Bukefalos 28 år!

Mer gödsel - trädgårdsprodukter i hagen?

mian1

Trådstartare
I en av våra hagar har vi problem med smörblommor. Inte i hela hagen, men en stor "fläck" är i stort sett helt gul och det växer bara jättekort gräs där. Marken är mager, platt & hård.
Vi har EU-bidrag och dessutom har vi inga resurser för att plöja, harva eller på andra sätt piffa upp hagen.
Förra året kollade jag på olika sorters gödsel för gräsmattan och där finns en sort som dödar ogräs och gödslar gräset så att det får fart. Kan man använda sånt på smörblommor och skulle det fungera att ha i hästhage? Är själva medlet inget bra för hästar så kan vi låta hagen stå tom i år.

För hur gör man annars med smörblommor? De gynnas av gödsel, har jag förstått, men de gynnas även av att gräset är kort och nerbetat och inga djur vill äta upp blommorna så de bara sprider sig. Ett år slog jag smörblommorna innan de slog ut, för att hindra dem att fröa av sig, men det hade ingen effekt alls.
 
Sv: Mer gödsel - trädgårdsprodukter i hagen?

Du skriver att ni får EU-ersättning för er hästhage. Vilken typ av ersättning får ni och för vad? Det är viktigt att hålla koll på det innan du ev anfaller smörblommorna med ett gödningsmedel. För är hagen en naturligbetesmark, dvs ej åker, är det inte tillåtet att till föra näring i form av handelsgödsel enligt de skötselregler som finns för att erhålla eu-ersättning.
 
Sv: Mer gödsel - trädgårdsprodukter i hagen?

jolly_jumper skrev:
Du skriver att ni får EU-ersättning för er hästhage. Vilken typ av ersättning får ni och för vad? Det är viktigt att hålla koll på det innan du ev anfaller smörblommorna med ett gödningsmedel. För är hagen en naturligbetesmark, dvs ej åker, är det inte tillåtet att till föra näring i form av handelsgödsel enligt de skötselregler som finns för att erhålla eu-ersättning.

Jag har inte full koll på de nya bidragsnamnen. Det som fanns förr, miljöstöd, så hade vi en del mark med högsta ersättning. Till den marken har vi särskilda skötselregler. Där får absolut inte gödslas och hästarna får inte gå där om de fodras.
Resten av marken, bl.a. den med smörblommorna, hade vi vanligt miljöstöd för och till det fick vi inga särskilda skötselregler.

Än så länge har vi inte gödslat eller grejat mer med marken än att röja sly och putsa rator. 1 ha urgammal åker har dock blivit så full av mossa att vi funderar på att plöja och så om nästa år, men då tar vi bort stödet för marken först.


Om jag struntar i gödsel alls - vad är bäst för att hålla smörblommorna i schack? Ska vi låta bli att ha hästarna där ett par år eller ska vi tvärt om låta fler djur beta där?
 
Sv: Mer gödsel - trädgårdsprodukter i hagen?

ett sätt att få bukt på ohävdsarter är att försöka styra hästarnas tramp dit man vill ska bort. Tex om man ställer vattenkaret till den växtlighet man vill få bort gör att växten ej orkar komma igen pga upprepade tramp från djurena. Smörblommor brukar tyda på kväverik mark samt lågt betestryck. Ett annat sätt att hålla ohävdsarter under kontroll är att ha hårt betestryck och se till att det är jämt avbetat innan midsommar.
 
Sv: Mer gödsel - trädgårdsprodukter i hagen?

Mynta2 skrev:
ett sätt att få bukt på ohävdsarter är att försöka styra hästarnas tramp dit man vill ska bort. Tex om man ställer vattenkaret till den växtlighet man vill få bort gör att växten ej orkar komma igen pga upprepade tramp från djurena. Smörblommor brukar tyda på kväverik mark samt lågt betestryck. Ett annat sätt att hålla ohävdsarter under kontroll är att ha hårt betestryck och se till att det är jämt avbetat innan midsommar.
OK! Hagen är en del av vår/hösthagen. Hästarna brukar föredra att hålla till i andra delar av hagen och i början av juni flyttas de till sommarbetet för att återkomma i mitten av augusti.
Får kolla med grannen om han kan tänka sig att släppa sina kor i hagen, men han brukar vara svårflörtad.
 
Sv: Mer gödsel - trädgårdsprodukter i hagen?

Men ställ vattenkaret där då...då blir det helt nedtrampat..Hästar står ju gärna och hänger runt vattenhoarna...med förödande resultat för marken, men bra när det gäller oönskad växtlighet...

Ang mossa i andra hagen. Den behöver dräneras först och främst samt gödslas. Mossa trivs i näringfattiga marker med fuktighet.
 
Sv: Mer gödsel - trädgårdsprodukter i hagen?

Mynta2 skrev:
Men ställ vattenkaret där då...då blir det helt nedtrampat..Hästar står ju gärna och hänger runt vattenhoarna...med förödande resultat för marken, men bra när det gäller oönskad växtlighet...

Ang mossa i andra hagen. Den behöver dräneras först och främst samt gödslas. Mossa trivs i näringfattiga marker med fuktighet.

Vi har spänner åt hästarna eftersom min ena häst anser att badkar är till för att bada i :crazy: Och smörblommorna finns så långt bort från huset som man kan komma. Vi får komma på nåt. I värsta fall kan vi kanske dela av hagen så att hästarna bara kan gå i den sämre delen av hagen.

Den gamla åkern sluttar ganska kraftigt och ligger i full sol. Jag tror att om vi la på vår torvgödselhög och plöjde runt så skulle nog gräset ta fart. Kanske slänga på ett lass grov sand också?
 
Sv: Mer gödsel - trädgårdsprodukter i hagen?

Ang smörblommorna igen...revsmörblomman har utlöpare som rötter...villket gör dom breder ut sig fort..men rötterna är inte speciellt djupa. Du skulle faktiskt kunna ta en jordfräs, fräs upp samt avlägsna det du fräst...På så vis borde det minska. Vet att min stallägare fräst med jordfräs på vissa ohävdsarter, och det minskade faktiskt. MAn får visserligen upprepa med jämna mellanrum, men trägen vinner ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 129
J
Hästmänniskan Vi har gammal åker som använts som bete i många år. Inte gödslat eller insått på evigheter. Min plan var att plöja och så in nytt i år...
Svar
11
· Visningar
5 240
Senast: javill
·
Lantbruksdjur Kan de hålla växtligheten så kort att de hindrar ogräs som smörblommor att växa upp? Grannarna har både kor och får, i samma hage och i...
2
Svar
23
· Visningar
2 170
Senast: javill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp