Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tar du betalt har någon köpt din tjänst och då är det företagsmässigt.
Men det måste väl vara om man regelbundet typ varenda vecka hyr ut transporten eller erbjuder sej att köra folk mot betalning, annonserar ut sej och sånt, inte vanlig kompisgrej att man skjutsar till tävlingen en helg som händer nångång varannan månad eller ens det..?
Vänd på det!
Varför ska taxi finnas som profession om du och andra kan göra det till bättre pris?
Varför ska hovslagare finnas som profession om det finns andra som kan göra jobbet?
Varför ska bilfirmor hyra ut bilar som profession om det finns andra som kan göra det?
Varför ska andra använda dig som företagare om du inte accepterar dina medföretagare och deras villkor?
En "kompisgrej" är just en kompisgrej. Alla gör vi saker åt våra vänner och tar emot tjänster av våra vänner, men den dagen vi sätter ett pris på tjänsten så är vi skyldiga att ta upp det i redovisningen till skattemyndigheten på olika sätt.
Men suck, visst du kanske gärna lånar ut bilar och transporter och kör miltals för vänners skull utan att vilja ha bensinpengar för det men andra har inte råd med sånt. Jag måste sätta ett visst pris för att jag ska ha råd att leva, har inte råd att låna ut bilen gratis om någon skulle vilja låna den. Men jag har verkligen inget företag för det, inga pengar ens att tala om.
Så jag ska skriva in i deklerationen att jag minsann fick en 50-100 lapp av en vän pga av skjuts en gång...tror inte det.
Fast här handlar det ju inte bara om bensinpengar utan även om ersättning för slitage på bilen. Då börjar det gå över kompisskjuts tycker jag. Eller tar du betalt för slitage på bilen om du skjutsar nån nånstans?
Om det är en längre sträcka så ja de kan jag göra, beroende på hur mycket pengar jag har kvar. Sen så är det ju svårt också att räkna ut exakt vad bensinen har kostat, så lite mera blir det ju oftast.
Okej.
Jag skulle aldrig göra det, men jag är väl kanske lite för snäll.
Hade jag råd så hade jag mer än gärna skjutast folk hur många mil som helst utan någon ersättning men dom pengarna finns inte. Så det har absolut inte med snällhet att göra.
Det går ju att hjälpa andra utan att kräva betalt och man får en gåva efteråt![]()