Min foderhästn hostar. Råd!!

Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ja foderstrupsförstoppning är ju inte att leka med! Det var ju en av de första tankarna som dök upp i skallen på mig. Men vet avfärdade det och bronkit som kan vara likartnande efersom det inte kom något slemm,dreggel,snor eller foder ur näsan eller munnen och att hon kunde dricka vatten obehindrat fast hon hostade och inga konstiga ljud på lungor eller hals och ingen feber. Hon trodde helt enkelt att det var höet som tyvärr var dammigt som startat hostattacken. Så därför blötlägger vi nu höet och pelletsen hon är ju ivrig att äta den också, enligt tidigare ägare var hon hemsk hon fullkommligt slängde i sig maten när hon köpte henne för ca 3 år sedan men att det blivit bättre.Som det är i nuläget känns det ju inte akut men om det inte blir bättre inom en snar framtid får vi ju ta henne till klinik. Det är ju inte varje dag eller varje utfodringstillfälle. Väldigt mysko allt i hopa. Jag ska ta tiivara på alla tips jag fått och tar gärna fler speciellt hur jag kan förbättra i stalet om det är där felet är.:cry: Jätte tråligt att det skulle börja så här.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

En giva dammigt hö kan ju utlösa bronkit, som - om den inte behandlas snabbt - kan bli kronisk. Jag har själv haft COPD-häst, och det kom just genom en mycket kortvarig period med icke-optimala förhållanden. Ingen annan häst i stallet reagerad, men min fick alltså kronisk bronkit. Jättejobbigt, och självklart synd om hästen.

Min veterinär anser inte det är lönt att tratta i hästen medicin om man inte är villig att göra förändringar i stallmiljön, t ex strö och silage (hö, även blött, är helt uteslutet), utevistelse och rutiner (borsta leriga hästar ute, aldrig sopa med hästar i stallet, dammsuga väggar regelbundet etc). Och självklart se över ventilationen.

Det är super att ha en känslig häst i stallet, de reagerar långt innan resten av hästarna blir sjuka. Det tråkiga är bara att själv ha den hästen...
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

ok ja nu önskar jag ju att hästen var min känns ju värre när det är en foderhäst som vi lånat hem för ca 3 veckor sen. De andra hästarna i stallet dvs 3 st är våra egna och sen är ju lilla fölis foderhästens.När din häst fick bronkit hostade den varje dag? Feber eller andra symptom? Hur länge tycker du att jag kan avvakta och satsa på alla råd om foder,mijlö? Hur visade det sig för dig? Började hästen bara akkut hosta när den stod och åt?
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Mitt sto hostade knappt alls utan bara någon enstaka gång. Hon reds ju inte då hon precis fått föl.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok ja min häst är ju inte riden nästan alls pga fölning och tidsbrist och jag har bara börjat skritta igång henne( travat en gång) fölis är ca 4 mån. Men jag tänkte mer på om din häst hostade vid speciella tillfällen tex utfodring. Min häst har inte visat ansträngdhet eller hostat då jag ridit henne inge snor eller feber inte slö och hängig. Hon verkar hur pigg och kry somhelst i övrigt. Men självklart observerar vi henne jag är hemma hela dagarna och tittar till dom flera ggr per dygn. Så till denna kanske av många tycker knäppa fråga. Måste det vara något allvarligt eller kan en häst hosta ändå? Kan den dragit in damm utan att få bestående men eller följdsjukdommar? Någon som haft en häst som hostat utan att det varit något allvarligt??
 
Senast ändrad:
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Vet du anledningen till varför den gått på lösdrift?

Det kan vara en orsak- som de inte vill yppa.

Kroniker bör röra sig dagligen för att ha bra flås- lungkapacitet o få hosta ur sig- en galopp varje dag.

Ang. igångsättning av ej skadade hästar så tål de faktiskt en liten runda med både trav o galopp. De bär upp ryttaren bättre än i skritt- muskelarbete.
Klättring är alltid bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Hon gick på sommarbete och fick alltså inget extra foder. Utan hostade till då och då.

Jag har haft häst som hostat utan att vara sjuk. MEn då endast när jag ridit i dammig paddock eller liknande.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok jag fick rådet att skritta lite lätt 2 första ggr när jag började rida då hon inte blivit fiden på länge och tappat muskler efter fölning osv så jag tog ägarens råd. Hon går på lösdrift för att ägaren har andra hästar så också hon hade hästen i stall när hon köpte henne tills dom gjort i ordning för hästar hos henne. Det är typ stall med 2 boxar i som står öppen hela dygnet och hagen är dragen runt om. I boxarna ströar dom med rikligt med spån och sen utfodras hästarna med fri tillgång av hösilage samt vanligt torrhö. Hästen är förövrigt jätte pigg och allert nästan het vid skogsridning. Hon är t-märkt pga inflammation i hovleden. För flera år sedan hon var t-märkt redan då nuvarande ägare köpte henne och hon är tänkt att bli min lilla mullekompis som jag kan rida på i skogarna. Bara hon inte blir sjuk nu:(
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Skriver bara lite snabbt nu ska försöka vara mer utförlig ikväll.
Jag har en dam som har problem med hosta och därmed endel erfarenheter.
Det är mycket viktigt med miljöåtgärder och det hjälper inte bara den häst som hostar utan även alla de andra.
När du ridit har du då "knöcklat ihop" hästen? Min erfarenhet är att om man rider ihop hästen (dra inte för det ger inget) framförallt i trav så provocerar man fram hostningarna. Så fort hästen börjar hosta så släpp på tygeln och låt den hosta ur sig, vill den stanna så låt den även göra det.
Hosta gör inte att det är kört min dam fick problem 2004 och gick 80 km distans 2008 så är man nogrann så kan man använda en sådan häst också.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok Nej jag har bara travat lite lätt en gång i går. Men hon hostar inte när hon springer i hagen heller. Verkar vara ihop kopplat med utfodringen på nå vis.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Det kan beror på att hon flyttat, miljöbyte och foderbyte. hände samma med min foderponny. ringde vet. och han sa att det var halsinflammation och hon fick fabrol och hippotrim (båda receptbelagda) slemlösande och hon blev bra efter 1-2 veckor :) så kolla om kötlarna är svullna eller om honreagerar om man trycker på dem (under/mellan ganasherna) :) lycka tikll!!
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ok tack för tipset:laugh: Det känns som jag har världens skitigaste stalll och dåligaste maten man kan ge. Alltså det känns så! Jag tar verkligen hand om mina hästar på det allra bästa sättet som jag kan daglig borstning, noga med hovarna ingen häst kommer in utan att ha spolat hovarna. Jag sopar och vädrar stallet ibland även öppna stallsdörrar på nätterna. Ringer vet direkt om något skulle vara fel mm mm. Och så händer det" som inte får hända" Jag lånar en häst och den blir sjuk:cry: Alla våra hästar är friska och har ej behövt ringa ut vet mer än på rutin ärenden dvs vaccin,raspning av tänder osv.Hoooopas verkligen att det inte är något farligt skulle kännas såå dumt!
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Nej, min hostade bara på morgonen, någon enstaka gång och sedan vid något tillfälle i samband med motion. Ingen feber eller hängighet i övrigt. Efter någon vecka blev det värre och det var snor på boxdörren på morgonen (upphostade loskor), då hade vi redan satt in första behandlingen som inte hjälpte mer än precis för stunden.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Vilken undersökning behövs för att fastställa bronkit? Vi har över 10mil till närmaste klinik och sen har hon ju sin lilla fölis också så det är inte det första man gör att släpar iväg dom dit men självklart om det är nödvändigt! Kan dom göra den undersökningen hemma?
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

De gick ner och tittade i halsen (det är nere vid bringan det oftast står slem), jag fick gjort det på klinik och jag känner ingen häromkring som gör det i hemmiljö, men det kanske finns hos er.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Nej det vet jag ej har aldrig behövt ringt ut vet akut förut utan bara rutinärenden som raspning mm och det gör dom hemma.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Akut nej! Men på fredag morgon så ringde jag "akut" när jag var rädd att det skulle vara foderstrupsförstoppning ellet akut bronkit eller något annat som skulle kunna vara allvarligt tillstånd. Då bokade jag inte tid utan dom skicka hit vet direkt!
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Fast jag tycker symtomen låter som om det skulle kunna vara foderstrupsförstoppning ändå... Det behöver inte komma upp något ur mun eller näsa för det. Hästen hostar som om den skulle kräkas. Visar hon andra symtom samtidigt, typ skrapar, går runt, visar obehag? Om hon gör likadant igen känn med handen över stupen, dra med långa tag uppifrån och ner, man brukar kunna känna en hårdare klump någonstans. Massera isåfall med långa tag neråt.

Kan ju vara något annat oxå, men vi hade en häst som fick foderstrupsförstoppning häromdan, hon hostade precis som du beskriver. Fick rådet av vet på telefon att massera och ut och promenera och det släppte efter tio minuter. Inget snor slem eller liknande kom upp. Men tydligt hårdare parti över strupen som försvann när det släppte. Den hästen kastade i sig sitt kraftfoder snabbt då det hände... Numera blöter vi ner hennes foder ordentligt.

Man kan även lägga några stora stenbumlingar i krubban så blir det svårare för hästen att kasta i sig mat när den måste pilla omkring bland stenarna.
 
Sv: Min foderhästn hostar. Råd!!

Ja jag fick också det rådet när jag ringde så jag tog hästen på promenad innan vet kom och sen när hon dök upp så var hon helt "fullt frisk och normal". Jag blöter också allt hö, kraft pellets och betfor men det gjorde jag ju före också betforet alltså. Sen ger jag vatten innan utfodring och i kvällst när jag tog in henne så fick hon äta lite hö innan hon fick sitt kraftfor. Tips från buke. Vad ska man göra om det var förstoppning som släppt självt? Ska ni åka in och kolla upp hästen ändå?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp