Mer klifrågor (foderallergi)

Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Fast jag menar att min inte tål fisk, inte att det inte var ett protein;)

Min hund är ju utredd på ett helt annat sätt, blodprov som skickades till Texas där de på ngt sätt utredde hur det låg till med foderämnena. Samma sak med sin kvalsterallergi som skickades till ngt stället betydligt närmre.
Jag vet att flera opponerar sig mot att den sortens utredning på foderämnen är opålitlig, men det verkar vara helt rätt när jag för att testa har utsatt henne för ämnena hon inte ska tåla (främst spannmål, fisk och ägg).
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Jag tycker eg att du ska gå öwer på z/d eller kanske Hypo för att kunna göra fodereliminationen "en gång för alla". Byter du till ett sådant foder nu så tycker jag att hattandet är ok... Hypo är ju faktiskt ett foder som många allergiska jyckar tywärr blir lite trinda aw, så det är kanske ett bättre alternatiw. Om ni wäljer att fortsätta med det aktuella fodret så gör det i de rekommenderade 8 weckorna med påföljande prowokation. Funderar bara på om det inte fungerar, dws hunden blir inte bättre - betyder det att det war fel foder eller att han inte är foderallergisk..? Knepigt. Jag tycker nog att hemlagad eldiet är ett bra alternatiw i det här fallet, och att då anwända sig aw det protein som fanns i det foder han reagerade positiwt på.

SKa jag hemkoka behöver jag hjälp, för att inte ställa till det alldeles? Det fodret han inte reagerade på innehåller kalkon, ris, solrosolja, betmassa, linfrö, hydroliserat fjäderfä, jäst, monokaliciumfosfat, fruktooligosakkarider, mineraler och vitaminer, lecitin, salt, kolinklorid, vitamin C, vitamin E.

Så kalkon och ris som grund då, kalkon kan man (om de svarar på mail) köpa i 'korvar', malda kalkonskrov. Är ju annars inte det lättaste hitta i mataffären har jag märkt.

Men det är alltså bättre med hemkokt kalkon och ris-foder? Än ge av det fodret han tålde, och t ex toppa det med kalkon för att få upp värdena så han slipper se ut som en biafrahund?

Och jag håller med om att z/d vore säkraste och enklaste, men jag måste ge vet en halv poäng faktiskt att det nog inte räcker till för honom, och att komplettera z/d med t ex kalkon lär inte vara så bra va? ALt är ju att ge hiskeliga mängder, men då blir det såpass dyrt att plånboken helt enkelt inte räcker till. Han äter av valpfodret nu, och de tidigare han ätit med höga värden, ca 360 - 430 gram/dag (i dl 10 - 12 dl). På det med kalkon och 22/12 åt han 500 gram + olja innan jag kastade in handduken. Då hade det ändå helt okej MJ-värde i sig, och jag höjde det med olja, men det tycktes inte hjälpa? Skrälle..


Och jo, det knepiga nu, och sen om det fortsätter såhär, är ju att veta om det är fel foder, eller inte foderrelaterat, därav tanken prova på det som HAR fungerat. Argh, jag avskyr det här

Btw, han är lite rasslig i magen på nuvarande foder. Skiter pyttelite, som en katt ungefär, och det är ju bra. Men lite lös och ffa så fiser han. Det kan bero på foderbyte, antibiotika, kombinationen, eller inget av det. Han har inte reagerat förr, haft 'plåtmage', men det säger ju inte mkt.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

*lite KL*

Jag har ju haft några som 'inte tålt' vete. De har dock blivit dåliga i magen av det, inte kliiga. Dvs mer intolerans/reaktion än allergi antar jag? Tror det är så Ester menar?
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Loka blir kliig, fast å andra sidan är det svårt att veta direkt vad hon blir kliig av eftersom hon även har kvalsterallergi.
Men om hon stjäl en bulle så kliar hon sig väldigt mycket i 2 dagar, så jag skulle faktiskt tro att hon är allergisk mot det också.

Annars visar ju hennes allergier sig mest i öronen, det fullkomligt rinner brun gegga ur öronen om hon har en dålig period.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Foderallergiblodprowen är inte tillförlitliga och anwänds mycket lite. Men ibland hittar förstås äwen en blind höna ett korn och om du och din hund är hjälpta aw testen så är det ju bra!

Hur behandlas kwalsterallergin?
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Skulle försöka hitta äkta kalkon, wem wet wilka tillsatser det finns i korwarna? Wi äter ju kalkon på annandan här hemma, så helt omöjligt kan det inte wara att hitta?

Jag kan hjälpa dig att ta fram recept om du will, dock har jag den litteraturen på jobbet. Kan kolla efter helgen!
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Kolla gärna, han är som sagt 10 månader, svårfödd och kräver mer än 'tabellvärden'. Han äter allt och i princip hur mycket som helst med god aptit som sagt.

Ja, jag trodde också man kunde hitta kalkon hyfsat lätt. Tji fick jag kan jag meddela. Slutade med att jag fick köpa kalkonbröst (a l a dyyyrt) för att ha att pilla ner antibiotikatabletterna i (anka var bara ge upp att hitta). Iofs åt han tabletterna direkt ur handen utan emballage visade det sig.. (som sagt, äter allt *s*)

Korvarna är nog tillförlitliga iofs, minst lika tillförlitliga eller mer jmf med de kalkoner man kan köpa i affären iaf stundtals (vi åt en rackare till påsk, men efter påsk = inga kalkoner i affären)?

Korv från malda kalkonskrov packade i 500 gramskorvar. Lösviktspris 14,50. (29 kr/kg). Kalkonerna är naturligt uppfödda med fri tillgång till mat och utevistelse. De är uppfödda utan antibiotika, tillväxthormoner och andra tillsatser. De är uppfödda enligt BARF för kalkoner.

http://www.jipotimas.se/Butiken/enter.html

Man kan köpa kalkonhalsar och kalkonfötter med.

Men du röstar på hemlagat före att prova gå tillbaka till kalkon & ris-fodret han var klifri på, och toppa det med kalkon och olja för att få upp värdena?
 
Senast ändrad:
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Det alternatiwet har min mossiga hjärna inte ens grubblat på... Det kli-fria fodret + det antal kalkonkorwar som behöws låter wäl utmärkt!!
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Trots att jag hattar? :devil:

Nej, jag ska vara snäll :angel: Men det var ju liksom det min tråd gick ut på, att ska jag vänta ut det här trots att han tidigare reagerat inom kort tid (1-2 v) och kliar och är krasslig i magen av det här, eller byta till det klifria och se.

Men då provar jag beställa mer sånt kalkon och ris som han tålde, och toppar med kalkon och solrosolja. Kliar han på det med får jag ta ett nytt snack med (ny) veterinär.

Det blir ju ändå innan jag fått hem kalkonfodret iaf 2 veckor på den här ankmaten.

Hmm, mitt lager av kasserad hundmat börjar bli gediget..
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Som jag skrev, både här men ffa i den andra tråden, så kruxet är att det är en 10 mån växande unghund, som veterinären dessutom anser är för tunn (det tycker inte jag, han är tunn ja men inte för tunn/mager), så är det för låg proteinhalt i de allergifoder veterinären har, och i oändligt många av de vanliga fodren med. Det är skitsvårt hitta ett vettigt ur allergisynpunkt som har ordentlig proteinhalt.

Det insåg jag redan innan jag själv provade byta första gången, det innehöll 22% protein (12% fett, men fett är lätt att ordna) och jag var orolig redan innan det var för klent, men enda riktigt bra 'rena' jag hittade.

Men han gick ju ner på det, därför bytet igen.

Så visst hade veterinären alternativ rent generellt, men inte som hon ansåg Viktor borde äta med tanke på ålder och hull. Därför försöka hitta ett eget. Och därför allergenicfodrena gick bort.

Nu äter han James Wellbeloved Anka & ris valpfoder.

Tillägg förresten - såvida inte HELA fodret är hydrolyserat btw (det står ju bara ang proteinerna), så innehåller allergifodren (Hills och specifics) sådant han ätit tidigare i kolhydratväg etc förresten.

Ok nu hänger jag med. Jag bytte från Hills D7d anka till James wellbeloved Anka och ris för att få ner min hund i vikt. Han blev dålig direkt. Han tålde alltså Hills D7d anka men inte James wellbeloved så det skiljer väl något i innehåll. Hoppas du hittar rätt foder till din hund. Det är inet kul att hålla på och byta och se hunden bli dålig av de olika fodrena. Håller tummarna för att din hund snart blir bätre.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

*KL*

Fan, snart tror jag han reagerar på proteininnehållet. Endera det, eller så är han den snabbast reagerande allergihund som finns.

3 dagar på kalkonkäket, med tillägg av kalkonkött (och ben) - han kliar markant mindre. :confused:
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Gå till vetrinären och få kortison och hypoallergic foder
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

haha nej är ny här sorry:S
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Vilket inlägg ville du svara? Tryck på länken 'snabb-svar' nere i högra hörnet direkt under slutet på det inlägget. Eller välj den vänstra länken under som heter 'citat-svar' för att få med texten du svarar på som ett citat.

Nu blev det så att du använde snabb-svar på ett inlägg postat av Tant Ester. Som dels inte har någon allergihund, och dels råkar vara just veterinär..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 816
Senast: Lilla-S
·
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Liten
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 014
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp