Foderstatshjälp - mineralfoder

LMF

Trådstartare
Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan ser ni mineralerna i grovfodret, har bara tillsatt salt. Det är högt i kalcium och lågt i zink och fosfor. Några uppslag?
Kalcium (Ca)
50 g 73 g 146 %
Fosfor (P)
30 g 18 g 60 %
Magnesium (Mg)
17 g 21 g 123.5 %
Natriumklorid (NaCl) ?
64.8 g 50.8 g 78.4 %
Selen (Se)
1.4 mg 0 mg
Jod (I)
2.5 mg 3.5 mg 139.3 %
Kobolt (Co)
1.4 mg 0.7 mg 48.6 %
Zink (Zn)
720 mg 167.7 mg 23.3 %
Koppar (Cu)
180 mg 69.9 mg 38.8 %
Mangan (Mn)
720 mg 450.9 mg 62.6 %
Järn (Fe)
720 mg 459.3 mg 63.8 %
 
Jag hade kört på Equsana Minivit, det är enbart mikromineraler (otroligt smakliga "godisbitar") samt rent Fosfor.
 
Jag hade tittat på kraffts balance p eller forageplus (dyra men bra för att balansera upp zink och koppar mot järn och mangan). Tänk dock på att kraffts mineraler innehåller mer järn än innehållsförteckningen. Tror inte du kommer upp i så mycket fosfor utan att ge det extra.
 
Jag hade tittat på kraffts balance p eller forageplus (dyra men bra för att balansera upp zink och koppar mot järn och mangan). Tänk dock på att kraffts mineraler innehåller mer järn än innehållsförteckningen. Tror inte du kommer upp i så mycket fosfor utan att ge det extra.
Vet du hur mkt mer järn Kraffts innehåller?
 
Problemet med mer järn än innehållsförteckningen finns ju dock även för de mineraler som inte tillsätter järn extra. Forageplus är dyra för att de väljer extra rena mineraler vilket minimerar järninnehållet.
 
Jag kommer närmast med krafts balance p. Med Equsana blir jod extremt högt. Men jag behöver fortfarande tillsätta fosfor och zink. Vad skulle ni rekommendera om jag behöver rent fosfor och rent zink?
 
Jag gillar som sagt forageplus produkter så jag hade gett deras zink- och fosfortillskott. Båda finns att köpa på Strömsbergsgård, men de har de engelska namnen (bioplex zinc och monosodium phosphate). Annars finns eclips fosforbalans och trikem har ett zinktillskott. Jag har dock inte provat någon av dem.
Tycker dock att det låter mycket om du måste upp i 30g fosfor. Är det för kvoten eller för att täcka behovet?
 
Okej, vet du vilket ämne de tillsatt som innehåller extra mkt järn?
Ursäkta ts för trådkap
En mineral som ofta är järnkontaminerad är magnesium/magnesiumoxid där de renare formerna (med mindre järn) är mycket dyrare men mer än så har jag inte koll på.
 
  • Gilla
Reactions: Ise

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Ladybug
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 038
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp