Mild dressing/sås

Då har du i för mycket, en eller två matskedar sweet chili eller tomatpuré naturell till 3dl Creme Fraiche och 1dl majonäs, ger i princip ingen smak alls förutom färg, lägg gärna till lite citronsaft för syrlighet samt salt och finmalen vitpeppar efter behag
Varför måste den färgas röd? Fungerar den inte som vit?
 
Varför måste den färgas röd? Fungerar den inte som vit?

Beror ju på vad du vill ha den till, till Lax, öring och forell vill jag ha en färg som matchar köttet, till vita fiskar bara en sås på CF eller gräddfil med citron, lime, salt, peppar och dill/gräslök.
 
Pizzasås är ofta majonnäsbaserad utan eller med bara lite mjölkprodukter. Rhode Island och egentligen alla såser med chilisås eller ketchup blir ju väldigt söta, men en dressing med bara salt och peppar? Kanske pyttelite dijonsenap? Dill och/eller citron? Gör en batch med en bas som du gillar och prova att smaksätta en liten sked bara. Som flera har skrivit är det stor skillnad i smaken på rå och tillagad vitlök (ja all lök egentligen), och pulver har en alldeles egen smak (som jag personligen inte gillar men smaken är som baken).
 
Konstig mataffär du har som inte säljer vanlig salladsdressing! Det finns i alla butiker här. Letar du på rätt ställe? Kanske fråga personalen?
 
Jag gör enkel egen majonnäs: 1 helt ägg, 2 dl neutral oja, 2 tsk vinäger, 1 tsk dijonsenap, salt, peppar, ev vitlök om jag vill ha aioli. Alla ingredienser läggs i en mixerbägare och alla ska ha samma temperatur. Sedan ner med stavmixern i botten och starta, när det blir tjockt i botten kan man dra upp den och mixa runt i allt. Klart. Idoitsäkert, skär sig aldrig. Smaksätt som man vill med citron, örter, chili, senap, vitlök eller vad som.
 
Jag gör enkel egen majonnäs: 1 helt ägg, 2 dl neutral oja, 2 tsk vinäger, 1 tsk dijonsenap, salt, peppar, ev vitlök om jag vill ha aioli. Alla ingredienser läggs i en mixerbägare och alla ska ha samma temperatur. Sedan ner med stavmixern i botten och starta, när det blir tjockt i botten kan man dra upp den och mixa runt i allt. Klart. Idoitsäkert, skär sig aldrig. Smaksätt som man vill med citron, örter, chili, senap, vitlök eller vad som.
(Jag misslyckas varannan gång med min nuvarande stavmixer, aldrig med förra som på papperet var sämre och slöare. Så vanlig visp och skål är överlägset just nu. Har inte fattat vad det beror på…..)
 
Pizzasås är ofta majonnäsbaserad utan eller med bara lite mjölkprodukter. Rhode Island och egentligen alla såser med chilisås eller ketchup blir ju väldigt söta, men en dressing med bara salt och peppar? Kanske pyttelite dijonsenap? Dill och/eller citron? Gör en batch med en bas som du gillar och prova att smaksätta en liten sked bara. Som flera har skrivit är det stor skillnad i smaken på rå och tillagad vitlök (ja all lök egentligen), och pulver har en alldeles egen smak (som jag personligen inte gillar men smaken är som baken).
Det är den basen jag skulle vilja hitta :) Har fått förslag som jag ska testa i alla fall. :)

Och jag har handlat lite i dag! En start i alla fall!

298751228_10159233141343877_2601357856579463838_n.jpg
 
Konstig mataffär du har som inte säljer vanlig salladsdressing! Det finns i alla butiker här. Letar du på rätt ställe? Kanske fråga personalen?
Jag är i få utvalda butiker som tyvärr inte alltid är så himlans bra, misstänker att det nog varit slut rätt ofta i ena i alla fall. Den andra tror jag nog mer de tagit in oftare av andra sorter osv. Man tar in det som säljer. I dag hade butiken jag var i i går... och de hade sedan i går ställt fram det framför näsan i gången med ;)
 
Jag gör enkel egen majonnäs: 1 helt ägg, 2 dl neutral oja, 2 tsk vinäger, 1 tsk dijonsenap, salt, peppar, ev vitlök om jag vill ha aioli. Alla ingredienser läggs i en mixerbägare och alla ska ha samma temperatur. Sedan ner med stavmixern i botten och starta, när det blir tjockt i botten kan man dra upp den och mixa runt i allt. Klart. Idoitsäkert, skär sig aldrig. Smaksätt som man vill med citron, örter, chili, senap, vitlök eller vad som.
Det hamnar i boken "för avancerad matlagning som jag inte orkar med" tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp