Midsommarblot

landsbygdsbo

Trådstartare
Man skulle ha varit på plats, med gamla Bettan och IR siktet när nästan 30 får fick sätta livet till i Sörmland


.
 
Jag tycker inte det är ett dugg roligt att raljera över vargdödade får ELLER antyda att jaktbrott är en bra idé. Det måste vara så fruktansvärt för ägarna att förlora sina djur på det sättet.

Vi har problem med rovdjursförvaltningen i det här landet. Extremisterna på båda sidor har för länge ägt debatten, det behövs sansade krafter för att nå en vettig kompromiss.

Faktum är att de flesta i det här landet vill ha kvar öppna landskap och gärna småskalig matproduktion. Det är inte möjligt i många områden idag pga lönsamheten generellt men dessutom inte pga rovdjurstrycket.
 
Man skulle ha varit på plats, med gamla Bettan och IR siktet när nästan 30 får fick sätta livet till i Sörmland


.

Jag var där, en av de första som var på plats och sedan tillbringade hela midsommaraftonen I pissväder till att eftersöka döda och skadade djur. Det absolut värsta jag har varit med om, någonsin. Det går inte att med ord beskriva den vanmakt, panik och smärta som utspelade sig.
Jag är I princip inte emot varg, tycker att det ska kunna gå att leva jämte. MEN, absolut inte så här nära boskapssättningar. Just den här vargen lever I par, alltså 2 st och nu har det konstaterats att de fått valpar. Statisktiskt sett 4 st, vilket betyder 6 st vargar för oss. Helt j-a orimligt.
 
@FreSus: Men fy :( all heder åt dig dock att du hjälpte dina grannar :up:

Jag tror inte många fattar hur mycket bönderna bryr sig om sina djur, ÄVEN i stora besättningar (inte för att det här verkade vara en stor besättning). Det är inte bara produktionsenheter, det är levande djur och den bonde som inte bryr sig kommer inte att få bra resultat. Jag kan fö aldrig komma ihåg att någon bonde jag träffat (och jag har träffat rätt många genom åren) uttryckt något annat än omtanke om sina djur.
 
Jag var där, en av de första som var på plats och sedan tillbringade hela midsommaraftonen I pissväder till att eftersöka döda och skadade djur. Det absolut värsta jag har varit med om, någonsin. Det går inte att med ord beskriva den vanmakt, panik och smärta som utspelade sig.
Jag är I princip inte emot varg, tycker att det ska kunna gå att leva jämte. MEN, absolut inte så här nära boskapssättningar. Just den här vargen lever I par, alltså 2 st och nu har det konstaterats att de fått valpar. Statisktiskt sett 4 st, vilket betyder 6 st vargar för oss. Helt j-a orimligt.
Du vet vem som får bekosta "stadsungarnas" vurm för varg.
De är de som bor där vargen jagar, inte de som bor i städerna.
 
@FreSus: Men fy :( all heder åt dig dock att du hjälpte dina grannar :up:

Jag tror inte många fattar hur mycket bönderna bryr sig om sina djur, ÄVEN i stora besättningar (inte för att det här verkade vara en stor besättning). Det är inte bara produktionsenheter, det är levande djur och den bonde som inte bryr sig kommer inte att få bra resultat. Jag kan fö aldrig komma ihåg att någon bonde jag träffat (och jag har träffat rätt många genom åren) uttryckt något annat än omtanke om sina djur.
Oavsett om man har 10 eller 400 får så innebär ett vargangrepp en traumatisk upplevelse.
Sönderrivna djur, Men ser under vilken panisk skräck de har dött. Till detta kommer den ekonomiska belastningen i form av förstört avelsarbete, "vargsäkra hägn"

Låt staten hålla med hägn, både uppsättning och underhåll.
Redovisa sedan den kostnaden och se hur många personer man kan anställa i vården för dessa miljoner ;)
 
@FreSus: Men fy :( all heder åt dig dock att du hjälpte dina grannar :up:

Jag tror inte många fattar hur mycket bönderna bryr sig om sina djur, ÄVEN i stora besättningar (inte för att det här verkade vara en stor besättning). Det är inte bara produktionsenheter, det är levande djur och den bonde som inte bryr sig kommer inte att få bra resultat. Jag kan fö aldrig komma ihåg att någon bonde jag träffat (och jag har träffat rätt många genom åren) uttryckt något annat än omtanke om sina djur.

Det här var en stor besättning, I just denna hage var det 100 tackor och 100 lamm. Totalt finns det 450 takor och 450 lamm på gården.
Det spelar ingen roll, bonden (min svåger) var helt knäckt. Jag tror det kan ha varit lättare om alla hade varit döda men det var många skadade som fick avlivas på plats med brutna ben, revor I magar så tarmar hängde ut osv osv. Det var fruktansvärt! Alla dessa lamm har de, bönderna, tagit emot vid födseln. De har stenkoll på djuren:cry:
 
Oavsett om man har 10 eller 400 får så innebär ett vargangrepp en traumatisk upplevelse.
Sönderrivna djur, Men ser under vilken panisk skräck de har dött. Till detta kommer den ekonomiska belastningen i form av förstört avelsarbete, "vargsäkra hägn"

Låt staten hålla med hägn, både uppsättning och underhåll.
Redovisa sedan den kostnaden och se hur många personer man kan anställa i vården för dessa miljoner ;)

Staten betalar idag för "vargsäkra" hägn samt ersätter dödade djur samt merkostnader.
Men samtidigt skall tid tas från den dagliga skötseln och allt annat blir eftersatt.
Skattepengarna som går till detta är enorma, pengar som kan användas 1000 ganger bättre!!! Blir så fruktansvärt arg för att vargkramare som sett varg på bild tycker de är såååå fina djur :banghead: inte en endaste av dessa varggullare var på plats och hjälpte till med misären efter vargens kalas. Hyckleri är vad det är!!!
 
Jag tycker inte det är ett dugg roligt att raljera över vargdödade får ELLER antyda att jaktbrott är en bra idé. Det måste vara så fruktansvärt för ägarna att förlora sina djur på det sättet.

Vi har problem med rovdjursförvaltningen i det här landet. Extremisterna på båda sidor har för länge ägt debatten, det behövs sansade krafter för att nå en vettig kompromiss.

Faktum är att de flesta i det här landet vill ha kvar öppna landskap och gärna småskalig matproduktion. Det är inte möjligt i många områden idag pga lönsamheten generellt men dessutom inte pga rovdjurstrycket.
1 Jag raljerar inte, bara pekar på fakta.
2 Skyddsjakt är numera lagligt. Så länge du följer de bestämmelser som gäller.

Du pekar på följderna av vargintroduktionen i områden där det hålls tamdjur.

Vad har du då för förslag att komma tillrätta med problemen.

Följer man diskussionerna i Europa så har man tydligen tagits på sängen.
Man börjar så sakta inse att vargen inte bara är ett vackert rovdjur, utan att den även har en förmåga att anpassa sig till nya miljöer.
Frankrike och Tyskland rapporterar ett stort antal vargangrepp. Danmark står på tur eftersom vargar tagit sig in i landet via Schleswig-Holstein.

Så förmodligen kommer trycket från landsbygden i EU så småningom att förr eller senare tvinga fram ordnad jakt och preventiv jakt i olämpliga områden. Kan bara hoppas på förr... ;)
 
Staten betalar idag för "vargsäkra" hägn samt ersätter dödade djur samt merkostnader.
Men samtidigt skall tid tas från den dagliga skötseln och allt annat blir eftersatt.
Skattepengarna som går till detta är enorma, pengar som kan användas 1000 ganger bättre!!! Blir så fruktansvärt arg för att vargkramare som sett varg på bild tycker de är såååå fina djur :banghead: inte en endaste av dessa varggullare var på plats och hjälpte till med misären efter vargens kalas. Hyckleri är vad det är!!!
Fonderna för vargstängsel räcker väl inte till om alla som har djur på bete kräver det.
Bara på min fastighet blir det över en mil med staket.
Och så går det åt en gubbe som 14 dagar varje år går över staketen + röjer med röjsåg för att hålla gräs o sly borta....
Hä ble durt sa stämman ;)
 
Fonderna för vargstängsel räcker väl inte till om alla som har djur på bete kräver det.
Bara på min fastighet blir det över en mil med staket.
Och så går det åt en gubbe som 14 dagar varje år går över staketen + röjer med röjsåg för att hålla gräs o sly borta....
Hä ble durt sa stämman ;)

Precis. Läste någonstans att ansökningarna för stängsel har ökat med 2000 procent, undrar hur länge regeringen kan gå med på att "skänka" pengar till detta. Inventeringen I Sverige vintern 14/15 landade på 415 djur, det är långt mer än de kom överens om från början.
Alla skriker om djurens rätt, kräver ekologisk uppfödning osv osv, men vurmar ändå för att ha vargen brevid. Hur fan går det ihop?
Jag frågade Länsstyrelsen som var på plats, VARFÖR väljer vargen att riva så manga, varför tar den inte ett djur I taget och nöjer sig med det?
- För att den kan blev svaret. Vargen jagar normalt inte I ett hägn med 200 djur, det är inte så det ser ut I det riktiga livet. Det blir ett smörgasbord utan dess like...
 
Precis. Läste någonstans att ansökningarna för stängsel har ökat med 2000 procent, undrar hur länge regeringen kan gå med på att "skänka" pengar till detta. Inventeringen I Sverige vintern 14/15 landade på 415 djur, det är långt mer än de kom överens om från början.
Alla skriker om djurens rätt, kräver ekologisk uppfödning osv osv, men vurmar ändå för att ha vargen brevid. Hur fan går det ihop?
Jag frågade Länsstyrelsen som var på plats, VARFÖR väljer vargen att riva så manga, varför tar den inte ett djur I taget och nöjer sig med det?
- För att den kan blev svaret. Vargen jagar normalt inte I ett hägn med 200 djur, det är inte så det ser ut I det riktiga livet. Det blir ett smörgasbord utan dess like...
Varför den river så många?
Därför att dess hjärna inte är programmerad till att jaga i hägn.
Samma sak händer när en mård tar sig in i ett hönshus eller en räv kommer åt kaninerna i en kanin bur.
Det är inget rovdjuren rår för. De är inte blodtörstiga bestar för det. Det är vi människor som placerar dem i en situation som blir dem övermäktig.

Skulden ligger hos de personer som lyckats övertala naiva politiker o tjänstemän, att vargen passar och hör hemma här nere i södra delen av landet.
Och att man blundar varje gång som naturen talar om att det inte håller.
 
O, jag är fullt upptagen med att vårda mitt inre får.

Självklart är det synd om de som drabbas, framför allt fåren, men jag orkade bara inte ännu en tråd på temat.
Så ditt hånfulla tonfall berodde på ett utmattningssyndrom? Tja var och en efter sin egen tro ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 519
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 105
Senast: Masqueradee
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: BornAgain
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 728
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp