Bukefalos 28 år!

Min första egna kull *glad*

gadriel

Trådstartare
Idag har jag ringmärkt mina första kull egenuppfödda kaniner *löjligt glad* Ska spara alla och ställa ut och se vilka jag ska fortsätta att avla på.

Här är dom iaf, de 3 första är hanar och sista en hona, mitt i färgbyte så dom är ju inte så hemskt snygga precis:

H0221.jpg


H0222.jpg


H0223.jpg


H0224.jpg
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Ringmärkt?

Jag trodde man tatuerade avelskaniner i örat?????

Ring om benet verkar ju mycket farligt för kaninen.

/KT
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Numera finns ringmärkning som alternativ till öronmärkning då det inte längre är tillåtet att öronmärka hemma. Det måste göras under sedarande/sövning av veterinär vilket blir både dyrt och farligt för kaninerna (som ju är känsliga för sövning).

Ringmärkning har länge gjorts i England med bra resultat. Någon gång har skav uppkommit men så länge man håller koll på ringen ska det tydligen inte vara någon fara.

Själv är jag tveksam om jag skulle vilja använda det själv (nu föder jag inte upp renrasigt dock, utan hoppkaniner) men det är som sagt beprövad och godkänd metod.
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Numera finns ringmärkning som alternativ till öronmärkning då det inte längre är tillåtet att öronmärka hemma. Det måste göras under sedarande/sövning av veterinär vilket blir både dyrt och farligt för kaninerna (som ju är känsliga för sövning).

Ringmärkning har länge gjorts i England med bra resultat. Någon gång har skav uppkommit men så länge man håller koll på ringen ska det tydligen inte vara någon fara.

Själv är jag tveksam om jag skulle vilja använda det själv (nu föder jag inte upp renrasigt dock, utan hoppkaniner) men det är som sagt beprövad och godkänd metod.

Okej.

Jag födde upp kaniner på stenåldern, dvs 1970-80 talet och då tatuerade man dom.

Men jag tycker ring verkar vara mer plågsamt, tatueringen gjorde lite ont en gång på kaninen, men ringen besvärar dom dagligen hela livet.

/KT
 
Sv: Min första egna kull *glad*

På vilket sätt skulle ringen besvära?
Visst, den sitter där, men måste det då automatiskt innebära obehag?
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Varför chippar man inte bara som med hundar?

Ursöta kaninungar, är det Gotlandskaniner?
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Intressant med ringmärkning, ska kolla upp mer om det!

Vilken ras är det? Tänkte också gotlänningar först men dem ställer man väl inte ut?
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Har för mig livsmedelsverket inte var så pigga på att man märker kaniner med chip, med tanke på att kaniner ju är ett produktionsdjur.
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Är väl inte farligare för kaniner än papegojor, ankor och andra djur som märks med ringar. Känns mycket farligare att söva!

Storleken är väl tilltagen, den kommer sitta löst men inte kunna åka över hasen. BLri det problem är det inte värre än man knipsar av den.

Stora silver är rasen :)
 
Sv: Min första egna kull *glad*

på bakbenet, ovanför "hasen" sas :)
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Märker man om då när de blir större?
(...jag tror jag har lärt mig mer om kaniner här på buke än av alla kaninböcker jag läst :rofl: det ska ni ha tack för!)
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Märker man om då när de blir större?
(...jag tror jag har lärt mig mer om kaniner här på buke än av alla kaninböcker jag läst :rofl: det ska ni ha tack för!)

Det smarta är att dom växer inte så mycket dör ringen sitter medans själva leden man trär över växer ganska kvickt. Därför måste man ta på ringen rätt vecka så dom itne åker av för lätt och inte vuxit så mkt att dom inte går att få på.

Man gör precis likadant med kycklingar och papegojor, där kan det handla om precis rätt dag för att det ska funka. Min goja hade ring och var aldrig besvärad av den även om den var hemskt rolig att pilla med ;) Har haft höns med ringmärkning också och det har heller inte varit några problem så jag tror och hoppas det kommer fungera bra på kaninerna med.


Om du kollar noga på andra och tredje bilden så ser du ringen.
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Gud så söta! :love:

Skitbra att man kan ringmärka istället för tatuera!
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Gud så söta! :love:

Skitbra att man kan ringmärka istället för tatuera!


:) Ja tycker också att det är smidigt och ingen risk att det suddas ut efter några år. Jag hoppas det kommer fungera bra iaf. Alla utom en hade sina ringar kvar idag, den sista behöver nog växa ett par dagar till innan jag sätter på ringen igen (hoppas bara jag hittar den :crazy: ).
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Gud så söta! :love:

Jo det är jättefina kaniner! :love:

( Upps jag höll på att sätta fel smiley, nämligen denna :d, vilket INTE är så bra/trevligt..., men LUGN jag äter inte kaniner!!!)

När jag födde upp var det hermelin... blå och brun zobel samt sk rysstecknad.

Sedan hade jag en belgisk jätte bara på KUL!!!!

Och sedan efter några år när jag avvecklat kaninuppfödningen fick jag ta över en jättefin Black and Tan kaninhane som grannarna tröttnat på och bara SLÄPPT UT!!!!

"Men vaddå???? Kaniner klarar sig väl om man släpper ut dom?????"

Var grannarnas kommentar.... jo Zorro klarade sig tills vi hittade honom yrandes omkring på vår tomt..... men hans 2-3 burkamrater klarade sig inte.... de blev påkörda av bilarna på vägen intill.....

Gissa OM dessa grannar blev utskällda både av mig och av morsan!!!:devil:

Och Zorro var en glad stallkanin hos oss i rätt många år efter det!

Kaniner är väldigt trevliga djur! Fler skulle ha kaniner i stället för tex stora hundar som de inte klarar av!!!!

/KT
 
Sv: Min första egna kull *glad*

Jo det är jättefina kaniner! :love:

( Upps jag höll på att sätta fel smiley, nämligen denna :d, vilket INTE är så bra/trevligt..., men LUGN jag äter inte kaniner!!!)

När jag födde upp var det hermelin... blå och brun zobel samt sk rysstecknad.

Sedan hade jag en belgisk jätte bara på KUL!!!!

Och sedan efter några år när jag avvecklat kaninuppfödningen fick jag ta över en jättefin Black and Tan kaninhane som grannarna tröttnat på och bara SLÄPPT UT!!!!

"Men vaddå???? Kaniner klarar sig väl om man släpper ut dom?????"

Var grannarnas kommentar.... jo Zorro klarade sig tills vi hittade honom yrandes omkring på vår tomt..... men hans 2-3 burkamrater klarade sig inte.... de blev påkörda av bilarna på vägen intill.....

Gissa OM dessa grannar blev utskällda både av mig och av morsan!!!:devil:

Och Zorro var en glad stallkanin hos oss i rätt många år efter det!

Kaniner är väldigt trevliga djur! Fler skulle ha kaniner i stället för tex stora hundar som de inte klarar av!!!!

/KT

*skrattar* då kanske jag inte ska erkänna att jag själv gör det :o Ja mina renrasiga ska jag förstås inte ha till mat men mina stora korsningar. Vet at många tycker det är hemskt men jag ser ingen skillnad mot att äta söta kalvar, harar och grisar. Dessutom vill jag inte äta djur som jag inte vet hur dom har haft det.

Men gud, ja folk tänker inte, för ett par år sedan hittade dom två marsvin i en sån lucka man sätter sin väska i när man handlar. Dom i butiken kollade ju skåpen på kvällen och i en pappkasse satt två marsvin, sågspån och hö och gurka hade dom fått där i också. Man undrar ju bara vad dom tänkte med. Skaffar man djur får man väl se till att ordna nytt hem eller iaf ta dom till vet och avliva och inte bara slänga ut och ge ansvaret till ngn annan. :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 503
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 084
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 582
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 844
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp