Mild dressing/sås

Jag tycker tomatsmak på dressing kan vara gott till vissa typer av rätter men inte allting. Men det bästa med egen sås är ju att man gör precis som man vill :D o du inte gillar det bara att skippa.
Jag tycker att tomat är godast som de är (ÄLSKAR tomater!!!) och inte tillsatt i sås eller liknande för då får det en märkligt skarp bismak jag inte uppskattar. Barn gillar det märkligt nog, men jag har märkt att jag mer och mer dras ifrån just tomatsmak i mat. #En ny insikt :)
 
Jag tycker inte den smakar vitlök alls :o men mina smaklökar kanske är lite tokiga där
Äsch, den heter mild och är mild. Tänkte mest om @Enya inte alls vill ha vitlök så är den ändå baserad på smak av vitlök.

Mina vitlökssåser är betydligt skarpare, eftersom jag älskar vitlök. Är ju typ viktigaste råvaran att ha stockar av hemma och ger mest panik om det tar slut. En dag helt utan vitlök är en förlorad dag

”Fermenterad” vitlök är en mer elegant mild smak också men har jag inte använt lika länge.
 
@Enya
Jag gillar inte heller matlagning och är galet kräsen. Typ alla mina såser är creme fraiche med paprika/chili men den smakar kanske för mycket?

Annars har Knorr påsar med pulver som man kan röra ut i gräddfil. Finns med lite olika smaker. Kanske kan vara något?
 
Fast det blir inte skarpt när det är en 1/15-del av mängden (mest är det gräddfil/majonnäs). Tomatpuré kan man lena genom att fräsa i smör - men då börjar vi lägga till moment som kanske inte är meningen.

Gillar man syran och konsistensen i yoghurt så funkar det istället för gräddfil. Vill man ha mer fett så är creme fraiche riktigt fint.
Jag tror det beror på om man gillar tomat eller ej är jag rädd. Jag gillar inte ingefära och tycker inte att dressingen i dag smakade mycket ingefära, ändå tog den liksom över smaken och gjorde den äcklig, just eftersom jag inte gillar den.

Samma med vitlök i dressing, det tar över smaken. Även med lite i. Elelr så har jag inte råkat på någon dressing/sås med just lite vitlök?
 
Naturell yoghurt, salladskrydda och finhackad dill. Eventuellt lite majonnäs om man gillar det. Blanda ihop och låt gärna stå någon timme innan servering så kommer smakerna fram bättre. Passar som kall sås till nästan allt.

Mild kebabsås görs ofta av naturell yoghurt och salladskrydda eller motsvarande kryddor. Endel använder lite creme fraiche i för att få den tjockare.
 
Osäker men utifrån dina smaklökar hade jag testat 1-2 dl creme fraiche lr gräddfil, ca 2 msk majonnäs, lite lökpulver + salt & peppar
Det är kanske så jag får börja! :) Lök är i och för sig ännu en sak jag inte uppskattar, men det är ju när det tar över smaken jag inte tycker om kryddningen av olika saker.
 
Jag som gillar stark mat tycker om youghurtdressingar/såser på sidan av det. Bara typ youghurt, gurka, mynta och andra örter. Ibland fler örter och andra kryddor, kanske lite citron. Med vitlök blir det ju typ tsatsiki, men du ville inte ha vitlök så det är bara att skippa. :) Gillar själv inte majonäs men det går säkert bra att ha i för sälta om en inte vill använda salt.
Du är helt klart inne på något här! Den typen är det nog jag suktar efter lite!
För mig är det maten som gott kan vara lite stark, potatisen som ska smaka potatis (älskar potatissmaken) och så kombination med en mild kall sås som är helt motsats till den starka kryddiga maten!
 
Det absolut enklaste dressingen är ju ren olivolja, neutral creme fraiche eller gräddfil utan några tillsatser alls. Blir det för tråkigt så kan man smaka av med salt, peppar, citron och/eller någon ört. I en gräddig sås kan en droppe av valfri fond ger lite karisma utan att det egentligen smakar så mycket.
Testar!
 
Tsatsiki utan vitlök blir mild och god, du kan ju använda mildare kryddor efter smak om du vill. Lite gräslök och vitpeppar funkar bra tycker jag.

Annars hamburgerdressing kanske? Finns ju lite olika men oftast mild och krämig.

Vill du ha något med lite mer umami kan du blanda misodressing med lite honung. NOM.
 
Finns en som heter mild kebabssås från Felix
Mild och vit ;)
Och den smakar och luktar vitlök. ;)

Jag kan ha lite lite vitlök i matlagning i övrigt, men i sås och dippa så är det verkligen inte gott, det är som att man inte kommer ifrån smakar någonstans. Eller stanken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp