Metafysär osteopati.

Pangare

Trådstartare
Är det någon som har haft en hund med metafysär osteopati?

Min hund har under hösten haft oförklarligt ont i lederna. Han har ibland rört sig som en gammal ko. För drygt tre veckor sedan svullnade en handlove upp ordentligt och han ville ej stödja på benet. Dagen efter så satte han inte ner ett bakben. Han skriker till ibland som om något tar väldigt ont.
Har varit till ortens vet. som trodde på stukning, men efterföljande feber och infekt. enl. blodprov indikerar något annat.
Har legat över en helg på djursjukhuset, röntgades och skickades hem utan att man hittat något annat än befarad stukning i den svullna leden.
Fick i söndags åter akut smärttillstånd så att han vägrade röra sig, åter till djursjukhuset där han nu är inlagd och nu först tar man det tydligen på allvar. Man konstaterade nu att han hade ont i alla leder.
Symptomen stämmer bra med metafysär osteopati och SLE. Provtagning är gjord men resultatet har inte kommit än.

Känner någon till och har erfarenhet av dessa sjukdomar.?
Går det bota så att hunden blir frisk och i så fall hur lång är läkningstiden. Han är ju bara sju månader så kommer han att drabbas av värk så måste jag ju ta bort honom så att han slipper plågas.

Sv: Metafysär osteopati.

Låter ju riktigt hemskt, men samtidigt står det ju att hund med metafysär osteopati svarar snabbt på kortisonbehandling .

Jag fick intrycket när jag läste artikeln att det går att behandla och prognosen ser då ljus ut ?

Tack:
Det var ett par nya uppgifter. SKK:s hade jag läst tidigare.

Man blir ju uppriktigt skärrad och funderar samtidigt på alla dessa foderexperter. Överutfodring varnas det ju för och lika förb. har valpfoder så hög proteinhalt. Hur många skelettfel beror igentligen på för kraftigt valpfoder?

Foderkunniga jag diskuterat just hög protein giva med dementerar bestämt att proteinet skulle på något vis ha en negativ inverkan på valpen så att den växer för fort och att det skulle bli skelettskador till följd av det. ( om det var de du syftade på )

Måste dock erkänna att jag är okunnig på ämnet och som du blir man ju fundersam....

hittade det här med:

Metafysär osteopati eller hypotrofisk osteodystrofi drabbar stora snabbväxande raser. Det finns
idag inga bevisade orsaker men misstänkta orsaker är valpsjukevirus, e-coliinfektion, vitamin c brist,
kärlsjukdomar och det genetiska arvet. Sjukdomen ger celldöd i benets tillväxtzon (metafysen) och
symptom är trötthet, ovilja att gå, hälta och svår smärta. De ben som oftast drabbas är radius, ulna
och tibia, alla finns i hundens extremiteter. På grund av att cellerna i tillväxtzonen dör växer benen
olika fort och får olika längd. Behandlingen är understödjande med smärtlindring, dropp, skydd mot
liggsår samt bevakning då hunden lider risk för blodförgiftning
. (Länk)

och detta:

Vad är HOD?
Kan du kortfattat beskriva vad HOD är.
Prognos? Åtgärd? Rasbundet?
Med vänlig hälsning,
Charlotte

HOD står för Hypertrofisk OsteoDystrofi, som är en smärtande inflammation i tillväxtregionerna i rörbenen hos unga hundar. Ordet "hypertrofisk" står här för ökad tillväxt, "Osteo" för ben och "Dystrofi" för nerbrytning, vilket sammantaget ger en god bild av vad det rör sig om: En inflammation som leder till att tillväxtzonernas celler skadas (bryts ner) och det uppstår en smärtande uppdrivning (ökad tillväxt) i rörbenen.

HOD kallas ibland Metafysosteopati, där "metafys" kommer av den latinska benämningen på tillväxtzonerna, "osteo" från ben och "pati" från sjukdom, en inte fullt lika beskrivande benämning.

Två former ses:
1. Klassisk akut form. Drabbar alltid valpar, oftast i 3-4 månaders ålder. Medelstora och större hundraser som boxer, schäfer, grand danois. Valparna får hög feber och mer eller mindre gravt påverkat allmäntillstånd, matvägrar och har påtaglig smärta i de långa rörbenen, vars tillväxtzoner är uppenbart ömma, breddade och känns varma. Röntgen visar nersmältning (lysis) i skelettets metafyser, parallellt med tillväxtbrosket, och ökad bentäthet (skleros) i tillväxtregionerna. Ibland ses också en rand av nybildat ben utanför benhinnorna.

2. Liknande symtombild, men i betydligt mildare form utan feber kan drabba något äldre valpar (4-6 månader).

Behandlingen i båda fallen inriktar sig på att mildra symtomen med smärtlindring och justering av foderstaten, eftersom för hög giva av kalk och/eller protein anses kunna medverka till HOD.

Prognosen varierar med sjukdomens gravhet. I vissa fall uppstår andra utvecklingsstörningar till följd av HOD (osteochondros, felaktig beställning etcetera) Flertalet fall brukar dock läka ut utan bestående men för hunden.
Christer Nälser
(Länken )Står i mitten nånstans

Senast ändrad:

Det låter verkligen hemskt, har aldrig hört talas om sjukdomen, men det verkar ju som att den går att bota.

I en av Mulles länkar stod man skulle ner med proteinet till runt 19 %.
Valpfodren i det fabrikat jag använder ligger på runt 27 %.
Jag har dock varnats av en vet. tidigare så jag använder sedan några månader vanligt vuxenfoder som ligger på 23 %.

Birgitta Wikström skriver ju i sin bok Hundens sjukdomar att man ska ta foder med mindre energi, protein och kalk till de större raserna för att inte valparna och unghundarna ska växa för snabbt.

Det foderfabrikat som jag använder gör precis tvärtom, värdena för energi, protein och kalk ligger högra än vuxenfoder.

Undra på att det snurrar i skallen :confused::confused:

:eek:

Usch, stackars lillen :crazy:
Måste säga att jag inte tidigare hört talas om dessa sjukdomar och jag lider med både dig och valpen.

Hoppas han svarar väl på behandling och bra att du inte gav upp i sökandet av diagnos..

Har skummat igenom infon i tråden och länkarna lite snabbt bara och känner mig tacksam att det är länge sedan jag födde upp valpar på valpfoder :crazy:

Håller tummar och tassar för hunden "här nere".

Ringde djursjukhuset i afton för att få höra vad som händer. Inga provsvar har ännu kommit. Vet har tagit en massa prov plus röntgen som ska kollas upp, hon misstänker "allt och inget", vilket betyder att hon inte vill säga någonting förrän provsvaren har kommit.

Han var i alla fall pigg och hade ingen feber i dag och verkade ha mindre ont, men det kan ju bero på att han dels har skena på frambenet och dels att han går på smärtstillande medel.

Dessutom är ju Vorsteh alltid pigg om han inte definitivt håller på att dö.

var bor du?? för jag måste bara rekommendera dig en vetrinär som har koll på det i fall det är det...
metafysär osteopati är ju som sagt tillväxt zonerna som krånglar och det borde dom väl se på röntgen?
oftast insjuknar dom vid 4 månaders ålder och det är lite olika om dom klarar det eller inte... många får tas bort ganska omgående. min hade hög feber och kunde inte gå...var först på skara där jag kände att dom inte hade alls koll på detta så jag ringde runt till varenda vetrinär för att sätta mig in i detta. nu är min hund opererad, gjordes vid 9månaders ålder för att dom behöver växa lite till efter operationen men dels för att man ska kunna kompensera så bra som möjligt. problemet är ju att benet växer snett så benet är avsågat och en metall platta är ditsatt, vet får chansa lite på hur mycket. vid ett års ålder friskförklarades min....en stor hyllning till vetrinären...är 100 på att han inte hade levt idagom jaginte kommit till han!!!
pm gärna om du vill ha hans namn...eller får man skriva ut det här?

det där med foder är jättesvårt...många vet vill att man ska ge dom valpfoder för stora hundar för att det ska vara anpassat till dom... jag fick nästan slåss för min sak om att han inte skulle ha valpfoder. sen är min erfarenhet att vet oftast bara är insatta i hill's foder och inte så jättemycket om värden och sånt. jag tog med mig mina siffror på mitt foder och fick hela tiden till svar att dom bara kan sitt foder....
jag hörde av mig till en vet som är grandis uppfödare för att höra hennes åsikt och den var helt annan än vetrinärerna här som ville ge han hill¨'¨s valp...

kom på att han hade skyhöga värden på de röda blodkropparna. usch....låter inte bra!! hoppas verkligen du hittar en suverän vetrinär...jag åkte 2,5 timme enkel väg för att få gå hos den jag ville...litade inte på nån annan...
har skrivit upp hela förloppet i en kalender om du vill veta mer exakt om något!

Ja vettarna kör någon form av gissningstävling. Ok jag förstår att det är svårt att ställa en korrekt diagnos men jag har haft för många alltför enkla svar för att känna mig nöjd.

I alla fall påstår de att det inte är någon form av osteopati. De har kört med en stukning i leden, men kan inte förklara att hunden fick en inflammation som krävde inläggning och antibiotika intravenöst.
När sedan hunden fick så svåra smärtor att han inte kunde gå överhuvudtaget och bara skrek så fort han skulle röra sig, så blev det en veckas inläggning igen.

Sista beskedet hittills från djursjukhuset är att kanske senorna på benen är för korta så att han ska gå med skenor på båda frambenen, koppelrastas på blötmyr eller i lös sand (lös sand saknas och myrarna har börjat frysa till) samt simning (isarna börjar snart lägga). Han får ej ta ett steg ute utan koppel och det har till följd att han har börjat klättra på väggarna. Dessutom ska han ha smärtlindrande medicin två ggr/dag i två månader.

Konstigt att det inte har synts på sju månader tidigare om senorna är för korta. Men vill man inte så tar man enklaste vägen ut.

Uppfödaren kollade med en vet. som hon känner och han konstaterade direkt att symptomen stämmer exakt med sorkpest, och ska då behandlas med tetracylin och då blir de friska på nolltid.
Kollade ved vetten här om hon kunde ta dessa prover och hon skulle kolla. Efter en veckas kollande så hade hon inte kommit någonstans och ringde i dag och meddelade att nu slutar hon sin tjänst.

Alltså tillbaka på ruta 0.

Kollade ved vetten här om hon kunde ta dessa prover och hon skulle kolla. Efter en veckas kollande så hade hon inte kommit någonstans och ringde i dag och meddelade att nu slutar hon sin tjänst.

Alltså tillbaka på ruta 0.

:eek: :eek:

Men jösses, ska eländet aldrig ta slut för den "lille" :crazy:

Jag hoppas verkligen att det löser sig och att du hittar en veterinär som får fram rätt diagnos och medföljande behandling.

Finns det ett ridhus i närheten som du kan få låna när inga hästar är där? Förklarar du läget och att det är sjukgymnastik så kanske de låter dig lösa ett manege kort.

vart bor du då? för jag tycker verkligen att det är viktigt att hitta en vetrinär man känner vet vad dom pratar om...!
den jag skulle vilja rekommendera är en av sveriges enda/bästa ortopeder för hundar och håller nästan bara på med ben problem, typ höfter och sånt. han var guld värd i mitt fall och jag skulle verkligen rekommmendera dig att höra av dig till han! man har inte tid med en massa löst spekulerande och hunden mår dåligt...
han har inte börjat vrida sig utåt i benen?

Liknande trådar

G
Hundhälsa Hej! Min hund är 6 år och fick igår ont i höften (tror jag). Han har tidigare haft samma smärta i höften en gång tidigare för några...
Svar
9
· Visningar
16 593
Senast: Flixon
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 694
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
22 228
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?