Sv: Mest prisvärda surfplattan?
Kl
Jag har en Asus Vivo Tab. Operativsystem: Windows RT. Senare varianter har Windows 8. Telefon: Nokia Lumia 920, men jag tror inte det spelar jättestor roll. Den ska gå och synka med andra OS. Plattan och det dockningsbara tangentbordet kostade ca 3000, men då var den nedsatt.
Anledning till valet är att jag egentligen inte vill ha en surfplatta utan en resepc. Men sådana verkar inte finnas för tillfället. Så jag valde denna lösning pga:
- Upp till 18 timmars batteritid (med tangentbordet dockat).
- Lightversion av Office-paketet förinstallerat och alltså inkluderat i priset.
- USB-port i tangentbordet, vilket gör det möjligt att koppla sådana enheter och tex tömma kameror på "vanligt" sätt.
- Bra, stabilt tangentbord. Många dockningsbara jag har känt på är sladdriga. Jag behöver kunna skriva på riktigt.
- Välbalanserad. Många plattor är tunga i förhållande till tangentbordet och då kan man inte ha datorn i knäet, vilket jag vill.
- Bra touch.
Nackdelar:
- Man kan inte installera vilka program som helst pga Windows RT. Försäljaren försökte få mig att välja en MS Surface av denna anledning, trots att jag sa 654 ggr att den inte motsvarade mina krav och att jag inte behövde något annat än det som redan fanns i plattan.
- När man tar loss plattan från tangentbordet kan den hänga sig.
- Vill man ha en platta att ha i handväskan är den i största laget.
- Ingen kortläsare.
Men den passar utmärkt för mina syften. Men som sagt, jag ville egentligen ha en dator.