Mikromineraler och IRhäst

Ja det är lite så det känns, att höet kan ställa till det. Ev kan jag fasa ut det framöver och bara ha henne på hösilaget. Vi har ju dessutom redan rätt mycket järn i hösilaget (16kg skulle ge 793,6Fe).
Även fast jag har ett (extremt)överskott på järn, ska jag balansera kopparn efter Fe ändå?

Ja, du ska balansera kopparn också. Du bör ge en tredjedel koppar av mängden zink du ger. Mängden zink du ger balanserar du efter järnet så det blir 3:3:3:1
Precis som SpaderÄss skriver bör du ge 20% mer zink än hästen får i sig järn.
 
Ja, du ska balansera kopparn också. Du bör ge en tredjedel koppar av mängden zink du ger. Mängden zink du ger balanserar du efter järnet så det blir 3:3:3:1
Precis som SpaderÄss skriver bör du ge 20% mer zink än hästen får i sig järn.
Ja det vet jag, att man balanserar kopparn också. :)
Men jag vet inte om jag bara har en tankevurpa nu. Om man ska ge 3:3:3:1, där järn 'leder' riktvärdet men ge 20% Mer zink än järn så stämmer ju inte kvoten till 100%?
Det är den där 20%-aren som ställer till det då jag inte läst det någonstans? Eller har jag bara missat det?
 
Hon väger ca 590 och går ungefär någonstans lätt mot medel (dressyrhäst på lösdrift).
Om jag tar bort höet och ger 16 kg hösilage så blir värdena
Fe 793.6
Mn 217.6
Zn 217.6
Cu 113.92

Du bör ge mineraler som täcker medelhårt arbete vilket ger följande behov:
Fe = 531 mg
Mn = 637 mg
Zn = 637 mg
Cu = 212 mg

Kvoten Fe:Cu bör helst inte vara högre än 4:1. Med Fe = 793,6 mg och Cu = 212 så blir kvoten 3,74 vilket är OK. Jag skulle därför ge följande tillskott:

Mn = 637 – 217,6 = 420 mg
Zn = 637 – 217,6 = 420 mg
Cu = 212 - 113,92 = 98 mg
 
Du bör ge mineraler som täcker medelhårt arbete vilket ger följande behov:
Fe = 531 mg
Mn = 637 mg
Zn = 637 mg
Cu = 212 mg

Kvoten Fe:Cu bör helst inte vara högre än 4:1. Med Fe = 793,6 mg och Cu = 212 så blir kvoten 3,74 vilket är OK. Jag skulle därför ge följande tillskott:

Mn = 637 – 217,6 = 420 mg
Zn = 637 – 217,6 = 420 mg
Cu = 212 - 113,92 = 98 mg
Per dag? I pulverform? Är inte det ganska mycket?
Jag misstänker att det kan bli väldigt svårt att få i kusen det.
Är det bäst att köpa var för sig eller finns det någon blandning som kan passa mitt och hästens behov?
 

Ja, värdena är per dag. Du hittar din hästs mineralbehov här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Klicka på “Animal Specification” och ange din hästs ideala vikt samt ange “Moderate” för work load. Om du sen klickar på “Other Nutrients” så får du erfoderliga minimimängder av Fe, Mn, Zn och Cu. Dock ser jag att man får felaktiga värden vilket är lite pinsamt inte minst för den som har gjort det här programmet. Man får samma värden som för endast underhåll oavsett om och hur mycket hästen arbetar. Behoven ökar med ökad arbetsinsats så det är fel i programmet. Detta var inte alls bra. Då kan man förmoda att det kan vara flera felaktigheter i detta program.

Hur ska man då veta hur mycket mineraler man ska ge sin häst?

Antingen får man skaffa den amerikanska fodernormen NRC 2007, ett avancerat foderstatsprogram vars namn man nog inte får nämna här eller så kan man bli medlem i foderstatsgruppen. Där finns kalkylblad som man kan använda.


I vilken form du vill ge mineralerna är upp till dig.

Är det bäst att köpa var för sig eller finns det någon blandning som kan passa mitt och hästens behov?

Du får leta själv efter ett mineraltillskott som innehåller lika mycket zink som mangan och en tredjedel koppar och som dessutom inte innehåller något järn. Hittar du en sån blandning så är det ju enklare än att väga upp mangan- zink- och koppartillskott var för sig.

Lycka till!!:D
 
Ja, värdena är per dag. Du hittar din hästs mineralbehov här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Klicka på “Animal Specification” och ange din hästs ideala vikt samt ange “Moderate” för work load. Om du sen klickar på “Other Nutrients” så får du erfoderliga minimimängder av Fe, Mn, Zn och Cu. Dock ser jag att man får felaktiga värden vilket är lite pinsamt inte minst för den som har gjort det här programmet. Man får samma värden som för endast underhåll oavsett om och hur mycket hästen arbetar. Behoven ökar med ökad arbetsinsats så det är fel i programmet. Detta var inte alls bra. Då kan man förmoda att det kan vara flera felaktigheter i detta program.

Hur ska man då veta hur mycket mineraler man ska ge sin häst?

Antingen får man skaffa den amerikanska fodernormen NRC 2007, ett avancerat foderstatsprogram vars namn man nog inte får nämna här eller så kan man bli medlem i foderstatsgruppen. Där finns kalkylblad som man kan använda.



I vilken form du vill ge mineralerna är upp till dig.



Du får leta själv efter ett mineraltillskott som innehåller lika mycket zink som mangan och en tredjedel koppar och som dessutom inte innehåller något järn. Hittar du en sån blandning så är det ju enklare än att väga upp mangan- zink- och koppartillskott var för sig.

Lycka till!!:D

Kan man inte titta i tabellerna här: http://www.nap.edu/read/11653/chapter/1 ? Från sidan 293. Tycker det ser ut som att man kan kolla olika arbeta också?

Här läser jag iaf utefter vikt, min häst gör inget stort jobb :)
 
Ja det vet jag, att man balanserar kopparn också. :)
Men jag vet inte om jag bara har en tankevurpa nu. Om man ska ge 3:3:3:1, där järn 'leder' riktvärdet men ge 20% Mer zink än järn så stämmer ju inte kvoten till 100%?
Det är den där 20%-aren som ställer till det då jag inte läst det någonstans? Eller har jag bara missat det?

Jag skulle rekommendera dig att gå med i SpaderÄss foderstatsgrupp på Yahoo och läsa dokumenten där om du verkligen vill lära dig mer om att balansera mikromineraler.
Tidigare gav jag endast efter järnet som riktmärke men nu har jag förstått det som att NRC 2007:s rekommendationer är lågt satta och att det oftast behövs mer zink och koppar än så.
Väljer du att köpa mineraler löst så blir det i verkligheten inte så stor mängd. Min häst som ratar många mineraler har jag lyckats få i lösa mineraler. Hon är i storlek med din häst och får ungefär vart en häst i medelhårt arbete behöver. Zink och koppar blir väl mindre än en halv deciliter. Det jobbiga är att stå och väga upp det om man nu inte har tur och hittar en lämplig färdig mix.
 
Jag skulle rekommendera dig att gå med i SpaderÄss foderstatsgrupp på Yahoo och läsa dokumenten där om du verkligen vill lära dig mer om att balansera mikromineraler.
Tidigare gav jag endast efter järnet som riktmärke men nu har jag förstått det som att NRC 2007:s rekommendationer är lågt satta och att det oftast behövs mer zink och koppar än så.
Väljer du att köpa mineraler löst så blir det i verkligheten inte så stor mängd. Min häst som ratar många mineraler har jag lyckats få i lösa mineraler. Hon är i storlek med din häst och får ungefär vart en häst i medelhårt arbete behöver. Zink och koppar blir väl mindre än en halv deciliter. Det jobbiga är att stå och väga upp det om man nu inte har tur och hittar en lämplig färdig mix.

Mitt exempel med ungefär en halv deciliter var något av en tankevurpa, eftersom min häst får selen, lysin och metionin också.

För att förtydliga så tex. de förpackningar jag har hemma just nu från Polen innebär att det krävs 3,2g för att få i hästen 500 mg zink och 1,1g för 100 mg koppar. Så vad jag menade var att till min häst som ogärna äter mineraler, är det lättare att få i henne lösa mineraler eftersom det rör sig om så liten mängd, än det är att få i henne vanliga färdiga mineralblandningar.
 
Mitt exempel med ungefär en halv deciliter var något av en tankevurpa, eftersom min häst får selen, lysin och metionin också.

För att förtydliga så tex. de förpackningar jag har hemma just nu från Polen innebär att det krävs 3,2g för att få i hästen 500 mg zink och 1,1g för 100 mg koppar. Så vad jag menade var att till min häst som ogärna äter mineraler, är det lättare att få i henne lösa mineraler eftersom det rör sig om så liten mängd, än det är att få i henne vanliga färdiga mineralblandningar.
Den mängden lät ju väldigt mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig. Jag såg framför mig ett berg av pulver som hästen bara skulle fnysa åt. O_o
Hon får ju typ mer vitaminer/mineraler än kraftfoder snart. :o
Jag kanske inte ens borde fråga, men lysin och metionin, är det nått jag borde kolla på också?

Till sist vill jag säga Stort Tack för att ni alla hjälper mig med er kunskap! Det är ovärderligt att ni står ut med mina (och andras)frågor och funderingar!

Några sista frågor för idag(?). Är det solklart vilka förpackningar jag ska beställa från tex Polen? Är de billigast/bäst? Frakt? Är det lätt att räkna ut hur mycket jag ska ge (vikt)genom info på fp?
Vad bör man ha för våg? Tror min minsta väger i g.
 
Den mängden lät ju väldigt mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig. Jag såg framför mig ett berg av pulver som hästen bara skulle fnysa åt. O_o
Hon får ju typ mer vitaminer/mineraler än kraftfoder snart. :o
Jag kanske inte ens borde fråga, men lysin och metionin, är det nått jag borde kolla på också?

Till sist vill jag säga Stort Tack för att ni alla hjälper mig med er kunskap! Det är ovärderligt att ni står ut med mina (och andras)frågor och funderingar!

Några sista frågor för idag(?). Är det solklart vilka förpackningar jag ska beställa från tex Polen? Är de billigast/bäst? Frakt? Är det lätt att räkna ut hur mycket jag ska ge (vikt)genom info på fp?
Vad bör man ha för våg? Tror min minsta väger i g.

Jag har valt att köpa från den som varit billigast helt enkelt. Ibland har det blivit UK, andra gånger Polen. Upplever mineraler från Polen som billigare men å andra sidan frakten dyrare och tvärtom från Forage Plus, så gör en prisjämförelse. För mig har det fungerat utmärkt att beställa från båda ställena. Det ska alltid stå dosering på förpackningen och även på hemsidan. Från Forage Plus har det även följt med doseringsmått. Har du problem med dosering får du höra av dig igen.

Jag har köpt en liten digital våg för någon hundralapp som mäter även mikrogram, så mängden säkert blir rätt. Speciellt selenjäst som jag ger blir väldigt små mängder. Att hålla på och väga är den tråkiga biten så jag brukar väga upp för minst en vecka åt gången så man slipper stå och väga varje dag.

Angående lysin och metionin kan det ju vara värt att räkna lite på det. För mig med foder med lite lysin och en häst som haft väldigt dåliga hovar har det gjort skillnad.
 
Ang våg köpte jag en liten digital knarkvåg (sorry men känns som det ;)) samtidigt som jag köpte mineralerna från polen (man kan alltså köpa vågen därifrån med). Kostade typ 10 euro.
Här blir pulvret total till stora fröken drygt 1/2 dl med ögonmått. Men då får hon ganska rejäla mängder zink, samt koppar, magnesium, fosfor, selenjäst, lysin och hmm känns som jag glömt en. (Utöver det, men det adderar till mängden, får hon multivitamin, salt och mynta. Det sistnämnda är för mina anser mineralerna smakar BAJS och är gift, så jag måste dölja smaken lite). Totalt blir det typ 1 dl pulver, men det går ner fint med den lilla gnuttan mynta.
 
Ang våg köpte jag en liten digital knarkvåg (sorry men känns som det ;)) samtidigt som jag köpte mineralerna från polen (man kan alltså köpa vågen därifrån med). Kostade typ 10 euro.
Här blir pulvret total till stora fröken drygt 1/2 dl med ögonmått. Men då får hon ganska rejäla mängder zink, samt koppar, magnesium, fosfor, selenjäst, lysin och hmm känns som jag glömt en. (Utöver det, men det adderar till mängden, får hon multivitamin, salt och mynta. Det sistnämnda är för mina anser mineralerna smakar BAJS och är gift, så jag måste dölja smaken lite). Totalt blir det typ 1 dl pulver, men det går ner fint med den lilla gnuttan mynta.
Jag slog också till på en 'knark/diamant/whatever-'våg från Polen. ;)
Men ni som vet och har beställt innan, hur lång tid tog det innan ni fick orderbekräftelse? Jag beställde i helgen men har inte hört något efter det. Undrar om jag gjorde fel nånstans... :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har fått analys på hösilaget vi har börjat ge nu. Det finns även mikromineral-analys. Jag har inte så stor vana av att räkna på det, då...
Svar
0
· Visningar
929
Senast: drutta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp