Bukefalos 28 år!

"Miljö"träning

MagicaDeHex

Trådstartare
Jag har nog utsatt våra hästar för allt som finns,eller nja, allt jag kan komma på iaf.
Behöver ngt nytt att jobba med, men kan inte komma på ngt själv:confused:

Allt det "klassiska" har vi jobbat med och det sitter som en smäck.

Presenningar på alla håll å kanter, ballonger som smäller, flaggor ja, allt.

Så kom med era tokigaste och bästa tips på kluriga och läskiga övningar man kan göra med häst:)
 
Sv: "Miljö"träning

Spola honom med högtryckstvätten? hehe
Jag kunde inte låta bli men det var nog det tokigaste jag kunde komma på haha :O)
 
Sv: "Miljö"träning

Släpa granar i skogen medan man går med häst(gärna stooora som blir bredvid och bakom hästen till slut), kasta grenar/vedklabbar i skogen(man greppar vad man kommer över, man kan knyta fast såna avspärrningsband i en pisk och först dra på backen och sen i luften och till slut över hästen, paraply(fälla upp, lyfta etc), låta hästen gå över randiga saker som rör sig i sidled(bom eller avspärrningsband), kudde kan man kasta till slut, vattenmatta eller silageplast att gå över eller ha på hästen, boll, ta ett spö och sätta fast plast längst ut att vifta med fritt avsuttet och sen uppsuttet.

Vi har sån tur att vi har poloryttare på gården. De spelar polo på ena utebanan ibland. Då kan det vara 10 ryttare som alla galopperar i olika riktningar med varsinna bollar då de tränar. Det smäller bra då de klubbar till och far bollar i alla riktningar. Träningsbollarna är a la fotboll i material, men lite mindre. Dock hyfsat stora och färgglada. Det brukar jag nyttja. Toppen!
Då får man öva hästmöten med.

I övrigt kan man ju ha hästen efter cykel, skateboard och andra fordon om man är två(så en kör och en håller häst).

Att kasta runda stenar eller bollar i en backe så de kommer tillbaks ner mot en kan vara bra. Men först bör man ha fått dem lugna vid kast vanligt.

Rida genom vattenspridare eller vattenstråle..
 
Sv: "Miljö"träning

Galoppera/trava i vatten/stor vattenpöl:D!! De flesta tycker det är läskigt med vatten stänk.
Tränade det med min, detta är första gången som vi gjorde det, blev välldigt förvånad att hon höll galoppen genom vattenpölen :O :D!! https://www.youtube.com/watch?v=QqzTQQzIBek&feature=youtube_gdata_player
Även bra träning med vita avlånga frigolit bitar, som kan tyckas vara läskigt^^

Vatten kan jag testa. Ute går det hyffsat bra med alla hästarna, men ska försöka klura på ngt slags vatten"hinder" i paddocken:D
Frigolit är nog för likt sockerbitarna så dom tror jag inte det blir ngn reaktion på:p
 
Sv: "Miljö"träning

låta hästen gå över randiga saker som rör sig i sidled(bom eller avspärrningsband)

Grenar etc är gjort och avklarat:d Bara den ena är fortfarande skeptisk mot "hasande" ljud, men det jobbar vi på för fullt.

Men detta har jag aldrig testat! Måste genast anteckna det som nytt projekt:bump:
Dom går ju över presenning som rör sig men det är ju inte riktigt samma sak


Rida genom vattenspridare eller vattenstråle..

Vattenspridare lät som en kul grej att prova på:)

Stackars mina pållar:angel:
 
Sv: "Miljö"träning

Rida in till stan två veckor i streck! ;)

Vi var med på en teater under stadens medeltidsvecka vilket innebar en vecka med träning följt av en vecka utan föreställningar. Vi trodde innan att vi hade en stabil häst men nu jäklar är han en kloss! :D
Vi har stall bara några meter ifrån en tungt traffikerad landsväg á la 90km/h där det far förbi både humle och dumle och längs med denna har vi traskat en liten bit (bredvid lastbilar ect.) innan vi begett oss in bland villor.

Mött på människor med kryckor, stooora hundar (som han stod länge och funderade på vad det var för något!), grästrimmrar, trimmade mopeder och gud vet allt - mycket dök upp bakom hörn eller i en rasande fart vilket var nyttigt.
Under teatern så gick han bakom en stor bankande trumma, passerade en bur mer höns, såg en munk bli brutalt gripen framför mulen på honom och även en oplanerad publik med paraplyer och blixtar.

Idag skulle han nog inte bry sig det minsta om det så small en bomb vid hans fötter. :laugh:
Så det är nog det bästa tipset jag kan ge - in i stan och gärna när det är fullt pådrag. :D
 
Sv: "Miljö"träning

Stoppa ner hovarna i en hink med vatten. Praktiskt :) Jag rider mycket i bostadsområden, det är skitbra, händer alltid något knäppt/nytt.
 
Sv: "Miljö"träning

du kan ju kolla upp vad polisens hästar går igenom för träning och se om du hittar något lämpligt där haha, det borde ju finnas något tänker :)
 
Sv: "Miljö"träning

OT

En vän till mig brukar ta transporten med sig när hon ska lämna bilen på verkstad. sen lastar hon av o rider hem. O rider tillbaka när d är dax att hämta bilen igen. Jag gissar på att hon har ca 2 mil in till stan. Rider genom stan, i rondeller och bitvis på 90 väg. Hästen är/ har blivit stencool och jag har aldrig sett henne reagera för någonting någonsin.
 
Sv: "Miljö"träning

* Rök?
Typ tänd en brasa och gå igenom röken
* Kasta en stor yogaboll mot rumpa/mage
* Gå under saker och få hästen att sänka hals/huvud, tex bygg upp ett litet 'hus' av tex hinderstöd och lägg över en pressening och gå under, blir både mörkt, trångt och hästen måste sänka sitt huvud reält
* pantflaskor som man knyter i ett rep som man hänger över hästen
* Ta en hundleksak som låter när man trycker på den, tex en gris, som man kan överaska med när den inte är beredd
 
Sv: "Miljö"träning

Ja, en miljöträning är kanske svetsning? Inte svetsa hästen såklart! :-P Har varit med om en häst som blev vetskrämda av detta. Han är riktigt coollugn annars men det var även mörkt ute så jag tror att han relaterade det med fyrverkerier pga ljuset, ljudet osv.
Kanske slå in honom som ett paket i en presenning, blåsa såpbubblor, köra förbi med gräsklipparna, köra med en motorsåg, blåsa visselpipa, tända en tändsticka, be någon cykla förbi med en cykel som har fladdrande påsar på osv.

Sen kan du sätta på dig konstiga saker när du ska hantera honom eller kanske hämta honom i hagen. Kanske sätta på dig en svart sopsäck, klä in dig i en stor kartong eller någon konstig hög hatt. Sånt han inte är van vid att du har på dig helt enkelt :-)
 
Sv: "Miljö"träning

Pysljud, typ sånt som lastbilar kan åstadkomma är ju nåt att träna på, tryckluft från en kompressor kan vara nyttigt att hästen klarar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 152
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 717
Senast: jemeni
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 946
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Rider just nu ett unghäst sto, endast riden i 2 år och hon är en väldigt bestämd C-ponny. Hon vill inte jobba i form, drar upp...
2
Svar
27
· Visningar
4 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp