Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack alla för alla svar. Jag börjar förstå mer och mer nu. Om man ska sammanfatta kommentarerna så kan man säga:
1. Inte be henne att sluta för då rycker relationen. Ja ingen funkar bra på tvång, vare sig det gäller hästar eller ngt annat : )
2. Hästtjejer är speciella tjejer som bara tänker på hästar och många hästmänniskor är därför singlar. var får du detta ifrån?
3. Hästar tar ca 2 timmar per dag i genomsnitt. beror ju helt på hur lång pendlingstid hon har till och från stallet, det var det jag höjde frågan om i mitt tidigare inlägg, stalla upp hästen närmare så kan man om man anstränger sig klara av de flesta dagar på 2 timmar i stallet, definitivt 3 timmar utan att stressa alls, på en häst.
4. Hon ska betala sitt hästintresse själv. eh? ja! Men hur ser er ekonomi ut i övrigt, vad delar ni på i övrigt, vad betalar du?
5. Jag verkar inte vara ensam om det här problemet. Nej det är du nog inte men situationen 07-23 som du beskriver det låter extrem

Stämmer detta eller är jag för hård?

du är lite bitter : )
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Förhållande handlar om att ge och ta.


Steg 1för TS är att be flickvännen skaffa egen plånbok.. Absurt att du ska betala hennes häst?! (i alla fall för mej)

/LL


Jag kanske var lite tuff tidigare i kommentaren om företaget, men det är ingen som egentligen vet någonting. Vi vet inte vad de har för uppgörelse eller ekonomi och det verkar tveksamt om de pratar med varandra överhuvudtaget. Kanske ville han bara kolla lite om detta var ett vanligt fenomen så han kanske är nöjd med informationen i huvudsak och kan ta sitt beslut utifrån det.

Det skulle vara intressant och höra hur kär TS är ?

Jag köpte en jättefin ridvalack, finast i stallet och snäll som gatan, åt min man. Den forsar han runt på men jag har huvudansvar och tränar och tävlar först iallafall när det blir dags.... Min man är bästa medryttare jag någonsin haft, måste starkt rekommendera till alla att utbilda sin kille inom ridning, det är toppen, jag tränar och han tar den lite avslappnade avstressande skogsturspromenaden. Min man och jag började med att jag åkte på ridläger och han följde med, han fick enskild specialträning i en vecka för att han skulle lära sig, mycket longering utan stigbyglar .
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Ursprungligen postat av Ofrivllig
Tack alla för alla svar. Jag börjar förstå mer och mer nu. Om man ska sammanfatta kommentarerna så kan man säga:
1. Inte be henne att sluta för då rycker relationen. Ja ingen funkar bra på tvång, vare sig det gäller hästar eller ngt annat : ) 2. Hästtjejer är speciella tjejer som bara tänker på hästar och många hästmänniskor är därför singlar. var får du detta ifrån?
3. Hästar tar ca 2 timmar per dag i genomsnitt. beror ju helt på hur lång pendlingstid hon har till och från stallet, det var det jag höjde frågan om i mitt tidigare inlägg, stalla upp hästen närmare så kan man om man anstränger sig klara av de flesta dagar på 2 timmar i stallet, definitivt 3 timmar utan att stressa alls, på en häst.
4. Hon ska betala sitt hästintresse själv. eh? ja! Men hur ser er ekonomi ut i övrigt, vad delar ni på i övrigt, vad betalar du?
5. Jag verkar inte vara ensam om det här problemet. Nej det är du nog inte men situationen 07-23 som du beskriver det låter extrem

Stämmer detta eller är jag för hård?

du är lite bitter :)

Skriver under på varje ord :bow: och skulle som så många andra vilja ha lite mer information om den gemensamma ekonomin i övrigt och vilka intressen, som kostar för TS... ^^

På ngt mystiskt vis, brukar nämligen hästmänniskor och motor/bilintresserade människor dras mot varandra och det är ju dyra och tidskrävande "livsstilar" åt båda håll.

/IH
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Ingenstans i någon av de två trådarna framkommer vem som betala för hästen o vem som satsar pengar på företaget.
Utan den informationen så blir allt bara spekulationer vad gäller den ekonomiska biten, visserligen nog så viktig i en relation.

mvh
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

1. Inte be henne att sluta för då rycker relationen.

Jag skulle inte köpa att bli tvingad att sälja hästen.
Skulle jag sälja hade jag velat skulle vara mitt beslut, om jag märkte att det påverkade min man och mina barn på ett sådant sätt att det helt enkelt inte var berättigat att ha häst i den situationen.



2. Hästtjejer är speciella tjejer som bara tänker på hästar och många hästmänniskor är därför singlar.

Rent skitsnack. Vi är väl hur många som helst som fixar både häst, jobb och familj. Däremot har vi kanske under åren lärt oss att kompromissa så att var och en får sitt. Vi har dessutom män som har egna intressen och hobbies och som hjälper oss att få behålla vårt intresse eftersom de älskar oss och vill att vi ska må bra.

3. Hästar tar ca 2 timmar per dag i genomsnitt.

Stämmer rätt bra. I mitt fall som har hästen nära och på lösdrift hinner jag faktiskt fixa honom under lunchen om han bara ska tas in för visitering och matning, d.v.s. ingen som helst förlust av "familjetid". Skulle jag rida och vill ta lång tid på mig, inte stressa och umgås tar det 3 h. En snabbsväng i stallet tar ca 2 h.
Dock är restiden till stallet samt servicenivån helt avgörande. Har man en massa fodringar och långt till stallet så tar det betydligt mer tid från familjen.
Så kan hon flytta hästen närmare och få mer service lär ni antagligen ses oftare. Det kanske till och med är värt att du lägger en slant extra på hennes stallhyra om det är p.g.a. ekonomin som hon måste ha en stallplats långt borta?

4. Hon ska betala sitt hästintresse själv.

De flesta jag känner betalar sitt hästintresse själva. Så även jag men det påverkar ändå den gemensamma ekonomin eftersom jag hade kunnat spara mer om jag inte hade häst och våra sparpengar går till vårt gemensamma liv.


5. Jag verkar inte vara ensam om det här problemet.

Nä, det finns nog lika många hästänkor/änkemän som det finns motorcykelänkor/änkeman eller musikeränkor/änkemän. De flesta hobbies som är tidskrävande och som kostar pengar påverkar HELA familjen.
Om man är en "smart" utövare så försöker man hålla igen egoismen och se till att det fungerar för familjen i övrigt men att man ändå kan behålla sitt intresse. Och är man en "smart" hobbyänkeman så ser man till att ens älskade får behålla sitt intresse men ställer krav på att de hittar en lösning som inte påverkar det gemensamma livet negativt i allt för stor utsträckning.

Stämmer detta eller är jag för hård?

Se svaren ovan.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag förstår faktiskt inte ditt problem här. Antingen accepterar du hennes val eller oxå gör du det inte och då lämnar du henne. Jag tycker absolut inte synd om dig, för du är ju inte tvingad att vara med henne -vist inte? Varför ska hon välja bort sitt största intresse för din skull? 5000 kr i månaden lägger hon ner och en massa tid och? Antingen tar du henne för den hon är eller inte. Det är faktiskt inte svårare än så.

Du kan väl göra saker själv oxå, ensam eller med andra kompisar? Eller bara njuta av din lediga tid, var glad att du har en flickvän. Grattis! Nångång träffas ni ju ändå och då blir det extra roligt och meningsfullt.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag förstår faktiskt inte ditt problem här. Antingen accepterar du hennes val eller oxå gör du det inte och då lämnar du henne. Jag tycker absolut inte synd om dig, för du är ju inte tvingad att vara med henne -vist inte? Varför ska hon välja bort sitt största intresse för din skull? 5000 kr i månaden lägger hon ner och en massa tid och? Antingen tar du henne för den hon är eller inte. Det är faktiskt inte svårare än så.

Du kan väl göra saker själv oxå, ensam eller med andra kompisar? Eller bara njuta av din lediga tid, var glad att du har en flickvän. Grattis! Nångång träffas ni ju ändå och då blir det extra roligt och meningsfullt.

TS har fortfarande inte svarat huruvida det är flickvännen som betalar för hästen eller om det är han som betalar hennes intresse.

Självklart är det inte så enkelt som att säga att om man träffas en enstaka gång pga att den andra alltid är borta, så blir det bara extra roligt och meningsfullt. En relation kräver ett visst underhåll för att det ska finnas en gemensam grund att stå på, och att man ska ha ett underlag för relationen.

tycker du det är skäligt med de tider som angetts, borta 07-23 varje dag?
skulle du själv tycka det var vettigt om din partner gjorde motsvarande?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hej
vill bara berätta att vi har 5 hästar i ett stall som vi hyr...när jag träffade min kille hade jag bara en häst,han såg en häst på annons och tyckte att vi kunde åka och titta på den.en unghäst som ska eftertrada min älder häst...vi bestämde att vi skulle köpa den men bara om han va med på att hjälpa till kostnads mässigt då jag sa att jag inte har råd själv att ha två hästar han betalar allt på den hästen sen blev det så att vi nu har 5 hästar och vi hjälps åt ekonomiskt med dom och han hjälper även till när jag är sjuk eller ska bort med tex mina tjejkompisar..Han har ett bil intresse som jag försöker hjälpa till med så gott det går och vi åker även på bilträffar tillsammans för att få tid tillsammans..vi disskuterar att vi ska kolla efter en gård där jag kan ha mina hästar och han suina bilar för att slippa restiden man får när man ska till stallet..tiden jag tillbringar i stallet är väldigt olika beroende på vad man ska göra ska man rida tar det lite längte tid beroende på antal hästar som ska ridas..är han i garaget kan jag vara längre i stallet just den dagen:) om du kräver att hon ska sälja hästen då kommer ditt förhållande inte hålla hom kommer vara både arg och ledsen och kanske kräver att du slutar med ditt intresse och då kommer ni sitta hemma och inte göra annat än att skava på varandra och vara bittra på varandra tror jag,,skulle aldrig be min kille sluta med bilar om inte han bad mig sluta med hästar intressen går att ha om man är berädd att kompromissa och hitta tid tillsammans.Ibland avstår jag ridningen en dag om det har varit mycke en tid..min kille följer även med till stallet och hjälper till och då får vi tid tillsammans :laugh:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag höll på att skulle skriva några bra råd till dig här och lite om mina och min sambos erfarenheter, men jag ångrade mig, för du är ju inte själv delaktig i tråden.

Om du är intresserat av att få det bättre med din flickvän varför tar du inte chansen o lyssna lite på folk här då? Det har nu skrivits 3 sidor med goda råd och tips och välmenande ord, men du orkar inte själv följa upp på det, ställa följdfrågor eller argument för eller emot? Det ger mig tyvärr känslan av att du bara ska gnälla av dig och inte försöker så mycket själv.

Om du själv deltog i diskussionen med lite engagemang skulle jag få mer lust att hjälpa dig. För om det är som du beskriver förstår jag att ni har ett problem.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

1. Inte be henne att sluta för då rycker relationen.

Du kan inte tvinga din tjej till att sluta med hästar för då blir det nog inte bra, men däremot bör nog Ni båda sätta er ner och prata om er situation, hon har ju heller ingen rätt att bli arg och sur på dig för att du har en egen åsikt.

Det är ganska egoistiskt av henne av om det nu är så, hon är borta mellan 7-23 vareviga dag, visst hästar tar en stund varje dag, det är ett djur, ett ansvar, men samtidigt bör din tjej, om hon nu vill ha ett förhållande, även släppa lite på sitt eget och anpassa sig efter dig också.

Känns lite som om du vill ha rådet att göra slut med henne i dina trådar, det rådet ger jag inte, men skall ni fortsätta vara tillsammans så är det ge och ta som gäller även för din hästtjej till flickvän.

Betalar du för hennes häst och dess uppehälle så är det upp till henne att skärpa sig och vara lite tacksam och definitivt ge lite tillbaka till dig, tycker för övrigt att hon kan betala för sitt intresse själv.

Dessutom så har hon inte mycket att säga till om heller om du vill sälja hästen för att ekonomin blir sämre, om det är du som betalar.

Någon gård tycker jag inte ni skall köpa, det är visserligen smidigt att ha hästen hemma och Du kanske finge se din tjej lite oftare...men det tillkommer så mycket mer arbete med en gård, stängsel, hagar, man får sköta in och utsläpp själv, underhåll av byggnader, och dessutom skall ni ju jobba också, som du skrev i den andra tråden att du skulle få längre resväg, det kommer inte hålla i längden.

Sätt er ner och diskutera hur ni båda vill ha det och ser på saken.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Men pengar är bara pengar och det är inte det som är ett problem. Vi hinner aldrig ses. Hon går till jobbet kl 7 på morgonen och då har jag knappt hunnit vakna och sen efter hon varit på stallet så kommer hon hem ca 23.00. Det känns verkligen tungt.

Jag har försökt att engagera mig i ridsporten och följt med på tävlingar, ryktat, kratsat hovar. Den fina häst får mer näring, motion och kärlek än vad jag någonsin har fått.

Lite nyfiken på hur ni hade tid att bli ihop och vad det var hos henne som du föll för om hon nu aldrig har gett dig näring, "motion" :angel: och kärlek..?

En relation bygger på ömsesidig respekt för varandras intressen och drömmar och som partner ska man värna om den andres välmående. Däremot ska ingen behöva ska stå i tacksamhetsskuld eller känna sig utnyttjad! För då har man verkligen fått något om bakhoven.
Som du beskriver situationen är det definitivt inte läge att skaffa gård anser jag, förrän ni utövat regel nr 1; Kommunikation!
Det framgår nämligen inte HUR du försöker ta upp ämnet. För genom gnäll, svartsjuka och/eller syrliga pikar lär du inte få annat än en vägvisning till dörren. Lägg fram dina synpunkter med en "kvinnas list".. ;)
En hästtjej är och förblir en människa med obeskrivbara känslor för sitt djur och det ska väldigt mycket till om en tvåbent hane skulle uppta den speciella platsen i hjärtat. Normalt finns det dock fragment av hjärtat kvar åt annat också så du är nog inte helt lottlös om du tänker efter eftersom ni fortfarande lever ihop.
Om du skulle starta eget företag ska du inte tro att det handlar om fasta tider 8-17 utan snarare 24/7.. Kanske det skulle vara det bästa för dig så du slapp sitta hemma och vänta på din fanatiker. Men om du sätter skon på andra hoven, skulle ju hon få vänta på dig om nu hästen såldes och du satsade på eget företag.. Ge och ta!!
Är hon helt beroende av dig för att driva runt sitt intresse? I så fall är du kanske inte den optimala partnern för henne utan bara ett bricka i spelet, hur illa det än låter..

Jag och min sambo lever lite var sitt liv fast ändå ihop vilket funkar för oss. Båda är vi extremt självständiga människor med skilda intressen men vi har även ett gemensamt som vi ägnar en del tid åt. Så trots att han jobbar skift okristliga tider, vi pendlar 10 mil/dag båda två, jag sköter min häst 2-4 tim/dag 7 dgr/v, vi har nyinköpt hus/mindre gård (fast hästen står inackorderad) så lyckas vi hålla relationen vid liv helt enkelt för att vi älskar varandra med allt vad det innebär i uppoffringar och kompromisser! :love:

Lycka till hur du än går vidare..

//Cinnamon
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Håller med, ts är inte alls delaktig. Istället skapar han en ny tråd där det gnälls mer.

Håller nog med tussinussen också, creepy...
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

TS har fortfarande inte svarat huruvida det är flickvännen som betalar för hästen eller om det är han som betalar hennes intresse. Jag skiter fullständigt i vad vem betalar för vadå. Antingen är Ts ovanligt korkad eller bara förvirrad om han betalar för hennes intresse, möjligen väldigt snäll oxå om han bidrar till hästintresset ekonomiskt (dubbelmoral). Fast det låter inte som att han vill att hon ska ägna tiden till hästarna och att han tycker att 5000 kr i månaden är för mkt. Han har inte tänkt på att fråga henne om vad HON vill?

Självklart är det inte så enkelt som att säga att om man träffas en enstaka gång pga att den andra alltid är borta, så blir det bara extra roligt och meningsfullt. En relation kräver ett visst underhåll för att det ska finnas en gemensam grund att stå på, och att man ska ha ett underlag för relationen.
Enligt dig ja. Men han kan inte tvinga henne att lämna sitt största intresse. Antinger ser han det som det är, att hon är borta mkt. eller oxå länmar han henne. Vad är det som är så svårt?
tycker du det är skäligt med de tider som angetts, borta 07-23 varje dag?
skulle du själv tycka det var vettigt om din partner gjorde motsvarande?
Jag skulle lämnat bruden för länge sen, om jag kände som han (om jag var hennes pojkvän vill säga). Vad han ska göra är upp till honom.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

kl
Har inte läst hela tråden men måste ju fråga hur mogen är flickvännen på en skala från ett till tio??
Vad har hon killen till? Pengarna?

Jag är oxå "hästfantatiker" men det är ju ändå så att lever man i ett förhållande så handlar det om att ge och ta. Jag kan inte tillbringa HELA kvällarna, till kl 23 (!!!) i stallet medan sambon då får sköta allt där hemma. Han har väl oxå ett liv!
Man får helt enkelt se till att bli effektivare i stallet, man måste inte stå å hänga m stallpolarna i flera timmar o snacka skit.... jag har eget stall och sköter ALL skötsel helt själv o tillbringar MAX två timmar i stallet de kvällar jag rider.
Sen finns gott om tid till familjen.

Vad gör tjejen om helgerna?

Jag tycker det är alltför många hästtjejer som kör med "acceptera min hobby eller stick!" men sen lägger de själva knappt ned någon energi på att vårda förhållandet. Så att hästtjejer är singlar beror inte enbart på sura män; det beror även på egoistiska hästtjejer som tillbringar mer tid i stallet än vad som eg behövs. Om killarna ska respektera ens svindyra tidskrävande hobby så krävs det ÄNNU MER ÖDMJUKHET hos hästtjejerna!
Vill man ha pojkvän så får man se till att vara ödmjuk o släppa lite på sina principer.
Vill man däremot klara sig helt själv utan nån som lägger sig i, då bör man nog fortsätta vara singel...
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Håller med, ts är inte alls delaktig. Istället skapar han en ny tråd där det gnälls mer.

Håller nog med tussinussen också, creepy...

Ts är inte alls delaktig tre inlägg på två skapade trådar i samma ämne.... finns han över huvudtaget?

Creeepyyyy
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hur många är det som är i stallet varje kväll till kl:23:00? Ingen jag känner iaf. En intressant fråga kan ju vara varför hon är i stallet så länge. Kanske för att hon har en pojkvän som hon inte passar ihop med? (kom igen nu Ts argumentera imot mig nu om att jag har fel där!!)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hur många är det som är i stallet varje kväll till kl:23:00? Ingen jag känner iaf. En intressant fråga kan ju vara varför hon är i stallet så länge. Kanske för att hon har en pojkvän som hon inte passar ihop med? (kom igen nu Ts argumentera imot mig nu om att jag har fel där!!)

varför gör hon inte slut då om hon hotar TS med det varenda gång han säger sin åsikt om hästarna?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Du, det var bra skrivet :bow::bow:
Vad är det som är bra med en massa förmodanden som saknar grund i det inlägget?
Finns inga fakta om ekonomin öht i tråden, vad gäller tiderna har vi bara den sk sambons gnällinlägg att gå på.

Tycker tvärtom att inlägget du apploderar var ytterst fördomsfullt.

Fö är jag något allergisk mot folk som hoppar in o tycker en massa utan att ha läst tråden öht.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 933
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 623
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp