Min flickvän är hästfanatisk

O

Ofrivllig

Hej,
Jag har en flickvän som är helt tokig i hästar. Alla resurser i tid och pengar går till hästar.

"Skulle du be mig att sluta med hästar så vet du var dörren är.". Hur trevligt är det att hon sätter mig framför en häst? Jag älskar henne och jag är beredd att ta nästan vilken skit som helst men hur kul är det att alltid vara i andra hand.

5000 kr i månaden kostar hästen ungefär. Vilket ska jämföras med mitt gymkort på 400 kr i månaden. Jag vet ingen som lägger så mycket tid på en livsstil eller en hobby. Jag har tidigare hoppat fallskärm och det slutade jag med för att det var för dyrt. Jag har precis startat ett nytt företag och tiderna är kärva. Får jag jobba med företaget i 12 månader så vet jag garanterat att det kommer ge mer pengar än vad jag någonsin kommer att tjäna som vanlig anställd. Det är dock min dröm och den känner jag är hotad för att vi ska ha råd till en häst. Det finns en stor risk att jag för lägga ner företaget och ta ett tryggt säkert jobb istället som lagerarbetare.

Men pengar är bara pengar och det är inte det som är ett problem. Vi hinner aldrig ses. Hon går till jobbet kl 7 på morgonen och då har jag knappt hunnit vakna och sen efter hon varit på stallet så kommer hon hem ca 23.00. Det känns verkligen tungt.

Jag har försökt att engagera mig i ridsporten och följt med på tävlingar, ryktat, kratsat hovar. Den fina häst får mer näring, motion och kärlek än vad jag någonsin har fått.

Någonstans går en gräns men var? Hur mycket ska man offra av sina relation och sitt liv för häst? Jag har försökt att prata med min flickvän och hon vet hur mycket jag älskar henne men så fort jag nämner att vi kanske måste hitta en annan lösning så sparkar hon bakut och hotar med att göra slut. Jag tycker det börjar bli dags att sälja hästen men jag är rädd för att säga det.


Snälla hjälp mig.

/Den Ofrivllige Drängen
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Har hon inga egna pengar att spendera?

Hälsning Maja
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det finns inget enkelt svar på den frågan; hästtjejer och deras hobby är mer en livsstil vilket innebär att det TAR tid.

Jag har tre hästar och eget stall (dock inte på gården) och sambo och dessutom har jag en del pendlingstid till jobbet. Mkt tid går till hästarna, inte tu tal om det MEN jag har valt att ha sambo och då måste även han få tid. Jag kan inte kräva av honom att han skall vara lika intresserad som jag; det är mitt intresse inte hans.

Således försöker jag dela med mig av min tid så det inte blir "gruff" om att jag spenderar för mkt tid med hästarna.

Förstår jag dig rätt om det bara är DINA pengar som går till hästen? Isf blir du utnyttjad...

Jag tycker ändå att det verkar helt orinmligt att hon är borta så mkt och ni aldrig hinner ses; att hon skal sälja hästen tror jag inte du skall hoppas på men ni måste helt klart försöka hitta en kompromiss. Du kommer att tröttna och bli bitter; försök hitta en lösning innan dess. Kanske kan hon komm ahem och äta middag med dig innan hon åker till stallet tex?

Håller tummarna för er!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

men betalar du för hennes häst?

annars om ni har råd kan ni köpa en egen gård på så sätt är hon alltid hemma och kan komma in emellanåt och umgås en stund...

och att hon hotar med att göra slut varje gång du vill diskutera får mig att undra hur mkt hon älskar dig?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Är det du som betalar för hennes häst?

Är inne på samma linje som theresesandberg , hotar hon med att göra slut varje gång det kommer upp på tal så skulle jag börja fundera på hur mkt känslor hon eg har...

Annars så, det tar tid med hästar, jag har tre stycken, varav en av dom vars namn jag har tatuerat in tillomed.
Det är mer än ett intresse, det är en livsstil.. men som Ljulius säger, man måste försöka fördela tiden så sambon och familjen får tid åxå, annars funkar det itne i längden.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hur skulle det vara om hon hittade en medryttare någon/några kvällar i veckan. Så hinner ni ses. Kanske den personen kan bidra med någon liten slant också.
När hon äter middag, har inte du hunnit hem då? Eller måste hon rida/till hästen var enda dag? Varför i så fall? Kan ingen annan mocka boxen då och att hon mockar åt den personen en annan dag?

Vart går de 5000 kr? Billigare stallplats? Noggrannare uträknad foderstat för att hitta billigare fodersorter? Kolla om billigare foderförsäljare? Kanske hon kan ändra sina eventuella träningar så att det blir billigare.
Få henne att gå med på att titta på alla utgifter runt hästen. Någonting borde kunna ändras. Det borde ju ligga i hennes intresse också hoppas jag att du framöver kommer att kunna tjäna betydligt bättre om ni klarar av den tunga tiden.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

om hon betalar själv för hästen så tycker jag att du faktiskt får acceptera att hon vill leva så. om du nu inte tycker det är ok så får du väl göra slut. det är en risk man får ta när man blir tillsammans med en hästmänniska. det är en hobby som tar tid och pengar. jag skulle aldrig acceptera att nån försökte få mej att sälja mina hästar. jag skulle be den personen dra. kompisen sålde sin enduro för hon tröttna. hon ville köpa häst igen för sina pengar. men hon fick inte för sambon för det var dyrt och plocka pengar. men han ska fortsätta med enduron och åka på tävlingar över hela sverige, då är det inget snack om att det kostar.

ett tips är annars att hon kanske skaffar en medryttare som tar hästen nån dag i veckan.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hon ska inte behöva sälja hästen, men däremot borde hon kunna prioritera dig betydligt bättre. Om hon vill ha ett förhållande med dig får hon anstränga sig lite, kan man tycka. Samtidigt som du måste ha förståelse för att hennes hobby tar väldigt mycket tid. Man får kompromissa lite åt båda håll.
Hoppas det löser sig! :)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det eviga dilemmat för hästmänniskor som inte lever ensamma är väl just detta. Att det är svårt att kombinera så att alla blir nöjda. Jag tror inte det är så konstigt att många hästmänniskor är singlar. Vi är ett speciellt släkte och det är en speciell sak att som "utomstående" ge sig in i ett förhållande med en hästmänniska. Det är bara att konstatera att det tar tid och pengar med hästar, kan man inte alls acceptera det kan man nog heller inte dela livet med en hästmänniska.

Själv har jag ingen häst för tillfället och det är min största sorg i livet just nu. Kan låta lite småtöntigt men det är oerhört påfrestande att inte på något sätt kunna finansiera mitt hästeri (har jobbat som undersköterska tidigare och nu pluggar jag). Det är mitt enda intresse och jag mår aldrig så bra som då jag är i stallet. På samma sätt blir jag väldigt deprimerad av att inte kunna ägna mig åt hästar ens i närheten av i den omfattningen jag vill.
Skulle jag efter mina studier hindras från att ha häst pga någon annas vilja så kan jag inte svara på hur jag hade gjort. Jag har väntat hela mitt liv på att kunna köpa en häst jag kan träna och utvecklas tillsammans med. Jag kan inte påstå att jag känner mig speciellt villig att kompromissa bort det längre, jag kommer vara närmare 30 då min utbildning är klar. Jag tycker inte man ska måsta vara pensionär innan man kan satsa på sina drömmar.

En sak som dock känns som en självklarhet för mig, är att jag och sambon har delad ekonomi. Var och en betalar för sitt. På så sätt slipper man bråk och bitterhet pga att känna att någon annan äter ens pengar och man inte får något tillbaka. Ska jag dessutom i framtiden köpa häst, ska jag helt och hållet finansiera den på egna pengar. Är det inte så för er så är det hög tid att diskutera igenom det. Jag skulle aldrig försaka något av mina intressen till förmån för min sambos intressen, och tvärtom ska det heller inte vara. Jag är däremot inte omöjlig att kompromissa med, men det ska vara av vilja och ömsesidighet.

Du ska kunna satsa på ditt och hon på sitt. Det finns inte på världskartan att Du ska avstå från att starta företaget, om det Enda hindret är att du ska finansiera Hennes häst. Ska det kompromissas så tycker jag det ska vara lika mkt vilja från båda håll. Annars är det bara att inse att man inte kan ha ihop det.
Visst ska man ha förståelse för den andres intressen, men det finns gränser. Jag tycker att ni ska prata igenom detta, och är det så att du betalar för hästen så sluta omedelbart med det. Du kommer bara att bli bitter av det om det inte känns som att det ger dig något tillbaka.
Är det tiden som är problemet så tycker jag nog att hon kan försöka hitta en medhjälpare 1-2 ggr/vecka. Älskar hon dig tycker jag att det är en lagom kompromiss att iaf ge det ett försök med skötare/medryttare.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Just därför jag o sambon har dela ekonmi, aldrig att jag skule begära att han betalar för min häst.
För mig är hästar en livsstil o skulle min sambo föreslå att jag skulle sälja min häst skulle jag garanterat peka på dörren.
Det finns ju helger? Ni får se till att ta er tid för varandra då.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

ja det var ju ett dilemma som heter duga..

jag tycker så här :

om du tvingar henne att sälja hästen, ja då skiter det sej säkert.

men jag kan inte förstå att det kan ta ända till 23 förren hon e hemma? om hon börjar jobba 8 (lång arbetsväg, då om hon far hemmifrån 7) då slutar hon 16.00..kan tänkas hon är i stallet 17.00.. det kan inte ta 6 timmar att ta hand om en häst?

vi har haft lite liknande strider hemma..gubben vägrar inse att hästar e det viktigaste (efter familjen) för mej..han tycker det e allt för dyrt..men säg den hobby som inget kostar..
han gillar inte att jag e till stallet 3-4 ggr /v (delar hästen)..
så jämfört med detta så fattar du ju ändå ganska mycket;) ..
kan hon inte söka en medryttare ngr dagar i veckan o bara göra det nödvändigaste i veckan (det bör väl vara gjort på 2,5 timmar?) söka stallplats närmare?? 5000 låter mycket...stallhyran är?

hoppas det reder upp sej! lycka till!!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Usch jag tycker synd om dig samtidigt som jag själv är hästtjej och förstår din flickväns syn på det hela.

men har du pratat med henne inte att det kostar pengar osv, utan vad kruxet egentligen är - att ni aldrig ses?
Det tror jag är lättare att prata om, hon måste ju också vara intresserad av att er relation ska fungera och kunna hitta lösningar som INTE för den skull innebär att hon behöver ge upp det som är viktigt för henne genom att sälja sin häst.

som utomstående tror jag det är svårt att förstå hur mycket hästen, om man valt den livsstilen, faktiskt ger oss, i livskvalitet, livsglädje och kvalitet. det är nog många med mig som skulle känna det som en viktig del av vårt livs mening försvann om något tvingade oss att ge upp hästen och livet runtomkring som hästeriet innebär.

sen förstår jag inte om det är så att DU betalar hennes häst, hur detta skall vara okej? det är HON som ska betala hästen.

ang. tiderna så håller jag med det som andra skrivit: det kan omöjligt måsta vara så att hon är borta 07.00 till 23.00. Hur är det ens möjligt? Har hon hästen långt bort från ert hem? se då till att hitta en annan lösning, endera med hästen uppstallad närmre, vilket är att rekommendera, eller att den kanske står uppstallad så att någon tar hand om skötseln 1-2 dagar i veckan, eller att hon har en medryttare om hon kan tänka sig det, som avlastning.

ngn som är borta 07-23.00 7 dagar i veckan skulle även jag ha svårt att ha en relation med : )

hoppas du fortsätter följa tråden och kommer med lite mer input och tankar!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Oj. Det låter verkligen tufft.
Men några saker som jag måste få reda ut:

* Betalar du hennes häst? Isåfall, hur kan hon då hota med att göra slut, då ryker ju även hennes häst.

* Om hon hotar med att göra slut, hur mkt äkta känslor har hon egentligen?

På något sätt tycker jag att hon är lite tvär. Det borde ju kunna lösas på något sätt, så att hon fixar en medryttare eller att någon hjälper henne att mocka en dag och hon hjälper denne en annan dag, som någon skrev. Jag förstår mycket väl att det är svårt att ha ett förhållande med någon som man aldrig träffar! Det skulle jag aldrig klara av.

Jag älskar verkligen hästar, jag förstår din flickvän på ett sätt, men om hon verkligen älskar dig borde även hon vilja lösa det!

Jag har inga direkta råd förutom att du måste sätta dig ner och prata med henne och säga att ni måste komma fram till en lösning.

Lycka till!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

"om hon betalar själv för hästen så tycker jag att du faktiskt får acceptera att hon vill leva så. om du nu inte tycker det är ok så får du väl göra slut. det är en risk man får ta när man blir tillsammans med en hästmänniska. det är en hobby som tar tid och pengar. jag skulle aldrig acceptera att nån försökte få mej att sälja mina hästar. jag skulle be den personen dra".

YEY! Nightcrawler! :bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

håller med övriga om det är så att hon själv betalar hästen så är det ju upp till henne. Däremot reagerar jag med att vara hemma kl 23 på dagarna!...DET är inte hälsosamt. Hur länge jobbar hon igentligen? kan hon byta jobb till bättre arbetstider? så hon får mer tid över på dagarna och ni får ett gemensamt liv också.

eller...finns det andra uppstallningsmöjligheter, så man kan spara in tid eller pengar där?medryttare 1-2 dagar/vecka? mer tid över då också...

lösningar finns alltid.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Eh. Är hon verkligen aldrig hemma mellan 7 och 23??
Låter inte så troligt?

Kanske du kan gå upp en halvtimme tidigare på morgonen så ni honner umgås lite då också?
7 är ju inte spec. tidigt lixom :p

Kanske hon kan lägga upp tiden i stallet annorlunda. Antingen skaffa medryttare eller ta två dagar i veckan med korta pass.
2 timmar får man ju räkna med att vara i stallet varje dag. Någon dag kanske hon bara kan borsta, och någon dag köra lite lätt. Då får ni två dagar mer lite mer tid till varandra i veckan, även om det inte är jättemkt tid.

Givetvis ska hon inte behöva sälja sin häst! Skulle jag ha en pv som krävde det så skulle jag anse att han var alldeles för dum i huvudet för mig. Hästar är ingen sak som man bara slänger iväg.
Men däremot kanske ni ska tala igenom om er relation. Kanske den inte är så bra som den en gång varit?

Sen undrar jag också om inte hon har någon inkomst?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tror att hon ”slår bakut” för att hon är rädd för att du ska ta det bästa hon vet ifrån henne. Att hon ska ”förlora” om hon ger sig in i diskussionen, om du förstår vad jag menar.

Nästa gång du ta upp ämnet kanske du kan börjar med att säga att du aldrig tänker kräva att hon skulle sluta rida eller att hon skulle sälja sin häst…
Kan hon känna sig trygg med det blir hon kanske blir mer lyhörd för kompromisser.

För det är ju uppenbart att det inte fungerar som det är nu, man är två om en relation, båda måste ge och ta. Ett lyckligt förhållande är aldrig på bara den enes villkor…

Fast är det så att det är du som pröjsar för kalaset ställs ju allt i ett annat ljus, då skulle jag krävt en kompromiss eller att hon får börja betala själv.
Men vill passa på att höja ett varningens finger för ultimatum, kommer sällan något gott ur det.

Lycka till, hoppas att ni löser det!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Men vad gör hon hos hästen egentligen? När jag hade medryttarhäst var jag i stallet ca tre timmar varje dag som jag hade hand om hästen, om jag tog det lugnt. Då hann jag mocka, göra i ordning morgondagens foder, ta in hästen, rykta, rida en timme, rykta och släppa ut igen. Jag hade kunnat göra det på två och en halv, kanske så lite som två timmar om jag verkligen skyndade mig.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Nu är jag inte mer än 17år så har väl egentligen inte så mkt att säga till om egentligen, angående detta... Har ju ingen direkt erfarenhet... Men jag går i skolan 8-4 istort sett varje dag hela veckan, jobbar 3 dagar i veckan efter det och har egenhäst som jag betalar delvis själv (mamma hjälper till) och har pojkvän sedan 1,5 år tillbaka, så lite förstår jag ju iallafall.

Att hon inte vilja sälja sin häst förstår jag helt och fullt! Hästar är (som tidigare sagt) en hel livsstil och man bli grymt deprimerad när man måste sluta ofrivilligt.

MEN jag kan inte förstå varför hon är borta hela dagarna? Jag lyckas ju hinna med allt mitt, så i min ögon så bristar engagemanget från hennes sida (och kanske från din sida med?) Jag träffar min pojkvän 4 eftermiddagar i veckan (sover då över hos honom, det är de eftermiddagar jag inte jobbar) men hinner ändå med hästen. Jag slutar skolan vid 16.00, är hemma vid 17.00, då är det hästtid. Men 2-3 timmar räcker om man anstränger sig, inte stressar utan anstränger sig för att göra saker lite smidigare, lite snabbare.

För att slippa ta bussen till pojkvännen så kommer han och hämtar mig (han har bil och körkort) de 4 milen jag annars skulle behövt åka med buss, så det går fortare och vi spenderar hela kvällen tillsammans, samt äter frukost tillsammans. Eftersom jag behöver åka rätt tidigt så går han upp tidigare för att kunna göra det, likväl som jag skyndar mig extra på kvällen för att komma till honom tidigare och kanske vara uppe lite extra för att få tid för honom.

De dagar jag jobbar så är jag inte klar med jobb+häst förrän 21.00 ungefär, kanske lite senare... Hade jag då bott med min pojkvän hade vi ju då haft lite tid efter det med...

Kompromissar man och det finns engagemang från båda sidor så löser sig det mesta, utan att det behöver gå ut över varandras hobby.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det låter orimligt att vara hemma kl 23 på kvällarna om det gäller EN häst. En häst behöver inte ta mer tid än i runda tal 3 timmar per dag beroende på uppstallningsform.

En relation består av att ge och ta och om hon skulle sälja sin häst så skiter sig er relation troligtvis. I mitt fall så är inte min sambo speciellt hästintresserad, men följer med när det verkligen behövs. T ex målade vi i stallet tillsammans :love: häromkvällen, på onsdag åker han med mig på en Pay & Jump o s v. För att inte hästen ska inkräkta helt på vårt gemensamma liv så har jag valt att äga den gemensamt med en god vän. Vi delar allt, såväl ekonomiskt som ridning och skötsel. På så vis har både hon och jag tid för att att umgås med våra familjer, möjlighet att jobba över, resa bort o s v. Dessutom kan vi hjälpa och unna varann framgång med vår gemensamma häst
:)

Jag betalar min häst själv. Min sambo ser att jag mår bra av min häst - när han ser att jag mår bra - mår han bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 011
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp