren får svårare att tugga stråfoder och därför inte tillgodogör sig tillräckligt?

Olja kan vara ett bra alternativ att prova:idea:
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Halm är tyvärr inget alternativ just nu pga. att det inte finns att få tag på här. Inte inom en radie på 25 mil i alla fall. Jag letar efter halm av bra kvalité men har inte hittat något ännu.

Ska prova ge olja och öka högivan. Mitt hö har otroligt hög proteinhalt (så hög att vissa påstår det vara ett problem) så det behovet borde hon få tillgodosett så det räcker och blir över. Hur mycket olja bör man börja med, ungefär? 1 dl eller en halvliter?

Kellie: Tänderna kommer att kontrolleras inom de kommande veckorna, ska bara ta och boka tid... Få fingrarna hur arslet alltså ;).
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Börja med ½dl, om det går bra så öka till 1dl. Man ska vara lite försiktig, dom kan bli lös i magen. Varje dl olja ger 3-3½ MJ. Man brukar inte ge mer än 1-2dl/dag (vad jag vet iaf.).
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Hur tunnar hon av? Är det över hela hästen eller är det mer markant över ryggen? Har viss betydelse för vad som kan tänkas saknas för hennes behov. För det behöver inte bara vara energi utan det kan även vara proteinet som inte räcker nu när hon blir äldre. Det i kombination med kanske slitna tänder kan göra att du i fortsättningen helt får ändra tänk i hennes foderstat. Ge mer lätt tuggat foder med högre värden både för energi och protein.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Hur tunnar hon av? Är det över hela hästen eller är det mer markant över ryggen? Har viss betydelse för vad som kan tänkas saknas för hennes behov. För det behöver inte bara vara energi utan det kan även vara proteinet som inte räcker nu när hon blir äldre. Det i kombination med kanske slitna tänder kan göra att du i fortsättningen helt får ändra tänk i hennes foderstat. Ge mer lätt tuggat foder med högre värden både för energi och protein.

Tycker det är över hela hästen.. Förstås över ryggen också. Men finns det någonting man kan komplettera med, om man inte kan byta hö? Något proteinrikt foder att stödfodra med på sidan om höet? Korn? Vi har bytt hö ca 4 gånger pga. mögel och det är inte hållbart på något sätt för oss att byta igen, då det inte finns någon annan höleverantör inom 25 mils radie enkel väg. Jag vill förstås inget annat än att hästen ska må bra, men måste vi åka 50 mil varenda gång vi ska hämta hö (vilket vi måste göra ofta) ryker hästarna, så enkelt är det. Med vintern här, snön, kylan och att man dessutom jobbar mycket finns ingen möjlighet att köra sådana sträckor så ofta, det är tyvärr ett faktum. Finns det något annat sätt måste det lösas på det sättet! Dessutom har vi bland det mest proteinrika höet jag sett, så jag har svårt att tro att vi öht kan hitta något lika proteinrikt varken nära eller långt bort.

Jag har ökat på rejält med hö, börjar tillsätta olja i maten imorgon, har beställt Kollamasken för träckprov och bokar vet. till veckan som får komma och titta tänder.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Olja ger ju energi så det är bra för det kräver ju inte att hästen kan tugga. Korn kan vara bra men hästar med känslig mage kan bli riktigt dåliga och få sämre upptagningsförmåga, för det kan störa tarmbalansen.

Lusern är toppen om hästen dels äter det och dels kan tugga det. Om inte hästen gör det så finns det rena proteintillskott som inte kräver att hästen kan tugga så bra. Tänker då på t ex potatisprotein vilket ger väldigt mycket i liten mängd och är som mjöl och lätt blandas med annat foder. Men även soja som också är finfördelat och lätt att blanda med annat foder.

När du ger bara vetekli så tänk på att det är ett foder som innehåller mycket fosfor och kan rubba balansen kalk/fosfor i foderstaten.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Fast om ts säger att höet som används har nästan överdrivet högt proteininnehåll så känns inte lucern som ett jättebra alternativ eftersom det innehåller så pass mkt protein det också. Kornkross är inget som jag är så förtjust i. Jag hade antagligen börjat ge lite betfor (ca 1/4-½ kg torrt) med någon dl olja i. Du kan ge ganska mkt olja (är det 1 dl/100 kg häst och dag?) men som någon nämnde kan det vara bra att börja med ½-1dl för en försiktig invänjning.

Ge ½ kg betfor och ett par dl olja i det efter en invänjning på ett par veckor med successiv ökning. Sedan får du utvärdera ifall du behöver öka på ytterligare.

Lycka till!
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Fast i det här fallet så har lusern rekommenderats för att hästen är gammal och att den faller ur och att det kan bero på att den inte kan tillgodogöra sig höet. Så till gamla hästar är det aldrig fel att komplettera med mer lättuggat grovfoder. Med stigande ålder och dåliga tänder kan sista utvägen vara just lusern i form av uppblött pellets för att hästen ska få bra mat och få sitt grovfoderbehov uppfyllt.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Hoppas vet och träckprov kan ge dig något svar.
Det låter inget bra med så dåligt hö, hoppas det du har nu är bättre kvalité på, för det kan också vara en orsak till bristande hälsa, men då borde ju rimligtvis också de andra hästarna må sämre. Det tar ganska lång tid att repa sig för en häst efter att ha ätit dåligt foder dessvärre.:(
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Fast om ts säger att höet som används har nästan överdrivet högt proteininnehåll så känns inte lucern som ett jättebra alternativ eftersom det innehåller så pass mkt protein det också. Kornkross är inget som jag är så förtjust i. Jag hade antagligen börjat ge lite betfor (ca 1/4-½ kg torrt) med någon dl olja i. Du kan ge ganska mkt olja (är det 1 dl/100 kg häst och dag?) men som någon nämnde kan det vara bra att börja med ½-1dl för en försiktig invänjning.

Ge ½ kg betfor och ett par dl olja i det efter en invänjning på ett par veckor med successiv ökning. Sedan får du utvärdera ifall du behöver öka på ytterligare.

Lycka till!

Tack för svaret!

Masse: Så du tycker jag ska prova börja ge lucern? Inte korn?

Kellie: Ja, jag hoppas också det. Nej, det var förjäkligt höet jag hämtade hem. Rykigt, svart, äckligt hö, fy tusan för det. Kvalitén, hygieniskt sett, på det här höet har varit riktigt bra vad jag kan se, det är grönt och doftar gott, dessutom älskar hästarna det och har gjort sedan första stund. Tycker också det är märkligt att bara ena hästen magrar, och andra hästen inte visar någon som helst tendens till det (om det nu skulle vara höets hygien det var fel på). Att den äldre hästen har lättare att bli mager än den yngre förstår jag förstås, det blir ju svårare med tiden för dem.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Masse: Så du tycker jag ska prova börja ge lucern? Inte korn?
Lusern är så nära gräs man kan komma värde mässigt så det är ett foder som aldrig är fel att sätta in när man inte vet vad som saknas i en foderstat.
Jag har själv två gamla hästar just nu som har sin foderstat i huvudsak basserad på just lusern. Den ena som kräver mer får också havrekross, potaisprotein och olja. Bägge har då också fri tillgång på grovfoder dygnet runt d v s både ute och inne.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Lusern är så nära gräs man kan komma värde mässigt så det är ett foder som aldrig är fel att sätta in när man inte vet vad som saknas i en foderstat.
Jag har själv två gamla hästar just nu som har sin foderstat i huvudsak basserad på just lusern. Den ena som kräver mer får också havrekross, potaisprotein och olja. Bägge har då också fri tillgång på grovfoder dygnet runt d v s både ute och inne.

Ok, då får jag kolla upp det! Vilka märken finns det, och hur många olika sorter? KRAFFT har ju Lucern Pellets, Lucern Hackad Strå, Lucern Mix, vilken är den stora skillnaden?
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Öka på höet, äter hon upp det du ger? :) Äter hon uppblött lucernepellets skulel jag ge det, iaf innan jag kollat på tänderna, samt olja :)

Har med en gamling här, han får lucerne och betfor :)
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Krafts Rehab är kanon för gamlingar. Min ponny fick ca 3kg/ dag uppblött de sista åren. Dyrt var det tyvärr men jag hade en rund ponny som blev 38 år. Hon fick också lusernpellets, betfor, olja ,soja och Lussernmix och hö.
Lycka till
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

Ok, då får jag kolla upp det! Vilka märken finns det, och hur många olika sorter? KRAFFT har ju Lucern Pellets, Lucern Hackad Strå, Lucern Mix, vilken är den stora skillnaden?

Mixen är inget alternativ till din häst. Det är en blandning på gräsfröhalm och lusern som är avsedd att ersätta vanligt hö. Alltså har det inte alls samma höga värden som ren lusern.

Hos Krafft är det egentligen bara skillnad på formen, pellets eller strå. Men det finns även andra tillverkare och då kan det skilja en del på innehåll och värden. Som exempel innehåller kraffts alla melass vilket t ex inte Kvarnbys gör.
Men vilka sorter man kan få tag beror ju på var man köper sitt foder. Granngården som exempel tar ju inte in andra leverantörer än Lantmännen och Krafft.
 
Sv: Mer energi till äldre häst - ge vad?

jag röstar på Majsolja. Hästen måste få i sig energi för att kunna ta vara på proteinet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 585
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 890
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 661
Foder & Strö Jag har en beräknad foderstat åt min häst som har fungerat bra när han har stått installad på box nattetid. Han har då vistats i hage ca...
2
Svar
24
· Visningar
2 768
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp