Mer klifrågor (foderallergi)

Alexandra_W

Trådstartare
Korta versionen: Viktor började klia i mitten på mars. Provade då byta foder på eget bevåg sas. Inom en vecka kliade han betydligt mindre och inom 2 v försvann det helt. Tyvärr gick han ner lite för mycket i vikt av fodret, och jag blev tvungen att byta ytterligare en gång. Inom en vecka började han klia, och inom två veckor kliade han 'på full nivå'.

Han åt det fodret i ungefär en månad, och kliandet kvarstod. Där gjordes ett veterinärbesök, och även veterinärens misstanke är foderallergi. Hon ansåg det var för lite protein i det foder han var klifri på, inkl de medicinska allergifoder som finns, så jag fick leta rätt på ett annat.

Jag hittade ett, som han nu ätit i 1½ vecka snart. Och han kliiiiar än. Det har inte minskat alls, tvärtom tycker jag nästan det ökat sista dagarna.

Jag vet ju att det kan ta tiiid innan man får effekt, men ändå lite 'bekymrad' då han tidigare väldigt snabbt reagerat både med att börja klia och att sluta klia så att säga.

Jag är väldigt frestad att prova med det foder han var klifri på igen, men slits mellan det och att vänta ut..

Så, hur lång tid tog det för era att minska kliet? Och kan det varit en slump att han kliat mer/mindre inom en vecka och upphört helt eller nått full styrka efter ungefär 2 v tidigare? Eller ska man ta det här som ett tecken på att han nog inte tål det här fodret heller?
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Jag skulle ge det två veckor, har du inte sett minsta skillnad då kan du nog utgå ifrån att fodret inte funkar. Det kan ta längre innan "full effekt" uppstår men samtidigt vet du ju att det kan gå snabbare också. Så två veckor tippar jag på.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Mm, lite ditåt jag funderat med, att ge det den tid det innan synts 'fullt resultat' på?

Samtidigt har jag ju läst att det kan ta ända upp till 12 veckor innan man ser resultat. Och å TREDJE sidan, om han nu skulle börjat reagera på något ANNAT så kan ju det vara där och spöka med, både nu men även om man väntar hela 'perioden' ut.

T ex om vi bara låtsas en stund att han reagerar på pollen, och det är därför han kliar nu och även ev ökat kliandet lite, så kan det ju bero på pollen och inte fodret. Om jag då väntar 8 v, och efter 7 veckor slutar han klia, och sen är det klifritt. Då kan det bero på att pollenet är borta. Dvs han tålde hela tiden maten, men inte pollen.

Om jag då byter tillbaka till klifria maten nu, och han kliar på DEN med, då kan ju det indikera att det är något ANNAT han reagerar på. Endera ensamt, eller något annat plus något i nuvarande maten. Å fjortonde sidan kan han ju blivit allergisk mot det som är i klifria maten då med..

Så känns som vad jag än gör/inte gör så finns det sjuttiofjorton felkällor med, men att man ändå borde få lite mer svar om man byter till klifria maten? Samtidigt så det blir en sabla massa foderbyten på ganska kort tid (typ 2 - 3 veckor.. )

Jag TROR dock det är fodret, endera att han inte tål ngt i det här, eller att reaktionen sen det förra inte lagt sig. Det har inte synts/funnits någon utpekbar skillnad innan, t ex att han var klifri när det var snö men började klia när det blev grönt eller ngt, utan enda synliga röda tråden har varit foder. Och nu, så jag har badat honom och klippt ner honom (kinesisk nakenriesen - det är grejer det, han ser förjävlig ut) för att se om det gjorde skillnad. Nix.

Samtidigt så blir jag inte klok på VAD i det nya fodret han kliar för om det är det heller, så jag vet inte jag? Det innehåller: Ris, köttmjöl av anka, biodynamisk havre, hela linfrön, ankbuljong, ankfett, alfalfa, naturlig tång, natriumklorid, kalciumkarbonat, D, L-metionin, lysinhydroklorid, treonin, zinkmetionat.

Han har inte ätit anka förr, det törs jag garantera. Han har TROLIGEN aldrig ätit havre förr. Linfrö har han ätit, men det ingick i klifria fodret. Däremot tång har han ätit innan, det var det i förra fodret (som han kliade på).

Så jag vet inte jag..
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Nej.

Varför vet jag inte, antagligen för att det så tydligt (enl vet då, jag protesterar dock inte) tycks vara foderallergi. Det finns ingen hudrodnad eller minsta liknande, ens där han kliat. Han kliar tydligen på 'klassiskt' ställe för foderrelaterat (även om det ju enligt mig tycks vara klassiska kliställen överlag), och för att han blev helt klifri vid foderbyte.

Men är inte ett nåt inplanerat just nu, mer än att jag ska återkomma till vet efter 8 v med nya fodret, och om klifri ska vi göra provokationer.

Och som jag sagt tidigare, jag är inte överdrivet imponerad av den veterinären. Just ang kliet hade jag inte mkt att invända (men 'kan' ju inget heller), men ang kisseriet vi sökte för samtidigt.

Just nu tror jag inte det går göra pricktest, eller kan de det om de står på antibiotika?
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Även om det är ett "klart" fall av foderallergi låter det drastiskt att bara sådär utesluta att det skulle kunna vara något annat också...

Nej jag vill minnas att hunden inte kunde gå på antibiotika under pricktestet.

Vi gjorde pricktestet mitt i de 8v på allergifoder.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Jag tror inte hon menade att 100% utesluta, utan mer att det lät som 'bara' foderallergi, och att vi skulle börja i den änden. Alltså att det inte fanns någon anledning just nu att göra pricktest.

Men som sagt, det är min tro.

Det som står i journalen (som rör allergin/kliet) är:

At ua. Kliar sig ej under undersökningen. Huden och öronen ser fin ut, ej rodnad någonstans, ej pälsavfall. Mjöllig i pälsen, enligt ägaren stressmjäll pga klinikbesökt, ej mjällig hemma. Glansig och fin i pälsen. (Bla bla och auskulation, temp osv). Neg klådreflex öronkant.

Då dermocan och exspot provats samt inga andra djur kliat samt att jag inte ser några parasiter vid okulär besiktning samt hudskrap, och då huden inte är rodnad, inga papler eller pustler beslutas av att hitta ett foder som han inte kliar sig på. Då Viktor är ganska tunn i hullet (*matte morrar i protest*) och bara är 10 mån gammal tycker jag att z/d har för lite protein (17.5%). Äg får hitta ett foder utan kyckling, ev med kalkon, nötkött eller anka som proteinkälla. Ge enbart det fodret i 8 v, ev ge motorsbitar som godis men inget annat. Jag hör av mig då för att se hur det gått.


Så vet tyckte liksom det räckte bara ta bort tidigare given proteinkälla i första ledet. Jag - som varken har lust att betala foder för femtioelva provomgångar, och inte se honom klia mer än en dag i onödan, ville ju dock ha bort 'allt' (även kolhydratkällor) han ätit innan. Medan vet tyckte man fick försöka ta en sak i taket då man ju inte kunde ge z/d.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Men det låter ju helt bakvänt. Varför inte ge ett allergifoder som bas med bara "nya" råvaror, som gör hunden klifri och om hunden vid provokation visar tecken på allergi så testar man sedan att tillsätta en råvara/protein/ i taget för att se vad som framkallar en reaktion. Man har då alltid samma foder i grunden och tillsätter bara det man vill testa. Inte en massa foderbyten, inte en massa omställningar för hundmagen...

Eller missförstod jag dig?
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Vet inte om du missförstod?

Jag hade ju med mig innehållsdeklarationen på det han ätit innan hos mig, dvs allt jag vet han ätit. Och vilka han kliat på/inte kliat på.

Och vet tyckte direkt precis som jag, att kyckling är starkt misstänkt. Först tyckte hon det räckte med att prova ett utan kyckling, men ändrade sedan till att utesluta de proteinkällor han ätit innan. Dvs inte fisk, inte fläsk, inte kyckling. Dock kunde nöt i nödfall gå bra, han har ätit det innan, men han åt märgben under tiden han var klifri på kalkonfodret.

Dvs, vet ville att vi skulle börja med att byta ut proteinkällan mot en ny han inte ätit tidigare (alt då kalkon som han var klifri på). Men att kolhydratkällan kunde man vänta med, man fick 'ta en sak i taget'.

Där jag protesterade, jag är inte road av att i 8 veckor se hunden klia sig på ett foder, för att han är allergisk mot t ex majs. Det tar en förbannad tid att räkna ut vad det är då liksom.

Z/d och andra sådana allergifoder fick underkänt på proteinhalten, så även det foder som han var klifri på innan - vilket var vad jag spontant tyckte det väl var bäst att prova då, men nej.

Så, jag letade ju upp det här Anka & ris fodret. Ris har han ätit förr, det ingick i fodret han inte kliade på.

Och soms agt, om han är klifri på det här anka & ris, så ge det 8 v, och sen provokation, med en sak i taget 'ovanpå' det.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Vad heter fodret han går på nu? Har du testat någor av allergenic foderna?
jag had egett det mer än en och en halv vecka. Minst två, gärna tre. Jag har för mig att jag testade i minst tre veckor för att se effekt på min hund. det brukar ofta bli sämre vid foderbyte men lugna ner sig efter ett tag om hunden tål det. Därför de rekommenderar att man ska ge det några veckor.

Jag tycker det är konstigt att veterinären bad dig själv leta efter lämpligt foder? Fick du inga rekommendationer på foder? Det fick jag alltid.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Dvs, vet ville att vi skulle börja med att byta ut proteinkällan mot en ny han inte ätit tidigare (alt då kalkon som han var klifri på). Men att kolhydratkällan kunde man vänta med, man fick 'ta en sak i taget'.

Det är detta jag ställer mig frågande till. Visst testar man en sak i taget, men det gör man efter att man ställt hunden på ett foder som inte innhåller tidigare givna råvaror och man har fått reaktion vid provokation.
Då tillsätter man för att se vad som ger en reaktion. Man tar inte bort för att se vad som gör att reaktionen avtar... Det blir inte ett lika säkert resultat.

I ditt fall nu så kan det ju vara så att hunden reagerar på en av kolhydratkällorna. Istället för att från början sätta hunden på ett allergifoder (med lägre proteinhalt) måste du nu alltså testa ytterligare ett foder bara för att få hunden klifri. Det tycker jag låter ineffektivt.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med Djurakutens vet (K.B eller S.Å), de finns säkert att nå via andra kliniker också.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Som jag skrev, både här men ffa i den andra tråden, så kruxet är att det är en 10 mån växande unghund, som veterinären dessutom anser är för tunn (det tycker inte jag, han är tunn ja men inte för tunn/mager), så är det för låg proteinhalt i de allergifoder veterinären har, och i oändligt många av de vanliga fodren med. Det är skitsvårt hitta ett vettigt ur allergisynpunkt som har ordentlig proteinhalt.

Det insåg jag redan innan jag själv provade byta första gången, det innehöll 22% protein (12% fett, men fett är lätt att ordna) och jag var orolig redan innan det var för klent, men enda riktigt bra 'rena' jag hittade.

Men han gick ju ner på det, därför bytet igen.

Så visst hade veterinären alternativ rent generellt, men inte som hon ansåg Viktor borde äta med tanke på ålder och hull. Därför försöka hitta ett eget. Och därför allergenicfodrena gick bort.

Nu äter han James Wellbeloved Anka & ris valpfoder.

Tillägg förresten - såvida inte HELA fodret är hydrolyserat btw (det står ju bara ang proteinerna), så innehåller allergifodren (Hills och specifics) sådant han ätit tidigare i kolhydratväg etc förresten.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Jag tycker ändå att en något för lång proteinhalt är ok under en begränsad period, jag hade ökat givan istället.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Det är detta jag ställer mig frågande till. Visst testar man en sak i taget, men det gör man efter att man ställt hunden på ett foder som inte innhåller tidigare givna råvaror och man har fått reaktion vid provokation.
Då tillsätter man för att se vad som ger en reaktion. Man tar inte bort för att se vad som gör att reaktionen avtar... Det blir inte ett lika säkert resultat.

I ditt fall nu så kan det ju vara så att hunden reagerar på en av kolhydratkällorna. Istället för att från början sätta hunden på ett allergifoder (med lägre proteinhalt) måste du nu alltså testa ytterligare ett foder bara för att få hunden klifri. Det tycker jag låter ineffektivt.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med Djurakutens vet (K.B eller S.Å), de finns säkert att nå via andra kliniker också.

KB är ju på Ultuna som bas som sagt.

Och hade han inte stått på antibiotika nu hade jag ringt och tyckt 'han kliar på nya fodret, nu vill jag ha en ny tid med ny veterinär - tack'. Men iom att han är på antibiotikaeländet igen så :crazy:

Men byta tillbaka till kalkonfodret, för lågt protein eller ej, så är det högre än allergifodrena. Och vet gick iofs med på att jag i NÖDFALL kunde använda kalkonfodret han var klifri på om 'jag verkligen inte hittade något annat'. Och där är vi väl snart känns det som om han fortsätter klia på JWB.

JAG går dock helst inte ner så lågt som allergifodrena heller, om jag KAN undvika det (t ex genom att gå tillb till kalkonfodret och han fortf tål det), då han kommer se ut som ett vanvårdsfall på det..
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Jag tycker ändå att en något för lång proteinhalt är ok under en begränsad period, jag hade ökat givan istället.

Jag vet inte var gränsen går rent tabellmässigt/teoretiskt. Enda jag kan utgå från är hur han rasade i vikt på kalkonfodret, med 22% protein. De andra fodrena har varit 28 - 30% protein. Så att gå ända ner till 17.5%, känns inte helt okej under 2 månader sådär spontant - OM man kan undvika det, inte för jag är rädd han ska få bestånde proteinbrist-men, men för hur han kommer se ut under tiden, han kommer nog se vanvårdsmässigt mager ut. Muskelmässigt vet jag inte.

Ge mer av t ex z/d med 17.5% protein är helt out of question dessvärre, av rent ekonomiska skäl. Jag har inte råd att ge honom 800 gram/dag av ett foder som kostar 75 kr/kg, i två månader. Hur gärna jag än skulle vilja, men det blir 1800 kr/månad liksom :eek:

Men jag tycker ju att om han fungerar på kalkonfodret igen, som har 22% protein och 12% fett, så kan jag ju köpa kalkon och lägga på. Billigt blir det inte heller, men vi snackar inte 1800 spänn i månaden i foder iaf. Eller ge 800 gram av kalkonfodret då om det räcker. HAN lär bli skitglad över alla foderökningar ;)

Men, frågan kvarstår: Som jag begriper det är bara PROTEINET hydrolyserat i t ex z/d? Om de har ätit kolhydratkällan innan då?
För i hills Z7d ultra allergen free är majsstärkelse första ingrediens. Det har ingått i foder ätit tidigare (och kliat på med iofs). Z/d low har torkad potatis som första ingrediens, och samma sak gäller där tyvärr.. Dock rek low inte för det har lite för högt dalton för man ska vilja ha det på en hund man misstänker är allergisk mot just kyckling. I ultran är det ju ännu mer hydrolyserat dock, kycklingen.

TYvärr är det samma sak med Specific, ingredienser - som inte anges som hydrolyserade iaf - som han ätit innan? =/
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Jag orkar inte läsa allt men -
sluta hatta!! :grin:

Ni ska göra en riktig eliminationsdiet, 8 weckor på ett hypoallergent foder, och därefter en prowokation. Om ni inte fullföljer dieten är det detsamma som inget swar alls. Få hundar swarar så snabbt som efter 14 dagar och huruwida de gör det eller ej beror till stor del på hur lång tid huden behöwer på sig att "läka", dws till wiss del hur illa det är när man startar. Kanske är hunden sämre nu än när ni testade det första fodret?

z/d är helt ok att ge och jag skulle definitiwt rekommendera det framför andra foder med den eller den innehållsdeklarationen. z/d och de andra eliminationsdieterna är hypoallergena och testade för det. Jag tycker att det blir swårbedömt annars.
Kolhydratkällan i z/d ultra är raffinerad, man kan inte hydrolysera kolhydrater eftersom de inte består aw peptider. Det är dessutom sällan kolhydrater orsakar foderallergi, äwen om de kan ge upphow till negatiwa foderreaktioner.

Fullfölj nu denna period och gör en prowokation därefter - det är just så man utesluter felkällor som t e pollenallergi som du nämner.

Intrakutana tester eller serologiska tester för allergi (atopi) kan absolut tas medan hunden står på antibiotika. De går däremot inte att utföra om hunden står på kortison eller har gjort så den senaste månaden. Det är också tillrådligt att först ha gjort en riktig foderallergiutredning enligt owan. Har hunden nyligen haft räwskabb kan man också få falskt positiwa reaktioner på ffa kwalster.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Jag VILL ju inte hatta, och ser det inte som mer hatta att byta till kalkonfodret än att byta till z/d? Om det räcker med något av det.
Men jag har som sagt INTE RÅD ge z/d för 1800 kr i månaden, tyvärr. Oavsett om det är mot vets rekommendation att ge ett med 17.5% protein i eller ej.

Så frågan är - stå kvar på det här i 8 v och se om han slutar klia eller ej, eller byta till det han var klifri på men vet eg tycker är för lite protein?

Tack för svaret ang kolhydraterna! =)
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Det är dessutom sällan kolhydrater orsakar foderallergi, äwen om de kan ge upphow till negatiwa foderreaktioner.

Va??? Jag tycker jag har hört ganska många hundar som reagerar på spannmål..? Bland annat min, som iofs reagerar på ganska mycket, men inte protein (förutom fisk).
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

Jag tycker eg att du ska gå öwer på z/d eller kanske Hypo för att kunna göra fodereliminationen "en gång för alla". Byter du till ett sådant foder nu så tycker jag att hattandet är ok... Hypo är ju faktiskt ett foder som många allergiska jyckar tywärr blir lite trinda aw, så det är kanske ett bättre alternatiw. Om ni wäljer att fortsätta med det aktuella fodret så gör det i de rekommenderade 8 weckorna med påföljande prowokation. Funderar bara på om det inte fungerar, dws hunden blir inte bättre - betyder det att det war fel foder eller att han inte är foderallergisk..? Knepigt. Jag tycker nog att hemlagad eldiet är ett bra alternatiw i det här fallet, och att då anwända sig aw det protein som fanns i det foder han reagerade positiwt på.
 
Sv: Mer klifrågor (foderallergi)

"Reagerar på" är ju inte detsamma som foderallergi. Det rör sig ofta om intoleranser istället, dws en negatiw foderreaktion där dock inte immunförswaret är inwolwerat. Fisk är i allra högsta grad ett protein, inte inom parentes!

Som sagt, allergier mot kolhydrater förekommer, men är mer sällsynta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 165
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 816
Senast: Lilla-S
·
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Liten
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 015
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp