Mildaste schampot?

Tassa

Trådstartare
Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt.

Jag har tunna fina hårstrån och rätt torra toppar. Vi har egen brunn och jag vet inte om det kanske påverkar hårkvaliten. Med burts bees har håret varit mjukt och återfuktat, men vad jag än använder nu blir håret torrt, fnasigt och strävt. Jag vill använda produkter utan silikoner, parabener och sls (typ balsammetoden). Vissa produkter kan funka ett tag, men efter några tvättar blir det så som jag beskrev tidigare i inlägget.

Har testat balsammetoden, men tycker inte att det funkar så bra heller, vill hitta schampo och balsam som fungerar. Någon som har samma erfarenhet? Tips på väldigt milda produkter? Gärna återfuktande för torrt hår.
 
Jag använder Bruns Ekologiska 02. Håret är i toppform och behöver tvättas max 2ggr/vecka.
 
Jag med, så nöjd med det märket! :)

Kan duscha med trassligt oborstat hår och komma ut med mjukt otrassligt hår bara av att tvättat det med Bruns 😃
Var hittar man det? Låter som något jag borde testa kanske. Mitt hår är också torrt och tunt och skumt. Samtidigt blir det fort fett så att jag måste tvätta det varje dag! Och topparna är snustorra.
 
Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt.

Jag har tunna fina hårstrån och rätt torra toppar. Vi har egen brunn och jag vet inte om det kanske påverkar hårkvaliten. Med burts bees har håret varit mjukt och återfuktat, men vad jag än använder nu blir håret torrt, fnasigt och strävt. Jag vill använda produkter utan silikoner, parabener och sls (typ balsammetoden). Vissa produkter kan funka ett tag, men efter några tvättar blir det så som jag beskrev tidigare i inlägget.

Har testat balsammetoden, men tycker inte att det funkar så bra heller, vill hitta schampo och balsam som fungerar. Någon som har samma erfarenhet? Tips på väldigt milda produkter? Gärna återfuktande för torrt hår.

Nu vet jag inte vad det innehåller och inte, men jag använder maroccanoil schampo och balsam. Det har räddat mitt hår (och hårbotten)
 
Nu vet jag inte vad det innehåller och inte, men jag använder maroccanoil schampo och balsam. Det har räddat mitt hår (och hårbotten)

Tror att jag har kollat lite på det, men inte vågat testa. Har fått för mig att det är väldigt mycket oljor i det schampot? Men det kanske inte stämmer?
 
Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt.

Jag har tunna fina hårstrån och rätt torra toppar. Vi har egen brunn och jag vet inte om det kanske påverkar hårkvaliten. Med burts bees har håret varit mjukt och återfuktat, men vad jag än använder nu blir håret torrt, fnasigt och strävt. Jag vill använda produkter utan silikoner, parabener och sls (typ balsammetoden). Vissa produkter kan funka ett tag, men efter några tvättar blir det så som jag beskrev tidigare i inlägget.

Har testat balsammetoden, men tycker inte att det funkar så bra heller, vill hitta schampo och balsam som fungerar. Någon som har samma erfarenhet? Tips på väldigt milda produkter? Gärna återfuktande för torrt hår.


Så BM fungerar inte?

Jag har också Bruns nu, och är nöjd! Det är inte det billigaste märket men drygt och känns bra. Har även använt Maria Nilas rosa serie (den är inte helt BM-godkänd dock) och tycker att det funkat jättebra för mitt hår. Maria Åkerberg har också fina produkter som fungerar för mig.

En fråga - gör du inpackningar nån gång? Testa henna (det finns utan färg). Det är lite kladdigt, men har varit väldigt skönt och stärkande för mitt hår som är sådär tunt och flygigt. Jag använder Bhringraj, som blandas ut i vatten och sedan har du den som en vanlig inpackning ca 30 min. Kör nån gång varannan vecka och det gör skillnad.
 
Så BM fungerar inte?

Jag har också Bruns nu, och är nöjd! Det är inte det billigaste märket men drygt och känns bra. Har även använt Maria Nilas rosa serie (den är inte helt BM-godkänd dock) och tycker att det funkat jättebra för mitt hår. Maria Åkerberg har också fina produkter som fungerar för mig.

En fråga - gör du inpackningar nån gång? Testa henna (det finns utan färg). Det är lite kladdigt, men har varit väldigt skönt och stärkande för mitt hår som är sådär tunt och flygigt. Jag använder Bhringraj, som blandas ut i vatten och sedan har du den som en vanlig inpackning ca 30 min. Kör nån gång varannan vecka och det gör skillnad.

BM funkade ett tag, håret gick tillbaka till att bli mjukt och friskt. Men efter ett tag blev det en känsla av att balsamet satt kvar i håret även fast jag sköljde noggrant. Bytte till lättare balsam, men ändå samma sak. Nu har jag kört med enbart balsam varannan tvätt eftersom jag inte har hittat något schampo som funkar.

Inpackning var länge sedan faktiskt, tycker inte att det ger någon effekt på mig. Men jag har haft mycket oljor mm i håret under vintern.
 
@Lager Vet du om Bruns schampon är BM-godkända? Alltså inte som sistaschampon utan för att använda ibland även om man bara kör balsam annars.
 
Var hittar man det? Låter som något jag borde testa kanske. Mitt hår är också torrt och tunt och skumt. Samtidigt blir det fort fett så att jag måste tvätta det varje dag! Och topparna är snustorra.
Jag köpte mitt på jordklok.se tror jag :)
 
@Lager Vet du om Bruns schampon är BM-godkända? Alltså inte som sistaschampon utan för att använda ibland även om man bara kör balsam annars.

Tyckte att det stod att det passar för balsammetoden på deras hemsida. Men jag kollade inte innehållet så noga. För min del måste det egentligen inte vara godkänt för BM, men andra schampon brukar vara för starka för min hårbotten och jag får klåda efter ett tag. Även om det står att det är produkter för känslig hårbotten och torrt hår.
 
Tyckte att det stod att det passar för balsammetoden på deras hemsida. Men jag kollade inte innehållet så noga. För min del måste det egentligen inte vara godkänt för BM, men andra schampon brukar vara för starka för min hårbotten och jag får klåda efter ett tag. Även om det står att det är produkter för känslig hårbotten och torrt hår.
Det stod att ett balsam jag tittade på var godkänt, men på schampot stod inget så därför undrade jag om @Lager visste.
 
För mig funkar Q for Skin.

Gjorde en beställning på ett kitt på deras reparerande schampo och balsam. Gillade beskrivningen av deras produkter.

Är lite sugen på att testa Bruns produkter också, men står att det passar perfekt för afrohår och det brukar inte passa mitt hår. Så jag är lite tveksam. Kanske blir nästa test om Q for skin inte funkar.
 
Tack för alla tips. Fyll gärna på med mer om ni har. Det verkar finnas många märken som är mer miljövänliga och milda som jag inte känner till. 😀

Ska börja med att testa Q for Skin och se om det funkar i mitt hår.
 
Läste om detta schampo, låter intressant. Har du torrt hår i vanliga fall?
Ja innan har jag fått använda inpackning som balsam.... Har många fina hårstrån. Det finns i små reseförpackningar och man vill prova utan att köpa en flaska för 300 kr. Jag klipper mig på den salongen så fick prov av min frisör och blev fast direkt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Flyttade för några veckor sedan, och mitt hår har helt slagit bakut. Hjälp! Rör sig bara om några kilometer, men skillnad är det...
Svar
11
· Visningar
1 149
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 665
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt. Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal...
2
Svar
38
· Visningar
3 425
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp