Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack alla för alla svar. Jag börjar förstå mer och mer nu. Om man ska sammanfatta kommentarerna så kan man säga:
1. Inte be henne att sluta för då rycker relationen.
2. Hästtjejer är speciella tjejer som bara tänker på hästar och många hästmänniskor är därför singlar.
3. Hästar tar ca 2 timmar per dag i genomsnitt.
4. Hon ska betala sitt hästintresse själv.
5. Jag verkar inte vara ensam om det här problemet.

Stämmer detta eller är jag för hård?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

1:an stämmer
2:an njaaae... Vi tänker inte alls bara på hästar, men det är en väldigt stor del av vårt liv.
3:an Hur lång tid det tar beror alldeles på hur effektiv man är, och om man ska träna för nån viss tränare eller liknande just den dagen.
4:an Självklart betala för sitt eget intresse.
5:an Nej det är du inte. Men det finns ju "vettiga" hästmänniskor åxå som inser att livet kankse itne är så kul att tillbringas ensam och därför se till att relationen men sambon får sin tid åxå.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Klart hon ska betala sitt egna intresse!
Visst hjälper man varandra om det krisar, men inte hela tiden.....
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Skulle min man säga att jag skulle göra mej av med mina hästar så hade mannen åkt ut på stuberten.
Mina hästar är mitt liv och jag behöver dom på samma sätt som jag behöver vatten och syre.
Men jag betalar för dom själv och han behöver aldrig göra ett handtag i stallet.......och han har aldrig klagat.

Följ med till stallet och klappa hästen medans hon mockar och kanske kan du få rida lite. Man vet aldrig. Du kanske gillar det.:)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Men jag fattar inte, vem är det som betalar för hästen? För om hon drar upp att hon vill göra slut om du ber henne att sälja hästen måste det ju innebära att hon kan hålla den på egen hand?

Eller vill du att hon ska lägga ner sitt intresse (liv) för att försörja dig när ditt företag går segt?

När kommer du hem på kvällen, äter ni middag ihop? Om inte, varför inte?

Tror inte andelen singlar är särskilt mycket större än bland andra tidskrävande intressen. Hitta en egen hobby?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Min sambo har precis köpt sig en nyare Honda Goldwing. Det går loss på en himla massa pengar- läs 100 000 tals kronor. Men han har sparat i flera år för att kunna byta in den gamla när den börjar bli sliten.

Jag skulle aldrig få för mig på att gnälla över hans hobbyer!

Tex som när han köpte en maskinhammare till smedjan som "bara" kostade 10 000:-.

Tycker det är lågt att trådskaparen inte unnar sin flickvän hennes hobby.

Min sambo gnäller inte över min hobby heller som är hästar, minigrisar och reenactment. Alla hobbies som kostar en del.

Vi är en familj och alla våra pengar är ju våra gemensamma pengar samma pott s.a.s.

När allt viktiga räkningar är betalda är det något ont i att bägge parter i ett förhållande får syssla med det som intresserar en?

Lev och låt leva!

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Kan du inte förklara lite mer är det du som betalar för hästen? Isf låter det helt orimligt i mina ögon min sambo betalar inte ett öre för min häst men självklart ställer vi upp för varandra om det krisar.
När slutar hon jobbet? Hur långt har hon till stallet och från stallet och hem? Jag var hemma vid 23 när jag hade fem hästar att rida och ta hand om, hur många hästar har hon egentligen?
För mig tar det ca 2 timmar med en häst och 3 timmar med 2 mer än så tar det inte om jag inte är iväg och tränar/tävlar. Jag brukar låta hästarna vila ngn vardag i veckan så att man har extra tid över till annat. Ses ni aldrig på helgerna?

Jag förstår inte hur ni kan få så lite tid till varandra jag har två hästar, jobbar 83% pluggar heltid och tränar på gym bla jag hinner med min sambo också allt handlar om effektivitet och prioritet.
Betalar hon för hästen själv kan du som god pojkvän aldrig kräva att hon ska sälja jag hade blivit helt skogstokig på min sambo i ett sånt läge och han hade åkt med huvudet före. Hästarna har för det mesta funnits i livet långt innan pojkvännen/flickvännen och hästarna kan inte ta hand om sig själva alltså måste dom prioriteras i första hand. Men det betyder ju inte att man tycker om sin partner mindre för det.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Om det är du som betalar hennes häst får du väl helt enkelt sluta göra det! Säg till henne (även om det är hårt) att hästar inte är ditt liv, du vill göra andra saker! Lite "take it or leav it" som hon själv säger till dig! Du ska inte betala för hennes maniska intresse. Du ska ju naturligtvis satsa på din dröm och hon borde faktiskt stötta dig!

Jag skulle då aldrig kunna uppföra mig som henne mot min kille, man är olika personer med olika liv! Känns verkligen som att hästen kommer före dig HELT och det känns ju bara så fel! :crazy:
Om jag var du så hade jag absolut funderat på om jag verkligen ville leva såhär!

Jag älskar min häst över allt annat, precis som jag älskar min familj. INGET skulle kunna få mig att sälja henne, MEN jag skulle då aldrig sluta leva mitt liv utanför hästarna!
(Är lika mycket Fashionista som Hästjej)
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det låter ju jätte trist..

Jag tycker du ska sätta dig ner i lugn och ro med henne och prata igenom allt,och så berättar du verkligen hur du känner.

Lycka till:)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag skulle gärna vilja ha svar på andra frågan som ingen har nämnt.

Jag undrar har du en affärsidé som kommer röna mer pengar om ett år än vad du kan tjäna på löne-arbete. Jag reagerade på om affärsidén är så bra bara du ger den tid så varför inte låna pengar då ? Är affärsidén bra och du har en bra kommunikation med din tjej varför inte försöka att låna på hästarna ?
5000:- i 12 månader är 60000:- Enkla lånet heter något , om du har SEB som bank så tror jag att deras billiga företagslösning har en lånemöjlighet inbyggd. Titta på deras hemsida. Titta på alla bankers hemsida.

Jag fattar inte problemet du försöker bara hitta på problem och lägga skulden på henne. Tänk dig om ni håller ihop om sju år " det är ditt fel att jag inte fick starta företag för du hade för dyr hobby ..... " Jamen lägg ned, fixa stålar istället och bli inte bitter. Är det inte det företagare gör... fixar stålar till sina nära och kära och naturligtvis de käras husdjur... ;-)

Jag vet att det är svårt att låna just nu men eftersom ni två tydligen har så sammanlänkad ekonomi att det är ett problem att hon har en dyr hobby, men du ska ha rättighet att tvinga henne att leva på kostnadsminimum för att kunna uppfylla din affärsidé.

Är affärsidén så verkligen bra ? Tror du på den bör du nog få med din tjej i diskussionen om pengar för hon kanske har möjlighet att sälja en av hästarna, låna ut pengarna till dig, och köpa en ny om ett år. Ränta bör vara god dock så hon kan köpa en bättre häst än hon har idag...

Ju mer jag tänker på det kommer du att lyckas med ett eget företag om du inte har din familj med ? Drömmer du bara? Din tjej kanske vet att du är en drömmare eller drönare ?? hihi förlåt det bara blev så...

Bli inte lurad att starta företag bara för att det är politiskt korrekt just nu. Antalet konkurser under lågkonjunktur är större än under högkonjunktur. Det startas färre företag under lågkonjunktur och fler går omkull. Du måste nog börja på att räkna från början på om det inte är bättre att vara lönearbetare.

Det är kanske inte bara en sak i denna problemframställning.

Hästar tar tid, det är bara så, men jag vet absolut inte om jag vill säga att de flesta hästmänniskor är singlar. Nej det tror jag verkligen inte.

Däremot så tar man hästar bort från en riktig häst-tjej så riskerar man en gnällig onöjd människa som blir fet och jag lovar dig hon gör inte mer hemma bara för att hon har mer tid.

Ibland brukar det finnas artiklar i häst-tidningar om dessa häst-övergivna respektive och hur de hanterar detta. Var det inte en i Häst&ryttare för något år sedan.

Se det positiva istället, du vet var hon är och hon är inte hos någon annan karl eller på krogen.
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag har precis tagit ett insomningspiller så det kan bli lite felstavingar nu och en och annan skum mening men jag måste bara studsa upp och säga att jag vet hur det känns.

I mitt fall så var det den kille som jag delade mitt liv med genom att vi var sambo. Han var lagerarbetare och är dessutom basist i ett litet band som är på uppgång lokalt. Hans band var hans liv och jag fick liksom du höra att bandet (hästen) var många gånger viktigare än mig och att han aldrig skulle älska mig mest. Han sa att om han var tvungen att välja mellan mig och bandet så skulle han välja bandet. Det är väldigt jobbigt att leva i en relation där de orden sagts. Det är svårt att bo med en kille som inte har tid och inte vill ta sig tid för en. Min kille åkte iväg klockan 05 på morgonen för att åka till jobbet, och åkte direkt från jobbet till replokalen (de dagarna han kom hem för att byta om emellan var bara jobbiga eftersom han då kom hem, slängde iväg en oengagerad puss och "jag kommer hem senare" och sedan tillbaka ut igen). Sedan kom han hem igen klockan 23 (även om han sagt 21 eller 22), åt maten jag så snällt lagade till honom och gick och lade sig. På helgerna var han med bandet från 12 och framåt. Då kunde de komma på att de skulle på en konsert och sticka på den utan att ringa mig, och vara hemma vid 2-3 på natten. Hade de själva spelningar så fick jag helst inte komma, fick inte heller vara med på rep trots att jag undrade någon gång.

Kan tänka mig att livet för en sambo med häst kan bli likadant. Man väntar och väntar och hela tiden får man sina löften brutna. Det är fruktansvärt att leva så. Men tyvärr är den hårda sanningen not att: Hennes tid i stallet får du nog acceptera för personligen skulle jag inte rucka på den om min (högst fiktiva :D) pojkvän bad mig göra det - i alla fall inte varje dag. Att däremot skaffa sig en dag i veckan eller kanske till och med två då man bestämmer att man ska vara lite kortare tid i stallet, och göra någonting mysigt tillsammans... det skulle jag acceptera! Kanske till och med hjälpas åt i stallet de dagarna, du mockar och packar hö medan hon motionerar hästen så är allt klart på nolltid!

Jag tror att man har tre val:
1. Att man väljer att bli en del i hästeriet, förutsatt att sambon går med på det. Hänga med ut till stallet, kanske hyra "egen" häst, eller åtmominstone börja ta ridlektioner en gång i veckan. Till slut kanske ni har ett gemensamt intresse som kommer att nära ert föråhllande till max!
2. Välj en annan hobby som tar upp lika mycket tid, så att du slipper väntandet. Det kan hända att hon kommer att reagera på det, på så vis att hon helt enkelt inser att ni måste minska på era hobbyer för att få träffas. Vad gillar du att göra?
3. Acceptera det som det är.
4. Ge upp och göra slut.

Jag har som sagt, verkligen svårt att tro att hon kommer att ändra sig :( PM:a om du vill prata om det, som sagt, jag vet hur det känns.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack alla för alla svar. Jag börjar förstå mer och mer nu. Om man ska sammanfatta kommentarerna så kan man säga:
1. Inte be henne att sluta för då rycker relationen.
2. Hästtjejer är speciella tjejer som bara tänker på hästar och många hästmänniskor är därför singlar.
3. Hästar tar ca 2 timmar per dag i genomsnitt.
4. Hon ska betala sitt hästintresse själv.
5. Jag verkar inte vara ensam om det här problemet.

Stämmer detta eller är jag för hård?

1. Garanterat. Det är nog det sämsta du kan göra. Däremot från min sida sett, så delar jag upp min tid för jag VILL ju hinna ses med min kille då han betyder mkt för mig oxå och jag vill umgås med honom oxå.

2. Detta stämmer ju inte riktigt:cool: Jag har ett väldigt socialt liv med allt vad det innebär,trots at:cool: jag är hästnörd:p

3. Det varierar från dag till dag. Vissa dagar vill jag va flera timmar i stallet, andra dagar 2 timmar och ngn dag kanske jag inte alls har lust och då får pålle vilodag, och jag bara gör de nödvändiga sysslorna som tar 1 timme.
Sen så har jag en skötare som har hästen 1-2 dagar i veckan. Dom dagarna har jag helt för mig och familjen.

4. Njae, alltså, jag betalar själv, men jag och killen har inte ngt avtal med vem som betalar vad. Kommer ex. hovslagarn och jag har glömt plånboken så betalar min kille men kräver inte tillbaka pengarna sen. Fast det är ju mitt intresse, har jag inte råd själv så ska jag ju inte ha häst:cool:

5. Du är säkert inte ensam, men vad det än gäller, så är man inte tvingad att stanna kvar i ett förhållande där man inte trivs.

Måste ge dig eloge som iaf försökt engagera dig i hästeriet:bow:

Berätta gärna hur det går?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

1. Inte be henne att sluta för då rycker relationen.

Alltså, en häst är en familjemedlem. Kan man inte acceptera att en tjej har häst så ska man inte bli ihop med henne. Men normala människor har plats i hjärtat för flera familjemedlemmar, så det ska inte behöva vara ett så stort problem som du har.

Problemet är att din tjej lätt skulle kunna ändra sin planering för att ge dig mer tid, men vägrar att göra det, och har lärt sig hur enkelt det är att manipulera dig genom att hota med att göra slut. Och du vågar inte testa gränserna, för att du är rädd att hon ska sätta hoten i verket. Du får väl fråga dig själv om du är beredd att satsa på ett liv med en tjej som inte är mer intresserad av dig än att hon gör slut hellre än att byta till en närmare stallplats eller ge hästen en vilodag i veckan så att ni kan ses. Och med ledning av det får du välja - antingen sätta hårt mot hårt och riskera att hon gör slut, eller leva som en toffel resten av ditt liv.

2. Hästtjejer är speciella tjejer som bara tänker på hästar och många hästmänniskor är därför singlar.

Nej, men din tjej verkar vara en speciell tjej som mest tänker på sig själv. Det hade hon nog gjort oavsett intresse. Maybe she's not that into you...

Och innan du ens överväger att gå med på att flytta till gård: Tror du att gård kommer att innebära att hon ger dig mer tid? Eller kommer hon att samla på sig fler hästar i stället?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

kl
Eller så är det så att tjejen faktiskt jobbar häcken av sig för att killen ska få möjlighet att starta sitt företag.
Ingenstans framkommer det att killen drar in några pengar alls i nuläget, kanske hon som betalar allt?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

KL

Om hon nu bara är intresserad av hästen varför ska hon då ha ett förhållande?

Jag älskar min häst lika mycket som alla andra här men mitt förhållande till min sambo betyder lika mycket. Ett förhållande behöver också vårdas och om hon inte har lust att lägga tiden på det är det väl bäst att avsluta det hela?

Det går att kombinera familj och hästeri, visst får jag slita lite extra men det är ju mitt eget val.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

När allt viktiga räkningar är betalda är det något ont i att bägge parter i ett förhållande får syssla med det som intresserar en?

Lev och låt leva!

/KT

:bow::bow::bow: Precis så lever vi. Jag tycker det är så mycket Ditt och Mitt i den här tråden. I vår familj är det Dig och Mig och Vårt. Han har sitt intresse, jag har mitt, men vi mäter inte pengaåtgång. Jag tycker faktiskt det är irrelevant att tjejens hobby kostar tusenlappar och hans går på hundralappar, så länge han är nöjd med sin hobby. Men däremot, om hennes ekonomi är obefintlig och BEROENDE av den här killen, har hon ju inte råd eftersom uppenbarligen relationen vacklar lite.
I de fall den ena parten tjänar betydligt mindre blir ju kassan för gemensamma äventyr också betydligt mindre om båda alltid ska "stå för sitt".Låt oss säga att tjejen är deltidsUSKA och drar runt en häst. Killen är dataingengör och går på gym för 400/mån (som detta exempel anger att han gör). Är ni verkligen så benhårda på att HON SKA BETALA oavsett?
Jag är för oberoende. Men däremot tycker jag när man lever ett gemensamt liv (i mitt fall som gift) är det det gemensamma som räknas. Vi har inga problem med det iaf.

En sak håller jag dock med om, att hästen i detta fallet verkar ta EXTREMT mycket tid. Vill hon verkligen umgås med sin kille? Ser fram emot lite mer förklaring här.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

1:an stämmer troligen.
2:an inte alls,det beror på hur man lägger upp sin planering(har man och 3 barn med skjutsande till sina träningar).
3:an beror ju på vad man har för uppstallning,samt ska man iväg och träna på bortaplan så tar det längre tid.
4:an anser att man betalar för sin hobby själv,bästa är att man har delad ekonomi.Fast i mitt fall så betalar maken för en häst eftersom han gick och köpte den till mej.
5:an sätt er ner och prata ut ,antingen så jobbar hon mer än heltid eller annars sä lägger hon oerhört många timmar istallet med tanke på att de tär en häst vi pratar om.Medryttare ngn dag kan vara att rekommendera.Man bör ha ett socialt liv utanför stallet.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack alla för alla svar. Jag börjar förstå mer och mer nu. Om man ska sammanfatta kommentarerna så kan man säga:
1. Inte be henne att sluta för då rycker relationen.
2. Hästtjejer är speciella tjejer som bara tänker på hästar och många hästmänniskor är därför singlar.
3. Hästar tar ca 2 timmar per dag i genomsnitt.
4. Hon ska betala sitt hästintresse själv.
5. Jag verkar inte vara ensam om det här problemet.

Stämmer detta eller är jag för hård?

1.Om du (mot förmodan) skulle få henne att sluta med hästar....(GUD förbjude!) Så kommer du att få en ledsen och nedstämt och olycklig flickvän som så sakteliga kommer att tycka mindre och mindre om dig som fått henne att ge upp hästen, stallet och det som är så viktigt för henne.

2.Hästtjejer tänker på allt som andra människor tänker på: Hus, hem, barn, jobb, relationer, renovering, ekonomi, vänner mm mm. MEN hon har ett intresse och en lycka i hästen, hon får sitt syre och sin livsgnista i stunden med hästen. (Vore ytterst korkat att försöka ta detta ifrån henne!) Nej, de flesta hästtjejer är inte singlar, de är som kvinnor är mest, en del är sambos, gifta eller singlar.

3.Om man ska slippa stressa... och hinna med att rida och ta hand om hästen och utrutning och mockning och prata lite med stallkompisarna så tar det tre timmar/dag.

4. Hur ni lagt upp er ekonomi och vem som betalar vad det får ni ju komma överrens om? Det låter väl rimligt att hon betalar sin häst själv? Om du däremot har en väldigt god ekonomi, men hon inte har det, så kanske du vill hjälpa henne eftersom det gör henne lycklig?

5. Nej... du är inte ensam... Det finns mååååångaaaa män som blivit brädade av hästar!!! MEN det finns också många män som insett vidden av sin kvinnas intresse, köpt läget. De männen har lyckliga kvinnor som kommer hem sprudlande glada på kvällen och är keliga och lyckligt bubbliga.

Jag tycker du ska köpa läget eller göra slut och träffa en "vanlig" tjej som bara vill sitta i soffan och titta på tv med dig? Du kan kallt räkna med att hon inte kommer att bli "frisk" från sitt intresse. Det kommer inte att "gå över" med tiden!!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det finns inget enkelt svar på den frågan; hästtjejer och deras hobby är mer en livsstil vilket innebär att det TAR tid.

Jag har tre hästar och eget stall (dock inte på gården) och sambo och dessutom har jag en del pendlingstid till jobbet. Mkt tid går till hästarna, inte tu tal om det MEN jag har valt att ha sambo och då måste även han få tid. Jag kan inte kräva av honom att han skall vara lika intresserad som jag; det är mitt intresse inte hans.

Således försöker jag dela med mig av min tid så det inte blir "gruff" om att jag spenderar för mkt tid med hästarna.

Förstår jag dig rätt om det bara är DINA pengar som går till hästen? Isf blir du utnyttjad...

Jag tycker ändå att det verkar helt orinmligt att hon är borta så mkt och ni aldrig hinner ses; att hon skal sälja hästen tror jag inte du skall hoppas på men ni måste helt klart försöka hitta en kompromiss. Du kommer att tröttna och bli bitter; försök hitta en lösning innan dess. Kanske kan hon komm ahem och äta middag med dig innan hon åker till stallet tex?

Håller tummarna för er!

Kan bara hålla med i ditt inlägg:bow: Jag har i stort sett samma sits som dej, fast jag har hästarna hemma och jobbar hemifrån i vårt företag.
Förhållande handlar om att ge och ta.


Steg 1för TS är att be flickvännen skaffa egen plånbok.. Absurt att du ska betala hennes häst?! (i alla fall för mej)

/LL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 486
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 934
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 241
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 640
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp