Mikmar kombinations-bett

Sv: Mikmar kombinations-bett

Peach skrev:
Det jag tänkte på när jag tittade på en del av de videorna som ligger på deras hemsida är att nästan alla håller på med western och rider på långa tyglar. Det borde ju också innebära en stor skillnad i bettets funktion?! Ett bett som "bara ligger där" eller ett som sitter på en hopphäst i världseliten där ryttaren rider på korta tyglar och verkligen har "kontakt" hela tiden..

Mikmar bettet är från början ett westernbett och i westernridningen tror jag att bettet är helt ok då det rids med minimal tygelkontakt men i munnen på en hopphäst med en ryttare som sliter och drar så kan det ju knappast vara trevligt för hästen. :crazy:

Nej det var precis det jag tänkte på. Speciellt den där "spaden" i mitten som åker upp i gommen! Då hade jag också böjt på huvudet.. :eek: :crazy:

Så drar man igen nosen på de stackars hästarna med en rem så att de inte kan gapa...

Ja den såg otäck ut!! Tittade på en video om olika sätt man kan fästa tyglarna i bettet och ett av de mest populära sätten var visst att fästa tyglarna i det där snöret över näsan.. *ajajaj*

alltså, nu får jag väl skäll ... men jag tycker inte att det är ett så hemskt bett.
det är rakt- direkt eftergift. lite väl stor bricka i munnen dock
snöret ger den verkan som man egentligen vill, sänk huvudet. på ett tränsbett blir det egentligen tvärtom då bettet sticker hästen i gommen vid tygeltag. (ej tredelade i samma utsträckning.
skänklarna är rätt korta jämfört med mååånga andra bett. och det rids med två tyglar till skillnad mot pelham. alltså kan man välja, hästen kan välja lite oxå. och jag tror ingen i Sverige kommer sätta ett sånt bett i en nybörjares hand pga utseendet o kostnaden såklart.
jag föredrar det bettet jämfört med pessoa betten eller tvådelade tjocka pelham som "alla " har på en ponnyhopptävling.

/jenny, väntar på smisk

Men

Smisk ska du inte få, men jag är ändå lite i tvil om Mikmar-bettets lämplighet för "engelsk ridning". För westernridning där ryttaren mest rider på långa tyglar så tycker jag inte att det ser värre ut än många andra "westernbett", men för vanlig engelsk ridning så ser det lite våldsamt ut.
Vad gör den där "spaden" i mitten för nytta egentligen (förutom att göra ont och riskera att fastna i gommen) och på videon sade dem att man kunde rida med både en och två tyglar varav den ena varianten var att bara fästa tyglarna (ett par) i det snöret som går över hästens nos! I en annan video sade dem att bettet hjälper bra på häster som går med huvudet i luften och då frågar jag mig om man inte borde undersöka varför hästen går med huvudet i luften innan man sätter på ett Mikmar??! Finns många fler exempel men jag orkar inte skriva alla här..

Jag har inte provat bettet själv (och tänker inte göra det heller) så jag kanske ska vara försiktig med att uttala mig, men jag tycker ändå att det borde finnas andra alternativ..

snigelfarmor skrev:
snöret ger den verkan som man egentligen vill, sänk huvudet

Och då arbetar förstås hästen i rätt form, bara för att den sänker huvudet? :confused: :crazy:
Hejja!

JAg såg det bettet på falsterbo horseshow i sommras plus andra mer eller mindre totyr redskap.
36_1_28.gif

Senast ändrad:

Av mig får du inte smisk ;) MEN, jag håller med en av föregående talare om att det vore bättre att skola hästen till bättre samarbete/lydnad istället :p Jag blir så besviken när jag ser sånt här eftersom jag mitt dumma nöt tycker att ryttarna verkar och ser så duktiga ut. Istället verkar det handla om bästa hjälpmedel och pengar :confused:

Det kan ju faktiskt vara så att de ryttarna som varit nämnda tidigare i denna tråd är så pass skickliga att de kan använda dessa bett rätt?

Detta bett var ju från början inte alls tänkt till den engelska ridningen utan till westernridning där det oftast rids med minimal kontakt med hästens mun.

I hoppning har jag aldrig sett någon rida med lös tygel....

trainhalter.gif

lunging_18.gif

vad är detta bra för?
metall på nosryggen?? jag skulle ALDRIG få för mig att ens ha något sådant i närheten av en häst :mad:
fy vad människor kan komma på hemska saker

Ja, man kan ju börja undra...

Med sådana där prylar så är det väl inte konstigt att hästen går "fantastiskt", den vågar ju inte annat.

ja, som tex nosgrimmor o metallbett på känsliga laner. eller kindkedjor? sporrar som obligatoriskt, sandhagar a 20 kvm, mm.

bara sätter lite perspektiv på det hela. Självklart tycker jag det verkar korkat att ha en metalring runt mulen. Var hittade du bilderna??

Uppdaterar mitt inlägg med :

The Mikmar Training Halter is an excellent training aid. It provides control while the horse is being handled from the ground, and encourages respect and a proper mental attitude. Superior to stud chains, the halter creates no unwanted pinching, catching up or locking in place. Pressure can be applied and released immediately at the handler’s discretion. It is available in Horse and Arab sizes, with adjustable headstall.

alltså bättre än grymma kedjor som MÅNGA använder sig av. så nu tycker jag det är en bra uppfinning, så länge den tas av i hagen, i boxen, vid uppbindning.

Senast ändrad:

oj...nu ser jag att jag glömt skriva att man bör träna hästarna så att de lyssnar utan något annat än det vanliga grismkaftet..är emot både kedjor och metalringar alltså! men folk lär ju använda kedjor ändå ..

Elit ryttarna eller ryttare som rider på vädigt hög nivå rider oftast på sådana bett för att kuna ta tillbaka hästen snabbt om det skullee behövas donm är ochså så rutinerade så dom inte hänger eller drar i munnen på hästen i onädan.

Tyvärr är det några som ser upp till alla dessa ryttare och vill rida på samma bett som dom men om man tittar rider inte elitryttarna på deta bett jämt utan på dom stora tävlingarna allså inte i onödan.

Används det bara rätt så är det inte nått fel på detta bett men tyvärr misbrukas dom av okuniga :crazy:

Centaur skrev:
Precis. Samma med Myler betten som var så poppis för nåt år sen. Jag anser att om man inte kan rida sin häst på ett vanligt tränsbett (evt hack om hästen har problem i munnen) så får man skola den bättre...
Inte konstigt att hästarna knäcker av i nacken med mikmar, snöret som går över nosryggen är tunnt och stel ----> ont när man tar i tyglarna.
i många fall håller jag med dig., men det finns de fall (jag känner bara en faktiskt) där kilovis med olika bett har provats, häster har varit livsfarlig att hoppa, är det mindre än 4 meter till hindret så ansåg hästen att det inte fanns plats för ett till galoppsprång och hoppade sonika av, vid att 80 cm hinder.. hästen var för het på hinder men blev som förbytt när mikmarbettet provades, galoppen gick helt plötsligt att reglera samt att hästen inte såg varje hinder som ev 145 cm hög trippelbarr..

där funkade det.. men på de allra flesta hästarna behövs inte detta starka bett..

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 616
Senast: Ragdoll
·
Hemmet Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i... 6 7 8
Svar
154
· Visningar
11 610
Senast: sthu
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 944
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 151
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka