Mer lättfödd av foderjäst/yea-sacc? Foderjäst i pelletsform?

Tervaleijona

Trådstartare
- Min häst är lättfödd och glupsk, men blir dålig i magen när han äter snö och frostigt gräs, därav behovet av foderjäst för att stabilisera magen. Om yea-sacc står det "lämplig för hästar som har svårt att hålla vikten samt äldre hästar med försämrat foderutnyttjande". Dum fråga, men blir han ännu mer lättfödd då om jag ger honom yea-sacc? :confused:
- Finns det foderjäst, yea-sacc eller liknande i pelletsform?
 
Det är väl att hästar som har problem med magen kan få svårt med näringsupptaget. Hästarna blir ju inte mer lättfödda men teoretiskt skulle en häst kunna lägga på sig lättare om den tidigare har varit retad i mag-tarm och därför inte kunnat tillgodogöra sig näringen.
 
- Min häst är lättfödd och glupsk, men blir dålig i magen när han äter snö och frostigt gräs, därav behovet av foderjäst för att stabilisera magen. Om yea-sacc står det "lämplig för hästar som har svårt att hålla vikten samt äldre hästar med försämrat foderutnyttjande". Dum fråga, men blir han ännu mer lättfödd då om jag ger honom yea-sacc? :confused:
- Finns det foderjäst, yea-sacc eller liknande i pelletsform?
Foderjäst och yea-sacc är inte alls samma sak. Foderjäst är ett proteinfodermedel med avdödad jäst i. Det innehåller inget som kan hjälpa mage och tarm och gör alltså varken till eller ifrån för magen. Yea-sacc däremot innehåller den jästbakterie som hjälper hästen att få och bibehålla en bra bakteriekultur i magen så att hen kan jäsa grovfodret som hen ska och kan ta upp näringsämnena.

På ett sätt kan man säga att en häst blir mer lättfödd av att mage och tarm mår bra eftersom hen då kan ta upp näringsämnen vilket hen inte kan om hen är dålig i magen. Jämför med om du själv ständigt har diarré. Visst går du då med stor sannolikhet ner i vikt men du mår ju verkligen inte bra och kan med stor sannolikhet inte prestera något vidare heller. Detsamma gäller hästar. Mår inte magen bra så mår inte individen bra. En häst som är dålig i magen riskerar dessutom att få kolik och det är såklart något man ska förebygga så mycket man bara kan.

Jag har inte läst just det du citerar om yea-sacc och står det så så är det ju dumt. Yea-sacc är bra för alla hästar och kan med fördel ges inför foderbyte, inför veterinärbesök, tävling och annat som stressar hästen. För hästar med känsliga magar är det toppen att ge jämt.
 
Foderjäst och yea-sacc är inte alls samma sak.
Sorry, det var nog att jag vart förvirrad av den här rubriken bara.

Skärmklipp.JPG
 
Sorry, det var nog att jag vart förvirrad av den här rubriken bara.

Visa bifogad fil 68382
Så förvånad jag blir att de har börjat kalla det foderjäst! Det är ju verkligen förvirrande just eftersom foderjäst är en helt annan sak. Jag har inte köpt den som säljs som till häst på många år utan köper den som är till nöt. Istället för 129 kr/ kilo som jag gav då ger jag nu ca 700 kr för 25 kg och det är exakt samma innehåll. Bara väldigt mycket billigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 642
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 353
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp