MH för BC

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 597
I

isse

Sitter och kollar på hunddata för skojsskull och ser att det är många godkända BC´s som inte har genomfört MH men ändå används i avel. Stämmer min iaktagelse och i så fall, varför eller läser jag bara fel? :)

Sv: MH för BC

Det är öht inte så väldigt vanligt att hundar av raser utan krav på MH går ett MH. Ändå avlas det för fullt.

Dessutom, på BC krävs godkänt vallprov (eller vad det nu kallas) för att man ska få regga avkommorna. På många andra raser krävs inget bevis alls på att hunden går att använda till någonting.

Oj! Det trodde jag var ett grundkrav för alla arbetande och bruksraser :o:p

Men ni som har BC eller erfarenhet av BC, vad och hur går ni på när ni väljer mellan olika linjer och uppfödare?

Nu har jag ingen erfarenhet av BC, men de har ju vallprov som krav. Kan tänka mig att man kan gå efter resultatet där?

Oj! Det trodde jag var ett grundkrav för alla arbetande och bruksraser :o:p

Om det ändå vore så väl..
*drömmer mig bort lite*

På bruksraser har jag för mig att det är krav på sådant. På andra raser är det inte krav på MH. Däremot har vissa krav på ögonlysning/höftröntgen/annat. Många har dock bara rekommendationer från rasklubben på vad man ska avla på, men flera gånger behöver man inte ens uppfylla rekommendationerna för att få valphänvisning via rasklubbens hemsida.

Kolla runt på lite olika rasklubbhemsidor så får du se ;) Har de krav, då står kraven med på sidan någonstans och det brukar inte vara allt för svårt att hitta.

BS's ska väl avlas mer eller mindre uteslutande på vallegenskaper. kan den bara valla så är det liksom skit samma om den är lite skotträdd. men ska man köpa BC som brukshund så är det nog lämpligt att åtminstone föräldrarna har genomfört MH med 1:a på skottet, för ljudkänslighet är mycket vanligt. det är också bra om man träffar lite olika BC's för att få en uppfattning om de olika linjerna, hur de fungerar, hur de vallar osv. min bekant har haft flera BC's, och ingen har varit den andra lik (förutom färgen). jag har också träffat ett gäng hundar från en och samma uppfödare (men olika kullar) och de har också varit som natt och dag. så de verkar vara mycket olika!

Totalt OT men varför ska en brukshund vara skottfast egentligen? (mer än att ju mindre rädslor, desto bättre i vanlig ordning såklart).

Lite knappis.
BCs behöver inte göra MH, rasklubben är relativt ointresserad av att pusha för det, eftersom vi har VP (Vall Prov), som måste vara GK för att man skall få regga valpar, till skillnad mot bruksraser där det endast krävs känd mental status, dvs man kan avla på t ex Collies med 5:or på skottet.
I VP så skall hunden föra fåren/nötterna runt en bana i viss ordning, ett hämt på 100 m tror jag det är, o minst hälften av full poäng på hämtet krävs, likaså på fålla ut o in för att bli godkänd.
Dessutom skall de visa sina tänder fint för domare eller sekreterare, o på hanar skall det tafsas på kulorna, dessa moment får inte fallera, då underkänns hunden.

Ang ljudkänslighet, en hund som springer o gömmer sig när åskan går eller under älgjakten o struntar i djuren den skulle hämta blir inte långlivad på den gården o utesluts från vidare avel.

Tack så mycket för ditt svar :laugh:

Så man skulle alltså kunna generalisera och säga att en BC som har gjort ett godkänt vallhundsprov oftast är bra mentalt också eftersom att det inte går att arbeta med en hund som inte är bra i huvudet?

Beror på vad man menar med "bra i huvudet"..

Om det räcker med att hundarna inte är åskrädda och att det går att kika på tänder & känna dem på pungen för att de ska kallas bra i huvudet, så ja, då är de flesta bra i huvudet :cool:

Totalt OT men varför ska en brukshund vara skottfast egentligen? (mer än att ju mindre rädslor, desto bättre i vanlig ordning såklart).

Därför att från och med lägre klass så ingår platsliggning och budförning med skott.

From högre klass så ersätts budföringen av uppletande (utan skott) men platsliggningen med skott är ju kvar.

Senast ändrad av en moderator:

Beror på vad man menar med "bra i huvudet"..

Om det räcker med att hundarna inte är åskrädda och att det går att kika på tänder & känna dem på pungen för att de ska kallas bra i huvudet, så ja, då är de flesta bra i huvudet :cool:

:angel:
Tja, jag har träffat en del som inte går att ha i möblerade rum, eller i närheten av barn etc... men valla, de kan dem.
:idea:

Precis..

Dito jyckar och inställning finns det inom jakthundsvärlden också. Överdjävliga på sitt jobb, får bra poäng på prov osv, men om alla är bra och stabila i huvudet? Nja.. Inte alla, men så länge de jobbar bra så....

Det är väl där det krockar lite.
Många behöver vall(jakt?)maskiner som mår bra så länge de får arbeta o finns i hem, ibland som familjehundar, men det kan gå fruktansvärt snett om en besökare t ex böjer sig ner i hallen för att ta upp sin mobil från väskan som ringer.
Resultat, en död hund.
När jag läste om det för flera år sedan så förstod jag direkt att det var en BC som fått sätta livet till.
En del hundar är extremt vassa när det gäller, har haft en som tuktade en anfallande tjur, andra som tuktat anfallande gutebaggar/tackor (oinvallade), o den senaste som försvarade mig mot allt som han ansåg farligt, dvs en presumptiv rånare/våldtäktsman. Det kräver en hel del att ha en sådan hund o kunna umgås med folk o fä utan incidenter.

Den där gulliga lurvtussen är inte alltid så gullig.
Många som köper BCs har ingen aning om vad de köper. Vi hade en i Älvdalen som producerade oreggade svrtvita hundar till höger o vänster, såldes till unga tjejer som ville ha en agilityhund.
BK var förtvivlade o SVaK kunde inget göra, väldigt många avlivades väldigt tidigt.
:cry:

Okej, men hur tänker ni när ni tittar på tilltänkta avelsdjur? Hälsar på och tittar när dom tränar förstår jag men gör ni även det med hanen?

Hur gör ni för att inte få en sån hund som inte går att ha i möblerade rum? Även om den är en jävel på att valla så vill man väl ändå att den ska fungera i vanliga vardagen också, eller?

Förlåt om jag är frågvis men jag är väldigt nyfiken :D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 629
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 360
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 865
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att... 2
Svar
35
· Visningar
2 387
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Trött på bete