Bukefalos 28 år!

Bellafjella

Trådstartare
Hej.

Vi har en dvärgpudel som jag har lite funderingar om. Han är väldigt mager tycker jag och jag funderar på hur jag ska få upp honom i hull :confused:

Han är 5 år snart och har alltid varit väldigt tunn. Om man klappar honom på ryggen så kan man i princip känna varenda ryggkota och revbenen samt höftbenen är lite för tydliga också.

Han är inte sjuk och har inte mask.

Han är väldigt kräsen och tappar lätt intresset för maten. Mot mina principer har jag fått se till att han alltid har torrfoder i skålen som han kan äta när han vill. Men eftersom han äter så dåligt så får han även burkmat som lockar lite mer.

Nu till mina funderingar: Jag kan omöjligt få i honom mer mat, han har ju fri tillgång redan så då är det frågan om jag kanske ska köpa ett annat torrfoder som innehåller mer protein för att på så sätt försöka få upp hullet på honom? Tänker jag rätt här eller?

Vi har häst också och honom ger jag ju ett tillskott av proteinrikt foder när höet innehåller för lite protein och han tappar i hull. Kanske det funkar likadant med hundar?

Och vad ska jag då ge? Valpfoder innehåller ju mer protein och sedan finns det ju proteinrika foder som är för arbetande hundar?

Vår lille kille är kanske ingen arbetande hund direkt men han har ett livligt temperament.

Några tankar och förslag om mitt problem? :)
 
Sv: Mer hull?

Ge honom ett foder för arbetande hundar, det innehåller mer energi och protein. Vore jag dig skulle jag ställa ner skålen till honom, äter han inte inom de närmsta minuterna så tas skålen bort. Till slut kommer han inse att det gäller att äta när maten serveras, annars blir man utan. Det är inte säkert det fungerar, men det är värt ett försök tycker jag.
 
Sv: Mer hull?

Hej.

Ja, det där med att ta bort skålen efter ett tag är något jag alltid praktiserat med både hundar och katter som jag haft genom åren :)

Jag lovar, jag har verkligen varit stenhård på den punkten. Min åsikt är att ingen frisk hund svälter sig själv till döds så att hunden får gå hungrig ett tag är inget jag är rädd för.

Men detta har jag fått tänka om på när det gäller denna lilla "batting" :smirk:

Givetvis gjorde jag så direkt när jag märkte dessa "kräsen-tendenser". Dvs åt han inte upp inom en viss tid så tog jag bort skålen och han fick inte den förrän till kvällen. Det var bara det att han gjorde likadant då och inte förrän på morgonen efter åt han men då endast lite. Och så höll vi på dag ut och dag in och han blev bara magrare och magrare.

Det var i den vevan jag tog honom till veterinär för en grundlig genomgång men han är helt frisk! Jag köpte på veterinärens inrådan ett svindyrt foder av dem som skulle vara speciellt aptitretande men icke! :devil: Det tyckte han allra sämst om :mad:

Det är precis som om han tröttnar. Byter man sort så äter han jättebra ett tag men sen blir det likadant igen. Problemet är bara att han är ganska känslig och måste ha en lång tillvänjning när man byter.

Men du tror alltså på ett foder för arbetande hundar? Det var ju åt det hållet jag funderade också. Något måste jag hitta på för snart ska jag klippa honom igen och då ser man tydligt hur smal han är. Folk tror säkert att han inte får mat :smirk: :crazy:
 
Sv: Mer hull?

Sicken tjurskalle! Men det var ju bra att du provat det iaf :)
Jo det bästa är ju om han kan äta samma mängd som tidigare, men ändå få i sig mer energ. Så prova med högenergifoder och se om han lägger på sig, det är säkert smakligare också eftersom det är fetare.
 
Sv: Mer hull?

Sicken tjurskalle! Men det var ju bra att du provat det iaf :)
Jo det bästa är ju om han kan äta samma mängd som tidigare, men ändå få i sig mer energ. Så prova med högenergifoder och se om han lägger på sig, det är säkert smakligare också eftersom det är fetare.

Ha ha jo du, en riktig tjurskalle är han :)

Har du sett det där tv-programmet som gick tidigare? "Min pudel styr mitt liv" hette det. :D Passar ganska bra in med denna lilla krabat! :D

Tack för tankesutbytet! :bow:
 
Sv: Mer hull?

Om han är känslig, kan ett högpresterarfoder vara för "skarpt" för hans mage. Jag hade samma problem med min äldsta blandistik. Matvägrade i en vecka som valp, alltid vart kräsen och petig med sitt foder. Känslig mage, kan bli dålig på en övergång som är ca 4 veckor. Satte henne på ett prestationsfoder. Tiken åt bra men gick ner i vikt och fällde en halv hund i veckan:eek: inte trevligt. Fick gå över till ett foder för känslig päls och spetsa med laxolja så äter hon ca 400-500g om dagen och håller nu sakta på att gå upp i vikt.
 
Sv: Mer hull?

Hej. Jo jag har tänkt på det med magen, men jag gör i alla fall ett försök. Ska ta det vääääldigt sakta och bara blanda i ytterst pyttelite i taget.

Om det inte går så får jag fundera vidare på ditt tips med oljan. Tack för tipset! :)
 
Sv: Mer hull?

Har en sheltie som vägrade att äta och han gick på fri tillgång. Han hatade dock sin mat och blev bara smalare och smalare (den vi blev rekommenderade av uppfödaren) så vi bytte och han började äta riktigt bra och gick upp i vikt- dock åt han endast på kvällen. (Sen att föräldrarna smyger in ett antal skinkbitar och godis är ju en annan sak).

Nu däremot fick katten urinsten nyligen och har en tendens att äta hundens mat så vi får köra med att ge hunden middag och kväll och vi får se hur det blir. Han vill inte äta särskilt mycket men vi låter honom ha maten en lite längre tid under uppsikt så katten inte tar den (ca. en halvtimme) och då brukar den vara uppäten. han får för sig också att äta upp maten när vi är i stallet (då hästarna får sin frukost) och det kanske är ett tips- miljöbyte? Då kanske de inte tar för givet att maten skall finnas där jämt?
 
Sv: Mer hull?

Hade samma problem med en york en gång. Hon åt i princip ingenting. Vet. på Blå stjärnan sa att jag skulle köpa lever, skära i små bitar och steka. Gud vad hon åt. Lever är väldigt billigt. När det är extradrive får man en rejäl bit för en tia. En liten hund äter ju inte så mycket. Det blev dyrare om det varit en rottweiler. Värt ett försök så den får lite mer hull. Lycka till. Låt oss veta hur det går.
 
Sv: Mer hull?

Du kanske ska laga maten åt honom?
Kött, ris, fisk, kyckling, grönsaker mm.
Förut gjorde jag "storkok" och frös in och gav tillsammans med torrfodret. Fungerade jättebra!
Men nu efter karsterationen äter han så bra att det inte behövs.
Tror dessutom att lagad mat är bättre än torrfoder, men det är ju lite mer jobb bakom!
 
Sv: Mer hull?

Jag har också en tjurskalle. Vi blandar korv, corned beef, leverpastej och andra godsaker i torrfodret, som han har fri tillgång på, och då går det ner. :devil: Vi funderar på att även prova lever, hjärta och andra inälvor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 124
Senast: Dentaku
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp