Bukefalos 28 år!

Mer ersättning från Akassan?

_FiA_

Trådstartare
Alltså hur fungerar det om jag har arbetat minst ett år på 50% och varit sjukskriven 50% med aktivitetsersättning, jag har hela tiden varit medlem i Akassan. Nu har jag blivit arbetslös och får då min akssa på 50% och min aktivitetsersättning får jag ju pengar från 50% också. Om jag nu vill ansöka om vilande ersättning från försäkringskassan på 75% alltså att jag vill testa att gå upp i arbetsförmåga och söka jobb på 75%, kommer jag kunna få mer pengar från a-kassan (25% mer) nu medan jag söker arbeten?

jag kan ju inte ansöka om vilande ersättning från FK om jag inte kommer kunna få ökad ersättning från Akassan, för då räcker inte min inkomst till att leva på just nu.
Hoppas ni förstår hur jag menar
 
Är det ingen som vet vad som gäller? Jag har försökt googla mig förjäves, och jag ska få komma på intervju imorgon bitti och FK och arbetsförmedlingen har stängt, så jag vill ha lite mer koll innan intervjun känner jag.
 
Vilande ersättning får man väl först när jobbet redan finns så att säga, eller har jag fått det helt om bakfoten? Har själv inte haft vilande ersättning så jag saknar egen erfarenhet.
 
Vilande ersättning får man väl först när jobbet redan finns så att säga, eller har jag fått det helt om bakfoten? Har själv inte haft vilande ersättning så jag saknar egen erfarenhet.
Ja det är så jag förstår det också.. men jag kan ju inte söka ett jobb på 75% och tacka ja, eftersom FK ju måste godkänna vilande först? eller?
 
Kundcenter har en tendens att säga fel när det gäller aktivitetsersättning, vad gäller vilande är att du måste ansöka om vilande månaden innan du påbörjar en anställning, det vill säga du kan gå på intervju och tacka ja till jobbet men du kan inte påbörja det innan juni, om du lämnar in ansökan denna månad. Detta brukar dock sällan vara ett problem för arbetsgivare, få har så kort uppsägningstid som en månad.
 
Kundcenter har en tendens att säga fel när det gäller aktivitetsersättning, vad gäller vilande är att du måste ansöka om vilande månaden innan du påbörjar en anställning, det vill säga du kan gå på intervju och tacka ja till jobbet men du kan inte påbörja det innan juni, om du lämnar in ansökan denna månad. Detta brukar dock sällan vara ett problem för arbetsgivare, få har så kort uppsägningstid som en månad.

Vilken knepig regel... Vad händer om hon börjar tidigare, blir hon bara återbetalningsskyldig för första månaden eller blir hon av med alltihop?
 
Kundcenter har en tendens att säga fel när det gäller aktivitetsersättning, vad gäller vilande är att du måste ansöka om vilande månaden innan du påbörjar en anställning, det vill säga du kan gå på intervju och tacka ja till jobbet men du kan inte påbörja det innan juni, om du lämnar in ansökan denna månad. Detta brukar dock sällan vara ett problem för arbetsgivare, få har så kort uppsägningstid som en månad.
jag fick svar från kundcenter att vilande ersättning fixas snabbt om jag väl pratar med min handläggare. Om det är så att jag börjar arbeta innan jag fått klart beslutet så innebär det bara att jag får betala tillbaka den del pengar som jag fått för mycket av Fk i efterhand sedan.

Det var då så han sa på kundcenter iaf, får hoppas det stämmer.
 
Vilken knepig regel... Vad händer om hon börjar tidigare, blir hon bara återbetalningsskyldig för första månaden eller blir hon av med alltihop?

Vilande är en sak och indragning en annan. Vill hon ha rätt till att ha kvar den vilande delen, som är en väldigt schysst prövodel, det vill säga att hon kan prova arbeta mer och sedan få tillbaks sin vilande del om hon inte skulle klara av att arbeta mer än 50 procent. Om hon bara vill ha den delen indragen kan de ske från en dag till nästa. Det är beroende på vad hon vill.
 
Vilande är en sak och indragning en annan. Vill hon ha rätt till att ha kvar den vilande delen, som är en väldigt schysst prövodel, det vill säga att hon kan prova arbeta mer och sedan få tillbaks sin vilande del om hon inte skulle klara av att arbeta mer än 50 procent. Om hon bara vill ha den delen indragen kan de ske från en dag till nästa. Det är beroende på vad hon vill.

Jo det förstår jag, men jag menade vad konsekvensen skulle bli om @_FiA_ sökte vilande och började jobba innan ansökan behandlats? Tydligen har hon fått höra från FK att hon bara blir återbetalningsskyldig, så det var ju bra då!
 
Jo det förstår jag, men jag menade vad konsekvensen skulle bli om @_FiA_ sökte vilande och började jobba innan ansökan behandlats? Tydligen har hon fått höra från FK att hon bara blir återbetalningsskyldig, så det var ju bra då!

Om hon börjar jobba innan ansökan om vilande har kommit in blir det avslag på ansökan om vilande och hon blir återbetalningsskyldig.
 
FK har en viss förmåga att inte upplysa om allt eller upplysa fel. Jag hade pratat med handläggaren först innan jag gjort nånting så att det säkert blir rätt. Jag har en kompis som blivit återbetalningsskyldig för högt belopp på bostadsbidrag p g a att kundtjänst dels inte noterat att hon ringt och dels upplyst fel.
 
FK har en viss förmåga att inte upplysa om allt eller upplysa fel. Jag hade pratat med handläggaren först innan jag gjort nånting så att det säkert blir rätt. Jag har en kompis som blivit återbetalningsskyldig för högt belopp på bostadsbidrag p g a att kundtjänst dels inte noterat att hon ringt och dels upplyst fel.

Min erfarenhet också.
Det gäller att dubbelkolla o trippelkolla vad FK säger o gärna ha det i skrift så att bevis finns om något skulle gå fel. O även om det går fel o bevis kan visas upp blir det ändå du som kund som har fel...även om det klart otydligt är FK som gjort fel. Dubbel o trippekoll är ändå bra att göra just för att verkligen försöka göra sitt till att det blir rätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 042
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 303
Senast: Wille
·
Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 775
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp