Svårt att få jobb

Jag tror som det kom fram i förra tråden, att det skulle vara gynnsamt för dig att ta dig igenom sluttampen av utbildningen så du får din examen.

Sen som de andra säger, söka brett även jobb man kanske inte är helsåld på från början, och så ett specialskrivet personligt brev som svarar på respektive jobbannons. Mitt jobb jag har nu ville jag inte ens ha från början men min tränare övertalade mig att det säkert är kul. Tre år senare är jag kvar i samma bolag, visserligen flyttat runt mellan butiker men det blev en sån himla fullträff fastän jag inte trodde det själv från början. Ibland blir det så och det jobbet kan sedan leda vidare till något annat senare. Kanske inom samma företag, eller inom något annat som ser det som meriterande att du provat på nåt liknande tidigare. Lycka till!
 
Men mitt cv och personligt brev är så bra som de bara kan bli funkar tydligen ändå Inte

Har du haft något proffs som gått igenom ditt CV och personliga brev?

Jag tyckte att jag hade ett bra upplägg i mina dokument. Tills jag nyttjade en medlemsförmån från mitt fackförbund. Nämligen att ett proffsföretag gick igenom min CV och personliga brev. Ja, jisses säger jag bara. Jag fick göra om allt från grunden, men det blev sjuk bra och en stor skillnad just när det gäller första responsen. Blev uttagen till flera intervjuer för olika jobb direkt efter att jag ändrat mina dokument.

Eftersom du inte går vidare i rekryteringsprocessen så är det faktiskt steg ett. Att låta ett proffs gå igenom en ansökningshandlingar.

/Lizzie
 
Har du haft något jobb alls eller "bara" pluggat? Det är alltid bättre att kunna visa att man varit duktig på ett jobb, vilket som helst(!) än att man pluggat, avslutat sina studier och sedan försöker få jobb.

Jag tex jobbade en period som brevbärare. Inget som gav några karriärmöjligheter, inget jag ville jobba hela livet med heller. Men jag fick massor av arbetslivserfarenhet, fick nya vänner, kunde visa för andra arbetsgivare att jag kunde vara duktig på en arbetsplats och kollegor kunde lägga in ett gott ord för mig när det frågades efter referenser.

Så tack vare det fick jag ett jobb som passade mig bättre, därifrån kunde jag få ett ännu roligare och bättre jobb osv.
 
Har du haft något jobb alls eller "bara" pluggat? Det är alltid bättre att kunna visa att man varit duktig på ett jobb, vilket som helst(!) än att man pluggat, avslutat sina studier och sedan försöker få jobb.

Jag tex jobbade en period som brevbärare. Inget som gav några karriärmöjligheter, inget jag ville jobba hela livet med heller. Men jag fick massor av arbetslivserfarenhet, fick nya vänner, kunde visa för andra arbetsgivare att jag kunde vara duktig på en arbetsplats och kollegor kunde lägga in ett gott ord för mig när det frågades efter referenser.

Så tack vare det fick jag ett jobb som passade mig bättre, därifrån kunde jag få ett ännu roligare och bättre jobb osv.

Ja så är det verkligen!

Såvida man inte söker jobb som typ kirurg och ba ”jag har god erfarenhet av hobbykirurgi” ;)
 
Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för ev. intervju. Vad gör man vid det här laget? Det känns så hopplöst… jag är utbildad barnskötare men får inga jobb ändå bara vikariat hit å dit. Man har tröttnat på det här . Det är liksom samma mantra jag har många gånger funderat på att starta eget men vad i sådana fall? Och hur går man tillväga med detta? Livet känns tufft 😞

Ha det gott!

Vönligen
Kristina

Hur lyfter du fram din utbildning? Jag uppfattar det som att du har en barnskötarutbildning samt en oavslutad förskolelärarutbildning.

Jämför följande två sätt att skriva fram den utbildning du har:

1.
*Barnskötarutbildning från utbildningen X
*Barns utveckling och lärande 7,5 hp
*Sociala relationer i förskolan 7,5 ho
*Pedagogisk dokumentation, etik och lärande 7,5 hp
*etc (stolpa alla relevanta kurser du har avklarade)

2.
*Barnskötarutbildning från utbildningen X
*X terminer på Förskolelärarprogrammet

Nu vet jag inte hur du skriver fram din kompetens, men vad jag tror är superviktigt är att du skriver fram din kompetens som barnskötare och inte som en nästan färdig förskolelärare. Det ska framgå att du inte bara har en barnskötarutbildning, utan att du även har läst en massa relevanta kurser som rör barns utveckling, barns relation till varandra och till vuxna, osv. Det ska absolut inte framgå att du har ett avbrott på en nästan färdig förskolelärarutbildning.
 
Har du haft något jobb alls eller "bara" pluggat? Det är alltid bättre att kunna visa att man varit duktig på ett jobb, vilket som helst(!) än att man pluggat, avslutat sina studier och sedan försöker få jobb.

Jag tex jobbade en period som brevbärare. Inget som gav några karriärmöjligheter, inget jag ville jobba hela livet med heller. Men jag fick massor av arbetslivserfarenhet, fick nya vänner, kunde visa för andra arbetsgivare att jag kunde vara duktig på en arbetsplats och kollegor kunde lägga in ett gott ord för mig när det frågades efter referenser.

Så tack vare det fick jag ett jobb som passade mig bättre, därifrån kunde jag få ett ännu roligare och bättre jobb osv.

Och sen är det av någon anledning lättare att få jobb om man redan har jobb. Spelar liksom ingen roll vad det är för jobb, tror det signalerar att man helt enkelt är "anställningsbar".
 
Hur lyfter du fram din utbildning? Jag uppfattar det som att du har en barnskötarutbildning samt en oavslutad förskolelärarutbildning.

Jämför följande två sätt att skriva fram den utbildning du har:

1.
*Barnskötarutbildning från utbildningen X
*Barns utveckling och lärande 7,5 hp
*Sociala relationer i förskolan 7,5 ho
*Pedagogisk dokumentation, etik och lärande 7,5 hp
*etc (stolpa alla relevanta kurser du har avklarade)

2.
*Barnskötarutbildning från utbildningen X
*X terminer på Förskolelärarprogrammet

Nu vet jag inte hur du skriver fram din kompetens, men vad jag tror är superviktigt är att du skriver fram din kompetens som barnskötare och inte som en nästan färdig förskolelärare. Det ska framgå att du inte bara har en barnskötarutbildning, utan att du även har läst en massa relevanta kurser som rör barns utveckling, barns relation till varandra och till vuxna, osv. Det ska absolut inte framgå att du har ett avbrott på en nästan färdig förskolelärarutbildning.

Ja men verkligen!

I första exemplet framstår det ju som en person som läst många för arbetet relevanta kurser. I det andra blir fokus på en avbruten/ej genomförd utbildning
 
Och sen är det av någon anledning lättare att få jobb om man redan har jobb. Spelar liksom ingen roll vad det är för jobb, tror det signalerar att man helt enkelt är "anställningsbar".
Det håller jag dock inte med om. När jag skulle bort från brevbärarjobbet var det först när jag sagt upp mig som jag fick möjlighet till annat jobb. Jag sökte massor av jobb, t.o.m. sådana där deras beskrivning av vad de sökte lät exakt som mitt personliga brev/cv. Fick ändå inte komma till intervju. Sedan sa jag upp mig, skrev med i ansökan att jag har sagt upp mig för att jag vill göra något nytt, är kvar som timmis men kan börja nya jobbet precis när som helst. Vips så blev jag kallad på intervju till 4 av 5 jobb jag sökte. Vet inte om det hade att göra med typen av jobb jag sökte, men det verkade som att alla såg det som ett oöverstigligt problem att man inte kunde börja typ dagen efter intervju :meh:
 
Det håller jag dock inte med om. När jag skulle bort från brevbärarjobbet var det först när jag sagt upp mig som jag fick möjlighet till annat jobb. Jag sökte massor av jobb, t.o.m. sådana där deras beskrivning av vad de sökte lät exakt som mitt personliga brev/cv. Fick ändå inte komma till intervju. Sedan sa jag upp mig, skrev med i ansökan att jag har sagt upp mig för att jag vill göra något nytt, är kvar som timmis men kan börja nya jobbet precis när som helst. Vips så blev jag kallad på intervju till 4 av 5 jobb jag sökte. Vet inte om det hade att göra med typen av jobb jag sökte, men det verkade som att alla såg det som ett oöverstigligt problem att man inte kunde börja typ dagen efter intervju :meh:

Jag tror att det beror helt på vilket typ av jobb det är!
 
Det håller jag dock inte med om. När jag skulle bort från brevbärarjobbet var det först när jag sagt upp mig som jag fick möjlighet till annat jobb. Jag sökte massor av jobb, t.o.m. sådana där deras beskrivning av vad de sökte lät exakt som mitt personliga brev/cv. Fick ändå inte komma till intervju. Sedan sa jag upp mig, skrev med i ansökan att jag har sagt upp mig för att jag vill göra något nytt, är kvar som timmis men kan börja nya jobbet precis när som helst. Vips så blev jag kallad på intervju till 4 av 5 jobb jag sökte. Vet inte om det hade att göra med typen av jobb jag sökte, men det verkade som att alla såg det som ett oöverstigligt problem att man inte kunde börja typ dagen efter intervju :meh:
Jag har också den erfarenheten från min tidigare bransch. Så många jobb jag fått tacka nej till för att jag har haft uppsägningstid och de absolut inte kunnat vänta. Min nya bransch däremot är det mer vanligt att de väntar in en och oftast betydligt längre uppsägningstider. Så jag upplever att det beror mycket på bransch och jobb om det är enklare att få jobb om man redan har jobb.
 
Hur vet du det? Nån annan får ju dom jobben du söker så deras cv och personliga brev är ju uppenbarligen bättre...
Fast det kan ju bero på att de har annat att sätta på CVt. Det handlar ju inte bara om hur man skriver sitt CV, utan också om vilka meriter och erfarenheter man har att sätta dit, tänker jag.
 
Men mitt cv och personligt brev är så bra som de bara kan bli funkar tydligen ändå Inte
Rakt på sak - det är de (nästan) aldrig.

Om du söker rätt jobb, dvs jobb du har meriter och utbildning för, men ändå aldrig kommer på intervju är det de handlingar du skickar in du måste börja jobba med. Hur presenterar du dig själv, din utbildning och dina meriter?

Ta hjälp med detta.
 
Rakt på sak - det är de (nästan) aldrig.

Om du söker rätt jobb, dvs jobb du har meriter och utbildning för, men ändå aldrig kommer på intervju är det de handlingar du skickar in du måste börja jobba med. Hur presenterar du dig själv, din utbildning och dina meriter?

Ta hjälp med detta.
Det beror ju också på hur den lokala arbetsmarknaden ser ut, vilka man konkurrerar med.

Mycket handlar ju om vad som faktiskt står på CVt. Det är inte alls sagt att alla kvalificerade kallas på intervju, om det är många sökande. Två personer med barnskötarutbildning som har arbetat i 10 år kan ju ha väldigt olika yrkesbanor, vilket gör att en arbetsgivare uppfattar dem som olikt lämpade för tjänsten.
 
Tror jag skrev det i den förra tråden, flytta! Det finns massor med den typen av jobb bara du kan tänka dig att flytta.
 
Det beror ju också på hur den lokala arbetsmarknaden ser ut, vilka man konkurrerar med.

Mycket handlar ju om vad som faktiskt står på CVt. Det är inte alls sagt att alla kvalificerade kallas på intervju, om det är många sökande. Två personer med barnskötarutbildning som har arbetat i 10 år kan ju ha väldigt olika yrkesbanor, vilket gör att en arbetsgivare uppfattar dem som olikt lämpade för tjänsten.
Fast det kan ju bero på att de har annat att sätta på CVt. Det handlar ju inte bara om hur man skriver sitt CV, utan också om vilka meriter och erfarenheter man har att sätta dit, tänker jag.
Jo det är ju delvis det jag menar. Nu verkar ju ts kunna få olika vikariat så lite lär väl finnas där så då är det kanske hur det presenteras.
 
Jo det är ju delvis det jag menar. Nu verkar ju ts kunna få olika vikariat så lite lär väl finnas där så då är det kanske hur det presenteras.
Det kan ju vara fler och bättre sökanden till tjänster än till vikariat, eftersom tjänsterna är mer attraktiva.
 
Är det många sökande på en tjänst (vilket det ofta är på tjänster där det inte krävs specifik utbildning) så går ofta många kandidater bort för att man har ett allt för generiskt och intetsägande CV. Kan man inte skylta med specifik kompetens så måste man stå ut på något annat sätt och fånga rekryterarens uppmärksamhet. Även en ganska torftig och kort meritlista kan göras intressant med rätt typ av utformning och formulering.

Det här är jag lite fundersam över för egen del. Jag upplever att jag är helt okej på att skriva CV och personligt brev, och skriver så gott som alltid ett nytt brev för de jobb jag söker. (Att jag upplever att mina formuleringar är helt okej, baserar jag på att när jag sökte jobb aktivt senast så fick jag komma på intervju relativt ofta. AF tyckte inte att jag verkade behöva nån hjälp alls, när jag var inskriven där en sväng efter sjukskrivning för att skydda SGI. Runt sex år sen nu, dock..)

Men. Jag inser att utformningen är väldigt "tråkig", det är liksom svart text på ett vitt papper. Jag oroar mig lite för att "alla andras" CV ser ut som att det är gjort i Photoshop, typ. Men. Jag vet inte hur. Alls. Jag har inga "speciella" program osv till datorn, och vill ärligt talat helst inte köpa något utan kör med OpenOffice för dokument osv (konverterar sen filen till .pdf).
Har du något tips/råd?

(Hoppas att det är okej att jag slänger in frågan.)

//Liten, som känner mig lite dum och får prestationsångest 🙈
 
Det här är jag lite fundersam över för egen del. Jag upplever att jag är helt okej på att skriva CV och personligt brev, och skriver så gott som alltid ett nytt brev för de jobb jag söker. (Att jag upplever att mina formuleringar är helt okej, baserar jag på att när jag sökte jobb aktivt senast så fick jag komma på intervju relativt ofta. AF tyckte inte att jag verkade behöva nån hjälp alls, när jag var inskriven där en sväng efter sjukskrivning för att skydda SGI. Runt sex år sen nu, dock..)

Men. Jag inser att utformningen är väldigt "tråkig", det är liksom svart text på ett vitt papper. Jag oroar mig lite för att "alla andras" CV ser ut som att det är gjort i Photoshop, typ. Men. Jag vet inte hur. Alls. Jag har inga "speciella" program osv till datorn, och vill ärligt talat helst inte köpa något utan kör med OpenOffice för dokument osv (konverterar sen filen till .pdf).
Har du något tips/råd?

(Hoppas att det är okej att jag slänger in frågan.)

//Liten, som känner mig lite dum och får prestationsångest 🙈
Beror på ställe?

Den personalavdelning jag jobbade på under nåt år - de slet bort allt lulllull. Folk häftade fast fröpåsar på brevet. Sökanden layoutade oerhört snygga omslag till sina handlingar osv. Allt togs bort och slängdes.

Det var inte lullullet som var intressant, Det var den sökandes kompetens. Och förmåga att skriva korrekt svenska i sin ansökan.
Det är inte alltid en hit att börja det personliga brevet med "Tjena"
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 688
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 264
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 126
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 454
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp