Mild dressing/sås

Jag brukar ta största delen creme fraiche, en del majonäs, pressa i citron, lite salt och en dutt vitpeppar.
Ska jag göra en större mängd sås byter jag ut creme fraichen mot turkisk yoghurt. Använder till allt från sallad/pastasallad till lax.
 
Äsch, den heter mild och är mild. Tänkte mest om @Enya inte alls vill ha vitlök så är den ändå baserad på smak av vitlök.

Mina vitlökssåser är betydligt skarpare, eftersom jag älskar vitlök. Är ju typ viktigaste råvaran att ha stockar av hemma och ger mest panik om det tar slut. En dag helt utan vitlök är en förlorad dag

”Fermenterad” vitlök är en mer elegant mild smak också men har jag inte använt lika länge.
Vitlök kan absolut vara ok i mat, bara det inte framträder så skarpt. Eller luktar enormt. Jag äter garanterat mycket mat med vitlök utan att ens reflektera över det. Typ potatisgratängen man köper och häller i en form (nej dö nu inte över att man kan köpa färdig potatisgratäng och hälla i en form, strö över ost och kasta in i ugnen :P ). Att den innehåller vitlök stör mig inte alls, Att potatissalladen jag tycker om innehåller vitlök gör mig inget heller, men det tar inte över allt.

Inte som dressingar och dippor, oavsett smak så innehåller de vitlök, stinker vitlök och smakar BARA vitlök.
 
@Enya
Jag gillar inte heller matlagning och är galet kräsen. Typ alla mina såser är creme fraiche med paprika/chili men den smakar kanske för mycket?

Annars har Knorr påsar med pulver som man kan röra ut i gräddfil. Finns med lite olika smaker. Kanske kan vara något?
Menar du chipsdippmixen eller finns det andra? Chipsdippmixarna som finns är oätliga tyvärr (pga vitlök och lök i alla), utom Nacho cheese varianten som är just på gränsen ätlig.
 
Naturell yoghurt, salladskrydda och finhackad dill. Eventuellt lite majonnäs om man gillar det. Blanda ihop och låt gärna stå någon timme innan servering så kommer smakerna fram bättre. Passar som kall sås till nästan allt.

Mild kebabsås görs ofta av naturell yoghurt och salladskrydda eller motsvarande kryddor. Endel använder lite creme fraiche i för att få den tjockare.
Jag var tvungen att googla salladskrydda! :o Men nu vet jag att det också finns och ska testa det också!

När jag har tänkt dressing har jag tänkt att det görs på antingen gräddfil eller creme fraiche men när jag testat för att få den där milda smaken har jag inte fått rätt på det. det kan ju bero på att det finns så många andra produkter att testa :)
 
Menar du chipsdippmixen eller finns det andra? Chipsdippmixarna som finns är oätliga tyvärr (pga vitlök och lök i alla), utom Nacho cheese varianten som är just på gränsen ätlig.

Nej, inte dippen utan de heter dressingmix. Men jag är osäker på om det är vitlök i alla (jag brukar inte använda dem själv, men mitt ex använde någon av dem till en jättegod majs-gegga)
 

Bifogade filer

  • Skärmavbild 2022-08-10 kl. 22.24.57.png
    Skärmavbild 2022-08-10 kl. 22.24.57.png
    87,4 KB · Visningar: 26
Nej, inte dippen utan de heter dressingmix. Men jag är osäker på om det är vitlök i alla (jag brukar inte använda dem själv, men mitt ex använde någon av dem till en jättegod majs-gegga)
Den italienska, franska och grekiska är väldigt goda att blanda med olja och vatten och ha på salladen :) vet inte om dom innehåller vitlök men de smakar då inte det.
 
Tsatsiki utan vitlök blir mild och god, du kan ju använda mildare kryddor efter smak om du vill. Lite gräslök och vitpeppar funkar bra tycker jag.

Annars hamburgerdressing kanske? Finns ju lite olika men oftast mild och krämig.

Vill du ha något med lite mer umami kan du blanda misodressing med lite honung. NOM.
Det har jag inte tänkt på, att man kan ta bort vitlöken där!

Är inte förtjust i hamburgerdressing, det har en skarp smak, om än mild i sig. Finns nu en ny hamburgerdressing som har någon ostsmak, gillar ost, men den är på tok för stark. Jag saknar milda smaker....

Tycker kött kan vara starkt och lryddigt, sås och dressing mild och så till det fräsch sallad (utan olja eller något sådant i, jisses, traumatiserad hemifrån, mamma hällde OLJA och SOCKER i) där smakerna kommer fram och potatis med god smak.
 
Grund: 2/3 turkisk yoghurt, 1/3 majonnäs + salt och peppar.

Tillsätt tex någon salladsmixkrydda på påse eller krydda själv med örtkryddor.

Min absoluta favorit är att blanda i spadet av spadet från inlagd smörgåsgurka! Blir en frisk sås som passar till mycket.
 
Nej, inte dippen utan de heter dressingmix. Men jag är osäker på om det är vitlök i alla (jag brukar inte använda dem själv, men mitt ex använde någon av dem till en jättegod majs-gegga)
Dem har jag sett, men har man inte dem i olja och vatten?
 
Varför måste det vara ketchup eller tomatpuré i en mild dressing? Jag tycker inte om det. Det är inte milt utan skarpt. :(

Då har du i för mycket, en eller två matskedar sweet chili eller tomatpuré naturell till 3dl Creme Fraiche och 1dl majonäs, ger i princip ingen smak alls förutom färg, lägg gärna till lite citronsaft för syrlighet samt salt och finmalen vitpeppar efter behag
 
Den italienska, franska och grekiska är väldigt goda att blanda med olja och vatten och ha på salladen :) vet inte om dom innehåller vitlök men de smakar då inte det.
Det där är en syyyyynd! ;) Mamma har använt någon sån också och maten, salladen, blev totalt oätlig! Fruktansvärt!
 
Grund: 2/3 turkisk yoghurt, 1/3 majonnäs + salt och peppar.

Tillsätt tex någon salladsmixkrydda på påse eller krydda själv med örtkryddor.

Min absoluta favorit är att blanda i spadet av spadet från inlagd smörgåsgurka! Blir en frisk sås som passar till mycket.
Får testa det med! Gurka kan nog ge den milda smaken jag söker!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp