Min foderhästn hostar. Råd!!

Dalmas

Trådstartare
Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens i i torsdags kväll.Vi tog in hästarna och utfodrade som vanligt uppblött betfor och kraft foder pellets och hö( som var lite dammigt fick vi se) och hon åt som vanligt. Sen gick vi ut lite senare på kvällen och när vi var där ute började hon hosta det lät hemskt hon tog i och det lät som hon skulle spy:crazy: hon drack vatten vilket gick bra. Efter en halv timme slutade hon, jag gick ut igen ännu senare på kvällen och då var allt lugnt.På morgonen när hon fick sitt betfor och pellets började hon igen lät lika illa då med så hon fick stå kvar inne och jag ringde vet innan vet kom tog jag ut hästen och promenerade på gården märkte ingen hosta vet kom och det fanns inge fel på hästen hon lyssnade på lungor, hals,mätte pulsen, tog tempen allt var normalt vi gav henne hö och hon åt helt obehindrat. vet "friskförklarade" hästen och vi bestämde tillsammans med ägaren som jag också ringde hit att vi skulle blötlägga även pelletsen och blötlägga höet som hon får på kvällen i boxen. Sen var allt lugnt tills i morse( måndag) när jag gick ut till stallet hörde jag hon hosta 2 ggr hon fick sin mat och drog igång och hostade lika illa igen men denna gång slutade hon efter någon minut och fick gå ut med dom andra hästarna i hagen. Inget dräggel,snor eller liknande torrhosta med gurgel i skulle jag vilja beskriva det som. Tillsaken hör att hon har väldigt bråottom att äta speciellt sin kraft och betfor. Hon har varit frisk hos förra ägaren då gick hon på lösdrift med fri tillgång på hösilage men även torr hö vad kan felet va:confused:. Känns ju jätte tråkigt speciellt när det inte är min häst heller. Vi har SJÄLVKLART bytt till vårat hö igen vi köpte en rundbal av en mjölkbonde som vi kaserat. Vi har oisolerat stall, jag sopar och fyller på hö när hästarna är ute vilket dom är minst 10 timmar om dagen och blötlägger allt foder hon hostar ej vid ridning. Tacksam för alla svar.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Om ni blött allt foder skulle jag titta över stallet. Kan vara damm/sporer i luften fast ni inte ser det.

Vad står hon på i boxen??
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Om hästen är dammkroniker kan det dammiga höt ge hosta en lång tid framöver. Ge silage istället o borsta ingen leriga hästar inne.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Hon står på kutter spån. Och detta "problem" uppkom som sagt vid byte av hö. Vi har 5 st hästar i stallet och ingen annan har något problem. Stallet är luftigt och jag sopar 2 ggr om dagen och har stall dörrarna öppna.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Byt till annat strö eller vattna det. Spån är inte bra för dammhästar. Säger som axel. En dammkroniker reagerar för minsta lilla.... Och iom det stått på lösdrift innan så är det inte säkert att ägaren märkt detta.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok. Vi spolar alla leriga hovar ben innan vi tar in hästarna. hösilage kan jag inte ge ute i hagen eftersom vi har en shettis också som jag ej vill ska få fång vi utfodrar alla i en höhäck. och ägaren har ju gett bådet hösilgae och torrt hö:confused:Dammalergi kan det uppstå över en natt eller är det något hon har haft en längre tid i så fall?
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok. Vi spolar alla leriga hovar ben innan vi tar in hästarna. hösilage kan jag inte ge ute i hagen eftersom vi har en shettis också som jag ej vill ska få fång vi utfodrar alla i en höhäck. och ägaren har ju gett bådet hösilgae och torrt hö:confused:Dammalergi kan det uppstå över en natt eller är det något hon har haft en längre tid i så fall?

Fast ensilage i sig orsakar inte fång.... Beror ju på värdena i det!

Det kan komma över en natt och det kan ha funnits länge.

SOm sagt kan mycket väl vara något i stallet som hästen reagerar på. Behöver inte vara maten.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok jag har hört att kutterspån ska vara bra obs! det är ej dammigt sågspån utan grövre. Hon hade samma strö i lösdriften för det är mer som uteboxar i hagen som dom går fritt in och ur under dygnet men hon har även haft hästen uppstallad i vanligt stall för något år sedan.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok annars brukar de rekommendera torv till host hästar....

Ja som sagt är det uteslutet att det inte är foder och strö så är det helt klart stallet det är något i.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Nej fast jag vågar inte chansa med våran lilla runda shettiskorv på 19 år när han varit frisk och sund hela livet sen är jag lite gammalmodig av mig och anser personligen att hö är det bästa( alltså fint hö. )
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Inget är uteslutet jag vet ju inte varför hon hostar men jag säger bara vad vi provat och vad hon hade förut och hostan kom som sagt vi utfodringen låter som hon har satt något i halsen som retas.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Nej hon gick ej ner i halse hon lyssnade med stetoskåp på halsen.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Nej fast jag vågar inte chansa med våran lilla runda shettiskorv på 19 år när han varit frisk och sund hela livet sen är jag lite gammalmodig av mig och anser personligen att hö är det bästa( alltså fint hö. )

Verkar inte som du verkligen är villigt att göra något för att förbättra detta?
Måste de gå tillsammans när de blir utfodrade då? Eller gör de det? Annars vad är problemet? Köp torv eller annat strö som är bättre för en hosthäst, så svårt ä det inte.

Det är ju värt att prova iallafall, annars får du väl lämna tillbaka hästen. Tycker synd om kraken och tycker det är synd att du ratar våra förslag utan att ens prova.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

:Dammalergi kan det uppstå över en natt eller är det något hon har haft en längre tid i så fall?

Min ena häst hade aldrig haft problem med någon form av hosta, han hade ätit hö utan problem under alla år jag haft honom.

Sen så fick vi slut på vårt ordinarie hö fram mot sommaren, var tvungen att köpa på annat håll innan det blev bete, åkte till ett närliggande ställe och tog hem en vagn.

Redan första utfodringen så började ponnyn hosta, hade ju inget annat att ge så jag hade inget val än att fortsätta ge detta i ett par dagar, försökte med att blöta, men det hjälpte inte speciellt, fick tack och lov tag i annat hö så jag kunde kasta detta.

Sedan den dagen så har ponnyn problem med hö så fort det blir minsta lilla damm..

Så visst kan överkänslighet komma över en natt..

Nu så är jag lyckligt lottad att ha en bra höleverantör...
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Jag ratar inga svar om det uppfattas så så ber jag om ursäkt! jag svarar bara och ja vi har 5 hästar som går tillsammans. Jag frågade ägaren om jag skulle byta till hösilage men hon sa att hon har gett både torrhö och hösilgage och vet och ägare tyckte att det räckte om vi blötte höet på kvällen. Visst kan jag prova med torv men jag har som sagt hört att kutterspån ska vara bra däremot inte halm. om jag visste vad det berodde på skulle jag inte fråga här. Eftersom vi provat en massa olika saker redan så känns det hopplöst och jag lämmnar ej tillbaka en häst för att hon fått problem för 3 dagar sen. Om någon med egna erfarenheter av detta som hittat lösningen vill dela med sig är jag evigt tacksam har ingen erfarenhet av detta tidigare. Har bra haft friska hästar.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok skönt att höra av någon med erfarenhet. Tråkigt bara om det var det jäkla skithöet vi köpte som ställde till det. Är ju som sagt var inte kul jag vill bara ha en frisk glad häst.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Jag skulle:

*satt hästen på torv
*Låtit hästen gå i egen hage om inte ensilage kan ordnas
*Kollat upp stallet NOGA
*Åkt till klinik om det inte blir bra
*Kanske lösdrift är det bästa?

Och ja jag har själv erfarenhet av en häst som började hosta. Hade vet ute som lyssnade och kikade. 2 dar senare låg hästen ner med 40 graders feber. Lunginflammation. Med ett 2 månaders föl jämte sig. Vi höll på förlora henne den dagen. Det tog över 6 mån innan hon blev så bra att hon kunde gå utan medicin. Så det behöver inte vara dammhosta. Jag är fruktansvärt försiktig när en häst börjar hosta. Speciellt då jag sett hur fort och hur illa det kan gå!

en annan häst fick kronisk bronkit, han stor i ett godkänt STC stall. Med jättebra foder och allt. Men det hjälpte inte. Lösdrift var det bästa för honom. Trots detta fick ägaren ta bort honom 2 år efter första hostan kom.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ja visst kan jag prova alla råd.Och om det inte blir bättre måste hon självklart bli kollad på klinik. Det är så underlig hosta bara. Som sagt i torsdags kväll med hö i boxen( då ej uppblött) fredag morgon vid utfodring. Ingen hosta alls i helgen skrittade henne på lördag skrittade och travade henne i söndags. Obs! Hon har föl vid sidan så ej i kondition än. Och sen hostattack i morse vid utfodring slutade efter ca 5 min. Äter och dricker sen obehindrat. Anledningen till att dom utfodras tillsammans är för att vi har en foderhäck sån där med tak och plats för ca 8 hästar runt så dom ska slippa äta från backen och ej komma regn och snö i maten. Sen är dom en fin flock som trivs i hop. Lösdrift har jag ej tillgång till. Vi har som sagt stall och självklart finns det damm där det finns det ju överallt. Men vi luftar och sopar och gör i ordning höet och mockar när hästarna är ute. Har ni mera förslag vad jag kan göra i stallet? (Är ju livrädd att det ska vara något allvarligt som du tex hade haft). Hostade hon varje dag då det var lunginflammation?, Inte bara vid utfodring?
 
Senast ändrad:
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Har hästen fått en lättare foderstrupsförstoppning kan det utlösa precis de problemen du beskriver. En stallkamrat fick foderstrupsförstoppning på sin häst, som sedan blev kronisk hosthäst. Väldigt tråkigt, de fick byta strö till alla hästarna i stallet, byta från hö till hösilage och hästen blev ändå aldrig riktigt bra, även om den periodvis blev symptomfri.

Just detta med gurglande läte i samband med mat/hosta låter ju inte alls bra.

Jag hade absolut kolla hästen på klinik så den inte har någon skada i strupen om det var foderstrupsförstoppning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp