Mest prisvärda dragbilen för BE-kort

Bukefalos 30 år!

Rimfaxe

Trådstartare
Jag behöver kunna dra tungt och har ett släp med totalvikt 2500 kg. Jag har BE-kort.

Jag behöver nu köpa en dragbil som får dra tungt och undrar vad jag ska titta på. Ekonomin är begränsad, nytt har jag inte råd med utan det behöver vara en bra kombination mellan lågt inköpspris och hållbar bil samt ej dyra reparationer. Dessutom en bra dragbil förstås. :) Det är väl precis vad alla vill ha, men men… Kollar man Blocket etc går det ju ej att filtrera på dragvikt och om inte annat så verkar det ju ändå vara olika vad folk fyller i för data. Svårt att hitta dessa bilar som får dra 2500 kg.

Vilka tips har ni och vilka ska man akta sig för?

Jag har haft Range Rover 3500 kg (jämt trasig) en Mercedes ml400 3500 kg (växellådan rasade men ruggigt rolig att köra) och har nu en X5 diesel 2700 kg.

Den har varit fantastisk i 33’ mil men billig i drift, nja. Den har varit driftsäker och jag har bara bytt slitdelar i normal mängd.
6400 i skatt och drygt 5000 i försäkring och den drar utan släp 0,8 l/mil. Med släp strax över litern.

Som jag ser det är det helt avgörande huruvida dragbilen också behöver vara en bra och ekonomisk familjebil / pendlare / långresebil etc, eller om den skall vara dedikerad hästdragbil. I det senare fallet är det imho inte alls svårt att hitta vettiga alternativ, i det första är det snudd på omöjligt...

Jag köpte en Kia Sorrento igen i december, hade en diesel för några år sedan, den får dra mycket och är väldigt trevlig att köra. Min är en 05, gått runt 20000 och köpt för 24000 kr. Nackdelen är att den drar ganska mycket, men jag hade en XC 90 innan och den drog mycket mer, även mina Santa Fe har dragit mer bränsle.

Som jag ser det är det helt avgörande huruvida dragbilen också behöver vara en bra och ekonomisk familjebil / pendlare / långresebil etc, eller om den skall vara dedikerad hästdragbil. I det senare fallet är det imho inte alls svårt att hitta vettiga alternativ, i det första är det snudd på omöjligt...
Det ska vara en ren dragbil. 🙂

Utan att veta om den i övrigt passar dina krav, så har jag sett att XC60 har modeller som får dra den vikten.

Jag har ju en VW LT35 skåpbil som är den bästa dragbil jag kört - just som dragbil. Just den årsmodellen och motoralternativet får dock bara dra 2000, men det finns varianter som får dra mer. Och många varianter (de flesta?) av VW Multivan får dra 2500.

Eftersom LT35 (eller Crafter, eller Mercedes motsvarigheter) inte går fortare än kanske 130-140 km/h så är växlarna anpassade för att lasta och dra tungt just i det hastighetsspannet, inte som en personbil som behöver ha betydligt glesare växlar för att kunna köras i kanske 200-250 km/h. Det gör att den har kraft nog för de flesta situationer trots "bara" knappt 110 hk, inga problem att köra norrut uppför Hallandsåsen i 90. Den är kursstabil som ett järnvägslok och drar runt litern med två ton släp, runt 0,8 utan släp.
(Som ren (häst)dragbil går det imho inte att överdriva värdet och smidigheten av ett stort skåpbilsskåp när man skall nånstans på tävling eller träning med två hästar, jämfört med att trycka in allt i en personbil eller på ett pickupflak. Och att man sitter högt med bra sikt, man ser över taket på en Multivan/Transporter, tycker jag inte heller är någon nackdel.)

Jag behöver kunna dra tungt och har ett släp med totalvikt 2500 kg. Jag har BE-kort.

Jag behöver nu köpa en dragbil som får dra tungt och undrar vad jag ska titta på. Ekonomin är begränsad, nytt har jag inte råd med utan det behöver vara en bra kombination mellan lågt inköpspris och hållbar bil samt ej dyra reparationer. Dessutom en bra dragbil förstås. :) Det är väl precis vad alla vill ha, men men… Kollar man Blocket etc går det ju ej att filtrera på dragvikt och om inte annat så verkar det ju ändå vara olika vad folk fyller i för data. Svårt att hitta dessa bilar som får dra 2500 kg.

Vilka tips har ni och vilka ska man akta sig för?
Jag kör Tiguan (diesel) och är nöjd, jag kan/vill inte ha större men den får dra 2500 och gör sitt jobb. :)

Har du? Jag har hittills inte sett nån (diesel) som får dra över 2000? :)
Jag söker bara på bensinbilar och har sprungit förbi nån som får dra över 2000 kg. Tog upp några på måfå av salubilarna (XC60 alltså) via car.info nu och det var flera som fick dra 2400 kg. Men jag mindes alltså fel, för det saknas 100 kg för TS önskemål.

Jag söker bara på bensinbilar och har sprungit förbi nån som får dra över 2000 kg. Tog upp några på måfå av salubilarna (XC60 alltså) via car.info nu och det var flera som fick dra 2400 kg. Men jag mindes alltså fel, för det saknas 100 kg för TS önskemål.
Intressant, jag letar också bil men har avfärdat xc60 just för den låga dragvikten. 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka