Milt bett till stressad häst?

DarkInNight

Trådstartare
Hjälp mig brainstorma!

Hästen är en mycket stressad häst med orolig mun. Han kan ibland bli väldigt stark men behöver ett milt bett.
När allt fungerar som det ska och hästen är på rätt humör så är han lyhörd och tar ett trevligt stöd på bettet.

Det bett som fungerar skapligt är ett tvådelat baucherbett och ett tvådelat sötmalmsbett som är lite anatomiskt format.
Ibland ett rakt gummibabypelham.

Tredelat har jag upplevt att han blir mer orolig i munnen av, det kan även ha berott på de lösa ringarna.

Men nu vill jag hitta ett bett han trivs 100% med.
Jag funderar över Sprenger, många modeller ser väldigt mjuka och trevliga ut.

Jag tänker mig ett vi behöver ett stabilt men ändå rörligt bett, ej rakt (endast pga mig, tycker raka bett är svåra att finlira med). Ej lösa ringar. Bettet ska ligga bra i munnen och vara av "varmt" material, ej vanligt rostfritt.

Har ni några idéer om vad som skulle kunna fungera? :)
 
Det finns baucherbett i sötmalm. Min ponny hann jag prova det mesta med, han verkar trivas bäst med tygnd i bettet, så jag red en lång period på pelham men med bara en tygel i översta bettringen. Såsmåningom kunde jag gå över till ett gammalt tvådelat som legeringen gått sönder på, så det kom fram lite metall som rostat. Har tänkt prova sötmalmsbett men if its not broken dont fix it så det blir det gamla bettet ett tag.
 
Bombers tvådelat med lock-up.
Bombers barrel :love:
Sprenger flex control, dock finns det inte med fasta ringar :banghead:
Sprenger tvådelat dynamic, men det är "endast" anatomiskt och inte stabilare i länken.

Jag använder barrel, det ligger stilla och snällt mot tungan men ger mig ändå lite mer umph än ett vanligt rakt om pålle blir busig. Det gillas av pålle eftersom det saknar knöliga leder .
 
Synd att raka går bort, men på min som är fruktansvärt orolig i munnen fungerar tunna bett med lite tyngd i. Hästen min har rätt liten mun. Provade bettlöst i ett år men det hjälpte inte det minsta, han är lika orolig med munnen utan som med bett (stressgrej som han även gör i stallgången och vid utfodring och utsläpp). Störst effekt får min ridning, får jag honom mentalt avslappnad brukar han vara lugn i munnen, men delade bett fungerar inte alls på honom.
 
Min har krånglat väldigt med munnen. Klapprat tänder och "huggit" tänder. Gapat och varit emot handen eller släppt den.
Tålamod... och jobbat för att få henne framför skänkeln. Hon har alltid varit pigg och på så vis lurat mig då jag tappat lite ben. Så har det varit en stressgrej när hon gått upp i varv, nu kan jag bara lägga ner formen några varv så släpper hon det men i början var det svårt.

Jag hade ett sprenger dynamic 2 delat med fasta ringar som hon trivdes bra med i början. Lagom tjockt med tyngd i. Nu när hon accepterat bettet bättre och släppt de mesta oroligheterna så fungerar en sprenger bridong bäst. Smalt med stora, rörliga ringar.
 
Det finns baucherbett i sötmalm. Min ponny hann jag prova det mesta med, han verkar trivas bäst med tygnd i bettet, så jag red en lång period på pelham men med bara en tygel i översta bettringen. Såsmåningom kunde jag gå över till ett gammalt tvådelat som legeringen gått sönder på, så det kom fram lite metall som rostat. Har tänkt prova sötmalmsbett men if its not broken dont fix it så det blir det gamla bettet ett tag.
Tack, jag får kika efter sötmalmsbaucherbett :)
 
Bombers tvådelat med lock-up.
Bombers barrel :love:
Sprenger flex control, dock finns det inte med fasta ringar :banghead:
Sprenger tvådelat dynamic, men det är "endast" anatomiskt och inte stabilare i länken.

Jag använder barrel, det ligger stilla och snällt mot tungan men ger mig ändå lite mer umph än ett vanligt rakt om pålle blir busig. Det gillas av pålle eftersom det saknar knöliga leder .
Bombers barrel låter onekligen som ett alternativ att välja på ! :)
Flex control blir det inte, tror verkligen han uppskattar fasta ringar.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tråkigt råd, men ibland kan en period av bettlöst vara lösningen. Avdramatisera betten s a s.
Inte alls ett tråkigt råd, ett mycket bra råd måste jag säga! Jag funderade förut på att prova bettlöst på honom men eftersom jag inte hade någonstans med fyra väggar att prova det på så har det lite fallit i glömska .
Nu har vi en ridbana så nu fungerar det ju att prova, tack!
 
Synd att raka går bort, men på min som är fruktansvärt orolig i munnen fungerar tunna bett med lite tyngd i. Hästen min har rätt liten mun. Provade bettlöst i ett år men det hjälpte inte det minsta, han är lika orolig med munnen utan som med bett (stressgrej som han även gör i stallgången och vid utfodring och utsläpp). Störst effekt får min ridning, får jag honom mentalt avslappnad brukar han vara lugn i munnen, men delade bett fungerar inte alls på honom.

Min är lite så också, en mycket orolig själ.
Bettet är bara en liten del. Men jag vill ge honom allt jag kan för att han ska slappna av, och eftersom han visat att vissa bett är något bättre så tänkte jag försöka hitta något som stressar honom så lite som möjligt.
 
Din häst @DarkInNight låter lite som min. Har testat och letat som en tok efter vad han gillar bäst. Bombers 2-delat med fasta ringar och lock-up är en favorit. Men det han funkar allra bäst på är nova. Konstigt då han annars inte gillar varken raka eller rörliga ringar.
Då vi inte får tävla dressyr på det är vi fortfarande på jakt efter det ultimata godkända bettet. Bomberbettet är helt klart bra, men söker känslan som nova ger. Så nästa test är faktiskt sprenger flexisoft :)
 
Båda mina hästar blev mycket lugnare, mer avslappnade och vågade erbjuda en mjuk o fin kontakt fram till bettet när jag provade Sprenger Dynamic RS. Helt vanligt tredelat med ringar, och det räckte för att göra stor skillnad! Kan tänka mig att om du provar ett sådant med fasta ringar? Har testat det mesta, och de anatomiska betten har flera förutsättningar som andra bett inte har.
 
Det är viktigt att hästen kan känna förtroende för bettet och handen, därför är det jätteviktigt att hästen upplever bettet (och kontakten!) som skön och mjuk. Har den skador i munnen eller väldigt liten mun, tjock tunga, låg gom osv är det svårt att få det förtroendet pga att de upplever bettet som obehag och tom smärta. När en häst som i utgångspunktet är känslig plötsligt lägger sig på och blir stark beror det inte på bettet, men på att den inte är i balans, är trött, spänd, upphetsad av miljön runt osv. Ett bett som hästen upplever som skarpare gör enbart situationen värre så det är väldigt bra att du vill ha ett milt bett. :)

Har du provat syntet? De flesta känsliga hästar vågar ta mer stöd på det. Novabett, Nathe, Happy mouth etc är mjuka hästvänliga bett. Om det inte är så att hästen verkligen inte gillar tryck på tungan tycker jag du ska prova ett rakt syntetbett även om du tycker att du inte kan rida lika bra på det. Prio 1 är att få en lugn och nöjd mun.

Mitt andra tips är tredelat med en kort mittdel, tex Sprenger KK Ultra. Många billiga tredelade har för lång mittlänk. Sprenger är i mjuk metall, tunga och finns även med fasta ringar. Lock-up bett är enligt min erfarenhet inte alls bra för dressyr. För en mer stabil och mjuk känsla kan man linda latex runt mitten av bettet. Tvådelat kan vara okej om det är anatomisk, annars är det få hästar som har en sån anatomi att det är lämpligt.

Våga prova bettlöst! :) Sätt tyglar i en remont + bett i början om du känner dig osäker. Men fall inte för frestelsen att sätta på ett hackamore, det förespråkas av vissa som ett snällt alternativ, men det är ungefär som att rida på blank stång fast på nosryggen istället för inuti munnen.
 
Jag har en häst som är lite som din, väldigt känslig i allt, även i kontakten med munnen. Jag varierar mellan ett novabett, det är kanon enligt min tandläkare då hon inte kan "plocka upp" det i munnen och på det viset skada sina tänder. Ett väldigt milt bett.

Ett annat bett är Sprenger 3-delat med D-ringar, tror mina hästar gillar det för de skummar mycket men jag upplever också att de blir tyngre, förmodligen för att de vågar ta kontakt på ett annat sätt.

Favoritbettet för bägge hästarna har varit mitt tredelade babypelham. Jag använder det när jag ska ut och galoppera i skogen enbart. Skarpt, absolut, men hästarna älskar det. Min känsliga håller inte på och fipplar med det alls och skummar fint. Den andra märren älskar det också.
 
På din beskrivning låter det som din häst är rätt lik en av mina ponnyer. Hon är även rätt het ibland och lägger sig gärna på framdelen och springer när det blir jobbigt. Grundutbildningen är inte riktigt där man kan önska på alla punkter.

Har provat det mesta (milt) i bettväg, men inget som riktigt har fungerat. Rakt gummibabypelham och smalt tvådelat har varit det som fungerat bäst, men långt ifrån så bra som jag önskar.
Nu har jag bara ridit bettlöst sedan början av hösten, och tänker fortsätta med det iallafall över vintern. Ge henne en ärlig chans att verkligen lära sig arbeta rätt utan bett i munnen.
Sedan, framåt våren eller när det än blir, tänker jag försöka återintroducera bettet för henne under bättre förutsättningar. Misstänker att det inte gick så bra till första gången. De bett jag har funderat på är tvådelat med lock-up, eller rakt gummi/syntetbett. Nova är trevligt tycker jag, men alldeles för tjockt för hennes pyttelilla mun.
Ska följa den här tråden för att få fler bra tips :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 350
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 167
Senast: Freazer
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp