Svårt att få jobb

Är du med i ett fack så ta hjälp av dem.
Kolla in de olika webinarierna som arbetsförmedlingen har, både direktsända och tidigare sända.
Är du inskriven på arbetsfömedlingen så kan man i vissa fall komma med i program och få hjälp via jobbcoach om bedömningsstödet anser att det är lämpligt
 
Beror på ställe?

Den personalavdelning jag jobbade på under nåt år - de slet bort allt lulllull. Folk häftade fast fröpåsar på brevet. Sökanden layoutade oerhört snygga omslag till sina handlingar osv. Allt togs bort och slängdes.

Det var inte lullullet som var intressant, Det var den sökandes kompetens. Och förmåga att skriva korrekt svenska i sin ansökan.
Det är inte alltid en hit att börja det personliga brevet med "Tjena"
När jag var inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin skulle jag få hjälp att gå igenom mitt cv och personliga brev. Coachen gav sig på designen. Visst, mitt cv blev kortare, men när det gällde det personliga brevet så ändrade de bara designen. Innehållet fick jag ingen feedback alls på. Och designen, tja - det som kom tillbaka till mig såg förjävligt ut milt sagt.

Snacka om slöseri med allas tid. Coacherna kändes som amatörer rakt av.

Någon övrig riktig hjälp har jag aldrig fått av af med mina personliga brev och cv.
 
Det här är jag lite fundersam över för egen del. Jag upplever att jag är helt okej på att skriva CV och personligt brev, och skriver så gott som alltid ett nytt brev för de jobb jag söker. (Att jag upplever att mina formuleringar är helt okej, baserar jag på att när jag sökte jobb aktivt senast så fick jag komma på intervju relativt ofta. AF tyckte inte att jag verkade behöva nån hjälp alls, när jag var inskriven där en sväng efter sjukskrivning för att skydda SGI. Runt sex år sen nu, dock..)

Men. Jag inser att utformningen är väldigt "tråkig", det är liksom svart text på ett vitt papper. Jag oroar mig lite för att "alla andras" CV ser ut som att det är gjort i Photoshop, typ. Men. Jag vet inte hur. Alls. Jag har inga "speciella" program osv till datorn, och vill ärligt talat helst inte köpa något utan kör med OpenOffice för dokument osv (konverterar sen filen till .pdf).
Har du något tips/råd?

(Hoppas att det är okej att jag slänger in frågan.)

//Liten, som känner mig lite dum och får prestationsångest 🙈
Det jag menade med utformning var inte just att man måste ha någon speciell design, färger och former utan att ens CV är inbjudande att läsa. Tydligt uppdelat, bra formuleringar och relevant information som gör det inbjudande att stanna upp och läsa, gör det tydligt att hitta det man är intresserad av osv. Mitt CV är också svart text på vitt papper men när jag använde det sist fick jag höra att det var ett av de bästa CVna de sett på länge, och det var inte pga några speciella meriter eller utbildningar.
 
Beror på ställe?

Den personalavdelning jag jobbade på under nåt år - de slet bort allt lulllull. Folk häftade fast fröpåsar på brevet. Sökanden layoutade oerhört snygga omslag till sina handlingar osv. Allt togs bort och slängdes.

Det var inte lullullet som var intressant, Det var den sökandes kompetens. Och förmåga att skriva korrekt svenska i sin ansökan.
Det är inte alltid en hit att börja det personliga brevet med "Tjena"
Så var det när jag jobbade med rekrytering också. Så länge inte CVt var så illa skrivet att man inte förstod alls vad den sökande hade gjort i yrkeslivet, så spelade typsnitt, layout, etc i princip ingen roll, i vart fall inte i relation till hur viktiga de faktiska meriterna var. Och då inte bara de formella meriterna, utan lite krasst om personen ifråga verkade ha erfarenhet av exakt det personen skulle göra på den aktuella tjänsten, och dessutom kunna göra det bra och problemfritt. Man letade liksom efter lågriskkandidaterna.
 
Det här är jag lite fundersam över för egen del. Jag upplever att jag är helt okej på att skriva CV och personligt brev, och skriver så gott som alltid ett nytt brev för de jobb jag söker. (Att jag upplever att mina formuleringar är helt okej, baserar jag på att när jag sökte jobb aktivt senast så fick jag komma på intervju relativt ofta. AF tyckte inte att jag verkade behöva nån hjälp alls, när jag var inskriven där en sväng efter sjukskrivning för att skydda SGI. Runt sex år sen nu, dock..)

Men. Jag inser att utformningen är väldigt "tråkig", det är liksom svart text på ett vitt papper. Jag oroar mig lite för att "alla andras" CV ser ut som att det är gjort i Photoshop, typ. Men. Jag vet inte hur. Alls. Jag har inga "speciella" program osv till datorn, och vill ärligt talat helst inte köpa något utan kör med OpenOffice för dokument osv (konverterar sen filen till .pdf).
Har du något tips/råd?

(Hoppas att det är okej att jag slänger in frågan.)

//Liten, som känner mig lite dum och får prestationsångest 🙈
Jag tror inte det behövs. Jag har korrekta men ”tråkiga” handlingar (trots att jag kan layouta), man får ju hoppas att kompetensen är viktigast :)
 
Jag tror inte det behövs. Jag har korrekta men ”tråkiga” handlingar (trots att jag kan layouta), man får ju hoppas att kompetensen är viktigast :)

Jag tror att det är många som glömmer ideellt arbete. Upplever att det kan väga tungt i ett cv! Visar ofta att en är driven, har ett samhällsengagemang, är idéburen och inte är rädd för att hugga i där det behövs. Många bra egenskaper att också ha i arbetslivet!
 
Från en som jobbar med rekrytering och läser en tio CV'n och PB'n i veckan (min högst personliga åsikt):

- Skriv ut VART du jobbat någonstans (och snälla - svara på frågor kring det under intervjun så att vi slipper slita svarat ur dig...).
- ÅÅMMDD-ÅÅMMDD på 20-talet anställningar blir bara jobbigt att läsa. År, kanske månad räcker. Slå hellre ihop anställningar typ "Vikarie 2020-2023 på X, Y och Z-skolorna".
- Självskattning med stjärnor eller liknande på olika egenskaper. Bara nej.
- Dubbelkolla formatering när du sparat som PDF så att allt ser bra ut.
- Skriv personligt, inte privat.
- Har du laddat ned en mall, kolla hur upplösningen blir när du sparar. Har haft CV'n där jag skickat avslag för att jag inte kan läsa vad som står.
- Ha en bild med någonstans. För mig är det 100% bara för att kunna koppla informationen till en människa, och sen ha en minnesbild från intervju när jag går igenom 30-40 CV'n igen.
 
- ÅÅMMDD-ÅÅMMDD på 20-talet anställningar blir bara jobbigt att läsa. År, kanske månad räcker. Slå hellre ihop anställningar typ "Vikarie 2020-2023 på X, Y och Z-skolorna".

Tack för att du bekräftar detta! Jag har alltid haft en vag känsla av att jag borde ha fulla datum på alla anställningar, men har aldrig fått in vanan att dokumentera exakta start- och slutdatum. Nu kan jag släppa den tanken och fortsätta med mitt månad/år-system :bow:
 
Tack för att du bekräftar detta! Jag har alltid haft en vag känsla av att jag borde ha fulla datum på alla anställningar, men har aldrig fått in vanan att dokumentera exakta start- och slutdatum. Nu kan jag släppa den tanken och fortsätta med mitt månad/år-system :bow:
Jag tycker i alla fall att exakta datum är onödiga. För oss spelar det liksom ingen roll om du slutade på en måndag eller onsdag. Har varit med om extremfall där det till vänster bara är en kakafoni av siffror rad efter rad vilket gjorde det svårt att ens utläsa hur länge anställningarna hade varit. Sju år eller tre veckor, vem vet?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 687
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 260
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp