Metacam och behandlingstid

Smurfmodesty

Trådstartare
Har fått Metacam till hästen pga rygginflammation och han har nu fått det sedan i onsdags (totalt räckte en förpackning till 5,5 dagar)
Veterinären sa att jag skulle ringa om det inte var bättre, så skulle han fixa en till förpackning åt mig.

Ni som har gett era hästar detta, under hur lång tid har de fått det?
Han har fått det 1 gång/dag, och dosen för 500 kg, men det räckte inte längre.

Tycker det känns som en väldigt kort behandling, men det kanske brukar kunna räcka? Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Är hästen bättre då?

ANg kort behandling så kan man ju jämför med fenylbutazon och finadynebehandling (NSAID) och där är ju en 'standardbehandling' 10 dagar, även om man i vissa fall kan behöva ge längre. Ohc jag har även varit med om kortare.

Så du får nog titta på hästen och se hur han svarar?
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Ja jag har varit borta hela påskhelgen, så jag ska undersöka honom imorgon noga.
Men enl medryttaren så verkar han inte haft ont, så jag hoppas självklart att det ska räcka med en kort behandling.
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Vi de tillfällen som jag använt Metacam så har jag fått till 5 dagar först men vid alla tillfällena så har det behövts i ytterligare 5 dagar.

Metacamen är väldigt bra för att den är så lätt att få i dem men jag tycker dock att butta har bättre effekt överlag.
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Min pålla (arab) fick Metacam i Januari när hon fick fång o behandlade henne i 10 dagar utan någon större effekt. När den andra pållan fick fång i våras så behandlades hon med Finadyne o jag tyckte det hade effekt på bara några dagar. Metacam skulle enl. vet. bli billigare men det blev mkt dyrare än Finadynbehandlingen.
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Min häst tycker tyvärr inte alls om metacamen..
Enligt veterinären brukar dom efter 2:a dagen vilja ha det, men hmm inte min grabb :D

Ska kolla imorgon och se om han ömmar det minsta, isåfall får jag ringa och be om ett till paket.
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Vi fick Metacam till min fjorda för ett par månader sedan som hade en sträckning i hals/bog/bringa. För hennes del hjälpte det inte det minsta & jag tyckte som dig att 5 dgr var väldigt kort behandlingstid.

Hon fick sedan Finadyne i 10 dgr & även laserbehandling i samma veva. Så om Finadynet hjälpte bättre än Metacam törrs jag inte säga iom att hon även fick behdling som hon svarade på. Men JAG tror att F var bättre än M för hennes del.
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Hmmm va tusan...
Verkar som att dom flesta tycker att Finadyne funkar bättre :(
Varför ger dom inte det istället för då? När man säger att man vill ha det bästa oavsett kostnaden?
Får kolla i em hur han verkar, annars får jag ringa till honom igen...
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Det låter dumt att behandla en rygginflammtion med invärtes medicin. Det beror ju på felbelastning.
 
Sv: Metacam och behandlingstid

lånar knapp :p
min pålla fick det efter dom kommit på att hon brutit strålbenet.
Skulle/ska skritta henne i 40 min varje dag och fick metacam för att förhindra träniskverk och infektioner.
Hon fick detta i 8 dagar.. Avskydde det de första 3 dagarna, sen anföll hon sprutan! :D

Mia
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Djurjouren skrev:
Det låter dumt att behandla en rygginflammtion med invärtes medicin. Det beror ju på felbelastning.

Varför tycker du att det är dumt att häva inflammationen så snabbt som möjligt, oavsett vad den beror på?

Att däremot medicinera för att sedan fortsätta med samma belastning är dumt, det håller jag med om, men det är ju en annan sak.

På humansidan pratas det ju så mycket om vikten av att snabbt häva inflammationen och smärtan för att undvika att det blir långdragna historier, och sedan när man är smärtfri (så gott som) börja med uppbyggande arbete.
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Jag har fått Metacam utskrivet till pållan 2 ggr. Båda gångerna har hon fått 2 förpackningar (det räckte alltså i 10 dagar)
Tycker att det hjälpte, åtminstone andra gången kunde man se skillnad.
Hur lång behandling de ska ha beror väl på vilken typ av skada det är, på min var det ledinflammation första gången & andra gången att ge under igångsättning efter mjukdelsskada i hoven...
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Det klart att vi ska byta sadel (som det berodde på i det här fallet)
Skulle aldrig medicinera mot något sånt utan att ta reda på VARFÖR hästen har fått ont i ryggen.
Och jag vill att inflammationen ska försvinna så fort som möjligt, och det var veterinärens ordination.
 
Sv: Metacam och behandlingstid

*uppdatering*

Absolut inte bättre i ryggen :(
Dessutom tyckte jag han såg ojämn ut fram igen, och var allmänt muppig när vi var ute och tömkörde = jag tror att han har ont...
Dags att ringa veterinären imorgon igen :(
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Ojdå och jag som inte tyckte att han såg ut att ömma när jag kände :o
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Ingen fara.
Han kanske inte gjorde det då heller.
Ringer Tony imorron och hör vad han säger.
Om du är sugen på att rida får du säkert låna Leiri om du frågar Viktoria.
Hon har lite problems med att han är så pigg :D så han kan behöva röra på sig, så får du rida lite oxå :D

Beson lyckades trassla in sig i tömkörningstömmarna idag oxå... Som tur var gick det bra, tur att han är så lugn även om han blir rädd :/
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Jag har faktist tänkt fråga det när jag hörde att Lina inte var hemma, börjar bli ridsugen nu och dessutom går jag bara halva Torsdagen och annars är jag ledig. jag vet inte om jag törs :D Hon kanske bits :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Metacam och behandlingstid

ha ha näedå ingen fara.
Jag fick hoppa upp idag och hjälpa henne, han vägrade lyssna på henne.
Men sen gick det bra.
Det är bara att fråga, hon är så snäll så!!! :D
 
Sv: Metacam och behandlingstid

Fast iofs tror jag att Lina är hemma igen nu...
Och hon brukar ju ha han på torsdagarna.
Men du kan alltid fråga. Vet inte om hon ska iväg till stugan nåt mer i veckan eller om hon är hemma.
Men fråga Viktoria

Jag ska maila Lina och höra om vilken/vilka dagar som hon inte ska rida.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp