Min foderhästn hostar. Råd!!

Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Om hästen har problem (hosta etc) ska den självklart kollas, särskilt om man misstänker foderstrupsförstoppning. Det kan ju uppstått skador i strupen.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Om hästen har problem (hosta etc) ska den självklart kollas, särskilt om man misstänker foderstrupsförstoppning. Det kan ju uppstått skador i strupen.

Ok men nu har jag ju inte fått den diagnosen. Vetrinären bedömde ej att det var förstoppning. Hon bedömde att det var höet som satt igång hostan. Men om hästen har haft foderstrupsförstoppning, då ska alltså hästen alltid in på klinik och kollas??? Alla med egna erfarenheter får gärna dela med er hur ni gjort.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Jag hade resonerat som så att om hästen haft foderstrupsförstoppning en gång, klarat sig ur det hyfsat ok och mår bra efteråt så hade jag inte åkt in.

Om hästen däremot (som i ditt fall) fått det upprepade gånger under några dagar, trots att du vidtagit alla åtgärder som du kunnat komma på, då hade jag misstänkt att något mer låg bakom. Så mitt svar blir att ja, jag hade kollat upp hästen. I bästa fall så kan det ju varit så att hästen fick en mindre skada i strupen första gången det blev stopp, och att det pga det lättare blir stopp nu tills strupen har läkt. Värsta scenariot kan ju vara så att det finns någon missbildning i strupen, hästen kan ha fått cancer som stoppar osv...

Nu hoppas vi att det inte är så allvarligt. Men när man ändå gör sig besväret och åker så kan man ju även kolla luftrören med en gång. Då har man (förhoppningsvis) utrett det som behövs och fått svar på vad som är fel.

Lycka till!
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Diagnos, nej. Men misstanken finns ju uppenbarligen.

Ja misstanken fanns ju när hon började hosta. Sen om man ska ta åt sig av alla diagnoser som uppenbarligen är flera stycken här på buke så kan det ju vara flera olika farliga tillstånd. Men jag väljer att gå på vetrinären som var här och strömholms vetrinär som ägaren ringde idag och som tycker att vi inte behöver åka in någonstans i nuläget och att det är vanligt att hästar reagerar med att hosta när man stallar in dom efter sommaren eller byter från lösdrift system till stall. Så länge hästen mår bra i övrigt och inte har feber eller är allmänpåverkad så kan man ta det lungt och avakta och observera hästen så inte tillståndet blir värre såklart! Vill tacka för alla tips och ideer om stall foder mm kan man inte få för mycket av, har redan tagit vara på några stycken. Håller nu tummarna att allt går bra!:)
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Prova ändå att byta strö. Även om det är så att kutter inte är dammigt så kan det ofta innehålla höga halter av... ja... jag har tappat namnet... Hur som helst så kan det i extrema fall lukta ganska starkt och fränt av det. Även om det inte gör det av just ditt spån så kan hästen vara känslig för just det. Har stått i samma stall som en häst som var superkänslig för kutter, allt annat strö gick bra. Det som inte stämmer överrens är isf att det tycks uppkpmma i samband med fodring, men det känns ju enkelt att byta strö i jämförelse med många andra åtgärder. Kanske värt att prova?
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Det är väl ingen som ställt DIAGNOS här?! En åsikt och en fundering, ett uppslag och ett råd är ingen DIAGNOS. Jag tror du använder ordet fel.

Jag fick höra samma, så länge ingen feber märks och inte allmäntillståndet är påverkat är det ingen fara (sagt av Helsingborgs Djursjukhus). Hästen fick alltså kronisk bronkit och var uppstallad i Helsingborg två gånger för behandling (jättebilligt) och blev aldrig helt bra även om han var symptomfri.

Kan säga att jag önskar att jag inte lyssnat på det rådet utan sökt hjälp direkt, då hade prognosen varit betydligt bättre för att hästen skulle slippa det kroniska tillståndet.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Sitter på jobbet så hinner inte läsa alla inlägg.

Jag har en häst med kronisk bronkit.

Hon går på silage och får all sin kraft uppblött-oavsett vad det är (korn eller havre)

Hon står på spån och torv.
Mockar på morgonen och lämnar stallet helt öppet så det hinner vädra ut till hon kommer in.

Funkar utmärkt för henne.
Hostan blir dock värre om luftfuktigheten stiger.

I mitt förra stall åt de andra hästarna hö.Äter min det så hostar hon som en tok.

Jag sa till de andra att antingen får deras hästar också äta silage eller så får min en egen hage när hon äter alternativt att du flyttar henne till ett annat stall.

Det var vad jag gjorde.

Lycka till!
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Det är väl ingen som ställt DIAGNOS här?! En åsikt och en fundering, ett uppslag och ett råd är ingen DIAGNOS. Jag tror du använder ordet fel.

Jag fick höra samma, så länge ingen feber märks och inte allmäntillståndet är påverkat är det ingen fara (sagt av Helsingborgs Djursjukhus). Hästen fick alltså kronisk bronkit och var uppstallad i Helsingborg två gånger för behandling (jättebilligt) och blev aldrig helt bra även om han var symptomfri.

Kan säga att jag önskar att jag inte lyssnat på det rådet utan sökt hjälp direkt, då hade prognosen varit betydligt bättre för att hästen skulle slippa det kroniska tillståndet.

Jag menar ERA EGNA DIAGNOSER på ERA hästar. Som ni delat med er av. Dvs inte att ni har ställt diagnos på min. Jag är tacksam för era svar och tips! Jag är ju helt ny på det här området inga erfarenheter alltså. Jag ger hästen några dagar att" bli kvitt" hostan som inte varit varje dag och blir det ingen skillnad så får ju jag prata men ägaren vad som ska till. Det är ju hennes häst och hon som får avgöra vad vi ska göra. ( Hon har haft häst många år och är väldigt duktig med hästar hon har själv varit till strömsholm med en annan häst förut) Och vi vill hästen bästa bägge två.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Prova ändå att byta strö. Även om det är så att kutter inte är dammigt så kan det ofta innehålla höga halter av... ja... jag har tappat namnet... Hur som helst så kan det i extrema fall lukta ganska starkt och fränt av det. Även om det inte gör det av just ditt spån så kan hästen vara känslig för just det. Har stått i samma stall som en häst som var superkänslig för kutter, allt annat strö gick bra. Det som inte stämmer överrens är isf att det tycks uppkpmma i samband med fodring, men det känns ju enkelt att byta strö i jämförelse med många andra åtgärder. Kanske värt att prova?

Allt är värt att prova:) Men hon har stått på spån tidigare hela sitt 12-åriga liv. Spån som varit dammigare än kutterspånet som jag använder som inte dammar nästan nått. Utan att blivit hostig för det. Jag fick tips att dammsuga väggarna i stallet men så långt har jag inte gått men jag sopade alla väggar,tak,fönster och golv i morse när hästarna gått ut såklart! Och vist var det damm där det är ju överallt. Hästarna själva bör ju på damm i pälsen så det måste ju bli dammigt. Men man kan alltid bli bättre och damma väggar ect oftare;)
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Sitter på jobbet så hinner inte läsa alla inlägg.

Jag har en häst med kronisk bronkit.

Hon går på silage och får all sin kraft uppblött-oavsett vad det är (korn eller havre)

Hon står på spån och torv.
Mockar på morgonen och lämnar stallet helt öppet så det hinner vädra ut till hon kommer in.

Funkar utmärkt för henne.
Hostan blir dock värre om luftfuktigheten stiger.

I mitt förra stall åt de andra hästarna hö.Äter min det så hostar hon som en tok.

Jag sa till de andra att antingen får deras hästar också äta silage eller så får min en egen hage när hon äter alternativt att du flyttar henne till ett annat stall.

Det var vad jag gjorde.

Lycka till!

Ja det låter precis så som jag gör sopar, mockar , lägger in hö i boxarna när dom andra är ute. Jag blötlägger också ALLT hon äter nu blir lite som en soppa. Hon får hö som jag spolar av med vattenslangen. Första hostan kom ju när vi bytte hö och det var ju dammigt så vi kaserade det direkt och av vårat hö igen. Vi kan ej byta stall för det är vårat eget stall;)
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Kan inte hästar sätta i halsen precis som vi människor? Du skrev att hon var glupsk och eftersom hostan verkar komma när hon äter så kanske hon ibland äter för fort helt enkelt. Vår häst kan hosta till ibland när hon äter, särskilt när hon är ivrig på att få komma in i boxen för att äta och "kastar" sig över maten i krubban. Hoppas ni hittar en lösning.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Det är ju foderstrupsförstoppning. Det kan ju vara allvarligare, eller mindre allvarligt. Just hästar som kastar i sig maten är ju överepresenterade vad gäller foderstrupsförstoppning.

En bra vana är att alltid fodra grovfoder innan kraftfoder, då är hästen inte vrålhungrig när det skramlar till i krubban. Om hästen ändå kastar sig över maten, hjälper ett par stora stenar i krubban. Då måste man pilla runt dessa för att få i sig maten, och inte glupa sig fodrt.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ja det har jag också undrat om dom kan sätta i halsen utan att det klassas som förstoppning så som" små smulor"Eller damm eller liknande som gör att det kittlas och retas utan att det är farligt. Som när vi drar i oss damm eller brösmulor eller dyligt.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Foderstrupförstoppning kan det väl iallafall inte vara så fort en häst hostar lite i samband med att den äter???
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Foderstrupförstoppning kan det väl iallafall inte vara så fort en häst hostar lite i samband med att den äter???

Nej det tycker inte jag heller. Men jag är ju ingen expert heller men om något fastnar större eller mindre "föremål" så är det väl förstoppning men om det är något litet som damm eller smulor så är det ju inte stopp utan en retning irritation eller är jag helt fel ute. Allt kan väll inte fastna heller.:confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp